Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:28

Ik heb zelf erg goede ervaringen bij 4x4 :j Mooie ruimte, zeker samen met het buitenluik.

Bij ons komt alles voorbij, inderdaad ook 6x3, 6x4 en 5x5. We hebben met een aantal meningen rekening te houden, enige waar we het direct over eens waren is geen 3x3/3x4. Alle paarden nu zitten tussen de 1.62 en 1.68 maar dat zegt niets over de toekomst.

Had niet nagedacht over het slepen Mosh, dat is wellicht iets om rekening mee te houden. Wat arfab zegt klinkt ook wel weer prettig. :Y)

Uitloopje is hier ook voorbij gekomen maar ook daar zijn (bij ons) de meningen uiteenlopend over. Ook in combinatie met de bouwplannen, dan zouden we de stallen moeten verhuizen naar de andere muur en is er vanuit huis geen zicht op de uitlopen. Iets waar ik me persoonlijk niet heel prettig bij voel.

Nooit gedacht dat ik nog eens in een situatie zou komen waarbij je nadenkt over te grote stallen. }:0

Mosh

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:36

Scheelt denk ik ook wel waar je ze op hebt staan! Denk dat je het met vlas sneller merkt dan met stro. Mijn merriebox is 4 bij 4,5m dus het kan in de toekomst wel beter gelukkig :P Alleen heb hier nu niet genoeg gras denk ik.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:00

Zoo, ik ben weer bij! Hard gegaan hier. Veel leuke dingen gelezen. :)

Ons trekkertje is vandaag gebracht! Het is een Kubota geworden. Met een grondbak en er komt nog een manegevlakker (met van die tanden die het zand kan lostrekken). Nu moet de bak nog even wat meer drogen en dan kunnen we aan de slag. Maar eigenlijk is het volgens mij gewoon speelgoed voor mijn vriend.. :') Maar dat zeg ik niet hardop. :x

Edit; ben ook aan de slag gegaan met meer vlas in de stallen en het werkt echt! Inmiddels op dag 5 en nog steeds schone stallen met alleen keutels scheppen! :)) *\o/*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:23

Hmm asbest..... Moeten we dus ook ooit nog eens over nadenken.

Ik heb stallen van 2 stallen 2,5. Bij 3,5 en 1 van 2 bij 3,5 maar dan wel met half open zijwanden. De kleine stal is voor de mini shet. De grotere boxen van 3,5 bij 3,5 gebruik ik nu niet omdat die dichte wanden hebben en alleen een deur met open bovenluik. Geloof dat ze deze boxen leuker vinden. Meer uitzicht.
Als ik ooit weet hoe ik het doe met de paarden (hoeveel en hoeveel op stal) wil ik de boxen wel iets meer naar mijn zin maken. Groter en allemaal meer rondom open. Maar als ik zie hoe weinig ze op stal staan...... Nu in een jaar tijd pas 2 nachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:31

Wat een luxe-probleem met de grootte van de stallen :D
Ik denk dat een stal waarin een paard normaal kan draaien al snel 4 meter diep is en wil het ook nog wat kunnen lopen dan is 6 meter toch wel lekker.

@Bubsj: heb je een plattegrondje oid ?? Van een beeld kun je meer ideëen krijgen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:32

Al het asbest is hier gelukkig weg. Wij hebben vorig jaar een nieuw huis gebouwd, en bij de sloop van het oude huis (vól asbest) is ook al het asbest van de kapschuur verwijderd.

Over stallen: ik heb wel een grote inloop-stal, maar deze is door middel van een flexibele tussenwand makkelijk te splitsen naar individuele stallen.
Meestal heb ik 1 stal van 3x5 meter (voor 1 paard, dekhengst en staat dus helaas alleen) en 1 stal van 5x6 meter (2 volwassen merries en 2 veulens).

Als ik alles splits, dan krijg ik 3 stallen van 3x5 meter en ik kan van de wasplaats nog een box van 3x3 maken (vrijwel nooit).

Vorig jaar heeft mijn merrie geveulend in de grote stal van 5x6 meter, het was toen heel mooi weer en ik had de rest dag en nacht op het weiland lopen toen. Nu heb ik een merrie die al in april moet veulenen. Afhankelijk van het weer krijgt ze dan die hele stal of moet ze het met 3x5 meter doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:34

Bij de fokkers van mijn paarden zijn de stallen allemaal 4 x 6 m en dat is een mooie ruimte voor merrie en veulen of om twee jonkies bij elkaar te zetten (als ze het goed kunnen vinden, anders op stal altijd te weinig ruimte).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:35

Dat is echt ideaal carola!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:56

Ja, ik ben er ook zoooo blij mee fokfanaat! De stallen hebben we vorig jaar nieuw gebouwd, dus dan heb je ook alle mogelijkheid om het eindelijk eens te doen zoals je altijd al zou willen. Hiervoor had ik 'gewoon' standaard boxen van 3x4 meter met buitenluik. Ook prima hoor, maar dit is zooo makkelijk! Maar het heeft heel wat uurtjes denkwerk en schetsjes gekost om op het idee uit te komen zoals we het nu hebben.

