Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:24

Kaptoom hebben we wel al, dezelfde als voor Elevada haha want die bevalt heel goed. Maar ik ben op zoek naar iets bitloos. Als ik straks toch met bit ga rijden, gaan we beginnen met de Micklem van Eli. Die is haar eigenlijk net aan de kleinige kant, dus die moet Lissy dan wel weer mooi passen

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:26

@Maartje, hier niet thuis in bitloos. Ik rijd met bitten. Paarden zijn dat gewend, net zoals ik en verder zelf ook geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:30

Wat voor bitloos systeem wil je Maartje? De micklem deed het hem voor Aurelia niet. Die liep daar vrolijk doorheen terwijl zij echt niet dwars is ofzo.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:33

Ik wil beginnen met een sidepull, maar een systeem dat om te bouwen is naar andere opties (en dan ook eventueel met bit) zou in het begin natuurlijk wel de uitkomst zijn om te testen wat werkt voor ons

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:33

MarloesHJ schreef:
Het is hier trouwens wel raar weer, lucht is geel :+

Het sahara-zand is gearriveerd bij je :)
Hier nog mooi blauw met wel wat wolken.

Jasmijntje was net weer lief tegen me en kwam kusjes geven toen ik met de omheining bezig was :knuffel:

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:36

Nee, gaatjes erbij prikken werkt helaas niet voldoende.
Dan zou de gesp raar komen te zitten.

Ja, zo is het met Tess ook. Haar hoofd lijkt lang, maar is qua lengte echt een Cob.
Alleen is de neusriem dan vaak net te smal.

Bij een Full is de frontriem vaak weer te groot.

Best irritant!

En als een Full dan net paste, dan rekte t leer uit en paste t weer net niet. Grrr.
Voor mijn idee zit haar hoofdstel (Waldhausen Sensation S-line) netjes en dat was destijds een van de weinige hoofdstellen waar ze niet bij ging schudden, maar misschien wil mevrouw geen vaste bakstukken meer :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:41

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:54

Ik heb de Nalanta als bitloos hoofdstel.
Stuurt en rijdt prima, toch mis ik in galop wel wat controle.

Had vroeger een heethoofd en reed met hackamore met lange scharen en had er meer over ze zeggen.

Op zich ben ik wel voor anatomische hoofdstellen, maar de pasvorm komt vaak veel preciezer.
Voor Diekke met dr brede hoofd heb ik het opgegeven. Die had amper ruimte voor dr oren of haar neus was te breed.
Rij haar gewoon op een Rossner hoofdstel en dat gaat prima.

Voor western heeft ze een simpel, maar fijn hoofdstel van Kramer.
Als t nergens knelt of schuurt vind ik het anatomisch verantwoord :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 13:58

Voor mijn oude paard had ik een sidepull, ging prima. Maar hij was ook op neckrope te rijden. We deden enkel nog maar buitenritjes en sprongetjes voor de fun.

Voor mijn grote bonte een kaakgekruiste. Daar reageert hij beter op dan kingekruist.

Ijslanders worden wel vaker bitloos gereden, ook op wedstrijd. Een vriendin rijdt haar ijslander bitloos met scharen, een hackamore. Daar is ze wel heel tevreden van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:01

Ik heb ook diverse bitloze optomingen op Boon gehad (ik reeds mijn oudje altijd bitloos), maar Boon is gewoon minder te vertrouwen zonder bit c.q. je hebt minder te vertellen als dat eens nodig is. En met een drukke weg aan het eind van de hei wil ik dat risiko (op mijn leeftijd) niet meer nemen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:34

