Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 07:00

Annem84 schreef:
https://www.bitmagazine.nl/actueel/vers ... rt/122337/

Handig linkje met de regels omtrent paarden en het corona virus.

Qua hooi hebben wij een afspraak gemaakt met een boer hier in de buurt. Hij reserveert per jaar 750 balen voor ons en komt ze per 250 3x per jaar naar ons brengen voor 4,50 per baaltje van ongeveer 20 kg.

Zo hebben we nooit meer dat gezeik aan het eind van het seizoen dat we weer moeten zoeken om ergens baaltjes vandaan te krijgen. Dus super blij mee. En de beste man sleept dan meteen de bak en schept de mesthoop voor ons op. Dus echt helemaal top!

Hier zo'n zelfde afspraak. Een bundel van 21 baaltjes voor 90 euro en hij houd er rekening mee dat ik buiten het weideseizoen maandelijks kom. Ook veel gezeur en gelazer gehad met andere fouragehandelaren, die kwamen het brengen voor 6,5 euro per baal :') Nu goede kwaliteit en altijd voldoende. Echt een geruststelling. Hopelijk blijft onze afspraak van kracht als ik mijn rijpony verkocht heb, want mijn mini's eten stukken minder

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:00

Hier wordt het gebracht, 21 balen voor 105 euro incl bezorgkosten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:10

Duhelo schreef:
Wat een prijsverschil dan!
Ik betaal nu 3 euro voor 20 kilo. Een grote baal kost me 35 euro. Maar ik doe een dag langer met 10 kleine baaltjes dan met 1 grote baal. Dus ik denk dat dz grote baal in verhouding minder weegt dan de kleine baaltjes. En de kleintjes zijn makkelijker te hanteren ook dus ik hou het lekker daarbij :).

Ik weet niet of je balen voordroog hebt, maar het vochtpercentage daarin is wel hoger, dus kleine baaltje met grote balen puur qua gewicht vergelijken gaat niet op.

Ik betaal 5 euro voor een klein baaltje en dat is inkl. bezorgkosten.
Ik ben wel helemaal 'op' na de jaarlijkse bezorging (ze lijken elk jaar wel zwaarder te worden :D ), maar dan ben ik er iig weer een jaar van af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:27

DubbelDun schreef:
Duhelo schreef:
Wat een prijsverschil dan!
Ik betaal nu 3 euro voor 20 kilo. Een grote baal kost me 35 euro. Maar ik doe een dag langer met 10 kleine baaltjes dan met 1 grote baal. Dus ik denk dat dz grote baal in verhouding minder weegt dan de kleine baaltjes. En de kleintjes zijn makkelijker te hanteren ook dus ik hou het lekker daarbij :).

Ik weet niet of je balen voordroog hebt, maar het vochtpercentage daarin is wel hoger, dus kleine baaltje met grote balen puur qua gewicht vergelijken gaat niet op.

Ik betaal 5 euro voor een klein baaltje en dat is inkl. bezorgkosten.
Ik ben wel helemaal 'op' na de jaarlijkse bezorging (ze lijken elk jaar wel zwaarder te worden :D ), maar dan ben ik er iig weer een jaar van af.

nee, ik vergeleek effectief hooi met hooi.
Ik heb voordroog liggen ook, maar dat zijn grote balen van 400 kilo.
de balen hooi van 35 euro zijn ongeveer 180 cm lang, maar zijn niet heel strak geperst.
Nu, de kleine baaltjes komen zeker niet duurder uit als ik kijk naar het aantal dagen dat ik er mee doe, en geven minder rommel/zijn makkelijker te verslepen.

Ik heb in het begin ook baaltjes laten leveren, 80 per keer. Maar die komen af, gooien alle balen van de aanhanger zo de grond in, en dan moet ik ze 30 m verder brengen en stapelen. Ik was ook kapot. En dat moet ik dan alsnog iedere maand doen als ik enkel hooi voer, of om de 2 maand als ik half/half voer. En ik ben dan ook een van mijn stallen kwijt. Dus het werkt prettiger zo :+.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:41

Dat is geen fijne leverancier dan.
Die ik heb neemt zelfs een hulpje mee en eentje gooit ze er af* en de ander (en ik) bergen ze op. *Gelukkig vlak voor de stal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:47

Hij heeft gelukkig wel geholpen met stapelen hoor. Maar ik had het fijner gevonden als ze op een degelijke manier van de aanhanger gehaald werden ipv vanop 2.5 meter hoogte over de rand te keilen en wel te zien waar ze neerkomen :+.
(en weet je hoe hard los hooi in gras blijft plakken? -O- )
Was echt niet grappig om nadien de oprit weer schoon te krijgen...

DubbelFun

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:55

Als het erg los hooi is leg ik wel eens een stuk zeil neer. Dat scheelt wel met opruimen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:04

Die drie keer per jaar 250 baaltjes hakt er ook flink in hier hoor. Naast het sjouwen wat we meestal met zn 2en of 3en doen. Is het ook niet echt gezond voor je long inhoud. Maar goed tis een ochtendje doorwerken maar dan zijn we er weer lang vanaf!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 10:05

Bedankt voor jullie tips over de pulp :)

