Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:21

@Sees: Ik hoop ook dat de winter mee valt.. Doe dit niet voor mijn eigen lol, maar omdat ik het oprecht geloof dat het risico te groot is om paarden wel in die omstandigheden buiten te zetten.

Overigens heb ik net op internet gezocht en de voorspellingen wisselen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:23

Ninx schreef:
geerke schreef:
maar zou het goedkoop zijn om in bepaalde delen van Nederland...die ongeveer 7 meter onder de zeespiegel liggen...iets te creeeren wat geen bagger is?
Ik zie zelfs goed gedraineerde bakken nu onder water liggen.Wat niet weg kan kan niet weg lijkt mij.

Maar wat doet een paard daar dan zou je denken?
Bezint eer ge begint?

Tja, als zelfs huizen en straten en tunnels gewoon blank komen te staan... Dat zijn toch werken waar mee tijd en moeite en geld in gestopt wordt om het droog te houden dan een paardenbak zou je denken...

En het blank staan van die bakken is meestal tijdenlijk. Hier staat het na heel veel regen ineens en langere tijd achter elkaar soms ook echt blank, 2/3 bak onder water, maar dat stroomt dan wel weer weg en zakt naar de drainage en met een aantal droge uren ziet het er weer heel anders uit. Moeten ze wel blijven pompen van het waterschap, anders houd het ook op en moeten we ze naar onze terp verhuizen :P

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:27

ik sta zo'n 8 maanden per jaar op de meest ideale en meest perfecte stal die je je maar kunt voorstellen.... ok de stal misschien niet maar de stalhouder zeker wel!

snachts staan ze binnen omdat de stal wat afgelegen ligt en er wel wat gespuis rond wandelt... vind ik dus wel fijn... iedere ochtend worden ze rond half 7 gevoerd en rond 8 gaan ze naar buiten daar staan ze dan tot de avond... dit licht er een beetje aan hoe koud/donker het is... in de echte hete zomer gaan ze snachts om 4 uur de wei op en komen ze rond 12 naar binnen om te eten en vervolgens gaan ze tegen de avond weer naar buiten... (wat wil een mens nog meer)
omdat de boer/staleigenaar ook hooi maakt van zijn weides en deze niet "opoffert" gaan ze van de winter dus de overige 4 maanden per wei groep twee uur in de bak... in de winter krijgen ze 3x per dag hooi en twee keer per dag brok.... de paarden die ivm niet/weinig werken niet veel brok nodig hebben die krijgen lekker warme zemeltjes zodat ze even lang bezig zijn als de rest...
mijn paard is een ontzettende stro eter... en gaat na haar hooi gewoon door aan het stro (is echt niet omdat ze te weinig hooi krijgt) en wordt daarom 2x per dag opgestrooid...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:28

Wat een ongelofelijke onzin lees ik her en der...... paarden die nooit op sneeuw mogen lopen? Waarom niet? Haal in de langere periodes met sneeuw je ijzers er af. Want tja, we hebben tegenwoordig elke winter langdurig sneeuw en vorst. Ik vind het triest dat mensen hun paarden dan wekenlang binnen houden. Heb op zo'n stalling gestaan, waar de paarden wekenlang de stal niet uitkwamen hierdoor. Dieptriest. De paarden die buiten staan vinden sneeuw meestal geweldig. En ze passen zich aan, aan de gladheid. Maar ja, heb je je paard meer op stal dan buiten, tja, dan gaan ze inderdaad wel eens gek doen. Dat doen ze, omdat paarden horen te kunnen bewegen!!! Ik begrijp nog steeds niet dat allerlei bakken wel gedraineerd en goed zijn het hele jaar door, maar de gemiddelde pensionstalling niet zorgt voor goede paddocks (desnoods met schuilmogelijkheid). En over het inzaaien van gras en de plek die je huurt, wij huren ook van iemand en laten het gras jaarlijks inzaaien op de eventuele kale(re) plekken. Niets moeilijks aan, hoor.

