[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:18

Heerlijk gezicht zo'n gelukkige haflinger.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:20

Heerlijk zoveel grond HorsePhoto, daar kun je wel wat moois van maken.

Leuk filmpje Daihyo een echte maflinger :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:24

Ik was gisteren avond mijn Mo kwijt :=

Afbeelding
Stond ze lekker te chillen op het midden stuk.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:48

Ik leer van deze dagen weer heel veel. Mijn paarden staan nu nog op stal op een groot paddock paradise maar de plannen voor een PP aan huis worden steeds concreter nu we meer grond hebben (1 ha). Dit soort dagen zijn wel een echte reality check, alleen voor de konijntjes lopen we al elke 3 uur nr buiten om een bakje water om te wisselen en om bij hen de bodem oké te houden is al een uitdaging ;)

Dank voor het delen van al jullie ervaringen, heel leerzaam!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 07:45

Ik heb meermaals gedacht: waarom vond ik hockey nou niet leuk? Of tennis? Of zeilen? Of surfen? (Alle sporten waar ik verplicht een aantal jaren mee moest kennismaken naast het paardrijden := )

Hele weekend zo gruwelijk druk geweest. We hadden die harde Oostenwind pal in de stal staan. Koud en sneeuwwit in de stal. En dus met isolatie de stallen dicht gemaakt. En de zondag de halve schuilstal afgedicht. Het was écht niet te doen.
Paard twee ook in de regendeken gezet. Wilde het niet maar ze stonden stil en dan die koude wind erop. Blij dat gisteren de wind ging liggen. De halsdeken wilden ze dolgraag kwijt allebei.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mest wegbrengen was ellende gisteren. Had even een paar sneeuwduinen over het hoofd gezien :o?

En dus moest ik aan mijn vader denken, als het duwend niet lukt dan doe je het trekkend wat ook niet echt fantastisch ging overigens :D
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:53

Jeetje zeg.

Wij hebben hier nauwelijks last gehad van de wind.

Paarden blijven helaas wel erg op 1 plek hangen op 1 na. De vlotter is pas sinds vannacht bevroren dus dat is fijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:07

Zo ziet de paddock paradise waar mijn paarden staan er nu uit in de sneeuw. Ik geniet hier zo van!

[ITP] Anton & Roos in het besneeuwde paardenparadijs

Afgelopen tijd hebben ze de track opnieuw verhard en de voerplekken voorzien van hele ruwe betonnen platen. Echt fijn nu met de sneeuw.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:22

Ik vind de sneeuw die straks opvriest wel een spannende. Bij ons is er door het uitmesten van de stal en de hooinetten veel hooi en stro gemengd met de sneeuw. Dat helpt wel tegen de gladheid. Bij ons is vooral de bereikbaarheid een uitdaging. De paarden zelf lijken zich wel te redden :+
Ik hoop dat mijn veulen de kou een beetje doorstaat. Tot nu toe gaat het goed, maar er ligt een deken klaar voor de zekerheid. Zeker omdat ze zich ook niet warm kan lopen door dat ingepakte been.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:12

Ik heb gisteren een besparing in geld maar zeker niet in tijd bedacht :P We hebben hier heel veel jonge, lange dunne eiken boompjes staan die we gaan uitdunnen zodat de rest weer meer ruimte krijgt om te groeien.

Nu moeten we nog alle palen van de track kopen en zetten dus ik had het briljante idee om daarvoor de eikjes te gaan gebruiken. Gelukkig vindt mijn man het leuk om ze van de bast te ontdoen en andere projectjes :+ Ik ga de onderkant zwart blakeren zodat ze hopelijk langer mee gaan.

We hadden nog niet genoeg te doen hier :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:55

Ik sta echt oor de volle 100% achter mijn paard buiten huisvesten hoor. Maar de afgelopen dagen schoot toch wel even door mijn hoofd hoe fijn het nu zou zijn om gewoon droog en windstil door een breed gangpad naar de poetsplaats te lopen om vervolgens overdekt naar de binnenrijhal te gaan........

Dan bedenk ik me daarna weer dat die paarden geen of bijna geen vrije beweging krijgen met deze dagen en dan heb ik er weer vrede mee. Ik heb vandaag de rest van de zand ruimte weer vrij gegeven. Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat houden. Met een beetje mazzel kan ik weer gewoon rijden vanaf vandaag. (ik duim heeeeeel hard)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:43

Een paddock paradise is wat mij betreft pas een paradise als de paarden ook echt droog kunnen liggen en ook uit de wind en droog kunnen staan.
Mij maak je niet wijs dat paarden de hele dag en nacht deze ijzige wind en ijzel of sneeuw en regen kunnen waarderen. Koudbloeden en shetlanders kunnen er misschien wel beter tegen maar ik ben heel blij dat mijn paard nu snachts lekker langsuit in een droge grote stal met stro kan slapen. Alle dagen gaat ze de wei op met haar deken op en dan snachts lekker binnen. Ik zie dat mijn paard gelukkig is en dan ben ik dat ook :D

