[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:31

d4rkhorse schreef:
Ik heb ook echt bang voor uitschuiven...
Ik kan ze er helaas niet afhalen door de medische redenen :(

Ik weet niet wat de reden is dat hij op ijzers staat maar die van ons staan er ook niet voor niets op zeg maar. Toch maak ik voor nu de keuze eraf (bij beide, besloten na een nachtje slapen). Een week (of langer) zeer beperkt bewegen en het risico op valpartijen maken de blessures ook niet beter in ons geval. De sneeuw geeft flinke demping gelukkig dus dat is dan weer een plus.

Bij ons is de bodem trouwens nog gewoon zacht! Alleen op de plekken waar het écht nat was is het flink aangevroren. Dat had ik niet verwacht.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:41

Sneeuw isoleert en daardoor bevriest de bodem minder snel. Ik denk dat het vandaag en morgen nog wel meevalt, maar zoveel sneeuw ligt hier niet, er komt ook niet zoveel bij meer volgens de voorspelling. En dan zal het met meer vorst en minder/ geen sneeuw hier wel een kraterveld worden. Ik heb ongeveer 150m2 dat vrij recht is voor de stal waarvan 70m2 bestraat. Ik kan dat afsluiten, of eventueel een stukje wei opofferen. Die is dit najaar ingezaaid en ligt keurig recht.

Ik hoop vooral dat de kou niet zolang blijft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:48

Ir111 schreef:
d4rkhorse schreef:
Ik heb ook echt bang voor uitschuiven...
Ik kan ze er helaas niet afhalen door de medische redenen :(

Ik weet niet wat de reden is dat hij op ijzers staat maar die van ons staan er ook niet voor niets op zeg maar. Toch maak ik voor nu de keuze eraf (bij beide, besloten na een nachtje slapen). Een week (of langer) zeer beperkt bewegen en het risico op valpartijen maken de blessures ook niet beter in ons geval. De sneeuw geeft flinke demping gelukkig dus dat is dan weer een plus.

Bij ons is de bodem trouwens nog gewoon zacht! Alleen op de plekken waar het écht nat was is het flink aangevroren. Dat had ik niet verwacht.

Heb je nu de ijzers/ hoeven ingetaped? Je hebt ook kant en klare schoenen die er overheen kunnen als het langer aanhoudt?

Misschien het intapen even aankijken? Nu blootsvoets op harde bevroren grond terwijl ze dat al even niet meer gewend zijn misschien niet fijn voor ze?
Of heb je hoefschoenen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:57

Ninx schreef:
Heb je nu de ijzers/ hoeven ingetaped? Je hebt ook kant en klare schoenen die er overheen kunnen als het langer aanhoudt?

Misschien het intapen even aankijken? Nu blootsvoets op harde bevroren grond terwijl ze dat al even niet meer gewend zijn misschien niet fijn voor ze?
Of heb je hoefschoenen?

Ze staan nu nog even binnen. Een heeft sneeuwringen voor maar ik ben bang dat de ijzers maken dat hij uitglijdt. Achter staat ie zonder ringen en pas 3 weken op de ijzers. Dus dat lukt wel zonder. Heb nog een heel assorti hoefschoenen liggen voor als het niet wil op blote voeten.

Maar wat is jouw ervaring met tape/vetwrap? Slijt dat niet te hard eraf? En gaan ze niet glijden daarmee?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:09

Ir111 schreef:
Ninx schreef:

Of heb je hoefschoenen?

Ze staan nu nog even binnen. Een heeft sneeuwringen voor maar ik ben bang dat de ijzers maken dat hij uitglijdt. Achter staat ie zonder ringen en pas 3 weken op de ijzers. Dus dat lukt wel zonder. Heb nog een heel assorti hoefschoenen liggen voor als het niet wil op blote voeten.

Maar wat is jouw ervaring met tape/vetwrap? Slijt dat niet te hard eraf? En gaan ze niet glijden daarmee?

Ik heb ze nu alweer een klein jaar van de ijzers (met deze extreme kou voor de zekerheid nog even hoefschoenen... zit meer in mijn hoofd dan dat het echt nodig is misschien ;-) )
Maar goed, daarvoor echt altijd de hoeven ingetaped.
Ik zie vetwrap voorbij komen, heb ik ook wel eens gedaan... maar dan altijd flink met duct tape er overheen. Ook wel andersom: eerst duct tape, daarna vetwrap om het stroever te maken. Mijn ervaringen zijn daar heel goed mee.
Soms na 1 nacht moest ik wel wat repareren, maar soms zat het ook prima een dag of 2. Ik zou het zeker proberen! En je mag best royaal doen met die tape hoor!

Ze hebben zich dus altijd goed en veilig kunnen voortbewegen op die manier.

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:15

O dear, spannend! Nou, dan ga ik het bij mijn pony maar proberen. Eraf halen kan altijd nog...

Ik heb rotsvast vertrouwen in blote pootjes. Ik moet mijn draai nog even vinden met ijzers... Ik heb geen hoefschoenen die over de ijzers heen passen helaas.

