Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:01

@Dubbeldun en DVM22: Ik heb mijn paarden ook niet bij huis hoor. Het wordt vaak vergeten, maar er is veel meer mogelijk dan je denkt.

Veel mensen geven het al op als de zoekterm 'Paddock Paradise' niets oplevert op marktplaats. Via internet gaat het hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Aanbellen bij boeren in je omgeving, vragen of zij een stukje land hebben dat ze willen verhuren.

Dat wil vooral gebeuren als ze een land met een extra hoekje hebben, zeg maar een L-vorm. Dan moeten ze bij het bewerken van het land extra rijden met de tractor, wat tijd en dus geld kost. Vaak willen ze van de L liever een I maken.

Als de boer niets heeft, vragen of hij iemand kent die wel iets heeft! Op die manier heb ik nu een landje op 600 meter lopen van mijn woning.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:04

Ik heb ook een huurlandje, maar daar staan ze niet hele dagen. Verder denk ik niet dat de eigenaar het goed vind als ik daar een PP zou maken. Ik heb het dus op zeer kleine schaal bij huis gerealiseerd en de 'grote' wei is nu puur om gras te eten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 12:09

Arno , waarom is die poes op foto 2 boos op je ? Was het soms zijn landje voordat jullie kwamen :P

Er staan op sommige stukken ook wel erg weinig paaltjes hoor := En dan ook nog maar 2 draadjes.....daar stappen ze zo tussendoor joh :P

Met meer paaltjes wordt dat wel iets moeilijker doordat de draden dan wat moeilijker bewegen , maar het blijven maar 2 draadjes.

Meer paaltjes / draadjes / stroom erop is vrijwel altijd de oplossing :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:09

Tis ook vaak een kwestie van: wat de boer niet kent...

Ook wel logisch, paarden op je land betekent meestal niet veel goeds voor je land. Ik had dus eerst aan een boer aan de overkant gevraagd of ik bij hem terecht kon. Daar wilde hij ab-so-luut niet aan, want 'knollen lopen alles kapot'.

Wel hielp hij me aan het weilandje dat ik nu heb. Dat weilandje ligt helemaal verscholen in een woonwijkje, maar ik woon in een dorp, dus is het normaal dat die boer toch eens via iemands achtertuin is gaan kijken hoe ik het nu doe met mijn paarden.

Via via hoor je dan weer dat ik ook wel bij hem had mogen staan als hij had geweten dat ik de paarden via dat pad maar zo weinig gras kapot laat lopen. Maar ja, niet iedereen is even gemakkelijk te overtuigen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:13

pmarena schreef:
Arno , waarom is die poes op foto 2 boos op je ? Was het soms zijn landje voordat jullie kwamen :P

Er staan op sommige stukken ook wel erg weinig paaltjes hoor := En dan ook nog maar 2 draadjes.....daar stappen ze zo tussendoor joh :P

Met meer paaltjes wordt dat wel iets moeilijker doordat de draden dan wat moeilijker bewegen , maar het blijven maar 2 draadjes.

Meer paaltjes / draadjes / stroom erop is vrijwel altijd de oplossing :)

Die kat is vooral bang denk ik :D
Vind het zelf niet zo erg dat Volare er onderdoor gaat. Het moet niet te sterk worden, die binnenkant. Als die niet bereikbaar is, gaat Volare namelijk de zwakheden van het buitenhek opzoeken, dus laat ik hem liever naar binnen 'uitbreken'. Maar inmiddels staat om de 7 stappen een paaltje... op een klein stukje na want toen waren de paaltjes (en het geld voor paaltjes) op.

Lagere draadjes wil ik niet, dan kan ik er zelf zo moeilijk langs.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 12:17

Misschien heeft 'ie gehoord van je praktijken met de krat-kat :P

O , nouja als je het niet zo'n probleem vindt , tja dan hoef je ook geen oplossing :)

Voor mensen zijn er poortgrepen he ;)

Dat is wel lachen hoor met een PP , je BLIJFT geld uitgeven en klussen om overal poorten te maken , pffffft !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:21

Toen ik de wei ging inrichten (en later de PP) heb ik meteen geïnvesteerd in 20 poortgrepen. Niet alleen is het handig om overal door te kunnen, maar ook om de draden makkelijk te kunnen straktrekken middels een poortgreep.
Overigens haal ik alles uit Duitsland, dat scheelt 50% met NL :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:23

Arno8, ideaal dat je land hebt kunnen huren, waarom tref ik nou altijd boeren die dat niet willen, ook al doen ze er niets mee.

