Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:52

Wat heftig die brand!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:56

Wij waren daar ook bang voor. Dus gewacht met verkoop van ons huis. Volgens 'de kenners' zou het zo verkocht zijn. Nou mooi niet dat wij weg wilden van ons fijne plekje, voordat er een ander fijn plekje geregeld zou zijn. Dus op huizenjacht gegaan, geboden, voorlopig koopcontract getekend. Alles in kannen en kruiken ... dachten wij. Ondanks een zeer zorgvuldige voorbereiding kregen we 0 op rekest bij de bank. We hadden een spaarpotje van bijna 60k moeten hebben....of zorgen dat ons huis onherroepelijk verkocht zou zijn.

Dikke vette stress. Uiteindelijk is het termijn van de ontbindende voorwaarde een maand verlengd. Hebben wij als een malle de laatste dingen gedaan om ons huis id verkoop te zetten. Gezorgd dat het huis spik en span was. Vandaag precies 3 weken geleden kwam het 's avonds laat op funda. De makelaar heeft de bezichtigingen 1 week later ingepland. 2 weken geleden hadden we 5 bezichtigingen op 1 middag.....aan het einde van de middag was het verkocht. Ver boven de prijs, zonder ontbindende voorwaarden....nog net voordat we op vakantie zouden gaan. Printer is meegegaan naar Denemarken en hier hebben we het koopcontract getekend. Als het niet zo gegaan was hadden we de koop van het nieuwe huis moeten laten ontbinden en hadden we niks.

Achteraf konden we onszelf wel voor de kop slaan dat we dit gemist hadden in al het uitzoekwerk.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 17:45

Maar SkyMarian, dat heeft de adviseur toch verteld neem ik aan? Wij wisten dat we door de overbruggingshypotheek zelf een boel moesten voor financieren. Wel slecht als de bank dat nooit heeft verteld.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:31

Nope had hij er even niet bij gezegd. Waren wij ook heel boos over. We hadden alles tot in den treure nagevraagd. Hij heeft de sores dan ook op mogen knappen. Heeft de beste persoon ook netjes gedaan.

Edit: gaat overigens niet om de bank zelf, maar een tussenpersoon. Is pas naderhand navraag gaan doen bij de verschillende geldverstrekkers. _-:(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:01

belle_boef schreef:
Fabster schreef:

Kun je die kas niet gebruiken als winterschuilstal voor de paarden? Droge voeten, droge kop en wel lekker licht. In de zomer natuulijk te heet. Zet je er een sinasappelboom in :+

Ik heb 2 stallen in de kas. 3bii6 groot. Staan ze enkel voor de nacht in. Nu ook want met alles open is het in de avond als de zon verdwijnt net zo warm als buiten. Voordeel is wel droge stallen. Helaas om ze er in los te laten lopen geen optie, dan slopen ze de kas (Opzich niet erg) maar zichzelf ook en dan is glas wel een eng materiaal.

Mss met draad een meter vanaf de glazen wanden draad spannen? Lijkt mij heerlijk, zo n kas.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:20

Hier straks waarschijnlijk in hetzelfde schuitje, huidige huis verkopen is niet handig voordat we een ander huis hebben, al is een korte periode uiteraard wel te overbruggen.
Ander huis kopen voordat er zicht is op de verkoop van huidige huis is financieel ook lastig.

De boerderij die we nu op het oog hebben daar staan de meeste mensen niet echt voor in de rij maar als er dan een is kan het snel verkocht zijn.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:42

haha, heel grappig.
wij waren juist op zoek naar een huis waar we de paarden niet aan huis konden hebben. Want waarom zou je zo veel geld en tijd investeren als je niet meer rijd, geen ambities meer hebt en één paard hebt die ook lekker met pensioen in een kudde kan lopen op een stalling in de buurt....
tja , dat was het idee....

We kwamen dat super leuke huis tegen, perfect qua grootte en een heerlijke tuin met veel mogelijkheden om het leven te leiden wat we zochten... met een mega schuur, ruimte voor opslag van hooi en stro, een bijna bruikbare paardenstal en een stuk weiland waar makkelijk een paard op kon....

Dus inmiddels veel tijd en geld geïnvesteerd in het aanleggen van de paddock, het opknappen van het weiland en de paardenstal, aanleggen van de composthopen, weilandbeheer, hooi en stro leverancier en natuurlijk een maatje voor mijn paard... En dat is nog niet af....

nog geen seconde spijt....

