Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:35

Wat een fijne update weer! Jullie zijn echt zo goed bezig.

pantarhei

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:39

Top zeg, en juist door te communiceren kweek je begrip en ze zien heus wel dat jullie je stinkende best doen. Fijn dat ze dat ook hoorbaar waarderen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:53

2 weken sneeuw op de grond is ronduit ongewoon voor een Nederlandse winter, dan kom je inderdaad onverwachte dingen tegen. Ik had de vrijheid om er van te genieten en boodschappen, etc. aan te passen. Mede ook doordat alles hier qua water en warmte gewoon bleef werken, maar met dieren is dat een ander verhaal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 20:59

Ja wij hebben bijvoorbeeld wel thermoleidingen, die houd al 80% van de paarden goed. Maar je moet ze toch allemaal checken en er dus ook nog 20 water geven.

En een strokar duwen door de sneeuw was gewoon niet te doen :+

Ons erf is heel onhandig eigenlijk, sfeervol maar onhandig :o

Sneeuw is best leuk, als je binnen zit :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 21:30

Wauw wat een prachtige en veelzijdige accommodatie bieden jullie zeg!
Super handig zo’n drafbaan, om veilig te oefenen met mennen bijvoorbeeld.
Die shetlander groep, wat leuk!!
Staan daar ook de ruinen en merries apart? Of zijn het allemaal merries.

Ik hoop dat meer boerderijen en dergelijke gaan ombouwen naar zoiets als wat jullie hebben. Lijkt me voor de paarden en pony’s echt fijn, vaste kuddes, veel naar buiten, veel vrijheid en beweging en alle voorzieningen aanwezig.

Scheelt misschien ook wel voorrijkosten voor veearts tandarts en hoefsmid als men dat kan combineren he.
Ik las trouwens niet over merrie begeleiding/ veulens aan de voet. Zit dat niet in het aanbod? (kan er ook overheen gekeken hebben).

Ga zo door, en dat mensen erdoor geïnspireerd mogen raken. En beterschap hoor!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 04:16

Wat een leuke berichten weer iedereen, bedankt!
De shet groep is op dit moment de enige gemengde groep. Daar hebben we ook plannen voor, want wij vinden shets echt super leuk :D

We doen wel merrie veulen begeleiding, we fokken elk jaar veulens. Meestal is dit eigen fok, of fok van klanten. Als we dat groter willen moeten we meer afveulenboxen hebben. We moeten er elk jaar veel afwijzen, er is veel vraag naar. Daarom maak ik er niet zo actief reclame voor :o

Het is ook wel lastig want het risico is groot en het nachtwerk is veel, het is best een belasting in arbeid als we teveel drachtige merries hebben.

Aan de andere kant is het het mooiste wat er is, vooral als het klanten zijn die het voor het eerst mogen meemaken.

Soms vind ik het zo jammer dat ik niet alles kan delen wat we aan trajecten hebben uit staan/wat onze grotere plannen zijn. Maar ik vind het niet handig op internet te zetten wat misschien wel helemaal nooit gaat gebeuren :o . Ik hoop dat dit topic binnenkort wel grotere updates krijgt, maar tussen wat wij willen en wat kan, zit gewoon een verschil :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:07

Super tof dat jullie over gaan op het voer van Equi-Xcel. Macho doet het er goed op!

Als je het over de shetjes hebt hebt voelt het alsof je nadenkt over een shetten loopstal. Zou wel cool zijn! Meestal is dat er niet voor die ukkies vanwege dat ze overal uit ontsnappen. Niet dat ik er voor Macho wat aan heb. Beetje uit de kluiten gewassen shetlander. :+

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:03

Super leuke update en wat blij dat die witte rommel weg is. Heel blij dat we bij jullie dan toch wel ergens uit de voeten kunnen en eigenlijk maar 1 dag de sneeuw echt niet weg te krijgen was, als in; het lag er alweer als je achterom keek…petje af en geen “te koop” bord hoor!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:23

een shettenloopstal is zo leuk!! bij de manege waar mijn dochter rijdt hebben ze dat ook.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 17:03

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 23:41

strokar trekken met spannetje shetjes

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 07:26

Ruitje, begrijp ik goed dat jullie nu alleen balancer voeren en hooi/ruwvoer?
Ik ben volledig onbekend met balancer maar klinkt interessant.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 08:38

Wat een leuke update! Die hinderniswagen is cool, wat handig, zo'n handige broer. :D
De rijtuigstalling omwisselen vanwege de heuvel klinkt ook heel logisch, en fijn dat je daarvoor dan geen grote verbouwing moest uitvoeren. En als je een shettenloopstal gaat bouwen neem ik m'n zoontje een keer mee, die zal dat superleuk vinden om te zien zo'n ponybende.

Ik hoop dat je je volgende week weer beter voelt, als we van start gaan met de introductie/informatie-avonden over het nieuwe voerbeleid. Ik heb er in ieder geval zin in, was vorige keer ook supergezellig bij jullie! Beterschap!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:32

Ik wil precies ook aanwezig zijn bij de informatie-avond. :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 20:36

Hahaha je mag van mij komen hoor :+ ... Of: Nikki uitnodigen voor een lezing op je stal, ik kan dat iedereen aanraden!

We gaan inderdaad helemaal over op balancer. Nikki kan dit echt perfect uitleggen. We hebben zelf ook 3 pagina's met uitleg naar de klanten gestuurd en hebben straks in totaal 3 informatie avonden georganiseerd met Nikki.

Straks weet je als je bij ons staan: mijn paard heeft onbeperkt ruwvoer en daarop aangepast alle vitamines. Exclusief zout, dit moeten de klanten zelf aanbieden. En kleine disclaimer: 100% garantie is er natuurlijk niet. Is jouw paard oud, jong, mankerende of doe je hogere sport: dan kan Nikki je op basis van onze analyses en jouw paard ook advies geven over hoe of wat.

