[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:27

Hier kom je denk ik alleen achter door het uit te proberen, het verschilt per paard. Als de staleigenaar het goed vind, kun je onbeperkt gaan voeren en dit dan ook wel een aantal weken (of langer?) volhouden.

Blijft je paard na die periode continue eten en zie je hem groeien, dan zou ik daar niet voor kiezen. Maar het kan ook zo zijn dat op het moment je paard het vertrouwen en de rust heeft dat er altijd eten is, hij gaat doseren en zich niet vol propt. Dan kun je het onbeperkt blijven aanbieden.

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:55

Ik zou het niet aandurven om onbeperkt voordroog te voeren, behalve als het paard aan de dunne kant is. Zo niet, dan zou ik bij onbeperkt de voerkwaliteit wel omlaag willen halen door er wat stro doorheen te mengen. En de conditie van het paard goed in de gaten willen houden. Te dik is nou eenmaal ook niet gezond.

Je zou ook met de pensionhouder kunnen overleggen of zij tegen een extra vergoeding je slowfeeder wel zouden willen vullen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:12

EllaBellaah schreef:
Ik heb de afgelopen weken eens flink meegelezen in dit topic in de hoop dat mijn vraag een keer voorbij zou komen. Helaas was dit niet het geval dus zal ik hem zelf moeten stellen.
Op dit moment eet mijn paard sinds 2,5 week uit een slowfeeder. Het is een net van 1.20x90 cm met een maas van 30mm (het net van de ej die al wel eens eerder voorbij kwam).
Mijn paard is een 5 jarige friesXgelder van 1.70 hoog. Ik wil eigenlijk dat hij de hele winter lang onbeperkt hooi kan eten in zijn stal, maar hij moet natuurlijk niet te dik worden.
In de wintermaanden komt hij 4 uur per dag buiten in een drietal, daarnaast komt hij buiten als ik er zelf ben, dit kan variëren van een half uur tot 2 uur.
Eind van de ochtend/begin van de middag vul ik zijn net helemaal, hier kan hij dan de hele dag van eten, maar aan het eind van de dag is hij toch al behoorlijk leeg. De volgende ochtend krijgt hij zijn portie hooi los in de stal omdat de staleigenaar niet het net wil vullen. Dan begin van de middag vul ik het net weer helemaal etc.
Nou is mijn vraag, hoeveel voeren jullie je paarden ongeveer als je hem echt onbeperkt wil kunnen voeren? Zal ik er dan toch nog meer in moeten doen zodat hij 24 uur gevuld is? Is dat te weinig voor en jong paard van 1.70? Ik heb het idee dat hij telkens gewoon door blijft eten totdat zijn net leeg is en hij vervolgens dus met een leeg net staat. Dan zou ik dus eind van de dag nog een keer naar hem toe moeten gaan om zijn net weer helemaal te vullen, maar dan krijgt hij veel meer hooi dan hij normaal altijd kreeg...
Misschien handig om te weten: Wij voeren op stal voordroog, op dit moment is het vrij droog spul, lijkt bijna op hooi.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch gewoon zo vol doen dat hij 24 uur kan eten? Of moet ik kiezen om hem niet helemaal onbeperkt te voeren omdat hij zich anders tonnetje rond zou eten?

Ik voer mijn paard onbeperkt voordroog. Ik ben 2 weken geleden begonnen met het net echt helemaal tot de nok toe te vullen. De eerste dagen at hij echt vreselijk veel, maar daarna bleef er steeds meer in zijn net over. Ik heb een net waar 35 kilo inkan, die stop ik dus vol. Ik trek het voordroog niet uit elkaar, maar doe zoveel mogelijk in plakken erin, dan is het nog meer werk om het eruit te krijgen. Mijn paard staat er heel tevreden bij nu, en heeft dus na 24 uur nog een behoorlijke hoeveelheid in zijn net. Er zijn er ook bij die gelijk met mij begonnen zijn en nog steeds alles opeten. Bij deze paarden mixen we het voordroog met stro, zoveel mogelijk proppen we het stro voor het voordroog in het net, zodat ze heel veel moeite moeten doen het voordroog eruit te pielen. Dat werkt aardig. Ze zeggen dat het een maand duurt voordat je paard echt gewend is aan onbeperkt voeren. Je moet het dan ook maar even op dekoop te nemen dat hij tijdelijk aankomt. Dat doe ik tenminste wel. Het werkt echt, maar je moet geduldig zijn!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:15