Ik heb overigens niets tegen de nachten op stal (al wil ik dat voor mijn buitenpaard niet), maar tevreden zijn met 4 uurtjes buiten overdag, nee, sorry, ik kan dat niet begrijpen. Want dat betekent dat je paard alsnog 20 uur op stal staat. Ik kan niet begrijpen dat mensen daar tevreden mee zijn. Ik kom in stallingen waar paarden urenlang binnen staan en je ziet meteen ze heel anders in hun vel zitten dat paarden die veel meer buiten komen. Mensen maken verder barbiepaarden van hun paarden (bang voor blessures, bang voor een beetje kou en regen).

En over het te dik worden bij weidepaarden. Ik heb een insuline resistent paard, een 24/7 buitenpaard. Hij ziet er slank en mooi uit, hoor. Kwestie van goed voerbeleid en training. En dan staat 'ie de hele zomer overdag lang op het land. Gaat prima. Niks geen graasmaskers en ellende, want dat wil ik niet. Ik heb nu de juiste balans in de weidemaanden gevonden en het gaat hartstikke goed. Op de laatste pensionstalling waar ik stond, snapten ze niets van weidebeleid, waardoor ik mijn paard een paar keer bijna bevangen uit het land heb moeten halen. Gingen ze nog zeuren ook, dat ik hem als enige (want gezelschap erbij mocht niet van ze) op de paddock zette, om hem maar van dat vette gras af te halen. Zo blij dat ik daar weg ben! En mijn paard ook, dat weet ik zeker. Nu is hij fysiek weer gezond, juist door de beweging buiten en goed voerbeleid.

Wat ik vooral hier lees bij de veel stalklanten is precies, zoals ik het in real life ook ervaar. 100.000 excuses en smoesjes om je paard binnen te houden. Weer, wedstrijden, de afstand, te onhandig, te veel werk, blablabla..... Maar wel vergeten dat het hier om dieren gaat, die van nature gemaakt zijn om veel te bewegen en in een vaste groep zouden moeten mogen leven. Ik zou zeggen, ga eens naar de film De Nieuwe Wildernis, kijk naar de Koniks daar en besef dat we onze paarden misschien wel eens veel te veel vermenselijken.

Caatje87

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:31

God Twiggy2008... wat jammer dat je niet leest dat mijn paard wel los komt in een overdekte paddock, maar minder lang dan normaal. Sorry maar als jij een paard ziet uitglijden en zijn heup ziet breken zou je er misschien ook anders over denken. Bah wat een zelfingenomen &^%$reactie zeg..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:35

VogeltjeM schreef:
Ik zeg niet dat hij ondanks gezondheid ten alle tijden buiten moet komen (mijn paard heeft ook wat nachten op stal gestaan toen hij gecastreerd was), ik zeg dat het niet nódig is om een paard met ernstige mok binnen te houden, dus inderdaad, huppakee naar buiten ermee. Mits de omstandigheden dus goed zijn voor dit paard.

Dooddoener? Ik heb in dit topic al meerdere keren concreet aangegeven wat goede buitenomstandigheden zijn. Maar vooruit, nog maar een keer. Een voorbeeld zou kunnen zijn: een grote paddock, half bestraat/betegeld en half gedraineerd en met zand erop gestort (of omgedraaide bodem als je geluk hebt en op zandgrond zit). Hierbij een grote overkapping aan minstens 3 zijden dicht (op het harde gedeelte) of een inloopstal. Op meerdere plekken slowfeeders (bijvoorbeeld netten, maar er zijn legio verschillende soorten slowfeeders te krijgen of te maken), liefst meer dan dat er paarden zijn. Slowfeeders ook bij voorkeur op het harde. Paarden zoveel uur als je wenselijk acht tot het gras toelaten (bij ons een kwestie van het draadje naar de wei openzetten, in de winter staan ze dus alleen met sneeuw op het gras, in de zomer een beperkt aantal uur). Prima te doen op deze manier, en ook in de winter. Ook voor paarden met mok, want het bestrate gedeelte staat dus niet blank en is gewoon schoon en niet modderig. Ook voor paarden met hoefbevangenheid/insulineresistentie/noem maar op, want je controleert op deze manier heel goed wat je paard binnen krijgt (bij ons veel paarden die snel te dik worden, dus wij hebben arm hooi afgewisseld met kwalitatief goed kuil en wat stro erdoor gemengd). Als bij ons een paard extra moet eten, wordt er een stukje paddock afgezet tot hij zijn extra eten opheeft. Mocht het zo zijn dat een paard écht heel veel extra moet om welke reden dan ook, dan kan hij 's nachts apart door een stuk paddock + overkapping af te zetten voor dit paard. Ook zijn er gewone huis- tuin- en keukenstallen beschikbaar met bestrate uitloop, waar dan bijv. 2 paarden in staan die apart moeten van de kudde 's nachts.

