Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:03

Hier werkte de grondbalk goed qua vlas binnen houden echter tikte mijn merrie hem constant aan, dit was met haar peesblessure echt ellendig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:07

Oh! Goed punt!! Een van de paarden die mee komt verhuizen is net herstellende van een tussenpees blessure...
Goede reden om het eerst met enkel (goede dikke) matten te proberen...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:07

Afbeelding
Afbeelding

IJs inspectie vanmorgen. :') Roos vond dat ze er prima doorheen kon lopen. Ze is dan misschien niet zo'n mak paard maar ze is in ieder geval niet bang voor natte voeten.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:16

Mijn pony's hadden vanmorgen uitgevonden dat op de draad naar het gras geen stroom stond :') Ik zie ze er gewoon met hun borst tegenaan staan duwen om er doorheen te kunnen (met succes). Oftewel nu maar op zoek naar een stroomapparaat met Accu, want daar krijg ik mn huidige apparaat echt niet heen gelust. Sws handig als ik een flexibeler apparaat erbij heb.

Malenka, ik ben met ijs altijd wel bang dat ze ineens denken door de poel te kunnen lopen :+

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:23

Oh... Malenka, dat ziet er wel heel natuurlijk uit zo... Maar liever niet wat je wil...

Lys, als ze zoiets eenmaal ontdekken... Dan moet er straks ook even goede prik op staan om ze weer te laten stoppen...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:35

Dat is minder Lys. Al moet ik er altijd ook wel een beetje om lachen als ze zoiets doen. Tussen de track en de vijver zit een hek. Ik wil ze inderdaad niet in de vijver hebben. Die is bijna 3 meter diep. :=

Nickeltje, ik vind het ook vooral mooi natuurlijk hoor. De situatie is niet altijd hetzelfde. Hebben ze ook nog wat te beleven. Vooraan is het normaal begaanbaar en op de heuvel blijft het helemaal altijd droog. Dit stuk zal altijd overstromingsgebied blijven bij flinke regenval en dat is prima wat mij betreft.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:33

@Lyss_PPA ik heb daarvoor een verplaatsbaar apparaat met een zonnepaneel, nooit geen lege accu meer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:37

Hoe zijn je ervaringen met zo'n zonnepaneel in de winter? Wij hebben er ook naar gekeken maar heb er nu toch een accu bij gekocht...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:53

Ik heb met die zonne-paneel apparaten ook het gevoel dat je in mindere-zon tijden met een leeg apparaat komt te zitten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:01

Hier zonnepaneel met oplaadbare 6volt batterij. Werkt prima. Ik heb 1 reserve batterij binnen die ik bij extreem donker weer kan wisselen. Ik heb een gallagher S20. Ik heb ook de S12 bij de struiken staan maar die heeft geen oplaadbare batterij/accu en die werkt nu niet.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:44

Met die Mayo matten zou ik niet de hele stal doen als ze er ook veel op staan. Wel eens gehoord dat dit niet goed is voor de gewrichten omdat het inzakt. Dus zou er goed naar informeren…

Slim zo’n extra accu Belker.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:55

mooi gezicht wel die plassen water Malenka.

Wij hebben jaren zo'n zonnepaneel gehad voor de weide elektriciteit, werkte goed, tot die gejat is en sindsdien hebben wij er geen meer. Toch een dure investering en op de weides achteraf zonder toezicht kun je er op wachten tot die weer weg is.

Hier hebben we ook een soort paddockplaten in de schuilstal gehad, daar lagen ze altijd languit op, maar dit waren wel bijna volledig dichte van 5 cm dik.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:26

Ik vond die met zonnepaneel idd vooral heel prijzig..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:59

Ik heb nog nooit gehad dat ie leeg was in de winter. Hoef ook zelf niet bij te laden dan. We hebben geen problemen dat er geen toezicht is. Qua prijs vond ik het meevallen want die accu’s om te vervangen zijn ook niet gratis. Toen mijn traditionele stroomklok kapot is gegaan heb ik hem vervangen door een op zonne-energie.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:12

Batterij extra kost rond de €25. De S20 is echt een fijn apparaat. Ik heb er nu 1 liggen op stroom maar moet die nog installeren en ik blijven wat in de aardepennen hangen O:) Alles is aanwezig, behalve motivatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:05

rover_ schreef:
Met die Mayo matten zou ik niet de hele stal doen als ze er ook veel op staan. Wel eens gehoord dat dit niet goed is voor de gewrichten omdat het inzakt. Dus zou er goed naar informeren…

Ik heb dit ook wel eens gehoord, maar ik heb al vele jaren een Hit Actief bed liggen en nog nooit een paard met gewrichts-/beenproblemen gehad.
Andere beddingsoorten zijn toch ook 'zacht' en zakken in als ze er op gaan staan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:05

Als je naar buiten kijkt en denkt ehhhh waar loopt die pony mee rond :+ t is ook zo’n ei Afbeelding
Afbeelding

En mooie foto met t water. Hier alles met grondkabel doorgelust

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:07

Hoe krijgt ie het voor elkaar :) hopelijk geen wondjes !!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:18

DubbelFun schreef:
Hoe krijgt ie het voor elkaar :) hopelijk geen wondjes !!

Nou dat die pony :')
Gelukkig wintervacht en t was een goedkoop ding dus geen harde scherpe randen. Dus nog helemaal heel

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:35

Gelukkig maar. Ik vind dat toch wel spannende dingen. Gelukkig de pony niet zo te zien. Wat staat hij er rustig bij. Alsof er niks aan de hand is.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:51

Belker schreef:
Batterij extra kost rond de €25. De S20 is echt een fijn apparaat. Ik heb er nu 1 liggen op stroom maar moet die nog installeren en ik blijven wat in de aardepennen hangen O:) Alles is aanwezig, behalve motivatie.

Ik bedoelde de accu’s van mijn toenmalige batterij apparaat. Die waren ook €50 en op het laatst ging die maar een maand of 3-6 mee. Best een dure hobby dan per jaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:52

Haha ja hij liep er gewoon mee buiten rond te scharrelen _O-

Maar goed ik kan ook met de zak van een baal vlas boven z’n hoofd wapperen en over hem heen gooien enz. Maak hem gewoon zo mak als het maar kan.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:36

@nickeltje ik heb rubber tegels van 6 cm dik in mijn schuilstal liggen. Ze komen uit een speeltuin en omdat die om de paar jaar vervangen moeten staat marktplaats er zeker aan het einde van de zomervakantie vol mee. Paarden liggen er net zo vaak op als in het zand.

Iewie blijft grappig <3

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 07:00

Helaas klopten de voorspellingen en ligt hier echt een flink pak sneeuw. Sinds gisteravond rijden de sneeuwschuivers ook rond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 07:38

Hier ook. Dik pak maar merkt wel dat het vrij natte sneeuw is. Als ik eroverheen loop smelt het ipv knisperen

De Duitse herder ( net gehandicapte kneusje die gebleven is) vind het in ieder geval geweldig. Die is ook gek op regen en kou

Afbeelding