Mag ik vragen wat je per maand betaald met huren?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:23

pmarena schreef:
Misschien heeft 'ie gehoord van je praktijken met de krat-kat :P

Bwahaahaha!

pmarena schreef:
O , nouja als je het niet zo'n probleem vindt , tja dan hoef je ook geen oplossing :)

Bij gebrek aan geld zie ik er geen probleem in :D

pmarena schreef:
Voor mensen zijn er poortgrepen he ;)

Dan zou ik overal poortgrepen moeten maken, want met poepscheppen moet ik overal bij kunnen omdat Volare steeds overal komt... o wacht... dat hoeft dan niet meer natuurlijk... :o?

pmarena schreef:
Dat is wel lachen hoor met een PP , je BLIJFT geld uitgeven en klussen om overal poorten te maken , pffffft !

Euh... lachen? Heb humoristischere dingen meegemaakt |( :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 12:25

Zoals ? :P

*zucht* ja ik ga nog even een poort-veer-afsluiter of 3 monteren , fijne zondag allemaal :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-02-10 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:25

russel schreef:
Arno8, ideaal dat je land hebt kunnen huren, waarom tref ik nou altijd boeren die dat niet willen, ook al doen ze er niets mee.

Mag ik vragen wat je per maand betaald met huren?

Omdat ik alles zelf doe, de mensen die er wonen graag naar paardjes kijken en omdat het land niet zo groot is: 800 per jaar. Maar dat wordt waarschijnlijk wel meer. Maar goed, eerst betaalde ik voor een (wel een stuk groter) weiland 200 per maand. Ben er dus heel tevreden mee.

Edit: Ik denk overigens ook dat seksisme een rol speelt. Bij een paardenvrouw denkt een boer wellicht al snel: "O jee, een grietje die denkt dat ze dat allemaal wel even kan regelen, mij niet gezien!"

Misschien een vriendje meenemen en doen alsof hij het gaat beheren.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:34

DubbelDun schreef:
Toen ik de wei ging inrichten (en later de PP) heb ik meteen geïnvesteerd in 20 poortgrepen. Niet alleen is het handig om overal door te kunnen, maar ook om de draden makkelijk te kunnen straktrekken middels een poortgreep.
Overigens haal ik alles uit Duitsland, dat scheelt 50% met NL :)

Mag ik vragen waar je het dan vandaan haalt? Ik koop de paaltjes altijd via marktplaats, heb net een paar weken geleden 80 paaltjes op de kop getikt voor 60,- incl verzenden. Dat was wel even prettig, ik heb een shetland hengstveulen staan van 9 maanden, en hij is ertoe in staat om die paaltjes in 4 stukken achter te laten.. :+

Ik betaal voor mijn land, dat is 2/3 hectare, helemaal niks. De boer vind het alleen maar geweldig. Wel doe ik alles zelf, maar dan ook echt alles. De boer hoeft van mij ook nooit wat te doen, maar hij geeft ze uit zichzelf elke ochtend 2 emmers water. Hij heeft heel veel land dat hij hooit in de zomer, zijn schuur zit dus proppievol met hooi. Het hooi is eigenlijk het enige wat ik moet betalen, dat is 2,50 per baal. Ik weet niet of hij in de zomer nog een prijs op het land gaat zetten, maar het zal waarschijnlijk niet zoveel worden, aangezien de boer niet meer officieel 'boert' en het land over een jaar of 3 veranderd wordt in natuurgebied.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:41

Goh, ik dacht dat ik goedkoop uit was!

Ik betaal 50 euro per baal, maar die weegt dan ook ruim 400 kilo. Die koop ik weer bij een andere boer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:42

:D :D Ja, weer zo een paardenmuts... :+

Ik denk dat ik mijn man er maar op uit stuur.

Ik betaalde 35 voor een baal van 400 kg.

Nu heb ik balen van 150 kg, maar betaal wel 20 kg. Hoe groter hoe goedkoper.

