Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:53

DF, ik ben er van overtuigd dat volledig zonder vlees tegenwoordig goed kan. We hebben zo veel voedsel opties binnen handbereik. Je moet wel letten op je eiwit inname. Maar met zuivel en eieren zit je daar al zeer snel aan. Helemaal plantaardig is een grotere uitdaging. Maar ook mogelijk. Dan is eiwitten (vooral volledige, uit alle essentiële aminozuren bestaande eiwitten... Nog meer als mensen tegen soja gebruik zijn) een wat groter aandachtspunt en gaat vitamine b12 zwaarder meewegen.

Maar goed... Ik eet zelf al zo'n 26 jaar geen vlees meer, houd niet van ei en kan niet goed tegen koemelk... en ben 10 jaar biologie en agrarisch docent geweest in het VO. Ik heb meningen, maar ben niet volledig tegen het eten van dierlijke producten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:53

Granen zijn funest. Ik ben er gek op maar je wilt niet weten hoe extreem mijn suiker stijgt van granen.
Orthomoleculair kan helpen maar blijf zelf goed nadenken. Suikers en granen minderen en meer groente en fruit kan werken. Zuivel en vlees is afhankelijk van hoe je er op reageert.
Ik merk dat ik in de winter meer behoefte aan vlees heb, dus ik eet wat meer stamppotten met dubbel zo veel groente en een beetje aardappelen. Pastasaus is bij mij gebaseerd op veel groente, eestal uitgebakken spekjes en maar beetje pasta.
Desembrood met zaden gaat beter dan een vol granenbrood.

Leuk he zo een sensor die duidelijk de reactie op voedingsstoffen laat zien…….

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:54

Haha voor mij is de bingokaart nu vol, orthomoluculaire therapie of voedingskunde is een pseudowetenschap. Als wetenschapper van origine krijg ik daar dus kriebels van.
Maar jij kent je lijf, doe wat je je goed bij voelt maar wees wel op de hoogte dat het dus allemaal niet wetenschappelijk onderbouwd is terwijl ze daar vaak wel mee schemeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:54

Ik kan (en wil) mijn boterhammen tussen de middag en af en toe een pizza er ook niet aan geven, maar dingen als rijst worden veelal vervangen door bloemkoolrijst en de ochtendboterham is nu een bak gurt met homemade muesli en blauwe bessen geworden :)
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 06-01-25 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:56

Belker schreef:
Granen zijn funest. Ik ben er gek op maar je wilt niet weten hoe extreem mijn suiker stijgt van granen.
Orthomoleculair kan helpen maar blijf zelf goed nadenken. Suikers en granen minderen en meer groente en fruit kan werken. Zuivel en vlees is afhankelijk van hoe je er op reageert.
Ik merk dat ik in de winter meer behoefte aan vlees heb, dus ik eet wat meer stamppotten met dubbel zo veel groente en een beetje aardappelen. Pastasaus is bij mij gebaseerd op veel groente, eestal uitgebakken spekjes en maar beetje pasta.
Desembrood met zaden gaat beter dan een vol granenbrood.

Leuk he zo een sensor die duidelijk de reactie op voedingsstoffen laat zien…….

Wel mooi om te zien.

Wat dat betreft zouden we allemaal eens een maand zo'n dingen aan moeten kunnen doen. Denk heel leerzaam.

Maar ja jij moet.
Dan is het minder ;(

DuoPenotti

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:57

Zelf pizzabodem van amandelmeel maken is zover ik weet ook gezonder. En erg lekker!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:58

Het scheelt hier al als ik een dunne bodem bestel ipv een dikke :)
Amandelmeel: er worden wel eens koekjes van gebakken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:55

Ik heb een tijd koolhydraatarm gegeten. Ik doe het er qua vocht en energie beter op. Maar m’n darmen lopen vast. Ook al eet ik veel groenten voor vezels. Dus eet nu gematigd koolhydraten en dan voornamelijk weinig granen. Maar dat is op zich prima te doen.

Bijvoorbeeld ontbijt met kwark, blauwe bessen en lijnzaad. Lunch tomaten, twee eieren in de pan, wat feta erbij en rucola. Avondeten dan wel iets aardappel en verder vlees en groente. Maar eet ook wel eens pizza hoor :+ met kerst veel te veel brood gegeten en nu ben ik weer helemaal opgeblazen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:04

Ik eet veels te graag, veels te veel en veels te ongezond :=
Tot nu toe gezegend met het feit dat je er niks van ziet maar dit jaar wordt ik 35 dus dat stopt ooit ook vrees ik :=

Pfff de wind vandaag jongens. Ik was met de kinderen op de fiets naar school. Mn dochter werd bijna van de weg afgeblazen op de terugweg :oo

Mn mesthoop is weer leeggeschept vandaag, heel fijn!