Er zijn zeker paarden bij wie het wel kan, daar zijn ook genoeg voorbeelden van! En je komt er alleen maar achter door het uit te proberen en dat lukt niet in een week, zo snel leren ze gewoontes niet af.
Edit; Lees nu de reactie van Brendaa, meteen een voorbeeld erbij dus :D

Bij mijn paard kan het helaas niet. Toen ik hem kocht was hij flink te zwaar. Gelukkig ging dat met een normaal rantsoen en beweging als snel de betere kant op. Bij hem meng ik er ook stro door, zodat hij langer te knabbelen heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:34

EllaBellaah schreef:
Ik heb de afgelopen weken eens flink meegelezen in dit topic in de hoop dat mijn vraag een keer voorbij zou komen. Helaas was dit niet het geval dus zal ik hem zelf moeten stellen.
Op dit moment eet mijn paard sinds 2,5 week uit een slowfeeder. Het is een net van 1.20x90 cm met een maas van 30mm (het net van de ej die al wel eens eerder voorbij kwam).
Mijn paard is een 5 jarige friesXgelder van 1.70 hoog. Ik wil eigenlijk dat hij de hele winter lang onbeperkt hooi kan eten in zijn stal, maar hij moet natuurlijk niet te dik worden.
In de wintermaanden komt hij 4 uur per dag buiten in een drietal, daarnaast komt hij buiten als ik er zelf ben, dit kan variëren van een half uur tot 2 uur.
Eind van de ochtend/begin van de middag vul ik zijn net helemaal, hier kan hij dan de hele dag van eten, maar aan het eind van de dag is hij toch al behoorlijk leeg. De volgende ochtend krijgt hij zijn portie hooi los in de stal omdat de staleigenaar niet het net wil vullen. Dan begin van de middag vul ik het net weer helemaal etc.
Nou is mijn vraag, hoeveel voeren jullie je paarden ongeveer als je hem echt onbeperkt wil kunnen voeren? Zal ik er dan toch nog meer in moeten doen zodat hij 24 uur gevuld is? Is dat te weinig voor en jong paard van 1.70? Ik heb het idee dat hij telkens gewoon door blijft eten totdat zijn net leeg is en hij vervolgens dus met een leeg net staat. Dan zou ik dus eind van de dag nog een keer naar hem toe moeten gaan om zijn net weer helemaal te vullen, maar dan krijgt hij veel meer hooi dan hij normaal altijd kreeg...
Misschien handig om te weten: Wij voeren op stal voordroog, op dit moment is het vrij droog spul, lijkt bijna op hooi.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch gewoon zo vol doen dat hij 24 uur kan eten? Of moet ik kiezen om hem niet helemaal onbeperkt te voeren omdat hij zich anders tonnetje rond zou eten?

Een net van 90x120 daar krijg je in principe nog net geen half (normaal) baaltje hooi in.

Onze D-ponies eten een half baaltje per pony per dag, en dat gaat precies in een net van 150 cm lang.

Voor jouw paard is 1 zo'n net dan ook gewoon te weinig vind ik.... zou het minstens 2 meter lang moeten zijn.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:57

Hoi, ik kom er ook even tussendoor!

Voor drie Shetlanders ben ik nu ook op zoek naar slowfeeders. Eerst netten besteld, maar die waren helaas niet meer leverbaar en dus zijn we over gegaan op plan B. Ons idee: een speciekuip met onderin een tegel of twee om de bak te verzwaren, twee gaten in de bodem en dan in de bak hooi en daar bovenop een gaasrooster die we met strotouwtjes vastmaken (Door de gaten heen).

Wat denken jullie zou dit geschikt zijn? De mazen worden dan in ieder geval kleiner dan 3 cm = 3 cm.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:00

Pacific schreef:
Hoi, ik kom er ook even tussendoor!

