Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marsikoema

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:51

Welke stal zou je kiezen?

1. Van oktober t/m april Om 7 uur op de paddock met vriendje (13 bij 13) met hooi en water (hooi is rond een uur of 11:30 op. Als het donker wordt naar binnen. Nu dus 6,5 uur zonder hooi

Van april t/m oktober om 7 uur op de paddock met hooi en water. Rond 11:30 2/3 uurtjes weidegang, daarna terug op paddock (geen hooi meer) en als donker wordt naar binnen. Zomers is dit vaak 21:30. Dus weer zo’n 6 uur zonder hooi

Of stal 2:

Om 10:00 naar buiten met vriendje op de wei met strookbegrazing, tenzij het heel nat is, dan op de paddock met zo goed als onbeperkt hooi.
In de winter om 17:00 naar binnen en zomers Max 19:00.

Het is een beetje kiezen voor stal 1 voordeel veel buiten of stal 2 voordeel meer ruimte en minder lang zonder hooi.

Iris82

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:22

100% voor stal 2. Die meer ruimte weegt absoluut op tegen het postzegeltje op stal 1 waarbij ze ook nog lang zonder hooi staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:34

Sowieso niet stal 1.

Maar van stal 2 word ik ook niet warm. Max. 9 uur buiten, zelfs op de meest prachtige, zomerse, droge dag vind ik echt heel weinig. Hoe zijn de stallen? En wanneer is de laatste hooironde? Van 19u tot 10u is ook een hele periode om te overbruggen. Wordt er voor 15 uur aan hooi gegeven in de stal?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:01

Stal 2

Stal 1 ja ze zijn buiten, dat is waar maar beweging is er nog steeds niet en ook ter weinig eten.
Daar wil je een dood paard nog niet stallen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:09

Ik zou ook voor stal 2 kiezen!

Ik zit ook met een dilemma.
Ik ben vorige week met mijn paard verhuisd naar "stal" waar de paarden 24/7 buiten staan met schuilhokken in verschillende kuddes. Er is hier echter niets van accommodatie, dus geen piste en zelfs geen verlichting.
Zowieso was het ook niet bedoeld als definitieve plek, maar de plek waar ik naartoe wil, staat vol. Ik sta wel op de wachtlijst als eerste, maar geen idee wanneer daar plek zal vrij komen.
Nu hebben we daarbovenop de extreme pech gehad dat hier afgelopen dinsdag met het onweer een kleine tornado is over gekomen ... de omheiningen zijn bijna allemaal stuk door omgevallen bomen, alle schuilhokken en de schuur zijn in stukken weggeblazen, dus nu staat mijn paardje, ingepakt in een eczeemdeken, op dit moment kletsnat zonder schuilmogelijkheid, op kleine stukjes weide die tussen de ravage zijn afgezet.
Daar kunnen de eigenaars van de weides natuurlijk helemaal niets aan doen, maar ze kunnen ook niet in 1-2-3 weer opbouwen en ik wil op dit moment wat het beste is voor mijn paard.

Nu vraag ik me dus af waar ik goed aan doe ...

Optie 1: Hier blijven en even "geduldig" zijn, proberen mee helpen aan de heropbouw en er even vrede mee nemen dat mijn paard op dit moment niet kan schuilen en dat ik eigenlijk quasi niets kan doen met haar hier en wel 350€/pm neertellen tot er plek vrij komt op de stal waar ik definitief naartoe wil. Deze plek is wel maar 10min. fietsen van waar ik woon.

Optie 2: verhuizen naar een paddock paradise op 20min. met de auto, die ik al bezocht had in mijn zoektocht, echt superfijn is qua plek en mensen, maar in mijn extreem drukke leven nu wat te ver weg vond t.o.v. waar ik heen ben verhuisd. Hier heb ik wel een buitenpiste en verlichting en is de tornado dus niet over getrokken, dus zijn alle schuilhokken etc. nog intact en kost 290€/m. Hier ga ik wel minder naartoe kunnen, aangezien ik sinds de verhuis behoorlijk ver moet pendelen naar mijn werk + nog andere drukte in mijn privéleven.

