Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:41

DubbelDun schreef:
@Aslo: dan zou ik een showblanket om doen; blijft je paard schoon onder en gaat er nog super van glimmen ook :)
Overigens is mijn bonte altijd goed schoon gebleven op de korrels. Terwijl nu van de houtkrul ze wel bruine plekken heeft.

hhmm, als ik showblanket intype op google, krijg ik enkeld westernpads te zien ? ;) Bedoel je soms zo'n hood of zoiets?
Maar trekt daar het (vieze) vocht zeg maar ahw niet door heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:55

Aslo, als ik weer korrels kan krijgen hier in de buurt, denk ik dat op de bodem een laagje doe, en daarover heen gewoon elke week een pak vlas. Ik vind vlas fijn omdat het volumineus is, lekker zacht voor het paard om in te liggen en idd als ze plassen komt er geen geur vrij. De korrelbodem is dan weer een extra bodem die wel kan drogen en vlas niet en dat scheelt weer vlas. Als ik dan een plasplek leegschep, dan pak ik gewoon verder op weer wat oude korrelbodem en schep dat op het beton als laagje, daarna weer vlas erop.

Dan doe ik wat langer met een pak vlas. Qua mesthoop vind ik het wel mee vallen. Vlas composteert best snel en van de korrels heb ik het idee dat het een koek blijft. Moet nog zien hoe lang het duurt eer het in de mesthoop is verteerd.

aslo

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:16

Russel, daar zat ik idd ook al aan te denken. Morgenavond gaat er bij de merrie zowiezo een baal vlas in, omdat we vrijdag concours hebben en al heel vroeg weg moeten. Geen zin om dan nog een uur eerder op te staan om haar opnieuw te moeten wassen ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:14

Ook daar heb ik geen last van. Paard blijft netjes schoon, zelfs als ie gaat liggen 's nachts.

Russel: de mesthoop composteert bij mij echt enorm snel.
De mesthoop is bij mij begin december geleegd en eigenlijk is het nu nog niet nodig maar laten we hem volgende week leeghalen. Dat is dus dik 5,5 maand verder!
Met stro moest de loonwerker iedere 2 maanden komen en zat hij dan ook stamp- en stampvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:01

Maar misschien hebben wij eigen mest liggers?

Gisteren had hij nadat hij een nat pak had gehaald van de regen even lekker op de plaats waar de oude mesthoop had gelegen gerold. Heerlijk zijn hele lijf vol met oude mest en stinken..... :P tja sommige paarden hadden varkentjes moeten zijn.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:47

Hallo,

Mijn paard blijkt allergisch voor de korrels. Hij heeft altijd op stro gestaan en sinds twee maanden op de korrels, maar hij heef continu overal jeuk en vooral op de benen.
Iemand ervaring hiermee? Of heb ik weer iets apparts?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:54

Wat voor korrels heb je ??

Overigens had ik vanochtend ook iets leuks... een 'mollenhoop' op stal. De verse hoop korrels van gister is op één plek zo gerezen (door de plas) dat het een stuk boven de rest uit is gestegen. Net een mollenhoop dus. Zal er zo eens een foto van maken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:11

DubbelDun schreef:
Wat voor korrels heb je ??

Overigens had ik vanochtend ook iets leuks... een 'mollenhoop' op stal. De verse hoop korrels van gister is op één plek zo gerezen (door de plas) dat het een stuk boven de rest uit is gestegen. Net een mollenhoop dus. Zal er zo eens een foto van maken :)

Edit: fotoos
Afbeelding
Afbeelding

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:24

@ Indy29

Allergisch voor strokorrels. Dat is gek. Welke korrels heb jij dan?
Als je 100% strokorrels hebt zou je niet verwachten dat er anders op wordt gereageerd dan op "gewoon" stro.
Weet je zeker dat het door de korrels komt?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:30

DD: zulke hopen heb ik ook in de stal als er net nieuwe korrels in liggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:31

Ik heb toch al een tijdje korrels nu, maar dit had ik nog niet eerder gezien :)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:33

Hij stond op 100% strokorrels. We zijn in maart naar een nieuwe stal verhuisd en sindsdien stond hij op de korrels. Hiervoor stond hij gewoon op stro.
Sinds hij op de korrels staat heeft hij overal jeuk. Eerst dacht ik dat hij een schimmel had meegenomen van de andere stal, maar ik heb hem behandeld en hem nagekeken op luis, maar niks had hij.
Nu staat hij sinds gisteren weer op stro en zijn huid zag er al veel rustiger uit.
Ga het ook eens navragen bij de veearts.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:48

Blijft vreemd, maar hij kan natuurlijk een overgevoeligheid ergens voor hebben.
Welk merk had je ??
Ik zou wat korrels bewaren en evt laten testen wat voor 'aparte' stoffen er in zitten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:33