Voor drie Shetlanders ben ik nu ook op zoek naar slowfeeders. Eerst netten besteld, maar die waren helaas niet meer leverbaar en dus zijn we over gegaan op plan B. Ons idee: een speciekuip met onderin een tegel of twee om de bak te verzwaren, twee gaten in de bodem en dan in de bak hooi en daar bovenop een gaasrooster die we met strotouwtjes vastmaken (Door de gaten heen).

Wat denken jullie zou dit geschikt zijn? De mazen worden dan in ieder geval kleiner dan 3 cm = 3 cm.

En hoelang moeten ze hier dan mee doen?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:01

Uhm, we willen dan drie kuipen doen (voor iedere pony eentje) en dan zouden ze onbeperkt hooi krijgen. Er kan twee keer per dag bijgevuld worden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:37

@pmarena: normaal kreeg hij 4 flink gevulde flextube tonnen per dag te eten. Dit past allemaal, met veel proppen, in het hooinet, dus in principe moet dit net wel voldoende voor hem moeten zijn. Kleine baaltjes hooi voer ik niet, dat eet hij eigenlijk niet graag...

@ankes: helaas wil deze stalhouder zo iets niet doen. Ze voeren wel als we het klaar zetten, maar netten vullen doen ze niet.

Zo te lezen zijn er dus wel mensen die voordroog onbeperkt geven... maar ook mensen die het niet doen... mijn paard krijgt in de winter geen deken op, dus ik vind het wel belangrijk dat hij de hele dag door kan eten om zich warm te houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:32

EllaBellaah schreef:
@pmarena: normaal kreeg hij 4 flink gevulde flextube tonnen per dag te eten. Dit past allemaal, met veel proppen, in het hooinet, dus in principe moet dit net wel voldoende voor hem moeten zijn. Kleine baaltjes hooi voer ik niet, dat eet hij eigenlijk niet graag...

@ankes: helaas wil deze stalhouder zo iets niet doen. Ze voeren wel als we het klaar zetten, maar netten vullen doen ze niet.

Plakje van zo'n klein baaltje erbij geven is dan juist een optie. Er is dan eten, maar enkel aantrekkelijk als hij honger heeft. Voordroog smaakt veel lekkerder en daardoor eten ze er meer van.

Als de stalhouder enkel in voerbak/box wil kiepen wat klaar staat is een al gevuld hooikussen dan geen optie voor de ochtend? Net zoveel werk als losse arm hooi de box in kiepen, maar paard is wel langer bezig.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:31

Net wilde ik bij ej.nl dat slowfeeder net bestellen.
Is het niet direct leverbaar dat is jammer maar goed heb het toch maar besteld en ben benieuwd hoe de kwaliteit is van deze wanneer die er is.
Ik heb nu nog 1 plek waar een stuk aanhanger net hangt waar ik dan dit net wil ophangen zodat dit ook echt slow eten is ;).
Aangezien alle pony's het nieuwe net met maas van 3cm (dure variant) gewoon negeren omdat dat aanhangernet toch wel heel makkelijk eten is en anders lopen ze het land wel op nu dat nog kan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:41

Ik heb een schuilstal waarin we 2 voerbakken hebben van 3 meter lang en ongeveer 90 cm "diep", met een houten rand ervoor van ongeveer 60 cm hoog. Er eten 4 paarden en een os :D

De os eet zoveel sneller dan de paarden, dat hij veel te dik dreigt te worden.. En ook voor de paarden zou het beter zijn dat ze wat langer met het hooi doen dat ik 2x per dag voer.. :D

Nu wil ik dus 2 netten van 3 x 0.9 m, en die dan plat op de grond leggen in de voerplekken.. Maar op alle foto`s zie ik ze hangen.

Mijn vragen zijn:
- Iemand ervaring met een koe uit een hooinet laten eten?
- Iemand ervaring met het op de grond leggen van een hooinet?
- Wat is wijsheid, een net waar het hooi in zit, of een net over het hooi?