Optie 3: verder zoeken naar een stal dichter in de omgeving, waar ze dan 's nachts op stal moet (er is hier niets anders 24/7 in de buurt) Ze kan op zich op stal staan, en nu in de zomer zullen we paarden denk ik nog wel genoeg buiten komen ... maar dat betekent naar het herfst/winterseizoen toe wel dat ze bijna hele dagen op stal zal moeten staan ... wat de oorspronkelijke reden is dat ik niet verder heb geïnformeerd bij de overige stallen in de buurt.

Ik zit er op dit vooral mee in dat ze nu dus geen schuilmogelijkheden heeft en voor mezelf ook een beetje dat ik niets kan doen. Optie 2 lijkt mij voor haar nu de beste oplossing, behalve dan dat ik ze op héél korte tijd weer moet verhuizen (+wss een maand extra opzeg etc. moet betalen, maar dat heb ik er wel voor over als we daarmee beter terecht komen)
Dusja, bokt, ik weet het even niet goed ... ik had deze keuze gemaakt met mijn paardje haar welzijn als leiddraad, maar naar mijn gevoel voldoe ik daar in deze omstandigheden ook weer niet aan ...

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:53

Ik zit momenteel in dubio. Welke optie zouden jullie kiezen?

Korte achtergrond informatie: ik werk in het onderwijs en ben er doordeweeks 's avonds. In totaal ben ik 4x per week bij mijn paarden te vinden.

Optie 1 (huidig):
- PP, 24/7 buiten met een 'open', verharde schuilstal.
- Kleinschalig en relatief goedkoop.
- Mestdiensten.
- Onbeperkt hooi, wisselende kwaliteit.
- Geen verlichting op de track.
- Weinig ruimte voor verbetering; eigenaar wil bijvoorbeeld geen werk steken in de grond (omkeren, eggen, frezen). Daardoor is de track echt heel nat en zakken de paarden weg. Één van mijn merries heeft een hekel aan nat en loopt er dus niet doorheen.

Optie 2:
- Pensionstal aan huis, kleinschalig.
- Van 06:30 tot 20:00/22:00 (winter/zomer) buiten, 's nachts op stal (rubber mat icm stro).
- Volpension.
- Bak met verlichting.
- Duurder en iets verder weg (30 min., de ander is 25 min. rijden).
- Ben met rotweer gaan kijken (na 30mm regen), en de weides én de bak waren droog.

Eigenlijk is mijn vraag vooral: is het eerlijk om de paarden van 24/7 buiten naar 's nachts op stal te verhuizen?

Gini

Re: Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:02

Natuurlijk, wanneer 24/7 buiten betekent 'gooi ze de hele winter in de modder en ze zoeken het zelf maar uit' dan is dat echt niet de meest optimale manier om een paard te houden. Het is natuurlijk jammer dat je bij stal 2 de zomernachten ook verliest, maar een meedenkende stalhouder die de handen uit de mouwen wilt steken is veel waard.
Wat is de 'buiten' op stal 2: een groot weiland, kudde, alleen, met twee, vierkante lapjes gras?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:20

Stal 2 is buiten twee weilanden. Geen postzegeltjes, maar ook geen uitgestrekt land. De weides worden jaarrond gebruikt, dus ze krijgen er onbeperkt goed hooi bij. In totaal zijn het 6/7 paarden verdeeld over de twee weilanden, grenzend aan elkaar, dus alleen staan ze sowieso niet. Daarbij heb ik twee paarden. De weides die ze nu hebben zijn ook niet noemenswaardig overigens, dus qua gras maakt het weinig verschil.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:32

De optie met in de nacht op stal.