Het enige is dat ik wel meer stallen had willen hebben, zodat ik nog meer paarden zou kunnen houden. Maar daar steekt mijn vriend een stokje voor... (en misschien is dat maar beter ook, haha!).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:57

Tegen de tijd dat het veulenen begon zetten ik gewoon de staldeur open en kon de merrie zelf beslissen of ze op stal of in de zandpaddock wilde bevallen. Ze kozen altijd voor buiten :)
Overigens alleen als het niet regende :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:29

Ik heb stallen van 4 x 4 en vind dat mooi voor paarden rond de 1.50, voor grotere zou ik nog wel iets groter willen en met veulens zou ik minstens 4 x 5/6 willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:37

Ik heb 4 x 4
Bevalt me prima met merries en veulens

Nieuwe stallen zou ik graag een stukje uitloop bij hebben, dat wel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:39

[***] schreef:
Ik heb 4 x 4
Bevalt me prima met merries en veulens

Nieuwe stallen zou ik graag een stukje uitloop bij hebben, dat wel.

ja dat lijkt me fijn ..komt meer en meer voor :j
hoe groot je de stal ook maakt om te werpen gaan ze toch altijd tegen de muur liggen :D

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:52

Wat gaat het rap hier.....
Wij hebben het asbest van de garage ook gratis weg kunnen brengen, je mocht maar een maximaal aantal m2 brengen, maar we zijn gewoon naar verschillende vuilnisplaatsen in NL gereden en het afval verdeeld. Bij dat we er vanaf zijn. We hebben het zelf verpakt in dubbelzijdig plastic, was geen probleem. (geen idee overigens hoe veel m2 het was, maar meer dan 35)

Kristelhans, super hoor een Kubota (lichtelijk jaloers.....) moet vriendlief misschien ook eens plaatjes laten zien ervan...misschien ziet hij het ook wel zitten als leuk speelgoed :j

Te grote stallen bestaan volgens mij niet, het enige nadeel is dat er wel veel strooisel in gaat zitten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:54

Mijn stallen zijn maar krap 3 x 3 meter. Ik denk dat ze dat zelfs niet halen maar ze moeten er dan ook nooit echt instaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:06

@Zoefie: rubber tegels en een HIT-softbed. Dan heb je bijna geen bedding nodig.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:10

Mijn boxen zijn 3 x 3 met groot buitenluik. Ik heb 2 pony's die er alleen in staan als het savonds/snachts heel slecht weer is. Ze staan er samen in. (1,39 en 80cm).

Verder lopen ze altijd in de bak of in de weide dus dan vind ik een kleinenere ruimte niet zo erg. Als ze samen zijn zijn ze veel rustiger dan apart.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:44

Dubbeldun, klopt maar niet iedereen is daarvan gecharmeerd :) (ikke overigens wel, want ik ben superblij met "mijn" matrasje *\o/* )

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:00

Het mooiste is natuurlijk een veulen in mei ofzo. Vorig jaar kwam die van mij pas eind juni en daardoor moest ze veel binnenstaan. Dan is het fijn als ze toch een ruime box hebben. Jonge veulens kun je ook niet zomaar dag en nacht in de kou/regen gooien. Wij zitten op de kleigrond en dat is echt dramatisch met veel regenval, zeker nu de paddocks aan vernieuwing toe zijn. Dit jaar is de merrie nog later uitgerekend. Idd misschien wel een idee om haar in het najaar deze kant op te halen en een schuilstal te realiseren. Dat laatste is weer afhankelijk van de vergunningen.

Kristelhans, lekker, zo'n trekker :D Misschien moeten we allemaal eens een foto maken van onszelf in actie op de trekker? :P

Haha Besita, dat maak ik ook steeds mee. Dan hebben ze een grote stal, gaan ze alsnog in een hoek liggen :')

Carola, herkenbaar. Dat zegt mijn vriend ook: je hebt maar 4 stallen hoor! Maar ik heb 5 paarden en nog eentje die ik samen met mijn moeder doe. De achterblijver is de fokmerrie en die verzorg ik samen met mijn moeder. Het is ook eigenlijk wel goed zo. Moet toch ooit eens inkrimpen en dan kan er mooi niets voor terugkomen.