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:54

Ik heb mijn box deuren open staan, met 20 cm gehakseld stro erin, maar toch staan mijn paarden meer buiten dan binnen, ook met de sneeuw en de ijzel van de week. Ik denk dat wij mensen te vlug iets invullen voor de paarden. Ik vind het ideaal dat ze zelf kunnen kiezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:58

Xxx schreef:
Een paddock paradise is wat mij betreft pas een paradise als de paarden ook echt droog kunnen liggen en ook uit de wind en droog kunnen staan.
Mij maak je niet wijs dat paarden de hele dag en nacht deze ijzige wind en ijzel of sneeuw en regen kunnen waarderen. Koudbloeden en shetlanders kunnen er misschien wel beter tegen maar ik ben heel blij dat mijn paard nu snachts lekker langsuit in een droge grote stal met stro kan slapen. Alle dagen gaat ze de wei op met haar deken op en dan snachts lekker binnen. Ik zie dat mijn paard gelukkig is en dan ben ik dat ook :D

Laat haar lekker kiezen, dan weet je het zeker ;-)
Laatst bijgewerkt door Coby op 28-02-21 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:01

Ninx schreef:
WakuWaku schreef:

Laat haar lekker kiezen, dan weet je het zeker ;-)

Die keus moeten paarden dan wel hebben en ik denk dat er bij vele PP dat niet altijd zo is, helaas.
Maar ik zie hier ook erg goede PP's voorbij komen en het kan dus wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:11

Xx schreef:
Die keus moeten paarden dan wel hebben en ik denk dat er bij vele PP dat niet altijd zo is, helaas.
Maar ik zie hier ook erg goede PP's voorbij komen en het kan dus wel.

Ik denk dat er meer pp's zijn met goede schuilvoorzieningen, dan traditionele stallingen met goede uitloopmogelijkheden.
Ik denk dat er juist aan die kant de meeste winst te behalen valt.... laten we ons dus op beter welzijn richten en dieren meer de ruimte geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:16

WakuWaku schreef:

Even om misverstanden te voorkomen: Mijn paarden eten overdekt. Hebben een stal met ruim stro tot hun beschikking en daarnáást nog meerder schuilstallen om uit te kiezen. En daar hangen nu ook hooinetten. Daarnaast staan ze op een stuk tussen 2 stalgebouwen in. Dus er is altijd ruim plek om uit de wind te blijven.

Het was eigenlijk meer voor mezelf gedacht :j Dat het voor mij zo lekker zou zijn om niet overal sneeuw te moeten ruimen en steeds de de koude te moeten.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:17

Ninx schreef:
Ik denk dat er meer pp's zijn met goede schuilvoorzieningen, dan traditionele stallingen met goede uitloopmogelijkheden.
Ik denk dat er juist aan die kant de meeste winst te behalen valt.... laten we ons dus op beter welzijn richten en dieren meer de ruimte geven.

Dat ben ik met je eens.
Alleen waar ik mij een beetje over verwonder is dat ik op social media zoveel eigenaren hoor vertellen dat hun paarden zo goed tegen de sneeuw kunnen en dat juist die paarden geen goede schuilmogelijkheid hebben. Dan vraag ik mij af, wie hou je nou voor de gek :?
Hetzelfde geldt voor paarden in een traditionele stal die helemaal met dit weer niet buiten komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:20

Xx schreef:
Ninx schreef:

Dat ben ik met je eens.
Alleen waar ik mij een beetje over verwonder is dat ik op social media zoveel eigenaren hoor vertellen dat hun paarden zo goed tegen de sneeuw kunnen en dat juist die paarden geen goede schuilmogelijkheid hebben. Dan vraag ik mij af, wie hou je nou voor de gek :?
Hetzelfde geldt voor paarden in een traditionele stal die helemaal met dit weer niet buiten komen.

Ja, ik zie dat soort dingen niet.... ik ben gestopt met social media... alleen nog Bokken, hihi!
Scheelt wel hoor... heel relaxed. Maar goed, ik zie dus inderdaad geen plekken waar dieren niet kunnen schuilen. Met dit weer gaat dat nog wel. Maar met aanhoudende (24-7) en wind moet je echt voorzieningen treffen.

Er staan hier in de omgeving ook weer veel dieren 24-7 binnen.... terwijl dit toch zulk gezond en prettig weer is voor ze....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:25

Xxx schreef:
Ninx schreef:

Dat ben ik met je eens.