Op dit moment hebben wij op stal ipv de dolsma korrels nu korrels van Agrifirm. Die werken voor mijn paard een stuk minder fijn. Een natte plek is na één plas al heel erg zichtbaar en voelbaar, het absorbeert dus veel minder goed dan de korrels die we van Dolsma hadden. Daar de vlasprijzen schijnen te dalen zit de stalhouder erover te denken om het najaar weer over te gaan op vlas, maar ik wil graag op de Dolsma korrels blijven staan. Hangt er een beetje vanaf dus hoe de prijzen zich blijven ontwikkelen de komende maanden. En dat hangt weer van het weer af denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:13

Paars, weet jij de huidige vlasprijs?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:56

Hey Russel,
Ik heb even voor jou gekeken op de site van Ecobodem:

Prijzen Lin-O-Star vlasstrooisel / per baal

Per 1 pallet a 21 balen € 5,75 ex. € 6,00 inc.

Overigens gaat het hier nog steeds prima met de StroKorrelstallen.
Kayleigh haar stal zit op bijna 100 dagen en ligt er nog steeds super bij.
Helianthe haar stal idem dito!

Met het mooie weer giet ik af en toe wel water over de laag mot ivm het erg fijn worden van de laag. Verder geen klagen over kleur en geur!

Een uitgebreid verslag en foto's nog steeds via onderstaande links.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:59

Voor vlas betaal ik hier ook 6,20 voor losse pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:17

Oke, ik betaal al een jaar lang 6 euro per pak, maar dan neem ik 20 pakken af en krijg de 21e gratis.

Volgens mij is het ook een beetje onderhandelen.

Hoop dat de vlas weer 5 euro gaat worden...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:27

De stalhouder koopt alles in, hij zei me dat het goedkoper werd. Ik weet niet precies hoeveel goedkoper, maar met een stal vol die erop staan scheelt het dan alweer snel genoeg. Ik hoop dat we op de korrels blijven. Van Dolsma dus.
Als ik moest kiezen tussen vlas of korrels, dan ga ik voor de korrels!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:14

Ik heb nu altijd hennep in de stal, maar ben toch aan het kijken naar korrels, hoewel die ook best prijzig zijn.
Wat vinden jullie de beste, en stuift het erg?
Hoewel ik denk eerder een onderlaag korrels met daarop vlas of hennep zou doen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:30

Op mijn site kun je een verslag van twee korrelstallen lezen.
Ik gebruik korrels van Ecobodem.

Morgen zit de stal van Kayleigh op 100 dagen!
Hij gaat nog steeds goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:49

Een klein up-date-je: ik heb mijn stallen helemaal leeg gehaald op 9 mei jl. Ik heb dus vanaf 5 februari 2009 tot aan die datum voor stal 1 in totaal 12 zakken en voor stal 2 in totaal 10 zakken gebruikt.
Omdat de paarden nu alleen tijdens de mugjestijd op stal staan, heb ik niet opnieuw opgestrooid - ze staan op dikke rubbermatten.

Voor mij is het dus een zuinig experiment geweest, met vlas had ik héél wat meer geld moeten uitgeven! Ik ben tevreden en zal, zodra de paarden weer langere staltijden gaan maken, opnieuw korrels gebruiken. Ik heb van het eerste pallet Strovan nog aardig wat liggen. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:41

jannipauli dat zijn berichten waar je echt vrolijk van wordt. Ik twijfel en durf het niet aan. Ik heb namelijk een paard dat echt alles eet. En dan ook echt veel tot koliek toe. Bij mijn dinkelstro at mijn oudje ervan en hebben we de stallen midden in de winter af moeten sluiten. We hebben het spul toen maar langzaamaan in de trailer opgemaakt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:45

Vandaag dag 100 voor de korrelstal van Kayleigh.
Stal ligt er super bij! evenals die van Helianthe (dag 71)

Foto's van beide stallen van hedenochtend geplaatst. Deze zijn te zien via onderstaande links.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:07

Dinopino schreef:
jannipauli dat zijn berichten waar je echt vrolijk van wordt. Ik twijfel en durf het niet aan. Ik heb namelijk een paard dat echt alles eet. En dan ook echt veel tot koliek toe. Bij mijn dinkelstro at mijn oudje ervan en hebben we de stallen midden in de winter af moeten sluiten. We hebben het spul toen maar langzaamaan in de trailer opgemaakt.

Daar maakte ik me eerst ook zo'n zorgen over, mijn paard vreet dus ook alles wat onder d'r neus komt. Maar van de korrels heeft ze, buiten een eerste proefhapje, nooit meer gesnaaid!