Ik heb een goed adres voor je in de Betuwe, als je genoeg afneemt, kom het hij ze brengen en stapelen, wel wat brengkosten, maar echt super kwaliteit! Ze hebben nagenoeg droog grof langstelig spul en wat zachter groener spul. Beiden prima.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:47

Ik koop dan gewoon van die kleine baaltjes, van ongeveer 25 kg. Anders past het waarschijnlijk ook niet in de schuur :)

Ik heb hier even een 'tekening' van mijn land. Is nog niks aan paddock paradise, maar geeft wel een idee hoe het er bij mij uitziet.
Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:57

russel schreef:
:D :D Ja, weer zo een paardenmuts... :+

Ik denk dat ik mijn man er maar op uit stuur.

Ik betaalde 35 voor een baal van 400 kg.

Nu heb ik balen van 150 kg, maar betaal wel 20 kg. Hoe groter hoe goedkoper.

Ik heb een goed adres voor je in de Betuwe, als je genoeg afneemt, kom het hij ze brengen en stapelen, wel wat brengkosten, maar echt super kwaliteit! Ze hebben nagenoeg droog grof langstelig spul en wat zachter groener spul. Beiden prima.

Heb nu wel goed hooi, maar de boer zei al dat het niet oneindig veel is. Dus een extra adres is zeker welkom! Als hij in Sprang-Capelle/Kaatsheuvel levert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:31

Ik betaal nu 3 euro voor kleine baaltjes, dat is voor mijn doen al erg goedkoop, want ik heb wel 5,50 betaald ;(
Grote balen kan ik niet kwijt.

@judithjuhh: hoelang zijn die paaltjes, want dat maakt natuurlijk ook flink wat uit in prijs. Ik heb de langste (1,65 meen ik) in het groen en betaalde 45 euro voor 40 paaltjes. Hier bij Agradi zijn die dik 2 euro per stuk.
Mijn poortgrepen zijn óf 75 ct óf 1 euro afhankelijk van de uitvoering. De goedkoopste die ik hier heb kunnen vinden zijn 1,75.
Gewoon eens op de duitse ebay kijken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:38

Ben altijd weer blij met mijn hooiboer :j Ik betaal 40 voor 400+ kilo balen. Gezien ik ze niet snel genoeg opvoeren kan, sta ik dan wel 2 dagen lang de boel helemaal uit elkaar te pluizen zodat het droog blijft.
Maar das nog altijd zoveel goedkoper als die kleine pakjes! :oo wat is het dan duur!

@DD ik ben ook erg benieuwd naar je adres in Duitsland! Het voorjaar gaat vast ooit komen en dan wil ik de boel toch wel wat definitiever maken rond mijn pad.

Ik heb ook overal poortgrepen :D Eerder kroop ik ook altijd overal tussendoor, maar na 3 maanden ergo-therapie en dus 3 keer per week het motto "Maak het jezelf makkelijk" aangehoord te hebben, ben ik dat maar eens gaan doen ;)

Enige probleem wat ik hier heb ik om alles van stroom te voorzien. Elke keer dat ik denk, en nu gaat ie goed! merk ik na een tijdje weer dat een deel zonder stroom staat :? Snap er soms niks van.
En dat met 2 mini's en 1 Fjord, tja, dan weet je wel hoe het gaat he? ;)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:39

DubbelDun schreef:
Ik betaal nu 3 euro voor kleine baaltjes, dat is voor mijn doen al erg goedkoop, want ik heb wel 5,50 betaald ;(
Grote balen kan ik niet kwijt.

Ook niet op het weiland?

Ik heb voor 60 euro een aanhanger op marktplaats gekocht. De boer zet de baal op de aanhanger, ik sleep hem mee en scheur met m'n Golfje door het weiland. Nu heb ik er een zeil overheen gedaan want de vorige was weggeregend. Vanuit de aanhanger ben ik zo bij het hooinet. Ik denk erover nog een aanhanger te kopen zodat ik ook bij het andere hooinet een wagen neer kan zetten, dan hoef ik niet met de kruiwagen op en neer :D

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:57

Op ebay.de staan diverse verkopers. Gewoon even kijken wie met wat het voordeligst is. Als je een afleveradres in Duitsland hebt is dat natuurlijk nóg voordeliger :D
http://sport.shop.ebay.de/Weidebedarf-/ ... 86.c0.m282

@jeddah: Ik gebruik deze dingen http://www.werkfux.de/ebay/bilder_goebel/10030.jpg om de poortgrepen in te haken.