Ah op die manier. Dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Ik zou in ieder geval geen oog dicht gedaan hebben de afgelopen 2 nachten als ik geen royale schuilstal en droge vloer zou kunnen bieden.
Aan de andere kant 'overleven' die paarden het blijkbaar ook gewoon goed. En heb ik me er ook over verwonderd hoe prima de paarden het blijkbaar vinden dat er sneeuw op hun kont geplakt zit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:26

Ik ben in najaar bij meerdere PP's gaan kijken en ik heb vooral gezien hoe ik het niet wil hebben. Overal enorme blubberzooi. Ik wil niet weten hoe dat er nu dan uit ziet, waarschijnlijk ijsbanen. En er waren ook niet altijd schuilmogelijkheden. Het idee is dan super, maar de uitvoering minder. En 24/7 op stal is natuurlijk het andere uiterste. Gelukkig bestaan er ook heel veel dingen tussenin, waarbij mijn voorkeur natuurlijk uitgaat naar zo veel mogelijk buiten. Maar dan wel zo dat het voor de paarden ook prettig is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:28

pol013 schreef:
Ah op die manier. Dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Ik zou in ieder geval geen oog dicht gedaan hebben de afgelopen 2 nachten als ik geen royale schuilstal en droge vloer zou kunnen bieden.
Aan de andere kant 'overleven' die paarden het blijkbaar ook gewoon goed. En heb ik me er ook over verwonderd hoe prima de paarden het blijkbaar vinden dat er sneeuw op hun kont geplakt zit.

Overleven is iets anders dan een paradise. En die sneeuw op de kont is vast ook niet altijd prettig. Het trekt enorm aan de haren. Maar ja, ze kunnen er niet zoveel aan doen. En wij ook niet, want eraf plukken is niet prettig voor ze. Nu de zon vandaag even heeft geschenen (helaas weer weg) zijn de meeste sneeuwklonten wel weg gelukkig. Iets voor lief nemen is iets anders dan iets prima vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:30

Dat ben ik zeker met je eens maar ik ga mezelf herhalen.

Waar paarden lopen is onderhoud nodig. Zeker met de steeds natter wordende winters kun je het niet altijd in alle omstandigheden helemaal droog houden.
Soms moet je eerst weten wat werkt op je plek om dat overal te kunnen toepassen.
Dus ja, op veel plekken was het een blubber deze winter, er is ook bizar veel water gevallen :+
Wij gaan dan ook zware verbeteringen aan brengen komend voorjaar. Alsnog vind ik het beter dan op stal.

- ze konden/kunnen altijd droog staan (overdekt en met droge voeten)
- ze kunnen ergens droog liggen
- ze hebben altijd eten en drinken

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:39

Robijntjah schreef:
Dat ben ik zeker met je eens maar ik ga mezelf herhalen.

Waar paarden lopen is onderhoud nodig. Zeker met de steeds natter wordende winters kun je het niet altijd in alle omstandigheden helemaal droog houden.
Soms moet je eerst weten wat werkt op je plek om dat overal te kunnen toepassen.
Dus ja, op veel plekken was het een blubber deze winter, er is ook bizar veel water gevallen :+
Wij gaan dan ook zware verbeteringen aan brengen komend voorjaar. Alsnog vind ik het beter dan op stal.

- ze konden/kunnen altijd droog staan (overdekt en met droge voeten)
- ze kunnen ergens droog liggen
- ze hebben altijd eten en drinken

Helemaal eens, maar de stallen/PPs waar ik ben wezen kijken, hadden ze dus nergens dat het droog was om te staan of liggen. Veel paarden met dikke benen, en andere problemen. Dan gaat er iets echt niet goed. Mijn mening: teveel paarden op een te klein stuk en te snel alles willen aanleggen om maar open te gaan. Vast met de beste bedoeling, maar de paarden zijn nu wel de dupe (en de eigenaren van die paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:46

Tjah, al gaande leert men, hier was het 2 weken geleden ook nog net op sommige plekjes droog, maar echt nog net. Had het nog 2 dagen zo geregend was dat hier ook over gegaan. Mooi k-lote want we hielden het vrij lang vrij goed.

Ik denk dat de will to change belangrijker is dan, dat het volgend jaar niet weer hetzelfde is en dat er zaken aangepakt worden. Dat zou ik belangrijker vinden dan meteen de perfecte plek.

Wij hebben ook stevig gebaald, meer dan de klanten zelf overigens geloof ik. Maar zit je er eenmaal in kan je er weinig aan doen. Wij hadden nog de luxe een extra pad open te kunnen gooien, dat kan niet iedereen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 15:11

Wat betreft de modder problemen. Enerzijds kun je het nooit volledig voorkomen, maar ikzelf vind enkel een droge plek niet voldoende. Als je weet dat je heel veel modder hebt dan moet je daar wat aan doen zeker als je ook nog eens andermans paarden gaat "stallen". Want je hebt verantwoordelijkheid naar andermans paarden.

Wij hebben op het stuk van de uitloop stal echt naar onze smaak teveel modder, de rest (gelukkig!) Eigenlijk niet. Nu zijn dit onze eigen paarden maar dit gaan we eerst aanpassen voor er überhaupt andermans paarden bij komen.

En ik heb er wel moeite mee als PP's erge modder problemen hebben, dit weten, en toch maar (andermans) paarden erbij plaatsen en te weinig tegen de modder doen.