Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:59

Wauw mooi plekje zo Barbalala zo met die bomen er omheen, lekker beschut!

Ja dat alles zelf doen heeft ook echt wel iets he. Vind het gewoon al leuk om alles om het weide beheer uit te zoeken en te regelen :-)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:03

Afbeelding
Vandaag hooi gehaald en even tijdelijk in 1 van de stallen gezet. Ik durfde niet langer te wachten met bus huren en hooi halen ivm mogelijke lockdown.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:31

Ja is wel verstandig inderdaad.. wij hebben nog een voorraad tot juni ongeveer en dan mag het hopelijk weer rechtstreeks van het land gebracht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:02

Ik heb ze vandaag van weide verzet en voorlopig gaan ze nergens meer heen. Namelijk lekke band aan de trailer en volgens mij heeft de velg ook flink in de schade gedeeld -O-
Wil dus eveneens zeggen dat ik geen hooi kan halen, paarden niet meer verplaatsen, niks. Gelukkig kan ik met dit stukje weiland hopelijk wel weekje of 3 door...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:14

Lock down mag je gewoon hooi halen voor paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:31

En er is geen total lockdown.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 13:26

Varekaj gefeliciteerd met je verjaardag!
Wat poedersuiker van je trailer, hopelijk niet tijdens het rijden (met lading) gebeurd?

Ik wilde net biet bestellen bij de fouragehandel maar zie dat ze alle prijzen omhoog gegooid hebben met een paar euro per zak. Betaal nu 17,50 voor een zak van 20kg, dat is wel erg veel voorzo iets simpels :/
Nu maar gewoon in het dorp gehaald waar ze normaliter vrij duur zij en daar kost het 13,50 voor 25 kg oftewel een stuk goedkoper notabene.
Vraag me af of die prijsstijging door de corona komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:35

Mijn Subli ponybrok is ook met 2 euro omhoog gegaan zag ik van de week.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:10

Hier zijn de inkomsten drastisch gedaald door het virus, ik heb nu 0 inkomsten en mijn man ook veel minder.Ik slaap nog wel maar ik weet niet hoe lang nog?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 15:39

Viel jou dus ook al op Dubbeldun!

Jeetje Marlee_usar, dat is heftig. :\

Nou ik maak net de zak open en blijkt dat er graan doorheen zit. :?
Stond niks over op de verpakking vermeld maar omdat het een ander merk is (Quartes) heb ik de fouragehandel maar gebeld of zij weten wat het is en of dat normaal is.
Het hoorde er niet in volgens hen, ze hebben daar een zak opengemaakt en daar zat het ook in, waarschijnlijk tarwe. Ik mocht de zak terugbrengen maar dan zit ik alsnog zonder voer en met een open zak het OV in zie ik ook niet zitten := dus ik houd het maar. Ga dan maar alles er uit sorteren met de hand want mijn mini mag alleen pure pulp ivm HB. Wat een gedoe weer.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:00

in mijn laatste zak zat het ook, ik denk ook quartes. Dat is omdat de vorige batch voer er nog restjes in zitten en die worden erbij gemengd bij de eerste zakken van het nieuwe voer. Mijn paarden hebben gelukkig geen problemen dus ik voer het gewoon, maar in jouw geval is dat niet zo evident.

13.5 en 17.5 voor een zak pulp is wel duur :+. Hier zit het rond de 10 euro normaal.

Gefeliciteerd Varekaj!
Lekke band is wel zuur, zeker omdat je dan direct 2 banden moet vervangen ipv gewoon eentje. Ik had het in het najaar ook aan de hand, was ook weer een grapje van een paar 100 euro (ik heb 4 nieuwe laten zetten...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:09

@BarbaLala: als je een grove zeef hebt gaat dat misschien sneller als met de hand.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:10

ik zou eens proberen door een schep in ruim water te doen, de andere zaadjes komen normaal bovendrijven, water afgieten en van daaruit eens kijken hoeveel er nog in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:06

Die watertip is een goede! De tarwe komt dan idd bovendrijven.

Afbeelding
Dit is wat er nog overgebleven is van de trailerband :o vermoedelijk toch wielblokkade ergens gehad en stukgegaan door de wrijving. Je ziet iig dat op 1 plaats het hele profiel weggesleten is. Er stonden 2 paarden op... baal ontzettend want de remmen zijn pas vorig najaar nog volledig nagekeken -O-
Nouja, ze staan veilig en wel en ik heb voorlopig de trailer niet direct nodig.

Hooi halen mag wel ja, maar zonder trailer gaat dat moeilijk :+ Al ben ik in staat om een platte aanhanger te kopen en daar dan een groot pak (of 2) op te laten plaatsen bij een hooiboer. Desnoods kleine pakjes met zeil erover. Zo makkelijk laat ik me niet kisten door Murphy & Corona!

Thx voor de felicitaties. Is beste verjaardag ooit nu, zonder al dat verplichte kleffe gedoe :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:11

Wordt hooi niet thuisbezorgd dan ??
Ik haal hier 1x zelf hooi om een paar pakjes te proberen en de rest laat ik bezorgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:21

haha, lekker dat je vanonder het kussen uitraakt op die manier V. :D
Vind ik ook de meest idiote uitvinding van verjaardagen :+.

En die band -O-
Die is idd goed aan gort...