Dan hebben ze overdag wel echt beweging doordat ze door de wei scharrelen.
PP is leuk als hij voor het grootste gedeelte ook begaanbaar is.
Staat hij nu alleen op het verharde is de bewegingsruimte niks. Dus minder dan in de nacht op stal.
Ja hij haalt 24/7 een frisse neus, maar meer ook niet.

Wat ik mij wel afvraag is stal 2 wel voldoende ruwvoer in de nacht?
Omdat er dus geen stro in de nacht is. Of is het weinig stro wat er dan in ligt?
Of veel hooi?
Wel iets om te weten. Anders zou het voor mij wel een reden zijn daar net voor te kiezen

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:37

Ik zou voor stal 2 kiezen, zou er niet eens over hoeven nadenken. Zie hier zoveel van die pp waarbij de paarden dag en nacht in de drek staan en amper bewegen. Droge stal en weides en een bak met verlichting is wel heel erg fijn in de winter. Stro en hooi kun je eventueel zelf aanpassen lijkt me.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:40

Paardenfann4 schreef:
Ik zou voor stal 2 kiezen, zou er niet eens over hoeven nadenken. Zie hier zoveel van die pp waarbij de paarden dag en nacht in de drek staan en amper bewegen. Droge stal en weides en een bak met verlichting is wel heel erg fijn in de winter. Stro en hooi kun je eventueel zelf aanpassen lijkt me.

Eens :j
Betreft hooi maar daarvan moet je weten wat daarin dan mag.
er zijn gewoon stallen waar je geen hooi mag pakken, waar je geen net mag hangen, of dat ze het niet ophangen enz.
Even duidelijkheid vooraf scheelt gedoe daarna

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:10

Stal 2 lijkt me dan echt de betere optie. Een paard 24/7 op natte ondergrond is niet oké.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:19

In de winter sta je dus in het donker je staldiensten te doen? Zou voor mij ook een reden zijn om verder te kijken.
Ik zou ook voor stal 2 gaan. Al vind ik een half uur best ver weg, maar als je nu op 25 staat dan maakt die afstand ook het verschil niet.

Het hangt van je paarden af. Ik heb er ook 2 en de ene kan in theorie prima snachts op stal, de ander zou daar toch wel veel moeite mee hebben.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:15

's Nachts krijgen ze een flink gevuld hooinet. Er ligt achterin de stal wat stro, maar ze gaf aan dat als ik meer wil, ik het gewoon moet aangeven. Is geen probleem.

Ik sta inderdaad regelmatig in het donker, in de blubber, met een zaklamp de mestdiensten te doen. Je moet er wat voor over hebben :+ Kanttekening is dat ik zelf in de Randstad woon. Daar zijn heel weinig stallen te vinden waar ze genoeg buitenkomen. Dat verklaart de keuze en de afstand misschien. Toen ik hier ging kijken, was alles droog. Vorige winter was natuurlijk sowieso heel nat.. maar nu gebeurt het gewoon weer. Ik heb er weinig plezier meer in, maar vind het welzijn van mijn dieren heel belangrijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:31

Dan zou ik niet twijfelen. Echt niet misschien.
Lekker overdag buiten en droog op stal

FenrisLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:44

Ik ben al een tijdje aan het denken om van stal te veranderen, maar kan de knoop niet doorhakken. Wat zouden jullie doen?

* Stal waar ik nu sta:
- bij een boer, 15 minuten rijden met auto
- goedkoop (200 euro)
- rustig, ben er meestal alleen
- paard staat 24/7 in kudde buiten met grote inloopstal (stal is wel altijd vuil en weide een halve modderpoel in de winter)
- kleine binnenpiste aanwezig (al ligt deze er niet volledig goed bij, maar zeker heel handig in de wintermaanden)
- buitenpiste is niet echt bruikbaar in regenperiodes en is ook niet verlicht
- hele leuke wandeltrack rond de weilanden en verder ook goede wandelmogelijkheden
- heel weinig springmateriaal