Het grappige is, dat dit voortkomt uit een ondernemerstopic op Bokt, ik wilde al een tijd wat anders en daar was Nikki. Bokt is mooi he :D ?

Wil je geen balancer, of een andere: we keren ook jouw bakje om als je wil.

Ik denk dat 80% van ons paardenbestand niet meer bijgevoerd zou hoeven worden, maar ik zal laten weten hoe het bevalt! Ik denk dat het daarmee dus een 'bezuiniging' is voor veel klanten, ook wel eens leuk om te communiceren ipv een verhoging :')

Nikki, we hebben nu ook al shets dus die kinderpony date gaan we gewoon plannen :D

Ik volg de Shettietuin op Insta, ik wil heel graag eens bij hun langs en bij een grote PP in het midden van het land. Heb vorig jaar zo'n 15 stallen bezocht, waaronder twee hele mooie die op papier ook echt heel erg voldeden aan wat wij hadden kunnen aanvragen als nieuwbouw.

Maar soms is op een stal het verdienmodel niet de stal, of zit er een hele andere achtergrond achter een stal: waardoor het eigenlijk gewoon niet winstgevend is. Het is boeiend om langs te gaan en niet alleen het plaatje te zien zeg maar :) . Waardeer ik ook enorm, dat collega's daar over willen sparren.

@Celebi, leuk dat Macho het goed doet op het voer, fijn te horen!
@Freechoise, dat te koop bord is echt een grap hoor! Voordat er geruchten gaan op stal hahaha :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 21:30

Toevallig, via dat topic ben ik ook bij Nikki terecht gekomen! De kracht van Bokt!

Wel echt tof dat jullie dit gaan voeren. Het klinkt heel logisch dat paarden op ruwvoer en een goede balancer komen te staan. Eventueel (een beetje) bijvoeren gaat dan vaak toch makkelijker als eigenaar zelf.

Hoe doen jullie dat nu met de loopstallen? Zijn die nog steeds volledig zelf verantwoordelijk voor het voer? Of kunnen de eigenaren daar nu wel gebruik gaan maken van de balancer? Wat ik nog weet van het armere hooi was dat de testresultaten van die batch toentertijd lieten zien dat er veel aangevuld moest worden. Geen idee of jullie nog steeds het armere hooi daar aanbieden, maar dan klinkt zo'n balancer bij uitstek geschikt om toch alle vitamines en mineralen aan te bieden. :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 21:38

Ja, dat daar aangevuld moet worden geld nog steeds. Het zijn natuurlijk veel koudbloeden die onbeperkt krijgen dus het ruwvoer blijft daar echt arm. Zij kunnen bij ons de balancer aanschaffen als ze dat willen( hoeft niet natuurlijk).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 21:59

Leuke ontwikkelingen weer allemaal!

Ga je de overige paarden op stal ook meer ruwvoer voeren? Of is het puur die twee x daags brok naar balancer en blijft de hoeveelheid ruwvoer gelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 09:59

Wij voeren al onbeperkt. Enige gat op het moment is dat ze in de winter overdag nog 4 uur zonder op de paddock staan. ( loopstallen staan met) Daar hebben we vergunningsaanvragen voor liggen,om dat aan te passen. Ik hoop dat we daar dit jaar antwoord op krijgen.... :o

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:58

Moet je een vergunning hebben om daar iets te "bouwen "voor hooi?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 14:34

Christiene schreef:

Als een bouwwerk groter is dan een zekere maat, heb je vergunning nodig.
Daarnaast kan het bestemmingsplan een rol spelen, evenals lokale regels en zo zijn er nog wel wat opties waarmee een gemeente kan komen.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 17:17

Ruitje, ik word er verlegen van zo :oo
Ik doe mijn best om jullie zo goed mogelijk te ondersteunen, superfijn om te lezen dat ons plan tot op heden al werkt!
Ik app je even over de shettendate :))

En inderdaad Gini, haak gezellig aan of stuur me een PB'tje. Ik ga het hele land door voor de lezingen. Alleen maar leuk!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 21:39

Christiene schreef:

Ik zie ons bedrijf als een grote puzzel.

De paddocks zijn nu groot genoeg voor een bepaald aantal paarden zonder ruwvoer. Deze paddocks worden nu dubbel gebruikt( ochtend groep en middag groep) .

Ruwvoer voeren=verharden
Ruwvoer voeren=paarden die nu wel in de groep te handhaven zijn, zijn dat dan niet
Ruwvoer voeren=andere indeling in de paddock
Paarden langer buiten=minder paarden buiten kunnen zetten op die ruimte.

Etc etc...

Ik heb vaker het idee dat mensen( niet perse jij hoor) denken: hang gewoon even een hooinet op en je hebt het probleem gefixt.

Maar als ik een stuk uit de puzzel verander,moet ik eigenlijk een nieuwe puzzel :D

Voor wie het leuk vind: ik heb op onze Insta vandaag wat gevlogd om te laten zien hoe een dag als stalhouder is.

Www.instagram.nl/staldegroenemeer voor wie het wil zien :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 21:59

Ben best benieuwd hoe jullie dat willen gaan doen inderdaad! Vroeg het me al af gezien eventuele onrust met voer en grotere ruimtes nodig. Ging er inderdaad niet vanuit dat het een netje ophangen en klaar was haha.

Mocht je daar meer info over hebben tzt dan heb je in ieder geval vast 1 geïnteresseerde om mee te lezen. :+

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 22:56

@ruitje, dat ‘t een grap was snapte ik hoor!! Je zou wel gek zijn als je dát wil verkopen, haha!