Wel het nieuwe huis eerst gekocht en een jaar later is pas het oude huis verkocht... Dat duurde veel langer dan verwacht, maar we hadden alles goed voorbereid en doorgerekend, dus dat was meer een gevalletje jammer dan....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:36

Wat heftig die brand! Ik lees op nu.nl dat ze het onder controle hebben nu?

Wij hebben uiteindelijk het derde huis gekocht wat we bezichtigd hebben. Dat was in 2014, de huizenmarkt zat op z'n dieptepunt en wij hadden al een paar jaar lekker gewoond in ons vorige huis (toen ook helemaal opgeknapt, ongeveer alleen de muren laten staan) en waren toe aan wat nieuws.
We wilden altijd al buitenaf wonen, liefst met paard aan huis. We hebben nog veel meer huizen voorbij zien komen op funda, de meeste vielen al af wegens veel te groot. Anderen vielen af nadat we er langs gereden hadden vanwege een minder gunstige locatie. Een huis kun je aanpassen, een locatie niet.

Toen we dit huis twee keer bezichtigd hadden, deden we een bod onder voorbehoud verkoop eigen woning. Dit huis stond al 2 jaar te koop (en was inmiddels een ton in de vraagprijs gezakt) maar ze gingen er niet op in.
Toen hebben we het er op gewaagd: eigen huis te koop gezet, was met 3 maanden verkocht en toen weer een bod gedaan op dit huis, een heel brutaal bod. Wel onderbouwd ivm achterstallig onderhoud. Het duurde 2 weken voordat we een tegenbod kregen.
Uiteindelijk zijn we er nog vrij vlot uit gekomen, we hadden echt de tijd mee :j
Alleen de overdracht heeft uiteindelijk door allerlei ellende nog anderhalf jaar geduurd en toen was het eindelijk echt van ons (we woonden er al wel gehuurd inmiddels).
En toen begon het grote verbouwen! De schuur die ik eerder liet zien stond een half jaar later, daarna de omheining aangepakt en de bestrating laten aanleggen.
We hebben inmiddels ook het terrein wat anders ingericht, zodat we ook de paarden kunnen zien vanuit huis :) Is wel zo leuk!
De bak zat er al bij, dat was een 20 bij 60, ik heb hem opgedeeld in een 20 bij 40 bak, en een 20 bij 20 paddock. De paddock is verbonden met de weides en met een verhard pad naar de stal.
Nu eerst de oude stal strippen en opnieuw opbouwen en nog extra overkappingen plaatsen.
Als dat eens klaar is, gaan we verder met het huis :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:51

Wij hebben 2 makelaars laten komen en die verwachten ook dat dit huis heel snel verkocht zal zijn. ZE zaten allebei op dezelfde vrpr, dus we hebben geen 3e meer laten komen. In deze prijsklasse vrijwel geen concurrentie in het dorp en het is netjes, direct te betrekken en ook ideale ligging voor veel mensen.

We zijn naar 2 hypothekers gegaan. Eerst zei; verkoop je huis en doe een lange oplevering zodat jullie kunnen zoeken.
De tweede zei; zoek nu een huis en probeer onder voorbehoud te kopen en dan snel je eigen huis eruit.

De eerste heeft alles al ingevuld en bank zou akkoord gaan, dus we kunnen besteden wat hij zei.

Omdat wij het hier niet kunnen betalen, zijn wij ook vrij van regio om te zoeken en niet meer gebonden.
Maar net wat gezegd wordt, vind ik het wel lastig. Op het moment dat je dit eerst verkoopt, moet je toch snel iets vinden. Huren vind ik niet zo fijn, is toch 2x verhuizen en best een duur grapje hier.

Mijn man moet ook de overstap maken naar een andere baas en dat moet ook op het goede moment gebeuren. Te vroeg, kan hij daar nog niet wonen en te laat, zitten we hier zonder slaap ruimte als je nog even moet werken.

Op dit moment durf ik niet onder de vrpr te bieden als we echt iets graag zouden willen hebben.

De huizen die wat langer te koop staan, zullen wel een reden hebben op de huidige markt. Nu zijn we niet bang voor verbouwen, maar wel binnen het redelijke.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:57

Wij hadden ons oude huis binnen 3 wk verkocht.
Hadden 'geluk' dat het heel lang duurde voor de koper de financiering rond had.
En omdat wij zo lang op hem hebben moeten wachten, hebben wij de koper ook laten wachten met de overdracht.
Er zat 2 dagen tussen de overdracht van ons oude en nieuwe huis.
Gelukkig kregen we van de oude eigenaar 10 okt alvast de sleutel zodat we konden verhuizen.
Officiële datum nieuwe huis was 13 okt en ons oude huis op 15 okt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:00

Beide makelaars hier zeiden dat het in de huidige markt zo is dat de verkoper beslist. Maar ik ken mezelf, ik wil hier weg en als ik iets vindt de oplevering op 6 maanden hebben, vind ik echt waardeloos. Maar goed, de tijd loopt door en we zitten straks toch al in de winter als het zo doorgaat.

