Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:30

DD meldt zich :D

Paarden die allergisch reageren op entingen doen dat vaak op de chemische stof en juist niet op de soort die gemaakt is van de afgezwakte/dode ziektecellen zelf. (tenminste die van mij toentertijd).
DA's gebruiken vaak meer één entstof omdat die het voordeligst in aanschaf is en andere stoffen moeten ze dus apart bestellen, maar er is gewoon aan te komen.

De mooie droge paddock is weer een beetje drijfzand na vannacht, maar te weinig om de pomp aan te zetten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:48

Ja hier ook.. brrr wat n weer.. hoop dat t morgen beter is want dan hebben we n grote rit gepland

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:51

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:01

Hier is het weer hopeloos met al dat water. Straks maar weer stro in de stal voorzien voor deze nacht.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:04

DubbelDun schreef:

Weeronline zegt morgenochtend droog bij ons.. ik hoop dat die gelijk heeft hihi :D

Hier stonden de paarden lekker in de schuilstal.. daar had ik ze nog niet eerder echt zien staan.. eerst gingen ze er alleen mesten.. maar ben blij dat hij in gebruik genomen wordt!

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:20

Onze paarden staan ook aan huis, en ik woon in egypte dus ik moet vaak het wiel uitvinden. Het is veel werk, maarja, we kunnen niet zonder paarden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:23

Hier ook weer veel regen.

Gister sinds weken weer even gereden en gelukkig maar, bak was praktisch droog maar nu natuurlijk niet meer.
Dochter vanmorgen maar naar school gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:40

Nou Kirr, we hebben het er van de week hier over , over de abprazole van abler en ik kan er zelf ook weer aan gaan geloven. Ga vanmiddag voor de zekerheid even die test doen van drukpunten en dan ga ik ook maar bestellen...
Ben er best ziek van, want vermoed toch echt dat ze weer op onbeperkt hooi moet, ze eet het stro gewoon niet. Gaat ze weer dichtgroeien, word je gek van!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:49

Kvulden, dat valt mee hoor. We hebben 2 van die bakken staat en ik gebruik hier in principe geen stro. 1 keer per week scheppen we de kar vol en rijden we het maar de boer maar ik kan 2 tot 3 weken doen met de bakken. Alleen nu even niet want de hongerige heks staat voorlopig s nachts binnen en ik verbruik nu dus veel stro ga zo een volle kar wegbrengen.

Ik zag voorbij komen dat er hier tegen rhino geënt wordt. Mag ik vragen voor welk type, waarom en hoevaak? Als recreant die niet fokt zou ik alleen tegen type 3 willen enten maar bij mijn weten is daar niets voor beschikbaar. Of ben ik gek?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:54

Ik heb de abler al binnen! Op 10dagen.
Een pakje uit NL (koppeling voor trailer) is er nog altijd en is even snel besteld.

Ik ent ook tegen Rhino. Er is toch maar 1 vorm waar je niet tegen kan enten... de andere toch wel.
2x per week.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:02

Hier wordt altijd een keer per jaar geent met de standaard mix (tetanus en influenza). Shettie is er altijd wel een dagje 'grieperig' van, maar dat is echt maar een dagje. Ijslander heb ik nog nooit iets gemerkt.
Altijd vervelend als je paard wel last heeft van vreselijke bijwerkingen van de standaard entingen!

Zo'n weide ding voor de mest lijkt mij ook wel wat! Ideaal, ben je lekker snel klaar!
Alleen heb ik er nog niet echt een nodig, vriendlief vind het zelfs leuker om te mesten dan om te voeren :=
Nou, hij gaat zijn gang maar!

Hier hebben we het volgende probleem: shettie had wat zand in haar mest (gebleken bij mestonderzoek via de DA). Dus nu een kuurtje SandClear voorgeschreven. Maar shettie blieft het spul écht niet!
Gemengd door de muesli eet ze het niet, gemengd door appelmoes deed het hem ook niet (achteraf bleek dat ze sowieso geen appelmoest lust := ), gemengd met slobber gaat het redelijk.
De Ijslander vindt het schijnbaar wel erg lekker, die probeert continu de emmer van de shetlander te jatten... Pfft, paarden! :roll:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:03