Alsjeblieft Urielle :)

Overigens denk ik dat wij in dezelfde regio zitten, ik zit bij Bergen op Zoom. Een groot verhard stuk kan al veel oplossen :)[/quote]

Deze had ik idd gezien, maar mijn paarden staan bijv. in de bak. Die is gedraineerd maar je ziet het op de foto, het heeft zoveel geregend dat de drainage het nergens meer naar af kan laten lopen. Nog sterker: via de drainage loopt het water TERUG ons terrein op. Het staat dus gewoon blank, eronder is het zand van dat zuigende drijfzand geworden, dat trekt dus ontzettend aan de pezen. (en aan mijn laarzen tot grote hilariteit van de kijkers als ik ga longeren of de kruiwagen weg probeer te rijden)
Ik heb een overkapping, daar gaan ze nu dus onder staan, maar zo'n pre vind ik het niet want ze kunnen in mijn stallen meer lopen dan onder die overkapping. Bovendien word het onder de overkapping ook een zootje als ze er met meerderen ondergaan (dreigen, elkaar opjagen en hoppa, alle bestrating is een grote bagger.. bijhouden is ook een hobby op zich :+ )

Het is de bedoeling om nog een keer een toplaag van AWT te laten storten in de hoop dat dit iig de boel beloopbaar en berijdbaar houdt, maar dat is ook weer een investering. Momenteel zijn de financieen daar echt niet naar en er staan nog wel andere dingen op het verlanglijstje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:38

Caatje87 schreef:
God Twiggy2008... wat jammer dat je niet leest dat mijn paard wel los komt in een overdekte paddock, maar minder lang dan normaal. Sorry maar als jij een paard ziet uitglijden en zijn heup ziet breken zou je er misschien ook anders over denken. Bah wat een zelfingenomen &^%$reactie zeg..

Je schrijft dat hij niet lang los komt in die paddock, dus sorry, maar ik vind dat inderdaad niets, nee. Mijn mening. Mijn paard staat zijn hele leven al buiten in weer en wind. Er kan van alles gebeuren, maar ik zal hem zijn paardenleven niet ontnemen. Geldt ook voor mijn dochter, haar kan ook van alles buiten gebeuren, maar ik laat haar heerlijk buiten spelen en doe niet zo panisch. Het mooie is dat je ziet dat dat soort kinderen leren om te gaan met diverse omstandigheden. Kinderen die niks mogen, overbeschermd worden, kunnen vaak niet met bepaalde zaken omgaan buiten, omdat ze het niet leren. Dit kun je doortrekken naar paarden. Ik heb jarenlang ervaring (sinds de 70's) met buitenpaarden en het is wat het is. Ze passen zich aan, aan de weersomstandigheden. Maar paarden die teveel op stal staan, dat is idd een ander verhaal. Die willen rennen, bokken, adrenaline er even uit. Rara, hoe komt dat? Omdat de mens ze zo nodig lang op stal houdt. Mijn buitenpaard is dol op sprintjes, maar hij weet precies wanneer het wel of niet kan. Nee hoor, hij is geen sloom weidepaard, helemaal niet. Maar wel gewend zich aan te passen aan de omstandigheden buiten. Daarom maak ik me geen zorgen. Totaal niet nodig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:41

[***], ik denk dat je een aantal wensen kunt hebben als eigenaar (bv stro vs zaagsel, kuil vs hooi en binnenbak) en een aantal basisbehoeften van je paard (bv buitengang, sociaal contact, goed voer). Ik denk dat er geen enkele stal is die én voorziet in iedere wens van de eigenaar én die voorziet in alle basisbehoeften van je paard. Ik verkies het welzijn van mijn paard te allen tijde boven mijn eigen wensen. Dus zou eerder kiezen voor een stal die voorziet in de basisbehoeften van mijn paard dan die voorrziet in mijn wensen. Imo zou iedere eigenaar dat moeten doen (ja ik weet het, ik ben nogal koppig :o ). Maar dat gebeurt niet altijd. Nu is dat nog wel tot daar aan toe misschien maar er zijn écht nog heel veel paarden die 24/7 op stal staan muv de tijd dat de eigenaar met ze bezig is en dat is echt triest.