Ik had in het najaar een hoekje van een borduur gepakt, en een paar km verder hoorde ik plots een giga knal, dus wist al hoe laat het was.
Was half geladen met grasmatten, dus aan 30 naar huis gekacheld. Goed aangekomen (was nog iets van 15 km ofzo)
Doet mijn vriend hem mee naar de bandencentrale, 3 (!!!) km verderop, stuurt hij mij een foto van de band die er helemaal afgelopen en in flarden bijhing. Hij was dus blijkbaar niet zo rustig naar de bandencentrale gekacheld ... -O-

Ik haal trouwens zo hooi:

Afbeelding

Passen 20 baaltjes op. Ik haal het om de 2 weken op zaterdag, 10 ervan gaan de ruif in, die vul ik verder aan met 1/4 de pak voordroog. 10 blijven op de aanhanger liggen met een zeil erover.
In de loop van de week geef ik nog 1/4 de pak voordroog los bij (in de ruif, weide, of onder het afdak, als afwisseling) en zo kom ik net een week toe.
De zaterdag erop gaan de overige 10 baaltjes in de ruif en voordroog.
Zo doe ik 2 weken met 1 pak voordroog (45 €) en 20 baaltjes hooi (60€).

Werkt prima voor me, ik hoef de baaltjes maar 1 keer te verleggen van bij de boer op de kar, en dan 1 keer naar de ruif (anders is het van bij de boer in de trailer, uit trailer in de stal, uit de stal in de ruif), boertje zit op 4 km van stal af, dus om de 2 weken ben ik in een uurtje heen en weer, en het is telkens "vers" hooi, het is geen ramp als er wat water opkomt want het is toch telkens snel opgevoerd.

Karretje heb ik trouwens voor 100 euro op de kop getikt, chassis was prima, en volledig in aluplaten (restjes weliswaar, maar het is stevig).
2 nieuwe bandjes erop, en voor 200 euro totaal heb ik een prima dingetje.
Ik steek er een 4 tal planken tussen zodat ik breder kan stapelen, zonder planken krijg ik er maar 16 baaltjes op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:32

Ik zou wel voor een grotere gaan, dan kan er eventueel ook een IBC-vat op. In mijn ifor kunnen 35 baaltjes, als ik ze echt goed stapel en prop 40-45 denk ik. Op een goede platte aanhanger kunnen er ook 40-50 normaal gezien. Als ik dan 2x rij en alleen aanhanger wissel kan ik veel meer per keer halen.

In de winter worden ze gratis geleverd :j In weideseizoen is dat lastiger dus haal ik ze zelf.

Ja bandje is beetje aan gort ja :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:09

Ja, als ik ooit geld heb schaf ik me ook een grotere aan hoor. Maar voor nu voldoet het prima :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:37

Ik ben benieuwd wat ik nu ga verdienen, ben van 30u naar 38u gegaan en zal tegen 31/3 reeds 5u overuren hebben, een weekendshift en stuk of 6 gesplitste shiften waarvan 1 in het weekend en dan nog startshiften vanaf 7u.

Ik doe mijn werk graag en geniet ervan om 100% zorg te doen, maar ik ga ook blij zijn als ik na dit alles terug naar 30u kan gaan. Want hoe dan ook is het een aanslag op je leven, met alle huidige hectiek.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:13

Mijn man haalt gemiddeld 1x per maand hooi met onze trailer. Daar past precies een bundel in van 21 baaltjes. Ik kan daar ongeveer een maand mee vooruit voor 3 pony's. Één tinker van 1.44m a 450 kg en een mini van 125kg en een mini veulen van 60 kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:38

Afbeelding

Afbeelding

Zo stonden/lagen ze er vanmiddag bij, denk niet dat ze snel hooi nodig gaan hebben :D Dus ik kan nog even voort.
Heb ook reservewiel van de trailer, dus op zich kan ik me we behelpen als het écht nodig is. Moet ik het er wel eerst nog op monteren natuurlijk.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:52

Ik had eerst ook kleine baaltjes, maar elke 2 weken hooi halen (30 pak) werd me toch wat te gek en te duur. Heb nu 5 grote rechthoekige balen laten bezorgen (gratis bezorgen) voor 35 per pak. Ze eten er ongeveer 1,5 week van! (E pony, 3 jarige Fries, c pony en 2 jarige d pony)
Zo blij mee, ze hebben lekker onbeperkt eten nu.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:09

Wat een prijsverschil dan!
Ik betaal nu 3 euro voor 20 kilo. Een grote baal kost me 35 euro. Maar ik doe een dag langer met 10 kleine baaltjes dan met 1 grote baal. Dus ik denk dat dz grote baal in verhouding minder weegt dan de kleine baaltjes. En de kleintjes zijn makkelijker te hanteren ook dus ik hou het lekker daarbij :).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:59

StalNollie schreef:
Lock down mag je gewoon hooi halen voor paarden.

klopt, maar ik heb nog geen eigenvervoer in de vorm van een bus met trailer oid.
ik heb gewoon een personenwagen en daar past 1 baaltje in. dat schiet niet op. Met name omdat ik niet wist of al dat soort verhuur bedrijven open mochten blijven etc...

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:07

https://www.bitmagazine.nl/actueel/vers ... rt/122337/

Handig linkje met de regels omtrent paarden en het corona virus.

Qua hooi hebben wij een afspraak gemaakt met een boer hier in de buurt. Hij reserveert per jaar 750 balen voor ons en komt ze per 250 3x per jaar naar ons brengen voor 4,50 per baaltje van ongeveer 20 kg.

Zo hebben we nooit meer dat gezeik aan het eind van het seizoen dat we weer moeten zoeken om ergens baaltjes vandaan te krijgen. Dus super blij mee. En de beste man sleept dan meteen de bak en schept de mesthoop voor ons op. Dus echt helemaal top!