Heb vandaag nieuwe balancer moeten bestellen, 10tje duurder dan 2 maanden geleden. Blijft toch balen he.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:13

Ja ik houd mn hart vast voor de volgende voer en hooi bestelling :-(

En ik denk dat ik blijkbaar zon "carnivoor dieet" al eet als ik dat zo globaal lees, al doe ik geen diëten.
Ik eet voornamelijk veel fruit (uit eigen tuin), ei (van onze eigen kippen) en (orgaan/spier) vlees ( van de weide koeien van de buren) en vis. En rauwe melk. Misschien niet gezond, maar wèl heel lekker en goedkoop. :Y) }:0

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:01

Vandaag de zadekpas sessie toch door kunnen laten gaan. De bak was weer droog.

En nu een gfs monarch vzh gekocht.
Het zat heerlijk. En mijn paard liep fijn. Lekker proesten. Hopelijk niet eenmalig en blijft ze het fijn vinden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:28

Dat is wel te hopen, toch elke keer weer een rib uit je lijf.

De paddock hier was ook weer mooi droog, hopelijk blijft het nog even zo.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:56

Gefeliciteerd DP. Hopelijk blijft het het juiste zadel.

Hier alles ook weer droog, gelukkig. Fiesta vandaag meegenomen naar de nieuwe RV en de binnenbakken verkend.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:38

Goedemorgen, zijn er hier mensen met in een schuilstal matten op de vloer die voldoende dik en soepel zijn dat de paarden daar ook op liggen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:00

Ik heb de puzzelmatten en daar liggen ze gewoon op. In de wei is het harder :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:01

Nickeltje schreef:
Goedemorgen, zijn er hier mensen met in een schuilstal matten op de vloer die voldoende dik en soepel zijn dat de paarden daar ook op liggen?

Ik heb een poosje mayo matrassen gehad. Daar lagen ze ook op zonder vlas oid.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:12

Hier ook puzzel matten. Zag mijn paard er vorige winter ook regelmatig op liggen. Ze had de keuze uit een zandpaddock en daar (overdekt dus niet bevroren). Dus denk dat het niet verkeerd ligt ;-)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:39

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:03

Ja zoiets heb ik, heb ze via Geert en Henk

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:14

Wij hebben ook behoorlijk dikke puzzelmatten.
Aangezien ze er op plassen en het een vieze bende wordt, ligt er gewoon strooisel op.
Ze willen niet op de rubber matten slapen, wel op hun strooisel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:20

Mijn nog te bouwen ( zaterdag begin bouw) is aan twee kanten open. Dus ik ben met vloerbedekking een beetje huiverig dat dat er echt heel makkelijk uit gelopen wordt...
Ik ga eens zoeken naar alle tips van de matten hier boven.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:46

Nickeltje schreef:
Mijn nog te bouwen ( zaterdag begin bouw) is aan twee kanten open. Dus ik ben met vloerbedekking een beetje huiverig dat dat er echt heel makkelijk uit gelopen wordt...
Ik ga eens zoeken naar alle tips van de matten hier boven.

Ik heb een balk voor de stalopening gelegd. Met heel koud weer krijgen onze pony's stro in de stal en dat slenterden ze dan helemaal mee naar buiten, nu blijft het stro achter de balk en moeten de pony's gewoon iets beter hun benen optillen :P Niet mooi, wel zeer praktisch.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:50

Die ga ik meenemen in de overwegingen als de boel staat. Dat wordt dan wel een grondbalk over een lange zijde en een korte zijde maar is wel een overweging straks.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:58

Ik heb al jaren veel plezier van mijn 'schopstokken' die in de deuropening liggen, nooit last van bedding die de stal uitgelopen wordt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:00

Dit zijn hele fijne ervaringen, dank!!
Misschien dat wij wel primair uitproberen of ze met een mooie, dikke mat daar op durven gaan liggen zonder losse vloerbedekking.
Maar indien nodig kunnen we dan doorpakken naar het aanleggen van een grondbalk en er toch vlas of stro op gaan leggen.