Krijgen jouw paarden iets van de modder? Mok, rasp? Peesblessures? Rotstraal?

Chelle_Dora, ik betaal ook € 210 voor doe het zelf zonder binnenbak ;). Maar goed, de stal is voor mijn paard verder perfect dus dan maar minder voor het baasje. Ik ga zelf ook 7 dagen in de week maar ik heb ook op stallen gestaan waar ik prima een dag niet kwam en wist dat de paarden goed verzorgd werden. Dat moet je wel hebben natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:42

Bowen schreef:
Tuurlijk, dat ligt vast aan een slome karakterloze bok zijn :') Wat een treurige opmerking zeg.

Ik pak mijn paarden gewoon voordat de dierenarts er is, dan sta ik al klaar met ze en nee ik hoef ze niet achterna te zitten. En ook heb ik ze voorbereid op dingen als spuiten krijgen, is het niet zo eng en pijnlijk.

Ongeveer even treurig als jouw opmerking dat mijn paard dan wel niet opgevoed zou zijn, wie kaatst kan de bal verwachten! Ik heb een africhtingsstal muts, wat denk je nou zelf |o

Er staat toch dat ie niet komt ALS DE DA ER AL IS, dus wat zwets je nou over vooraf pakken? :roll: Dat is nou precies waarom ze bij het bezoek op stal blijven staan!

Je laatste opmerking getuigt al helemaal van }:0 , een entingsspuit doet gewoon zeer, of je nou paard bent of kind of volwassene. Kun je hem 'voorbereiden' (dan doe je er steeds naalden in of wat :? ) maar pijn is pijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:48

Precies Sees, ik kijk naar waar mijn paard behoefte aan heeft en niet waar ik behoefte aan heb, zozeer...... Want anders zou ik een stalling zoeken waar ik rustig een dag of wat per week eens niet hoefde te komen of waar ik in een uurtje klaar ben, want ik heb het veel te druk met kind, paard (waar ik alles zelf moet doen), baan, sociaal leven, sport en lat relatie. Ik zit nu pas te ontbijten op dit tijdstip. :+

Maar nee, ik kan geen normale pensionstalling vinden, waar een paard meer buiten dan binnen staat en waar ze rekening houden met de speciale voerbehoeften van mijn insuline resistente paard, die ook nog eens happy wordt van buiten staan in een vaste groep (ik werd ook gek van dat heen-en-weer gesjouw met paarden in het land en op de paddock. Continu onrust in de groep, pffff...). Vandaar dus lekker doe-het-zelf met vier geweldige meiden. Heel veel werk, vooral nu in de winter, maar wel heel gezellig onderling en happy paarden. :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:52

Nou Twiggy! Je verdient een lintje... geniet van je ontbijt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:55

Caatje87 schreef:

Doe ik absoluut, gezelligerd. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:55

Sees schreef:
Krijgen jouw paarden iets van de modder? Mok, rasp? Peesblessures? Rotstraal?

Tot nu toe nog niet .. maar aangezien ze pas net 2 weken echt in de modder staan valt daar weinig op te zeggen natuurlijk .. Zal zien hoe ik er na de winter over denk :Y) :+

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:02

Hier staat mijn paard nu ook af en toe in de modder het pad naar de schuilstal is blubberig maar ook een stuk verhard... Wel zandgrond dus ze zakken niet tot hun knieen weg hoor.
Ook hele stukken droog dus het is af en toe. Er gebeurd tot nu toe helemaal niks geen mok geen rotstraal niks.
En toevallig deze week begrepen van de gebroeders Nassau waar mijn vriendin komt dat nat helemaal niet erg is voor een paardenhoef. De hele dag in het nat en dan s'avonds in de stal en dan in de pies staan daar krijgen ze rotstraal van.
Maar de mijne staat nooit op stal. Ik zie alleen maar hele mooie voeten onder mijn paard staaan sinds ze 24/7 buiten loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:05

Zal ze even laten weten dat ze vanaf nu niet meer mogen piesen in de stal .. dat doen ze maar buiten in hun vrije tijd :+ (zal vast ook niet zo'n ramp zijn als ze daar enkel 's avonds en 's nachts in staan, en de stal elke dag 'volledig' uitgemest wordt..).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:08

Volgens mij is de vraagstelling een beetje verschoven....