@arno8 : al zou ik ze op het weiland op laten slaan (waar ze voor iedereen 'te grijp' liggen, dan nog zou ik ze niet naar huis krijgen. Verder ben ik niet zo'n voorstanden van kuilhooi/voordroog. Ik heb het nu diverse keren geprobeerd en mijn ouwetje gaat er van aan de dunne. Kan meteen raak zijn, maar ook een paar weken duren, maar het gebeurt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:05

Even een paar foto's gejat van google. Deze zijn van vorig jaar:

Afbeelding

Dit is de rechterkant van de wei.
De stal is ongeveer 3 bij 3 meter. Het stuk er naast is ongeveer 5 meter diep en een meter of 6 breed. Links van de stal zit nog ongeveer een halve meter. Het hek loopt schuin weg. Bij de knik is de afstand tussen de bomen en de hoek ongeveer 25 + meter.

Afbeelding

Madrid staat hier even model ;)
Dit is het midden. Op z'n smalst van de wei (dat is waar links in beeld de boom staat). Is de wei 9 meter. Het stukje achter de boom is ongeveer 2 meter. De boomkorf zelf (is nu anders) heeft een doorsnede van 2 meter (nu 2,5).

Afbeelding

Dit is de rare linkerhoek van de wei. Op deze foto staat er nog een groot hek langs de bomen. Die is er niet meer. Rechts in beeld komt een stal te staan van 3 bij 3 meter. (Is een bewuste keuze om een extra stal te nemen).
Het stuk helemaal beneden is 6 meter lang. Daarnaast nog 3 meter voor de stal. Deze staat dan helemaal tegen de bomen aan.

Mijn 'probleem' is dat als ik een heel pad rond ga leggen, op het smalste stuk er eigenlijk niks meer over blijft. De boom blokkeert dan de weide. Er staan nu 2 paarden, die moeten echt kwa breedte wel de kans krijgen om elkaar ruim te ontlopen. (1 schopt de ander met regelmaat.)

Overigens betaal ik 7,50 voor een kleine baal kuilgras (is 20 kg). En 4,50 voor een baal hooi. Word soms echt ziek van de bedragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:17

Het is dus echt niet zo groot :), maar je hebt nog steeds meer ruimte als ik heb. Je zult dus moeten kiezen voor óf loopruimte (=PP) óf gras (=wei).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:33

Hoe is van iedereen de PP er aan toe na deze vorstperiode??
Ik heb ze niet konstant op het pad laten lopen, op een bepaald moment werd het me te modderig (en glad). Maar nu kunnen ze er wel weer op.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:05

Ik heb ondanks alles nog steeds droge stukken. Wel jammer dat ik nog steeds geen tegels heb kunnen regelen. Bij de hooinetten is het wat soppig, maar gelukkig is het zandgrond en kan ik er zelf ook prima lopen op m'n gewone schoenen.

Een lager gelegen gedeelte is een grote plas, eerst gingen de paarden daar nog weleens doorheen, nu niet meer. Dus m'n cirkel is helaas niet meer rond.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:15

DubbelDun schreef:
@judithjuhh: hoelang zijn die paaltjes, want dat maakt natuurlijk ook flink wat uit in prijs. Ik heb de langste (1,65 meen ik) in het groen en betaalde 45 euro voor 40 paaltjes. Hier bij Agradi zijn die dik 2 euro per stuk.
Mijn poortgrepen zijn óf 75 ct óf 1 euro afhankelijk van de uitvoering. De goedkoopste die ik hier heb kunnen vinden zijn 1,75.
Gewoon eens op de duitse ebay kijken.

Mijn paaltjes zijn een meter hoog. Ik heb 4 shetlanders lopen, dus hoger hoeven ze ook niet te zijn. Maar zelfs die kleintjes zijn zo duur als maar kan zijn... Dus was ik ook echt heel blij dat ik 80 stuks voor ongeveer 75 cent per stuk kon overnemen.

Bij mij in de buurt zijn de kleine hooibaaltjes op zijn duurst 3,-. Er wordt hier best veel aangeboden, dus daar zal het wel mee te maken hebben.