Heel soms vinden mensen het goed als je een boerderij koopt met schuur, dat je al wat zooi opslaat in een schuur bijv.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:05

met zooi opslaan op een perceel waar je niet woont moet je goed opletten met verzekeringen
Ook kost een langere opleverings periode vaak geld. Onze wilde dat doen, 4 maanden voor 5000- . Omdat er voor ons geen garantie was dat er dan wel een woning was hebben wij het niet gedaan achteraf maar goed ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:17

MizzMontana hoe staat het ervoor bij jou? Is het gevaar een beetje geweken?

Wat huizen, hypotheken, makelaars enz betreft is dus eigenlijk geen situatie gelijk.....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:48

muppetmayo schreef:
Voorlopig zijn er bij bijna alle huizen al minstens 10 mensen voor ons bij bezichtiging en hebben ze een bezichtiging stop :\ Of het is al verkocht.
Ik ga er dan maar vanuit dat het huis niet voor ons bestemd is ;)

Ik woon hier inmiddels 12 jaar (DL)

Elk huis met wat grond en betaalbaar vlak bij de NL grens, was elke keer gelijk verkocht.
Bezichtigen kwam er nooit van. Ja wel huizen die moeilijk verkocht werden. Die konden we wel bekijken.
Eerst dacht ik ook...de juiste komt wel.
Toen zag ik 1 foto op de website. Nog geen info erbij. Foto uitgeprint en rond gaan rijden. Huis uiteindelijk gevonden en aangebeld. Eerst met excuses uiteraard.
Het stond nog niet te koop. Geen bord/advertentie. Niks nog.
Mochten het huis toch bekijken. De volgende dag zat al volgepland met bezichtigingen.
Er was nog niks van stallen/weiland omheind. 3 km vd grens.
Vraagprijs voor lief genomen en gezegd wij willen hem.
Op 5 manieren de makelaar laten weten dat wij dit huis gingen kopen.
Eigenaren vonden het zo wel makkelijk. Al verkocht voor de bezichtigingen. (Achteraf niet blij dat ik hun mooie siertuin eruit heb gesloopt)
Makelaar was not amused. En dit was niet de bedoeling zo.

En toen hadden WIJ eindelijk een huis.
Anders werd het een jarenplan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:51

Oplevering was trouwens 11 maanden bij ons. Erg lang dus. Verkopers gingen een huis bouwen.
Wij zaten gehuurd. Dus hadden geen echte haast.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:59

Hier is er geschoven met de datum van overdracht. We zitten in een lange keten met aankoop en verkoop van huizen, waarbij de 1 afhankelijk is vd ander. Uiteindelijk gaan er op 15 oktober iig 3 huizen passeren bij de notaris. Ons huidige huis, ons nieuwe huis en het nieuwe huis vd mensen waar wij het van kopen. :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:07

Wij hadden gelukkig geen stress met huis verkopen omdat we hiervoor een particulier huurhuis hadden.
Helaas moesten we daar wel eerder uit als gepland (eigenaren kwamen onverwacht eerder terug uit buitenland) en uiteindelijk liep de verbouwing ook flink uit waardoor we 7.5 maand bij mn schoonouders hebben gewoond.

Overigens respect voor de zelf klussers. Wij hebben praktisch alles laten doen op wat verf en sloopwerk na en dat was al stressvol genoeg haha.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:18

Lynn_Nikita schreef:
met zooi opslaan op een perceel waar je niet woont moet je goed opletten met verzekeringen
Ook kost een langere opleverings periode vaak geld. Onze wilde dat doen, 4 maanden voor 5000- . Omdat er voor ons geen garantie was dat er dan wel een woning was hebben wij het niet gedaan achteraf maar goed ook

Ik zou ook niks van waarde wegbrengen. Maar weet diverse mensen die het zo hebben gedaan.

De makelaar en de hypotheek man die ook aankopend makelaar is, zeiden ons beiden dat wij d eoplevering bepalen, want zo is de markt momenteel. Dus gaat ons niks kosten.

