Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:29

Robijntjah schreef:
Welkom newbies :)

Ik zal de bekapper eens betalen hier en bedenken wat ik voor dat geld had kunnen doen :+

:') Ik heb er dus een heleboel besteld. Voor de paarden uiteraard. Weet niet wat dat is, maar ik heb altijd dingen nodig. Goed voor de economie zullen we maar zeggen! :+

Hier vanochtend de 2 drachtige dames en mn jaarling laten enten. Meteen ook maar rondje met de furminator en manen en staarten ontklit. Ze kunnen er weer tegen!

Lekkere actie weer DF. Drie keer is scheepsrecht, zou morgen nog een keer proberen!

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:48

Symke schreef:
Onze oude ruin heeft net een week al zijn snijtanden eruit en twee kiezen. Gelukkig eet hij goed en idd ook seniores priores. De 18+, een soort heel fijn hooi blieft hij niet. Maar krijgt gewone hooi en voordroog goed weg.

Enige lastige vind ik dat hij niet uit hooinet mag eten, v nu niet super erg,loopt met onze merrie met veulen aan de voet dus onbeperkt is niet erg
Maar ze moeten wel weer op de hooinetten.
En gras eten gaat ook.lastig zo der snijtanden dus dag op wei zonder bijvoeren kan niet

En de shetlander staat nu alleen want die kan natuurlijk niet omgaan met die onbeperkte voedsel voorraad.
Misschien toch maar aan graasmasker dan v shet

Steeds als alles beetje loopt moet je weer aanpassen en improviseren....

Bij mijn paard van 22 jaar zijn half december alle snijtanden en twee kiezen getrokken. Voordroog en hooi eet ze prima, en na een maand mocht ze ook weer muesli e.d. Als het gras niet te kort is, kunnen ze dat ook gewoon eten.

Zij staat samen met een minishet en hebben qua voer heel verschillende behoeftes. Ik heb een haybar in de schuilstal voor het paard. Los hooi gooit ze snel naast de haybar, en dan krijgt de mini teveel. Ik heb een hooinet met 4 cm mazen, en heb daar wat grotere gaten in geknipt. Dat gaat onderin de haybar. Het ophangtouw gaat er aan de onderkant uit en maak ik met een karabijnhaak vast aan de muur. Zo kan ze makkelijk eten, en gooit ze er niets uit. De mini heeft een eigen hoekje waar het paard niet bij kan. De mini krijgt haar hooi in een slowfeeder. En 1-2x per dag krijgen ze een portie hooi om gezellig samen te knabbelen.

Symke

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:30

Bedankt voor je ervaringen Taar_tje
Vergelijkbare situatie.
Zoiets zat ik ook te bedenken, al kreeg ik ook v iemand op bokt dat haar paard zonder snijtanden gewoon uit hooinet eet.
Nog even aankijken denk ik.
Niks krijgt hij al.prima weg maar geef ook seniores priores vd zekerheid.

De shetlander blijkt alleen ontsnappen kampioen en ik weet NIET waar ze langs gaat.....
Dus ook niet hoe aan te passen.
Ze moet maar even in haar buiten bunker blijven.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:56

Tanja_dB schreef:
Hier vanochtend de 2 drachtige dames en mn jaarling laten enten. Meteen ook maar rondje met de furminator en manen en staarten ontklit. Ze kunnen er weer tegen!

Lekkere actie weer DF. Drie keer is scheepsrecht, zou morgen nog een keer proberen!
Ik rij eigenlijk nooit 2 dagen achter elkaar, iets met zelfherstellend vermogen ooit eens gelezen :) én morgen gaat het ook té warm worden (als KNMI zich aan de eerdere voorspelling houdt).

Ik ga ook zo de katoenen zweetdeken af doen en even met de Furmi er over.

@Symke: klinkt als een 'echte ouderwetse' Shetlander :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:36

Welkom aan de nieuwelingen, ik zag al een mooie paddock voorbij komen en 2 leuke shetjes! <3

Boemel, heeft het verschil gemaakt voor zijn rug? Wat een uitzicht zo he!

Jolijn,gefeliciteerd met de uitslag! Hoe is het nu met je stuitje?

Neetoch, dat is zo waardeloos. Zo'n smid heb ik ook ooit gehad, zo frustrerend!

Tanja, haha gelijk geld uitgegeven wat je bespaard zou hebben :') ik bekap al jaren zelf en heb een slordige 5000 euro bespaard. Daar had ik mijn omheining van kunnen betalen. Als je het zo bekijkt is dat best leuk! Nu doe ik het nog even niet met mijn rug, maar ik merk het wel aan mijn rekening :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:38

Lief dat je het vraagt. Het is een heeeeeel stuk beter maar ik moet nog erg uitkijken met wat ik doe, waar ik zit en hoeveel ik zit _O-
Het lijkt nu niet meer echt in mijn stuitje te zitten maar mijn bekkenrand links achter. Ga te paard ook nog snel compenseren uit angst pijn te krijgen en dan krijg ik dus pijn net daarboven in mijn rug :+
Erg bijzonder, zo'n menselijk lijf _O-

Dat zijn leuke centen om te besparen. Helaas bekappen voor mij zelf geen optie :=

Ik ga vandaag voor het eerst sinds mijn val weer mijn trainingspaard doen. Zin in!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:02

@dais: gefeliciteerd! Je hebt er iig een mooie zonnige dag voor uitgekozen :)

Omdat mijn hooi ietwat stoffig is gooi ik er na uitpluizen in de hooibak wat water over met een gieter. Jasmijn wilde toch een hap nemen en kreeg nu water op de neus... zwaar beledigd :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:28

Proficiat Dais en een fijne dag!