* Andere optie:
- pensionstal met kleinschalige manege activiteiten, 10 minuten rijden met fiets
- duurder (400 euro)
- drukker (meer pensionklanten + 3 dagen in de week manegelessen)
- paard staat in de zomer 24/7 buiten in een klein groepje, in de winter gaan ze 's nachts op stal en bij heel slecht weer blijven ze op stal
- nog kleinere binnenpiste waar niet echt in gereden kan worden (wel goed voor grondwerk, longeren,..)
- 2 grote verlichte buitenpistes die steeds berijdbaar zijn en waarvan 1 met een vast springparcours
- veel springmateriaal aanwezig
- minder wandelmogelijkheden
- mogelijkheid om groepslessen te volgen met andere pensionklanten
- er worden soms wedstrijdjes en uitstapjes georganiseerd wat leuk zou zijn aangezien ik geen trailer heb om op verplaatsing te gaan

Mijn voorkeur zou uitgaan naar nummer 2, en ik denk dat mijn paard er ook niet echt op achteruit zou gaan, maar ik twijfel of het het wel waard is om dubbel zoveel stalgeld te betalen... Ik zie er ook wat tegenop om mijn paard te verhuizen, want hij is hier net op zijn gemak (ik heb hem pas een jaar). Wat denken jullie?

Misschien ook nog goed om te weten, ik ben een recreatief ruiter met een voorkeur voor springen en wandelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:00

Stal 2.
'nachts op stal. Meestal is dat ook avond.
Dus hoe lang is dat echt? Van 8 tot 16;00?
Niet dat je je daar op verkijkt. En het je later tegenvalt.

En bij slecht weer binnen.
Bij sommige stallen is dat al heel snel. Buitje is binnen. Windkracht 4 is binnen.
Dus vraag goed uit wat ze bedoelen bij slecht weer.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:57

Ik zou stal 1 kiezen, maar dat is omdat ik mijn paarden graag zoveel mogelijk buiten heb, uiteraard wel met schuilstal en ook droge voerplaatsen. Zou inderdaad goed uitvragen wat zij verstaan onder slecht weer, want dat is tegenwoordig al snel. Wandelmogelijkheden zou voor mij ook belangrijk zijn. Verder vind ik het niet fijn als het heel druk is, dus niet zoveel bedrijvigheid zou mij meer aanspreken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:13

Je staat op stal 1, wat is de reden dat je daar weg wil? De stal schoonmaken kun je zelf doen toch, dan staat ie er ook schoon bij. Ik zou zelf niet voor stal 2 kiezen, zoveel drukte geeft bijna altijd gedoe.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:42

Stal 1 klinkt het beste. Ik zou zo'n privé plekje niet snel inruilen. Helemaal niet als het zoveel duurder wordt.
Als je nu een dag niet gaat is dat niet erg, hij staat buiten. Op de nieuwe stal moet je eigenlijk wel echt wat met hem doen, anders krijgt hij te weinig beweging. In de winter dan.

Paardenfann4 schreef:
Je staat op stal 1, wat is de reden dat je daar weg wil? De stal schoonmaken kun je zelf doen toch, dan staat ie er ook schoon bij. Ik zou zelf niet voor stal 2 kiezen, zoveel drukte geeft bijna altijd gedoe.

Zo makkelijk is dat niet. Bij de meeste stallen mag je niet zomaar zelf je stal gaan schoonmaken als het geen doe het zelf stal is. Oa ivm verspilling van stro.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:56

Dan kun je zelf stro bij kopen lijkt me, ik zou mijn paard niet in een vieze stal laten staan ook al is het alleen een schuilstal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:31

Ik zou eerst kijken hoe je de plek waar je nu staat in jouw ogen beter kunt maken. Kan je aangeven bij de boer dat je een propere stal wilt en een bak die beter onderhouden wordt? Kan je hier zelf ook aan bijdragen, bv. stal uitmesten. Ik zou niet zo snel naar een stal met manege-activiteiten verhuizen.