Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:07

daar heb je helemaal gelijk in russel!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:36

Heel erg jammer dat ik nooit een adres heb doorgekregen waar het heen moest, en dan nu hier zeggen dat je het jammer vind dat je niets krijgt, tja zonder adres wordt het lastig.

overgens boeit mij peroonlijk de test niet, en zal ik ook nu geen korrels meer opsturen. dit omdat de paarden 24/7 op het land staan en ik geen zak meer ga loshalen voor een paar honder gram korrels.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:43

dobbel: op 11 maart heb ik gevraagt of diegene die iets op wilden sturen dat wilden zeggen dan kregen ze per pb mijn adres.
Van jou heb ik geen vraag om adres gehad. (wel van enkele anderen)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:46

Ik heb duidelijk aangegeven in een lijst dat ik mee zou doen, oproepen heb ik verder gemist, neem aan dat 1 keer opgeven wel voldoende is/was, als je zo graag de test had willen uitvoeren had je dus bv ook even een pb kunnen sturen naar de mensen die zich opgegeven hadden, heb een behoorlijke tijd het topic niet meer gevolgt, door de sfeer die hier heerste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:48

En laten we niet weer die richting uit gaan ;)

Overigens door het ontbreken van korrels zie ik me strak nog genoodzaakt om weer vlas in de stal te gaan doen, want het weer is 's nachts nog té onzeker (koud/nat) om mijn ouwetje helemaal buiten te sluiten. Ondanks dat ze vaak buiten ligt, zie ik toch aan de stal ook wel dat ze daar ook nog regelmatig ligt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:52

nope maar ga dan niet altijd de schuld bij anderen leggen, ik heb de oproep niet gezien, en had wel aangegeven mee te willen doen, HOE vaak moet je dat dan aangeven.
er was een prachtig lijstje, gewoon iedereen op dat lijstje een pb sturen, was veel directer geweest ipv nogmaals een oproep doen.

maar goed zo denk ik er over, verder kan mij het gestolen worden, mij bevalt ecobodem prima, volgede lading zal zeoliet worden om te testen, strokorrels wordt het niet, zeker niet als het nu NOG duurder is geworden.
dat kan dan gewoon niet uit in verhouding tot vlas ofzo. (bij ons dan he)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:09

gister zag ik de vraag naar de test uitslag aan staan. Ik zat toen al te dubben of ik daar antwoord op zou geven. Nadat ik vanmorgen ook DD er om zag vragen heb ik toch antwoord gegeven.
Nu heb ik daar al spijt van, ik had de vraag moeten negeren.....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:23

waarschijnlijk verstandiger, je had kunnen nagaan dat je naar je reactie, een reactie terug kan krijgen,

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:12

Zojuist nieuwe foto's geplaatst in het foto album op mijn site:

www.paardenvragen.come2me.nl

Foto van Kayleigh haar stal, inmiddels dag 88 en Helianthe haar stal, inmiddels dag 59.
Beide stallen liggen er super bij.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:46

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:46

s' Nachts staan de paarden nog op stal, we zijn nu toe aan een nieuwe pallet en gaan dus (tijdelijk denk ik) over op Agrifirm Royal Stro pellets. De eerste zak daarvan moet er nog in. Dinsdag denk ik.
Met het warme weer behoorlijk last van ammoniaklucht. Dagelijks moeten de natte plekken eruit. Heb de box vorige week een keer besproeid vanwege Sahara-symptomen in het strooisel: droog en stoffig. Gaat een stuk beter weer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:02

Ik vind dat er nu ook een rare lucht op stal hangt. Geen ammoniaklucht, maar muffig. Heb ik nog niet eerder geroken met korrels. Het is hier idd ook wel stoffig. Dus ik heb de onderlaag eens goed los gemaakt en gemengd. Hopelijk trekt nu niet alleen de lucht weg, maar wordt het geheel ook iets minder stoffig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:09

Ik ruik idd ook wel iets een ammoniaklucht bij de ene box.
De andere box ruikt wel gewoon fris. Ik heb geen last van stof.

Ik zit overigens nu op resp. 9 en 8 weken. Gisteren heb ik er 1,5 zak groene Topkorrel bijgegooid per box.
Totaal box 1 : 11 zakken oude Topkorrels van 20 kg en 2,5 zak groene Topkorrel van 15 kg
Totaal box 2 : 10 zakken oude Topkorrels van 20 kg en 2,5 zak groene Topkorrel van 15 kg.

Ik kan zeker met box 2 nog heel lang doen, maar omdat wij in 1 x een grote aanhanger laten komen gaan de beide boxen helemaal leeg over 2 weken.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:38

Remy schreef:
Ik heb vandaag een pallet Zeolite chopped stropellets besteld, momenteel zijn ze uitverkocht (wegens overweldigend grote vraag) maar hij heeft beloofd ze in week 19 te leveren. Ben benieuwd of dat gaat lukken.

Even terugkomend:
Afgelopen vrijdag geld overgemaakt, maandag (gisteren) bevestiging ontvangen, vanmorgen om 07.30 uur afgeleverd. Een zeer goede eerste ervaring met Zeolite dus +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:40

@Remy: nou dat opent perspectieven. Zal Ronald ook maar weer eens bellen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:55

Ik ben al weer even met vlas bezig, alhoewel er nog veel van de oude korrelbodem als laagje ligt. Mijn stal ruikt niet meer en ik weet niet of het daardoor komt dat mijn paard weer minder hoest.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:06

Zoals mijn zus al zei staat Dioos weer op stro. Het bevalt totaal niet ... Stal is ontzettend ranzig (na een nacht) en ik kan hem helemaal leeg scheppen. De plas zie je nog liggen en het stro is zeiknat. Ik ben dus van mening dat strokorrels bij Diosa fijner waren.