Het gaat toch om: PAARDEN DIE ALTIJD OP STAL STAAN?

Niet om: PAARDEN DIE EEN DEEL VAN EEN ETMAAL OP STAL STAAN.

Dus je dient te reageren op de eerste vraag... de topic-titel. Daarvan zeg ik: onvergeeflijk. Niet acceptabel.
Dieren die 's nachts op stal gaan, geen probleem... maar dat is de discussie niet.
Het is evenmin de discussie of dieren 24 uur buiten moeten staan. Door al die randzaken erbij te halen komt er geen antwoord op de eerste vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:09

Eigenlijk ging de vraagstelling erover of paarden die altijd op stal staan nu meer last hebben van stalgebreken en hoe de paarden dat op stal staan ervaren ... En daar gaat het al lang niet meer over ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:11

[***] schreef:
Eigenlijk ging de vraagstelling erover of paarden die altijd op stal staan nu meer last hebben van stalgebreken en hoe de paarden dat op stal staan ervaren ... En daar gaat het al lang niet meer over ;)

Er is er bij ons juist een die een windzuiger is en 24/7 op de wei staat. (hij pakt gewoon een paaltje in de wei)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-11-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:17

[***] schreef:

Nou, dan zal ik daar op antwoorden. Mijn paard gaat juist buiten luchtzuigen, op stal alleen bij het voeren van het krachtvoer. Buiten vindt hij nl spannend en dat moet afgereageerd worden.
Daar tegenover hadden mijn buren een paard op pension en zodra hij ook maar een kwartier binnen stond zag ik hem weven. Buiten bleef dat beperkt tot de hele dag langs de draad op dezelfde 10 meter heen en weer lopen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:19

Lusitana schreef:
Omdat ik paarden geobserveerd heb. Dan blijkt dat de behoefte aan beweging feitelijk beperkt is. De meeste paarden staan vaak te suffen. Ze grazen hun buik vol staan een tijd te suffen, grazen hun buik weer vol, staan te suffen etc.
En omdat ik weet dat lang niet elk "buiten" ideaal is en dan is een goede stal soms beter dan een slecht "buiten" en wil je juist de buiten tijd beperken. Lijkt mij logish.

Ik heb meerdere malen 24/7 bij mijn buitenpaarden gezeten gedurende minimaal een week achter elkaar dus ik denk dat ik een aardig beeld heb van hoeveel paarden lopen in 24u ;). Het kan natuurlijk zijn dat ze in die 8u dat ik sliep stil op één plek stonden maar de overige 16u scharrelen ze constant door op een paar hazeslaapjes en een langer slaapje na. Hang er idd eens een stappenteller aan (ik heb al eens een onderzoek voorbij gekomen waarin dit gebeurd is volgens mij??) en ik denk dat je stijl achterover slaat van het verschil van een paard op stal zonder arbeid en een paard buiten zonder arbeid.

En daarbij is het nog steeds anders als een paard niet kán bewegen vanwege opsluiting of ervoor kiest in de vrije buitengang niet te bewegen (wat gewoon niet aan de orde is).

Het verschil is dat ik dus to begin with al nooit zou zijn gegaan voor een stal met slechte buitengang ;).

Lusitana schreef:
Ik heb ook genoemd dat ik bepaalde stalsituaties zielig vindt. Die verdedig ik dus niet. Maar ik vind ook bepaalde weide situaties zielig. Die verdedig ik dus ook niet.

Helemaal met je eens. Alleen wat voor de een zielig is, is voor de ander dus gewoon. Ik vind alles zonder vrije buitengang sowieso zielig, dat staat buiten kijf. Daarnaast vind ik voor MIJN paarden structureel < 10 -12u vrije buitengang niet acceptabel maar dat ligt voor iedereen anders. > 21/7 buiten in de blubber zonder goed voer en maatjes op een postzegel vind ik ook zielig.