Anke, we hebben naar Dld gekeken. Mijn man heeft er vroeger gewoond ( als nederlander ) en daar verdienen makelaars er wel leuk aan, dus die zitten daar niet op te wachten.
Ik vind het percentage makelaarskosten vaak erg hoog daar. Omgeving is ook wel bepalend. In het Noorden zijn nog wel leuke huizen voor lage prijzen te koop, maar dan moeten we ook in die omgeving willen zitten. Er schijnt nogal ene groot verschil te zitten tussen bijv omgeving Dorpen en omgeving Bunde.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:21

Wij hebben ook praktisch alles laten doen... op het slopen na en af en toe een kwast vastgehouden...

Anke, waar zit jij bij de grens? Ik heb ook net over de grens gewoond. Bij Schoonebeek/Coevorden de grens over.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:28

Wij wonen ook in DL.
Regio Uelsen Itterbeck.
Wat je vooral niet moet doen is hier kopen via een Nederlandse makelaar want die vragen idiote prijzen.

Oud vriendin van me appte begin dit jaar ook dat ze een leuk huis hier had gezien en vroeg me er naar te kijken.
Oud huis, niet hele grote tuin, moest veel aan gebeuren.
V.p 265.000 euro via NL makelaar.
Ik heb haar 3 andere vergelijkbare woningen doorgestuurd in betere staat via een Duitse makelaar.
1 van die 3 hebben ze nu uiteindelijk dus gekocht.
Groot huis, tuin van 3000m2, goede staat en voldoende slk (zij heeft ook 3 kids) voor 179.000 euro.

Verbouwen doen wij hier zelf.
Enige wat we laten doen is stucen en alles wat met de cv/gas te maken heeft omdat we dat hier zelf niet mogen.
En het straatwerk laten we volgend jaar ook doen want dat kunnen we niet zelf.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:29

We hopen heel veel zelf te kunnen doen. Al is het maar om zoveel mogelijk wensen te kunnen realiseren met het budget wat we nu hebben. De praktijk zal vast wel anders uitpakken :')
Voor degene die alles hebben laten doen. Was dat financieel te overzien of in delen alles laten doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:32

Wij krijgen ook tips via mensen in Dld en zouden niet via een Nederlandse makelaar kopen. Maar Duitse makelaars hebben wel andere manieren van werken en vragen gerust 10-15% en dat vind ik pittig. Het bedrag op de prijs niet, maar je betaald behoorlijk, al voor de bezichtigingen moet je betalen.

Wij doen vrijwel alles zelf of we moeten ergens tegenaan lopen wat we echt niet kunnen. Dak zou ik misschien niet snel zelf aan beginnen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:39

Betalen voor de bezichtiging? :wow:

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:41

ClauH, ik woonde in Emlichheim, redelijk dicht bij Itterbeck. Idd mochten mensen de grens over willen moet je niet kopen via een Nederlandse makelaar. Gegarandeerd dat je dan te veel betaald voor het huis.

Sky, wij hadden aardig wat geld voor verbouwingen maar door het te laten doen ben je duurder uit. We wonen hier nu meer dan een half jaar en de grote dingen zijn nu gedaan. Er is nog genoeg wat er moet gebeuren maar dat komt met de tijd wel. Wat wij wilden doen hadden we 5 jaar voor gerekend maar is nu dus al gerealiseerd.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:42

Ik haak ook even aan...

Wij gaan komende week een voorlopig koopcontract tekenen van ons nieuwe huis.
Het gaat om een huis met agrarische bestemming... Dus allerlei regels van de bank met zelf financieren. Gelukkig hebben we veel overwaarde op ons huidige huis dus dat is geen probleem. Maar de gemeente overtuigen was een ander ding. Wij hebben een adviseur in de arm genomen die ons onwijs heeft geholpen (mag ook wel voor dat uurtarief). Het bestemmingsplan gaat over 4 jaar op de schop en we krijgen dan een woonbestemming. Tenzij de buren klagen... laten dat nou net mn schoonouders zijn die toch met hun bedrijf gaan stoppen. (Ja ik ga tegenover mijn schoonouders wonen)
Gemeentes zijn dus te overtuigen... Maar je moet wel de juiste kennis hebben. Inmiddels hebben we heel wat kennis opgedaan met al die verzoeken bij de gemeente... Het is een kostbaar geintje geweest maar dan heb je ook een huis ;)

Het huis is een echt klushuis met een groot stuk bos en een wei van 8000m2. Er staat ook een schuur op van 100m2 maar die is gereserveerd voor manlief zijn sleutelhobby. Voor de ponys is er nog helemaal niks. Eind dit jaar gaan we ernaartoe verhuizen. Gaat een groot project worden.