Hopelijk kan iemand mij helpen?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:20

Ik betwijfel of een koe uit een net kan eten, die pakken het voer toch met de tong ipv met de lippen?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:23

@tamary: Je brengt me op goede ideeen! Gisteren en vandaag heb ik het hooinet gevuld met 2 plakken van een klein hooibaaltje en de rest met het voordroog wat hij normaal altijd krijgt. Hij vindt het allemaal wel best, want vanmorgen was het net hartstikke leeg :')
Zo'n hooikussen lijkt me inderdaad ook erg handig! Maar, als het leeg is, is het net dan niet gevaarlijk? Mijn paard kan echt behoorlijk lomp zijn en ik die het al voor me dat hij in de knoop raakt met zo'n leeg hooikussen... Daarnaast, ik heb al wat op internet rond zitten kijken, maar ik kan ze niet echt vinden. Weet jij een webshop waar ik zulke netten vandaan kan halen? Hij hoeft niet super groot te zijn, maar wel voldoende om de ochtend mee te kunnen voorzien. Begin van de middag vul ik namelijk zijn grote net weer helemaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:15

Zeldenrust heeft ze, maar elk 5kg net met 3x3 maas kan.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:10

denk dat een koe idd niet uit een hooinet kan eten, die moeten hun tong er om heen kunnen slaan en dat gaat volgens mij dan niet.

hier nog steeds erg tevreden met de SMHN netten.
heb nu de kleinste maat (90x80) in de stallen hangen waar de mini's in staan (staan 2 aan 2), en die prop ik voor de nacht vol met een dikke 3/4 plakken hooi en overdag staan ze gewoon buiten.
in het begin aten ze het net idd leeg maar nu niet meer, er zit nu elke ochtend nog wat in het net.
mij arabier staat nu in de grote stal met een net van 210x90, hier gaat makkelijk een hele baal in en die krijgt hij dus ook echt niet helemaal op.
zorg er ook echt voor dat hij onbeperkt kan eten maar hij word niet te dik dus regelt het mooi allemaal zelf.
met dat hele natte weer wil hij niet eens meer naar buiten, hij liep gewoon zelf weer terug de stal in en stond me aan te kijken van :evaw: laat mij maar hier staan _O- verwend kreng :D
ach is mijn oudje en hij mag zelf kiezen maar vind het wel prettig dat als hij op stal staat hij dus onbeperkt kan eten +:)+
ga van de week nog zo'n groot net er bij halen, wil er ook 1 voor buiten, er staat nu nog iets te knabbelen maar niet veel meer en aangezien het kouder word moet hun kacheltje wel kunnen blijven branden.
ga dus zo'n net van 210x90 aan het hek in de wei hangen, kunnen ze mooi met z'n allen tegelijk aan tafel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:29

Afbeelding

Hee als dit kan, waarom zou een koe dan niet?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:35

:') tja, misschien kan het wel maar weet dat een koe normaal ook op wat langer gras staat aangezien die z'n tong om het gras moet kunnen slaan.
een paard graast een weide dan ook veel korter af dan een koe.
hoe het met die dikhuiden zit weet ik dan weer niet, nooit echt heel erg goed bekeken hoe ze het uiteinde van hun slurfje gebruiken :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:30

Ik mag van een kennis de little bit proberen. Hoe hangen jullie deze op en hoe voorkom je dat ze hem uit de vulopening leeg eten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:25

http://www.ej.nl/products/10000119/8040013/

ik zag net deze, wie heeft deze of kent deze? Hoe sterk zijn ze en hoe worden ze gevuld?
Ik heb namelijk nog een 1000ltr vat waar ik die evt in kan gaan gebruiken maar dan moet die wel goed open kunnen om te vullen en stevig zijn

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:57

Ik ben ook sterk aan het overwegen om slowfeeders te gaan gebruiken. In de paddock op het verharde stuk maar het liefst ook in de in-uitloopstallen. Ik heb thuis drie boxen van 4x4, voor iedere pony één maar de twee Shetlanders staan vaak samen in de box naast de box van mijn Cob merrie en ze hebben 24/7 uitloop naar de paddock, ze gebruiken de boxen ook niet erg veel maar nu in de winter staan ze toch wel geregeld binnen tegen wind en regen.