Ik rij mijn ruin bitloos puur omdat hij met welk bit dan ook altijd liep te klooien. Netjes jaarlijks naar de tandarts, allerlei varianten bitjes en hoofdstellen geprobeerd, maar er was niks waar hij gewoon rustig mee was. Dik, dun, ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken (met en zonder lock), leer, kunststof, alles moet op gekauwd worden of constant aan gefrunnikt. Vorig jaar heb ik hem na een dubbele peesblessure nogmaals laten beoordelen en blijkt hij een afwijking te hebben in de achterhand. Hij kan daardoor zijn bekken niet goed kantelen en is minder flexibel in de achterhand. Dat werkt natuurlijk door in zijn hele lichaam en heeft dus invloed op dat gedrag rondom het bit.
Dus bit eruit, want dan zijn we die frustratie in ieder geval kwijt (zowel bij hem als bij mij). Qua bitloos heb ik kingekruisd en sidepull geprobeerd, kingekruisd snapte hij helemaal niks van, sidepull ging een stuk beter, maar idem aan DF vind ik dat buiten te spannend (in de bak kan het prima). Ik gebruik nu een bloem-hackamore, zonder scharen, en dat bevalt best heel goed.
Ik wil nog een keer eentje met scharen proberen, maar momenteel rij ik zo extensief dat het niet echt prio heeft. Ik pas het tempo aan op zijn gemoed; als hij zich niet kan gedragen in draf, blijven we gewoon stappen, als hij in een “Oeh, spannend!” bui is, stap ik af en loop ik er naast.
Alleen op de hei bij DF in de buurt denk ik wel eens “schijt, ga maar, de volgende echte kruising komt toch pas over 1,5 km, dan ben je al lang moe”.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:39

Niet de meest duidelijke foto, maar hier zie je mijn grote bonte met de kaakgekruiste. Is een western versie :D

Afbeelding

Controle is inderdaad een dingetje maar zit ergens ook wel tussen onze oren. Als mijn grote bonte een bui heeft, dan is hij met bit ook niet te houden. Mijn oude paard (de vos helemaal links op de compilatie-foto) was gewoon een super opgevoed, werkwillig dier. Dus die luisterde met elke optoming helemaal prima. Of ik Noah (de bonte) nu rij met bit of bitloos, ik ben overgeleverd aan zijn buien :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:38

Een bloem-hackamore is ook nog wel iets wat ik overweeg. Maar ja, ik heb nog geen idee waar ze het leuk op gaat doen dus zal wel weer een dure trial-and-error reis worden haha. Controle is wel belangrijk. Ik reed mijn verzorgpony vroeger ook alleen buiten met bit, want dan was ze ineens een heethoofdige arabier :+

Solleke kan die alleen als kingekruist? Of ook als sidepull?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 15:53

Maartje_M schreef:
Een bloem-hackamore is ook nog wel iets wat ik overweeg. Maar ja, ik heb nog geen idee waar ze het leuk op gaat doen dus zal wel weer een dure trial-and-error reis worden haha. Controle is wel belangrijk. Ik reed mijn verzorgpony vroeger ook alleen buiten met bit, want dan was ze ineens een heethoofdige arabier :+

Solleke kan die alleen als kingekruist? Of ook als sidepull?

Deze is kaakgekruist en kan niet omgebouwd naar sidepull. Voor mijn grote vos had ik wel een sidepull (van FRA geloof ik), zal eens een foto zoeken..

edit: is deze zichtbaar? Dit is een sidepull die kan omgebouwd worden naar kingekruist:

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=62575956

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6256FD43

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 15:59

Hier nog een foto uit een andere hoek van de kaakgekruiste:

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=62588E1F

(of schrijf je dat met een D? :)) ) hij reageert hier véél beter op dan kingekruist, die druk op de neus geeft. Enige nadeel vind ik dat de gekruiste leren bandjes soms niet soepel glijden en na aanspannen, gespannen blijven staan (dus de "rem functie" blijven doorgeven). Maar dat los ik dan op door snel even voorover te leunen en het terug wat losser te trekken. Maar dat nadeel heeft de sidepull natuurlijk niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:04

Kaak gekruist vind ik dan echt niet fijn.
Te trage release dus niet fijn in beloning richting paard en echt veel te fel in komen, ik vind dat persoonlijk de stang en trens onder de bitloze optomingen betreft inwerken

Er is best veel aversie tegen een hackamore. Maar naast een sidepull geeft die wel duidelijke directe signalen.
En heb je korte scharen en een zacht kin en neusstuk vind ik die persoonlijk vriendelijker dan een gekruist model. En vooral ook duidelijker.