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:28

Helaas zijn mijn boxen maar 3x3 meter. Als het zou kunnen zou ik graag voor 4x4 meter gaan.
De maten die hier voorbij komen zijn wel heel fijn!!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:47

Ik heb 3 boxen van 3 x 4 en 1 wat smaller. Wij hebben een 36pk John Deere met voorlader en weidesleep. Oja en een maaiertje voor erachter. Ben nooit zo van het poepscheppen op de wei geweest dus dan kan ik het netjes houden. En voorlader is zo fijn voor het opduwen van de mesthoop. Alleen de mesthoop is nog hoger dus af en toe duwt de buurman m even hoger. Ik hou van mijn buren zo fijn om hier te wonen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:04

Wij hebben 2 stallen van 3x3 m 1 van 3x4,8 M en een schuilstal van 3x7 M
Ook bouw en verbouw plannen in de toekomst en op 1 schuur asbest, eerst maar eens even sparen en bedenken wat we precies willen ;) hier is het idd ook 35m2 asbest per keer (of per jaar?)gratis wegbrengen bij de stort, vragen tzt de buren wel om ook een keer te rijden
Tractor-TJE hebben we ook een blauwe :') geen verstand van :') een Mitsubishi ofzo? Zou dat kunnen?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:44

Dankjewel voor jullie antwoorden, daar kunnen we wel wat mee :j

Wij gaan waarschijnlijk ook voor rubbermatten, moet ik nog even aan wennen, ben zelf meer het type van 2 meter hoog stro in combinatie met vlas.

DubbelDun schreef:
@Bubsj: heb je een plattegrondje oid ?? Van een beeld kun je meer ideëen krijgen.

Binnenkort wel :j We laten momenteel twee ideeen uittekenen. Weet niet of ik het kan uitleggen; links achter het huis komt de stal te staan, rechts liggen de weilanden. Een van de ideeen (eigenlijk het idee) is om een bak deels te betrekken in gebouw.

De bak krijg naar alle waarschijnlijkheid wanden van windgaas, voor de beeldvorming:

Afbeelding

Er komt nu een tekening waarbij de stallen langs 1 lange zijde lopen, en een tekening met L vormige stal (dus ook langs een korte zijde). Minstens 6 ruime stallen, een zadelkamer, poets/was plaats en een solarium. Uiteraard wel met een pad tussen de bak en de stallen. De paarden kijken dus ook uit op de bak. We zijn nu vooral bezig met wind en stof (zullen ook een streng sproeibeleid moeten uitvoeren). Mocht dat dus een probleem worden gaan we voor een dak met open wanden al la de accommodatie van Moravita.

Idee is dat de paarden bij nat weer in de bak kunnen en we (of; familie want ik woon er helaas niet) altijd zicht op de paarden hebben vanuit huis. Het is overigens een familie project (staat alleen familie en wij bouwen/ontwerpen (en helaas deels betalen) dus ook allemaal mee).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:52

Wij hebben het asbest van het dak laten verwijderen door een asbestbedrijf. Schuur is 15 x 24 dus dat gaat niet om het zelf te doen. We hebben mazzel gehad dat we een vaste prijs hadden afgesproken. Milieu inspectie arbeidsinspectie zijn allebei een aantal keer geweest. Hij moest de hele schuur luchtdicht inpakken en is 4 dagen langer bezig geweest. Om vervolgens de container niet op te halen. Moesten we nog bellen ook. Dak hebben we wel zelf weer volgelegd. Zitten 8 cm dikke platen op en ik heb 6 lichtstroken erin op mijn stuk. Het jaar erna is de schuur rondom in nieuw hout gezet. Er stond een vergane schuur maar nu is het knap!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:47

Asbest, ik wil het woord voorlopig niet meer horen :=

Wij hebben twee schuren, waarvan één met asbest en één zonder asbest.

Die zonder asbest zijn we nu aan het renoveren. Toen we de dakplaten aan verwijderen waren kwam er een handhaver van de gemeente langs, die vond dat wij illegaal asbest aan het saneren waren. Hij ging de bouw stil leggen, jurist van de gemeente bellen, heel de heisa ging aan de gang.
En wij maar roepen dat het geen asbest was, maar dat konden we niet bewijzen volgens hem. Uiteindelijk is er een mobiel laboratorium gekomen om de boel te testen. En één keer raden.. het was geen asbest.
Toen ging hij ook nog roepen dat wij op zouden draaien voor de kosten van alles. Tot op heden niks van gehoord, dus ik hoop dat dat zo blijft. |o