MAAR ... Nu met stro kan ik alles er in 1 keer uit scheppen en dat kost veel minder tijd. Bij de korrels was ik echt heel lang bezig omdat alles verstopt lag (ik heb een blijvende blessure aan mijn schouder waardoor ik niet heel snel kan werken). Bij de korrels had ik vaak een halve kruiwagen, en nu met stro heb ik een kruiwagen met kop. De mesthoop gaat nu VEEL harder. En die stal stinkt verschrikkelijk!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KB8UXUZO.jpg

Bleegh vies paard (1 nachtje)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:12

russel schreef:
Ik ben al weer even met vlas bezig, alhoewel er nog veel van de oude korrelbodem als laagje ligt. Mijn stal ruikt niet meer en ik weet niet of het daardoor komt dat mijn paard weer minder hoest.

Tja......... of het nou toeval is geweest... maar ook mijn Pauli-paard hoestte behoorlijk veel. Dat deed ze op vlas niet en het is begonnen toen ze op de korrels ging, na ongeveer 3-4 weken.. Ik weet niet of het werkelijk met elkaar te maken heeft ( paarden staan nu nauwelijks meer op stal, zijn dag en nacht buiten in wei en paddock, dus wordt er ook niet meer gehoest), maar het viel me op en vond ik best zorgelijk. Een akelig diepe hoest, waar zelfs mijn man 's nachts wakker van werd om mij vervolgens wakker te maken om te zeggen dat 't peerd stond te hoesten %)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:18

Ik heb de afgelopen tijd Missy ook vaker horen (en zien) hoesten dan me lief is. Zelfs een kuur Ventipulmin kon daar niets aan veranderen. Maar die staat nu al maanden op strokorrels, al is het wel zo dat die de laatste tijd wel droger/stoffiger werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:48

Ik was toch bang voor de ammoniakdamp, ik heb een open stal, dus hij kan met zijn neus naar buiten hangen. Als hij net geplast had, hing er een flinke penetrante geur. Ze plassen, ik denk toch wel een keer of 3 in de uren dat ze op stal staan. Met vlas trekt het meteen naar de bodem, korrels hebben even tijd nodig om te verzadigen en in te dringen.

Mijn paard heeft ook die tijd weer die nare droge hoest gehad, terwijl hij net hersteld was na een flinke kuur. Of het met droger worden van de korrels heeft te maken, weet ik niet. Het was toen nog niet zo warm en droog als het nu is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:57

Hmm .. mijn chronische hoester heb ik juist een hele tijd al niet gehoord. Ik zou zelfs zeggen dat het bij hem minder is geworden. Maar ik herken het stoffig zijn van de korrels ook absoluut niet, dat is bij mij echt het geval niet.

Ook bij mij is de pallet strokorrels van Dolsma vandaag geleverd. Ik hou jullie op de hoogte hoe de Dolsma-korrels mij bevallen. Ik vind ze er hetzelfde uitzien als de oude Topkorrel.

Overigens is de groene Topkorrel mij ook alleszins meegevallen na de berichten hier. Ik vind dat deze juist wel snel uit elkaar valt en merk niets van een vochtiger stal omdat deze korrel weinig zou opnemen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:15

Hier heb ik een paar maanden geleden ook last van het hoesten gehad. Ik had het idee dat het kwam doordat ze aten van de hele korrels.
Nu het droger en stoffiger is (wat ik overigens nat sproei als het te erg wordt) heb ik geen last van hoestende paarden.

Ik ben nog steeds tevreden!

Kayleigh haar stal gaat inmiddels 13 weken mee en die van Helianthe morgen 9 weken en liggen er beiden prima bij.
Lekker los en goed van kleur en geur.
Dagelijks worden de hopen en natte plekken verwijderd. Overdag staan ze buiten en 's nachts binnen.

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:22

Ik weet er wel wat van. in de winter lagen er in sommige boxen natte plekken. Onze staleigenaar heeft toen strokorrels gekocht. Ze zijn best prijzig, maar het helpt wel. In het begin eten ze er wel even van, maar daarna zijn ze het al snel zat. Volgens mij trappen ze het ook vrijsnel plat. Het blijft ook erg lang goed en de staleigenaar was er heel tevreden over.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:04

russel schreef:
Ik was toch bang voor de ammoniakdamp, ik heb een open stal, dus hij kan met zijn neus naar buiten hangen. Als hij net geplast had, hing er een flinke penetrante geur. Ze plassen, ik denk toch wel een keer of 3 in de uren dat ze op stal staan. Met vlas trekt het meteen naar de bodem, korrels hebben even tijd nodig om te verzadigen en in te dringen.

Die ervaring heb ik ook. En das nu juist de reden dat onze merrie nu steeds zo vies is. Zij plast 1 a 2 maal als ze 's avonds op stal komt en die plek blijft lang vochtig. Als ze dan gaat liggen en ermee in aanraking komt (wat dus blijkbaar steeds het geval is), heeft ze daarna hele vieze bruine flatsen op d'r lichaam. Baal hier wel van, daags voor concours wordt ze bijv. helemaal gewassen en als je haar smorgens dan van stal haalt, kun je weer overnieuw beginnen. Toen ze nog op vlas stond hadden we hier geen last van. Daags voor concours een schone baal vlas erin (gebeurde toch altijd al op zaterdag, en meestal hebben we zondags wedstrijd), en de volgende morgen nog steeds een superschoon paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:27

@Aslo: dan zou ik een showblanket om doen; blijft je paard schoon onder en gaat er nog super van glimmen ook :)
Overigens is mijn bonte altijd goed schoon gebleven op de korrels. Terwijl nu van de houtkrul ze wel bruine plekken heeft.