Maar meningen zullen daarover verschillen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:08

Hilary schreef:
Alleen op de hei bij DF in de buurt denk ik wel eens “schijt, ga maar, de volgende echte kruising komt toch pas over 1,5 km, dan ben je al lang moe”.
Klinkt als 'tankbaan' :D
Dat dacht ik vroeger bij mijn zwarte Quarter-met-racebloed ook, alleen die kreeg er steeds meer konditie door. Nu was ik toen ook nog een stuk jonger. Maar ik heb naast een racefiets wel eens een snelheid van 45 km/u geklokt en dat gaat op een paard best hard 8-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:17

DuoPenotti schreef:
Kaak gekruist vind ik dan echt niet fijn.
Te trage release dus niet fijn in beloning richting paard en echt veel te fel in komen, ik vind dat persoonlijk de stang en trens onder de bitloze optomingen betreft inwerken

Er is best veel aversie tegen een hackamore. Maar naast een sidepull geeft die wel duidelijke directe signalen.
En heb je korte scharen en een zacht kin en neusstuk vind ik die persoonlijk vriendelijker dan een gekruist model. En vooral ook duidelijker.

Maar meningen zullen daarover verschillen :D

Trage release ben ik het zeker mee eens (moet hem soms dus handmatig losser trekken als de riempjes niet goed glijden) maar het fel inkomen, kan je dat eventueel uitleggen?

Bij mijn paard verschillende modellen geprobeerd en hij had een duidelijke voorkeur voor de kaakgekruiste. Die vindt elke vorm van druk aan de neus gewoon onprettig.

Sowieso voor buitenritten (wat ik zelf het meeste doe) vind ik alle bitloze optomingen wel zacht, in de zin dat alles los hangt/geen druk geeft als je gewoon ontspannen rond rijdt. Wat het beste werkt voor echt dressuur dat weet 'k niet..

edit; wat foto's ter illustratie, zo rijden we meestal rond en dan blijven de riempjes 'zacht' en is er geen fel inkomen denk ik?

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=62563AE8

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6258D1DD
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 16-03-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:19

Ik rijd mijn jonge paard met een sidepull dressuurmatig (sidepull van Barefoot, aan een ´normaal´ Engels hoofdstel). Dat gaat prima. Op buitenrit wil ik iets meer te vertellen hebben voor het geval hij snode plannen heeft of ergens erg van schrikt en dan gebruik ik een s-hackamore. Mijn oudere paard rijd ik dressuurmatig afwisselend met een smal trensje (weinig plek in de mond) en een kaptoom. Buiten loopt hij ook op een s-hackamore. Met hem is dat veiliger dan een trens, want bij spanning legt hij zijn tong over het bit en dan heb je gewoon niets meer te vertellen. Dan liever gewoon geen bit in. Mijn jonge paard raakt heel gespannen van ´iets´ in zijn mond en heb ik dus altijd bitloos gereden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:22

ik vind gekruist ook niet zo prettig, maar goed, paard kan een andere mening hebben natuurlijk. FRA heb ik op mijn lijstje staan. Die van nalante trouwens ook naar zitten kijken maar die kan ik nergens vinden? Lijkt of Jesse Drent geen webshop meer heeft. Maar heb deze (vergelijkbare) op de lijst staan als bloem-optie
https://www.ej.nl/bitloos-hoofdstel-f-r ... UEQAvD_BwE

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:25

Het fel inkomen zal ik even heel overdreven uitleggen, maar dan voor de duidelijkheid niet dat het zo enorm erg is.

