Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EllaBellaah schreef:Ik heb de afgelopen weken eens flink meegelezen in dit topic in de hoop dat mijn vraag een keer voorbij zou komen. Helaas was dit niet het geval dus zal ik hem zelf moeten stellen.
Op dit moment eet mijn paard sinds 2,5 week uit een slowfeeder. Het is een net van 1.20x90 cm met een maas van 30mm (het net van de ej die al wel eens eerder voorbij kwam).
Mijn paard is een 5 jarige friesXgelder van 1.70 hoog. Ik wil eigenlijk dat hij de hele winter lang onbeperkt hooi kan eten in zijn stal, maar hij moet natuurlijk niet te dik worden.
In de wintermaanden komt hij 4 uur per dag buiten in een drietal, daarnaast komt hij buiten als ik er zelf ben, dit kan variëren van een half uur tot 2 uur.
Eind van de ochtend/begin van de middag vul ik zijn net helemaal, hier kan hij dan de hele dag van eten, maar aan het eind van de dag is hij toch al behoorlijk leeg. De volgende ochtend krijgt hij zijn portie hooi los in de stal omdat de staleigenaar niet het net wil vullen. Dan begin van de middag vul ik het net weer helemaal etc.
Nou is mijn vraag, hoeveel voeren jullie je paarden ongeveer als je hem echt onbeperkt wil kunnen voeren? Zal ik er dan toch nog meer in moeten doen zodat hij 24 uur gevuld is? Is dat te weinig voor en jong paard van 1.70? Ik heb het idee dat hij telkens gewoon door blijft eten totdat zijn net leeg is en hij vervolgens dus met een leeg net staat. Dan zou ik dus eind van de dag nog een keer naar hem toe moeten gaan om zijn net weer helemaal te vullen, maar dan krijgt hij veel meer hooi dan hij normaal altijd kreeg...
Misschien handig om te weten: Wij voeren op stal voordroog, op dit moment is het vrij droog spul, lijkt bijna op hooi.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch gewoon zo vol doen dat hij 24 uur kan eten? Of moet ik kiezen om hem niet helemaal onbeperkt te voeren omdat hij zich anders tonnetje rond zou eten?
EllaBellaah schreef:Ik heb de afgelopen weken eens flink meegelezen in dit topic in de hoop dat mijn vraag een keer voorbij zou komen. Helaas was dit niet het geval dus zal ik hem zelf moeten stellen.
Op dit moment eet mijn paard sinds 2,5 week uit een slowfeeder. Het is een net van 1.20x90 cm met een maas van 30mm (het net van de ej die al wel eens eerder voorbij kwam).
Mijn paard is een 5 jarige friesXgelder van 1.70 hoog. Ik wil eigenlijk dat hij de hele winter lang onbeperkt hooi kan eten in zijn stal, maar hij moet natuurlijk niet te dik worden.
In de wintermaanden komt hij 4 uur per dag buiten in een drietal, daarnaast komt hij buiten als ik er zelf ben, dit kan variëren van een half uur tot 2 uur.
Eind van de ochtend/begin van de middag vul ik zijn net helemaal, hier kan hij dan de hele dag van eten, maar aan het eind van de dag is hij toch al behoorlijk leeg. De volgende ochtend krijgt hij zijn portie hooi los in de stal omdat de staleigenaar niet het net wil vullen. Dan begin van de middag vul ik het net weer helemaal etc.
Nou is mijn vraag, hoeveel voeren jullie je paarden ongeveer als je hem echt onbeperkt wil kunnen voeren? Zal ik er dan toch nog meer in moeten doen zodat hij 24 uur gevuld is? Is dat te weinig voor en jong paard van 1.70? Ik heb het idee dat hij telkens gewoon door blijft eten totdat zijn net leeg is en hij vervolgens dus met een leeg net staat. Dan zou ik dus eind van de dag nog een keer naar hem toe moeten gaan om zijn net weer helemaal te vullen, maar dan krijgt hij veel meer hooi dan hij normaal altijd kreeg...
Misschien handig om te weten: Wij voeren op stal voordroog, op dit moment is het vrij droog spul, lijkt bijna op hooi.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch gewoon zo vol doen dat hij 24 uur kan eten? Of moet ik kiezen om hem niet helemaal onbeperkt te voeren omdat hij zich anders tonnetje rond zou eten?
Pacific schreef:Hoi, ik kom er ook even tussendoor!
Voor drie Shetlanders ben ik nu ook op zoek naar slowfeeders. Eerst netten besteld, maar die waren helaas niet meer leverbaar en dus zijn we over gegaan op plan B. Ons idee: een speciekuip met onderin een tegel of twee om de bak te verzwaren, twee gaten in de bodem en dan in de bak hooi en daar bovenop een gaasrooster die we met strotouwtjes vastmaken (Door de gaten heen).
Wat denken jullie zou dit geschikt zijn? De mazen worden dan in ieder geval kleiner dan 3 cm = 3 cm.
EllaBellaah schreef:@pmarena: normaal kreeg hij 4 flink gevulde flextube tonnen per dag te eten. Dit past allemaal, met veel proppen, in het hooinet, dus in principe moet dit net wel voldoende voor hem moeten zijn. Kleine baaltjes hooi voer ik niet, dat eet hij eigenlijk niet graag...
@ankes: helaas wil deze stalhouder zo iets niet doen. Ze voeren wel als we het klaar zetten, maar netten vullen doen ze niet.
Lynn_Nikita schreef:http://www.ej.nl/products/10000119/8040013/
ik zag net deze, wie heeft deze of kent deze? Hoe sterk zijn ze en hoe worden ze gevuld?
Ik heb namelijk nog een 1000ltr vat waar ik die evt in kan gaan gebruiken maar dan moet die wel goed open kunnen om te vullen en stevig zijn
Tiepfoudt schreef:Ik ben ook sterk aan het overwegen om slowfeeders te gaan gebruiken. In de paddock op het verharde stuk maar het liefst ook in de in-uitloopstallen. Ik heb thuis drie boxen van 4x4, voor iedere pony één maar de twee Shetlanders staan vaak samen in de box naast de box van mijn Cob merrie en ze hebben 24/7 uitloop naar de paddock, ze gebruiken de boxen ook niet erg veel maar nu in de winter staan ze toch wel geregeld binnen tegen wind en regen.
Het enige wat me eigenlijk nog weerhoud om het te proberen is dat ik beetje huiverig ben voor ongelukken. Mijn oudere merrie vindt het nog wel eens hilarisch om in waterbakken te stampen met de voorbenen. Nu hebben we automatische drinkbakken aan de muren in de stallen, maar voordat we dat hadden stonden er in de wei en paddock grote speciekuipen met water. Hier stond ze geregeld in te stampen maar dit had geen gevaarlijke situaties tot gevolg omdat ze ook wel snapte hoe ze met beleid haar voeten er weer uit kreeg, maar met een 'plaat' betongaas of net ben ik zo bang voor ongelukken![]()
Nu is mijn vraag, is deze angst misschien terecht of zijn er degelijke systemen waardoor de kans op ongelukken echt minimaal/afwezig is? Ik hoop dat er goede ongevaarlijke systemen zijn, want het idee erachter staat me heel erg aan