Haha die Jasmijn, zie het al voor me. Humor.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:39

Oeps Jasmijn toch.

Dais gefeliciteerd. Fijne mooie dag toegewenst.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:58

Dais ... hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een mooi weer heb je op je verjaardag :o.

Volgens mijn vriend deed zn rug wel pijn met rijden, maar hij kreeg er geen terugval van.

Hij moet nog een keer een Jokerles nemen, want die had hij toen uitgesteld.
Denk dat het wel goed is, want hij zit nu wat verkrampt.
Kan er meteen gekeken worden welk zadel voor zn opbouw beter is (western of dressuur).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:59

Helemaal over je cadeautje heen gekeken Dais! Gefeliciteerd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:09

boemel schreef:
Kan er meteen gekeken worden welk zadel voor zn opbouw beter is (western of dressuur).

Je bedoelt zijn schoft ??

Net de buitenboel gemest, maar de wind verstiert de boel wat.
Jasmijn ging weer boos kijken toen ik de gieter moest verplaatsen om het hek naar de PP open te doen :D (hek en gieter staan 2 mtr van de hooibak af die nog niet helemaal leeg was).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:11

Gefeliciteerd dais, fijne verjaardag.

Ik vind de wind hier nu toch nog best koud en ze zon was ook nog niet zo fel.
Al begrint die hier nu sinds 10 minuutjes wel te echt te schijnen. Dus zal zo ook wel warmer worden, lekker.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:12

Gefeliciteerd Dais!

Wat een heerlijk zonnetje weer! Van mij mag dit echt wel doorzetten zo hoor. Maar dan zonder wind

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:13

Vanmiddag schijnt ook de zon problemen met de bewolking te gaan krijgen. Hopelijk is de wind dan wel wat afgezwakt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:31

DubbelFun schreef:
boemel schreef:

Je bedoelt zijn schoft ??

De jokertraining is op een neppaard, waarbij er gekeken wordt naar houding en zit en je les krijgt met hulp van Franklinballen.

Bij mijn vriend zijn 2 kapotte tussenwervels geconstateerd.
Dus het goed zitten is voor hem extra belangrijk.
Omdat je je eigen zadel mee moet nemen naar de Jokertraining, lijkt t me handig dat hij beide zadels meeneemt om te kijken welk zadel het beste is voor zijn rug. :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:36

Ah dat verduidelijkt de zaak.
Over het algemeen worden westernzadels vanwege de wat bredere zit als prettiger ervaren, maar dan gaat het veelal over gezonde mensen. Mijn rug/heupen doe je iig geen plezier met een breed zadel/paard.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:46

Ik krijg zelf rugpijn van het westernzadel, maar hij vindt t zadel fantastische. Maar goed, hij is ook een stukkie langer en anders gebouwd :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:55

De meeste westernzadels zijn ook gebouwd op de mannelijke vorm (cowboys hè)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:58

Ha ha das waar

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:03

Tja en dan mijn hoofdstel issues :D
Tess loopt geweldig met het te grote hoofdstel van Diekke.
Maar nadat ze de tong over het bit gegooid heeft, besloten het niet meer te gebruiken.

Bit van dat hoofdstel omgezet naar haar eigen hoofdstel.
Weer een strak paard.

Heb het Full hoofdstel van Diekke in maat Cob weten te vinden op Marktplaats en hopelijk komt ie morgen binnen.

En ik hoop dat Tess dan weer blij is.
Soms is het best complex zo'n sensibel paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:18

Ja maar het houd je wel scherp in mijn ervaring :+

brede zadels doe je mij, ondanks mijn rug ook geen plezier mee maar dat ligt weer aan mijn heup. Een heel breed paard overigens ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:18

Bij het te grote hoofdstel kon je geen gaatjes bijmaken ??
Hopelijk geeft de Cob-maat weer een blij paard :)

Boon zit net tussen 2 maten in; Cob past qua bakstukken en nét qua keelriem (laatste gaatje), maar de frontriem is nét te strak (en is dus ook niet ruimer te maken).
Bij een Full zit de frontriem goed, maar zijn de bakstukken te lang en bij korter maken zit de boel rond de oren te strak.
's Zomers rij ik dus vaak met een 1- of 2-oor, maar daar zit geen keelriem aan en daar is ze me 's winters net wat te fris voor :D. Eén flinke kopschud en het ding vliegt af ...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:46

Oh ik moet ook geen brede zadels nee, kan ik ook niet op zitten.

Hopelijk is ze blij met het nieuwe hoofdstel boemel!

Ik ben langzaam ook op zoek naar een fijn hoofdstel voor Lissy, maar zit nog in de oriënterende fase :+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:21

@Dais gefeliciteerd!

Hier twee fijne anatomische hoofdstellen, voor mijn IJslander een speciaal voor IJslanders, zonder keelriem ook.
Mijn warmbloed heeft een Presteq hoofdstel maar alhoewel hij die al meer dan een jaar heeft, heb ik er maar een paar keer meegereden vanwege mijn blessure. Merkte wel dat hij een stuk meer loslaat met dat hoofdstel.

Nu net een nieuwe kaptoom besteld voor hem, ook anatomisch en van hetzelfde merk als het hoofdstel van mijn IJslander (en heel belangrijk niet zo heel erg duur) want ik wil academisch grondwerk achtig werk gaan doen. Daar heb je een kaptoom voor nodig...

Het is hier trouwens wel raar weer, lucht is geel :+