Ik vind kaak gekruist gaat over het hele hoofd heen.
Trek je aan een teugel dan trek je op het kopstuk, je snoert de hele kaak in en vervolgens snoer je de kin in. Het hele hoofd word als het ware bij elkaar getrokken.

Echt nogmaals een hele overdreven uitleg. Maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Toch reageerde mijn schimmeltje wel of dat gebeurde, bij lichte teugeldruk al.
Terwijl hij dat niet deed bij een hackamore, die ook druk zet op het kopstuk en neus en kin.
Maar het insnoeren van links naar echts de hele kaak doet een hack niet.
Samen met het niet direct loskomen werd hij echt heel boos.
Later heb ik nog een keer een paard ermee gereden en die gaf ook die reactie. (kende geen hack dus geen idee wat die daar mee zou doen)

Maar goed als je paard er goed op loopt lekker doen, maar ik wil sindsdien niet meer :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:30

Ok ik snap je :j bij mijn paard heb ik inderdaad de indruk dat hij de druk via de kaak juist 'waardeert' (vind er even geen ander woord voor).

Nu kan dat ook wel echt aan mijn paard en zijn opleiding liggen, het was een typisch geval van groen + groen (ik 16 jarig manegemeisje, hij 4 jarige groene slungel). Mistakes have been made, zullen we maar zeggen :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:35

Zal ook aan het type paard liggen.
Waar ik het toen bij had waren erg gevoelige dieren. Overgevoelig mag je ze ook gerust noemen.
Ik denk dat als ik het bij mijn ruin zou gebruiken hij misschien denkt, wat is dat nou! Maar vervolgens wel gewoon doorloopt.

Die vergeet ruiterfouten ook echt.
Mijn sjimpie toen was niet zo vergevingsgezind :D Niet betreft optoming, niet betreft hand ook niet betreft been. Aansingelen moest ook echt in kleine beetjes.
Die gaf direct lik op stuk als hij dacht dat het teveel was. Enorm fijn om te leren, maar soms ook wel oppassen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:40

Gefeliciteerd!

Mijne liep juist wel fijn op kaakgekruist, super sensibel paard wat weinig bitten verdraagt ( doet nu goed op ongebroken met lage tongboog)
en ik zit zit liever op dressuur dan westernzadel met mijn kapotte rug

Joker wil ik ook nog doen, kennis van ij geeft er les mee, heb ik ook eens les met Franklinballen gehad, echt een goede om te voelen hoe alles it en beweegt bij jezelf. Joker vind ik alleen erg prijzig dus heb het nog steeds uitgesteld

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:12

Hier ook meestal sidepull, al rijd ik mijn kwpn'er ook nog wel eens met bit. Destijds met bit ingereden en zij loopt daar gemakkelijk op. Heb een micklem voor haar, dus gemakkelijk om te bouwen. Kin en kaakgekruist bevallen mij ook niet echt. Hackemore heb ik geen ervaring mee.

Voor mn jonge paard heb ik ook een micklem, maar door zijn enorm brede kaken is die qua pasvorm niet ideaal. Ik beleer hem nu met een heel eenvoudige kaptoom / sidepull. Deze is het geloof ik: https://www.agradi.nl/harrys-horse-kapt ... VsQAvD_BwE
Heb er wel de frontriem afgesloopt, maar dat doe ik standaard bij elk hoofdstel. Onnodig riempje, zit alleen maar in de weg. Verder past ie bij mijn hengst echt verrassend goed, voor zo'n simpel modelletje.

Voor de shet hebben we ook een sidepull. Simpel systeem, werkt volgens mij bij de meeste paarden prima. Ik zou vooral letten op een goede pasvorm van hoofdstel. Ik heb zelf altijd een hekel aan dat het te gemakkelijk verschuift, zoals touwhalsters bijvoorbeeld. Daar rijd ik zelf niet graag mee. Ik heb graag dat het goed op z'n plek blijft (zonder dat het strak zit) en druk geeft waar dat de bedoeling is.