Wij mogen bij een kennis zo'n 80 grote dennen, ala 10/15 meter om doen.
Gaan we gebruiken voor de trailtuin en de houtkachel, alleen nu nog bedenken hoe we dat hout bij ons krijgen.
En verder hebben we het idee dat die mensen geen flauw idee hebben van de puinhoop die dat zagen gaat geven.
De wei is redelijk nat dus daar blijft niks van over en alle takken die eraf gaan zullen verwerkt/opgestookt moeten worden en dan is wel een enorme berg straks.
Ze zijn ooit aangeplant als haag maar nooit getopt en nu zijn ze bang dat ze gaan omvallen.
We mogen ze gratis omzagen voor het hout maar ik ga niet op mijn kosten al dat afval verwerken.
Zullen we nog maar een gesprekje over hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:11

@spatter: kijken of je ergens zo'n grote versnipperaar kunt huren. Die dingen draaien óf achter een tractor of op een eigen motor.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:15

Ik dacht altijd dat dennenhout niet goed was voor de kachel? Poeh en een hoop werk trouwens Spatter!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:16

Het verbrand snel, maar verder geen problemen voor de kachel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:16

Dan heb je met de juiste versnipperaar toch ook gelijk een partij gratis zaagsel? Als stalbodem? Of denk ik nu weer verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:19

Van de naalden heb je natuurlijk geen zaagsel/houtsnippers, maar als grondverbeteraar kan het zeker wel dienen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:21

Oke weer wat geleerd, ik dacht in de richting van dat de grote hoeveelheid hars gevaarlijk is in de kachelpijp.

Gisteren een partij stelconplaten gekocht om een pad in de wei naar de bak te verharden. Na 2 maanden door de drek ploeteren ben ik er klaar mee....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:29

Hier ook de inenting tegen rhino 2x per jaar onder het mom van better safe than sorry. Paard gaat nogal vaak mee naar veel plaatsen en buitenrijden en de rhino is al een paar keer dicht in de buurt geweest.

Andor loopt weer niet fijn. Zucht. Het is ook altijd wat.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:30

Net de hoefsmid geweest. Dat was een leuke meevaller. Marinka en Rosie stand n op het programma. Maar hij vond dat hij weinig hoefde te doen en ik hoefde maar 20 euro te betalen. Volgende keer komt hij een maandje later. Net ook even wat mest voor Rosie weg gebracht. Ben benieuwd wat ik straks te horen krijg. Rosie vond de smid wel spannend. Voor ging prima achter kwam ze wel wat in verzet. Maar de hoefsmid hield haar goed in bedwang en maakte haar weer rustig. Rosie wil wel een beetje slaan bij de achter benen. Met een beetje poetsen en knuffelen kan ik er wel aankomen, maar achter wil ze ook gerust even tikken. Vind ik best eng. De hoefsmid liet me zien hoe hij het altijd doet als ze iets meer moeten wennen. En dat ging prima. Rosie gaf al gauw toe. Mooie manier zonder dat Rosie of ik een risico lopen ons zeer te doen. Weer wat geleerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:33

Ik ga altijd links staan en dan het rechterbeen op tillen :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:52

DubbelDun schreef:
Ik ga altijd links staan en dan het rechterbeen op tillen :D

Ja dat deed ik ook al. Dat gaat inderdaad een stuk beter. Maar ik schrik dan toch wel elke keer haha ( mietje) zoals de hoefsmid het deed met het halster touw(echt alleen om te oefenen met voetje geven) losjes het touw eromheen. Op de plek baar je ook even je hand legt voor het voetje geven. Iets druk erop en weer los. Zo kun je in korte tijd en zonder stress even een paar keer het voetje oplaten tillen. En dat ging al heel snel veel beter. ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:37

Hier is tapijt een groot succes :D

Fax nam het ervan vannacht...had groot stuk onder het afdak gelegd...

Da boyz in da crib...chillin' 8-)

Afbeelding

Fax heeft heerlijk uitgesmeerd liggen snurken <3 ...

Afbeelding

Afbeelding

Wat naaldhout betreft,als je een gesloten systeem hebt kun je er alles ingooien en heb je dus ook geen last van hars.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:42

Wat geweldig zeg Tinky! Heb je deze foto's met een toestel gemaakt of heb je ten alle tijde daar een camera opstaan?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:44

Ahhh dat ziet er mooi en lief uit Tinky. Wat ik me nu nog afvraagt bij vloerbedekking. ( ik ga in het nieuwe jaar zeker wat neerleggen) nu heb je het daar onder het afdak. En in een paddock ligt er toch wel vaak een beetje zand over heen. Maar als je het nu zo op de verharding legt wordt het dan op een gegeven moment niet glad? En zouden ze daar ook niet gewoon op staan plassen? Om niet op de tegels te hoeven plassen?