Wat een ellende met die aanhangers en trailers, het is fijn om zelf dat soort spullen te hebben maar lekke banden en alles wat er bij komt kijken wordt je dan weer minder blij van.
Leuk om te zien hoe iedereen hooi krijgt/ haalt en wat er voor betaalt wordt.
Verschilt ontzettend per regio zie je gelijk. Hier betaal je voor een klein baaltje tussen de 4 en 7 euro. Vorig jaar gingen ze zelfs tot de 8,5 :wow:
Als ik een grote opslag had zou ik ook ruim inslaan denk ik, maar helaas. Aan de andere kant hoeft dat nu niet meer want ik heb een leverancier die het hele jaar door kan leveren, hooi van constante kwaliteit en zijn afspraken nakomt dus die stress van tekort komen heb ik achter de rug. Hij helpt ook met lossen dus helemaal fijn.
Heb een klein hokje waar ik reserve spul heb liggen mocht er wel ooit nood aan de man zijn en de rest ligt buiten onder de overkapping.
Ik betaal 25 euro per baal van 100kg. Eerder ook heel mooi voordroog gehad van hem en daar betaalde ik 52 euro per 350 kg de baal voor, maar dat is voor mijn mini te rijk dus ik ben terug op hooi gegaan.
Hoop mijn grasland dit jaar weer zo gezond te krijgen dat ik alleen mijn mini hooi hoef bij te voeren van de zomer, scheelt toch aanzienlijk wat geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:36

Ik betaal in de winter €3/20kg geleverd en netjes gestapeld :o Buiten stalseizoen ook €3 maar dan haal ik ze zelf. We stapelen ze samen in de trailer en soms is er nog een extra persoon. Uitladen/stapelen is echter helemaal voor mezelf, altijd weer pittig sportmoment :))

Ja platte band is even vloeken maar ik gebruik die trailer zo vaak... ik zou een fortuin kwijt zijn als ik telkens wat moest huren of laten leveren.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:21

Ja moet ook wel zeggem dat we het geluk hebben dat we 3 stallen leeg hebben staan. Waarvan 2 grote stallen voor opslag van hooi en 1 stal (met lekkage) voor opslag van geplastificeerde balen vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:39

Ik heb vorig jaar een giga schuilhok gezet van 4x8m en 3m hoog, en verdeeld in 3 stukken. Nouja, soort van, de steunbalken van het dak staan daar. In 1 stuk staat nu de trailer, zo staat hij uit de zon en droog. De 2 andere "stukken" zijn schuilplaats dus ongeveer 4x6m. Tussen 2 palen wil ik nu nog 2 ringen plaatsen zodat ik er eentje kan vastzetten tussen 2 touwen. Handig voor de smid, vlechten, als er wondzorg nodig is enzo.

Ik heb ook nog 2 kleine koten staan. Die wil ik leegmaken en dan gebruiken voor hooi-opslag en voeropslag. Voor mijn tuig heb ik een grote kunststof bak die met klapdeurtjes open kan ofwel dakje eraf als deksel. Die bak wil ik in 1 van die kleine koten zetten en dan dik slot erop en op de deur van het kot ook.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:55

Wat een prijsverschil ook in de grote balen. Wij betalen 68 euro voor een baal van +- 400 kilo (voordroog maar is wel heel droog, geen kuil + levering) en heb nu dus het idee dat het nog wel iets goedkoper kan.

Hoe hebben jullie je leverancier gevonden? Oproep plaatsen op Marktplaats? Of nog andere ideeën?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:42

Rond vragen bij andere paarden mensen, ik was aan het tanken en daar werkt iemand die heeft een paard. Ik gaf aan dat ik hooi nodig had en toen kreeg ik een nummer van haar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:47

De meeste via Marktplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:13

Via onze ruiterclub, zij waren toen ook nog lid.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:28

Ik heb idd via marktplaats mijn leverancier gevonden.

Over het gewicht, ze kregen 2,5 kleine pakjes per dag en hadden dan dus niet onbeperkt, ze hadden het hooi vaak naar 4 uur op. En kregen 2x daags. Nu kunnen ze dus onbeperkt eten en doen ze 1,5 week met een baal van 400 kg ongeveer. Het is niet echt voordroog. Het zit wel in plastic maar is niet vochtig of iets, wel echt hooi.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:46

kusvoorjou schreef:
Ik heb idd via marktplaats mijn leverancier gevonden.

Over het gewicht, ze kregen 2,5 kleine pakjes per dag en hadden dan dus niet onbeperkt, ze hadden het hooi vaak naar 4 uur op. En kregen 2x daags. Nu kunnen ze dus onbeperkt eten en doen ze 1,5 week met een baal van 400 kg ongeveer. Het is niet echt voordroog. Het zit wel in plastic maar is niet vochtig of iets, wel echt hooi.

Hoeveel paarden?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:12

2 c en 1 e en Fries

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:22

kusvoorjou schreef:
2 c en 1 e en Fries

Oke dacht ik voer te weinig _/-\o_ 40 kilo voor 2e en klein paard. Waarvan 2 senioren die nog een calorieën prak krijgen met extra ruwvoer (pulp en grasbrok)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:27

Ah zo haha. Ja nu ze zo groot pak hebben, gok 400 kilo hebben ze onbeperkt (pak staat in het land) en heb hem vorige week zondag er in gezet, voor het eerst. Vandaag alles bij elkaar geharkt wat over was (was nog best een hoop!) morgen krijgen ze een fris pak...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 06:50

Wij zijn begonnen aan de bouw van een hij van 6-3 en 2.40-2.20 hoog. Dan kunnen we ineens een hele lading laten komen. Alleen even rekenen hoeveel balen hooi erin kunnen. Maar eerst moet het hok klaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:05

Ik vraag ook veel via Marktplaats, ik had een advertentie prik paaltjes gevraagd. Iemand heeft er 30 voor 1,50 per stuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:24

Ligt er aan hoelang ze zijn. Ik heb ze toen uit Duitsland gehaald voor 2 euro (nieuw) 1,50 lang.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 10:59

Zou de lengte idd even navragen voor je straks met van die kleine paaltjes zit voor schaapjes :P