Lusitana schreef:
Sees, wat betreft de 24/7 weidegang die ik steeds aanhaal, er wordt ook continue 24/7 stalgang aangehaald en dat betekent dan zogenaamd ook niet echt 24/7.... waarom 24/ 7 weidegang dan wel zo letterlijk nemen?
Daarbij zijn er wel degelijk mensen die vinden dat je een paard nooit "op mag sluiten" en is er helemaal niet bepaald wat "genoeg" weidegang is.
Er zijn mensen die vinden dat je niet van paarden houdt als je "zijn behoefte beperkt" en zo eigenlijk bedekt aangeven dat elke beperking van weidegang slecht is. Dus voor 24/7 buiten pleiten...

IK (ik kan alleen voor mezelf praten) probeer er heel erg op te letten dat ik duidelijk en juist ben in wat ik opschrijf en ik ben er zeker van dat ik óf zeg > 20u op stal óf dat ik het heb over de stal niet uitkomen tenzij voor arbeid met de baas.
Laatst bijgewerkt door Sees op 12-11-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:20

De mijne staat nu al 20 uur achter elkaar in stal en daar komt waarschijnlijk deze dag en sowieso de nacht ook nog bij, dus 38 uur ofzo achtereen in stal. Ben al al een stuk of 6 keer naar hem toe geweest, maar hij wilt er niet uit. Het is niet zulk lekker weer, motregen, wind, natte ondergrond doet het hem. En dit is niet heel uitzonderlijk in de herfst/winter, gebeurt wel vaker.

Krijg door dit topic heel erg het gevoel alsof ik psychoses heb, want dit kan toch helemaal niet, hij wil toch naar buiten buiten buiten? :D Of hij moet (al dan niet psychisch) niet helemaal gezond zijn..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:22

Urielle schreef:
Bowen schreef:
Tuurlijk, dat ligt vast aan een slome karakterloze bok zijn :') Wat een treurige opmerking zeg.

Ik pak mijn paarden gewoon voordat de dierenarts er is, dan sta ik al klaar met ze en nee ik hoef ze niet achterna te zitten. En ook heb ik ze voorbereid op dingen als spuiten krijgen, is het niet zo eng en pijnlijk.

Ongeveer even treurig als jouw opmerking dat mijn paard dan wel niet opgevoed zou zijn, wie kaatst kan de bal verwachten! Ik heb een africhtingsstal muts, wat denk je nou zelf |o

Er staat toch dat ie niet komt ALS DE DA ER AL IS, dus wat zwets je nou over vooraf pakken? :roll: Dat is nou precies waarom ze bij het bezoek op stal blijven staan!

Je laatste opmerking getuigt al helemaal van }:0 , een entingsspuit doet gewoon zeer, of je nou paard bent of kind of volwassene. Kun je hem 'voorbereiden' (dan doe je er steeds naalden in of wat :? ) maar pijn is pijn.

Sorry Urielle maar nu ga ik temmen :o .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:25

Mag hoor Sees, ze zijn toch vast al in overleg over mijn vorige opmerking dus het maakt me echt niet zoveel uit.
Voor mij heeft Bowen het behoorlijk uitgelokt dus ik schrijf gewoon zonder reserve mijn gedachte terug. Zoals ik zei: wie kaatst kan de bal verwachten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:27

Caatje87 schreef:

Nou je doet er wel gekscherend over maar eigenlijk vind ik dat heel veel paardeneigenaren wel een voorbeeld kunnen nemen aan Twiggy :o.

Veel eigenaren willen het beste voor hun paard tótdat ze zelf in moeten leveren op wensen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:28

Urielle schreef:
Mag hoor Sees, ze zijn toch vast al in overleg over mijn vorige opmerking dus het maakt me echt niet zoveel uit.
Voor mij heeft Bowen het behoorlijk uitgelokt dus ik schrijf gewoon zonder reserve mijn gedachte terug. Zoals ik zei: wie kaatst kan de bal verwachten.

Dat kan Urielle maar ik vind het te ver gaan om mensen uit te gaan schelden voor muts.