Het enige wat me eigenlijk nog weerhoud om het te proberen is dat ik beetje huiverig ben voor ongelukken. Mijn oudere merrie vindt het nog wel eens hilarisch om in waterbakken te stampen met de voorbenen. Nu hebben we automatische drinkbakken aan de muren in de stallen, maar voordat we dat hadden stonden er in de wei en paddock grote speciekuipen met water. Hier stond ze geregeld in te stampen maar dit had geen gevaarlijke situaties tot gevolg omdat ze ook wel snapte hoe ze met beleid haar voeten er weer uit kreeg, maar met een 'plaat' betongaas of net ben ik zo bang voor ongelukken |(

Nu is mijn vraag, is deze angst misschien terecht of zijn er degelijke systemen waardoor de kans op ongelukken echt minimaal/afwezig is? Ik hoop dat er goede ongevaarlijke systemen zijn, want het idee erachter staat me heel erg aan :)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:02

Lynn_Nikita schreef:
http://www.ej.nl/products/10000119/8040013/

ik zag net deze, wie heeft deze of kent deze? Hoe sterk zijn ze en hoe worden ze gevuld?
Ik heb namelijk nog een 1000ltr vat waar ik die evt in kan gaan gebruiken maar dan moet die wel goed open kunnen om te vullen en stevig zijn

Ik heb meegenomen om te proberen. Die va de paardendrogist oogt steviger. Maar hij is van boven gemakkelijk te vullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:03

Heeft ze ijzers?

Want zonder lijkt het me wel bijzonder onwaarschijnlijk dat er ongelukken kunnen gebeuren met een net zoals ik dat geplaatst heb een stukje terug.

Zelfs met ijzers is het toch een behoorlijk freak-accident om dat voor elkaar te krijgen dat er net een tak van het ijzer op die hoogte en in die hoek precies in 1 van de mazen van 3 cm breed komt :=

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:25

Nee geen ijzers. Ik denk inderdaad ook wel dat ik me te druk maak, op zich zijn de boxen ruim genoeg om nog te kunnen rollen. Maar wat is dan handig? In een hoek een 'driehoeks'-feeder zetten/maken of langs een wand een rechthoekige feeder? En hoe hoog? Mijn Cob is 1,48 en de Shetlanders zijn beide ongeveer 1,05. Voor de Shetlanders is een lagere slowfeeder denk ik wel makkelijker?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:36

Tiepfoudt schreef:
Ik ben ook sterk aan het overwegen om slowfeeders te gaan gebruiken. In de paddock op het verharde stuk maar het liefst ook in de in-uitloopstallen. Ik heb thuis drie boxen van 4x4, voor iedere pony één maar de twee Shetlanders staan vaak samen in de box naast de box van mijn Cob merrie en ze hebben 24/7 uitloop naar de paddock, ze gebruiken de boxen ook niet erg veel maar nu in de winter staan ze toch wel geregeld binnen tegen wind en regen.

Het enige wat me eigenlijk nog weerhoud om het te proberen is dat ik beetje huiverig ben voor ongelukken. Mijn oudere merrie vindt het nog wel eens hilarisch om in waterbakken te stampen met de voorbenen. Nu hebben we automatische drinkbakken aan de muren in de stallen, maar voordat we dat hadden stonden er in de wei en paddock grote speciekuipen met water. Hier stond ze geregeld in te stampen maar dit had geen gevaarlijke situaties tot gevolg omdat ze ook wel snapte hoe ze met beleid haar voeten er weer uit kreeg, maar met een 'plaat' betongaas of net ben ik zo bang voor ongelukken |(

Nu is mijn vraag, is deze angst misschien terecht of zijn er degelijke systemen waardoor de kans op ongelukken echt minimaal/afwezig is? Ik hoop dat er goede ongevaarlijke systemen zijn, want het idee erachter staat me heel erg aan :)

hebben je paarden ijzers? Zo niet, dan hoef je je eigenlijk helemaal geen zorgen te maken. De maaswijdte is echt niet groot genoeg om een hoefje in te krijgen, en daarbij de opening hangt zo hoog, daar kunnen ze met hun hoef niet bij komen. als je paarden ijzers hebben, is het risico iets groter, je zou er dan bijvoorbeeld een 'schopschotje' voor kunnen maken.