Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:geerke schreef:maar zou het goedkoop zijn om in bepaalde delen van Nederland...die ongeveer 7 meter onder de zeespiegel liggen...iets te creeeren wat geen bagger is?
Ik zie zelfs goed gedraineerde bakken nu onder water liggen.Wat niet weg kan kan niet weg lijkt mij.
Maar wat doet een paard daar dan zou je denken?
Bezint eer ge begint?
VogeltjeM schreef:Ik zeg niet dat hij ondanks gezondheid ten alle tijden buiten moet komen (mijn paard heeft ook wat nachten op stal gestaan toen hij gecastreerd was), ik zeg dat het niet nódig is om een paard met ernstige mok binnen te houden, dus inderdaad, huppakee naar buiten ermee. Mits de omstandigheden dus goed zijn voor dit paard.
Dooddoener? Ik heb in dit topic al meerdere keren concreet aangegeven wat goede buitenomstandigheden zijn. Maar vooruit, nog maar een keer. Een voorbeeld zou kunnen zijn: een grote paddock, half bestraat/betegeld en half gedraineerd en met zand erop gestort (of omgedraaide bodem als je geluk hebt en op zandgrond zit). Hierbij een grote overkapping aan minstens 3 zijden dicht (op het harde gedeelte) of een inloopstal. Op meerdere plekken slowfeeders (bijvoorbeeld netten, maar er zijn legio verschillende soorten slowfeeders te krijgen of te maken), liefst meer dan dat er paarden zijn. Slowfeeders ook bij voorkeur op het harde. Paarden zoveel uur als je wenselijk acht tot het gras toelaten (bij ons een kwestie van het draadje naar de wei openzetten, in de winter staan ze dus alleen met sneeuw op het gras, in de zomer een beperkt aantal uur). Prima te doen op deze manier, en ook in de winter. Ook voor paarden met mok, want het bestrate gedeelte staat dus niet blank en is gewoon schoon en niet modderig. Ook voor paarden met hoefbevangenheid/insulineresistentie/noem maar op, want je controleert op deze manier heel goed wat je paard binnen krijgt (bij ons veel paarden die snel te dik worden, dus wij hebben arm hooi afgewisseld met kwalitatief goed kuil en wat stro erdoor gemengd). Als bij ons een paard extra moet eten, wordt er een stukje paddock afgezet tot hij zijn extra eten opheeft. Mocht het zo zijn dat een paard écht heel veel extra moet om welke reden dan ook, dan kan hij 's nachts apart door een stuk paddock + overkapping af te zetten voor dit paard. Ook zijn er gewone huis- tuin- en keukenstallen beschikbaar met bestrate uitloop, waar dan bijv. 2 paarden in staan die apart moeten van de kudde 's nachts.
Caatje87 schreef:God Twiggy2008... wat jammer dat je niet leest dat mijn paard wel los komt in een overdekte paddock, maar minder lang dan normaal. Sorry maar als jij een paard ziet uitglijden en zijn heup ziet breken zou je er misschien ook anders over denken. Bah wat een zelfingenomen &^%$reactie zeg..
Bowen schreef:Tuurlijk, dat ligt vast aan een slome karakterloze bok zijnWat een treurige opmerking zeg.
Ik pak mijn paarden gewoon voordat de dierenarts er is, dan sta ik al klaar met ze en nee ik hoef ze niet achterna te zitten. En ook heb ik ze voorbereid op dingen als spuiten krijgen, is het niet zo eng en pijnlijk.
[***] schreef:Eigenlijk ging de vraagstelling erover of paarden die altijd op stal staan nu meer last hebben van stalgebreken en hoe de paarden dat op stal staan ervaren ... En daar gaat het al lang niet meer over
[***] schreef:Eigenlijk ging de vraagstelling erover of paarden die altijd op stal staan nu meer last hebben van stalgebreken en hoe de paarden dat op stal staan ervaren ... En daar gaat het al lang niet meer over
Lusitana schreef:Omdat ik paarden geobserveerd heb. Dan blijkt dat de behoefte aan beweging feitelijk beperkt is. De meeste paarden staan vaak te suffen. Ze grazen hun buik vol staan een tijd te suffen, grazen hun buik weer vol, staan te suffen etc.
En omdat ik weet dat lang niet elk "buiten" ideaal is en dan is een goede stal soms beter dan een slecht "buiten" en wil je juist de buiten tijd beperken. Lijkt mij logish.
Lusitana schreef:Ik heb ook genoemd dat ik bepaalde stalsituaties zielig vindt. Die verdedig ik dus niet. Maar ik vind ook bepaalde weide situaties zielig. Die verdedig ik dus ook niet.
Lusitana schreef:Sees, wat betreft de 24/7 weidegang die ik steeds aanhaal, er wordt ook continue 24/7 stalgang aangehaald en dat betekent dan zogenaamd ook niet echt 24/7.... waarom 24/ 7 weidegang dan wel zo letterlijk nemen?
Daarbij zijn er wel degelijk mensen die vinden dat je een paard nooit "op mag sluiten" en is er helemaal niet bepaald wat "genoeg" weidegang is.
Er zijn mensen die vinden dat je niet van paarden houdt als je "zijn behoefte beperkt" en zo eigenlijk bedekt aangeven dat elke beperking van weidegang slecht is. Dus voor 24/7 buiten pleiten...
Urielle schreef:Bowen schreef:Tuurlijk, dat ligt vast aan een slome karakterloze bok zijnWat een treurige opmerking zeg.
Ik pak mijn paarden gewoon voordat de dierenarts er is, dan sta ik al klaar met ze en nee ik hoef ze niet achterna te zitten. En ook heb ik ze voorbereid op dingen als spuiten krijgen, is het niet zo eng en pijnlijk.
Ongeveer even treurig als jouw opmerking dat mijn paard dan wel niet opgevoed zou zijn, wie kaatst kan de bal verwachten! Ik heb een africhtingsstal muts, wat denk je nou zelf![]()
Er staat toch dat ie niet komt ALS DE DA ER AL IS, dus wat zwets je nou over vooraf pakken?Dat is nou precies waarom ze bij het bezoek op stal blijven staan!
Je laatste opmerking getuigt al helemaal van, een entingsspuit doet gewoon zeer, of je nou paard bent of kind of volwassene. Kun je hem 'voorbereiden' (dan doe je er steeds naalden in of wat
) maar pijn is pijn.
Caatje87 schreef:Nou Twiggy! Je verdient een lintje... geniet van je ontbijt.
Urielle schreef:Mag hoor Sees, ze zijn toch vast al in overleg over mijn vorige opmerking dus het maakt me echt niet zoveel uit.
Voor mij heeft Bowen het behoorlijk uitgelokt dus ik schrijf gewoon zonder reserve mijn gedachte terug. Zoals ik zei: wie kaatst kan de bal verwachten.