OK, ik ga eens paard intapen. Tot later! :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:21

Ir111 schreef:
O dear, spannend! Nou, dan ga ik het bij mijn pony maar proberen. Eraf halen kan altijd nog...

Ik heb rotsvast vertrouwen in blote pootjes. Ik moet mijn draai nog even vinden met ijzers... Ik heb geen hoefschoenen die over de ijzers heen passen helaas.

OK, ik ga eens paard intapen. Tot later! :D

Ja, we hebben de rollen precies omgedraaid dus.... jij erop, ik eraf.

Jammer dat ze ze nodig hebben, maar hier groei je ook wel weer in.... straks weet je niet beter.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:23

al vet lang niks gepost hier oeps. lekker weertje vandaag! track ligt er mooi bij maar ze willen er niet heen. blijven allemaal voor/in de schuilstal. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:15

Ninx schreef:

Jammer dat ze ze nodig hebben, maar hier groei je ook wel weer in.... straks weet je niet beter.

Staat/staan de jouwe weer blootvoets?

Ja, ik raad wel vaker ijzers aan (ik denk dat voetpijn een zwaar onderschat probleem is bij paarden). Maar tis toch anders als je eigen dan ineens op ijzers staan... :Y) Nou ja, mooi leerproces om écht van je eigen dogma los te komen. Maar ik ga of topic.

Tine, wat een heerlijke plaatjes. Zo mooi om zo'n isolerende vacht te zien! <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:24

IJsbeertjes <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er was echt wel een flink pak gevallen :j
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:25

Ir111 schreef:
Ninx schreef:

Staat/staan de jouwe weer blootvoets?

Ja, ik raad wel vaker ijzers aan (ik denk dat voetpijn een zwaar onderschat probleem is bij paarden). Maar tis toch anders als je eigen dan ineens op ijzers staan... :Y) Nou ja, mooi leerproces om écht van je eigen dogma los te komen. Maar ik ga of topic.

Ja, weer blootvoets.... so far so good.

Ach... tuurlijk prefereer ik blootvoets. Maar comfort is het allerbelangrijkste....
Ik heb ook op zaken moeten terugkomen die op papier het 'ideaal' zijn..... leerzaam.... :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:11

Ah, de paarden vinden het heerlijk buiten. De vos komt uit Zwitserland, die is sneeuw gewend. Hij stond nog net niet te grijnzen toen hij buiten mocht.

Vachtverzorging
Afbeelding

Shake it baby
Afbeelding

Speeltijd!
Afbeelding

Na een kwartier dollen hooi gegeven en toen kalmeerde de boel.
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:46

De Kolonel zal zich wel thuisvoelen!! Fijn dat ze er zo van genieten!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:01

Freiberger? Heerlijk!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:20

Ja, een Freiberger inderdaad.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:32

wegens een te dunne zool, zonder ijzers loopt hij ook in stap niet goed... dus ik durf ze er niet afhalen :(
Ik ben echt geen voorstander van ijzers maar helaas door medische redenen moet het wel, mijn dierenarts had gezegd voorijzers er laten opzetten. heb het toch nog even met een andere dierenarts er over gehad omdat ik toch zeker wou zijn en ze zei ook het beste van ijzers en mijn hoefsmid zei het ook.

ik ben daarnet gaan kijken en alles was inorde, deze ochtend ook, hij staat op een klein stukje.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:57

De IJsco kijkt hier ook ala "Hè, eindelijk eens normaal weer!". Mijn merrie is nogal een prinsesje en vind het vreselijk ondanks haar deken. De Fuchs ziet er lekker bospaard uit nu :D :D

Ze bliven hier nu ook alleen rond de schuilstal trouwens. Heb de nacht de track wel dicht gehouden ook vanwege de voorspelde storm. Met de wind vanuit het oosten durfde ik er niet helemaal op te vertrouwen dat de bomen in het niet-onderhouden bos van de buren zouden blijven staan.

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:20

De vetwrap hier heeft het vannacht niet overleefd........ Ijzers eraf kan een optie zijn, maar zolang ze rustig aan doen gaat het ook.
Ir111, welke smid heb jij?

Blij ei.
Afbeelding

Afbeelding

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:28

Ik wil me ook melden in dit toppic. Ik heb het topic globaal doorgelezen en zie erg leuke plekken en ideeën voorbij komen. Ik heb al veel inspiratie opgedaan, nu nog uitvoeren :D
Ik met mijn gezin zijn vorig jaar op deze plek komen wonen en wil voor mijn paardjes ook een PP maken, of iets wat erop lijkt.

hieronder een foto van maps van ons perceel, het is in totaal 1,2 ha. Het bos is ruim 0,8 ha de weide ongeveer 0,14 ha.

Afbeelding

Dit is wat ik ingedachten had
Afbeelding

Van de buren mag ik het weitje ook gebruiken dit is ongeveer 1000 meter (donker geel)
Paars = track
Donker blauw = rijbak
Licht blauw = waterbak
Bruin = voer plekken
Groen = stal
Oranje= schuilstal

Ik moet nog veel doen, maar wil dit over een paar jaar uitsmeren, want we gaan dit voorjaar ook het huis verbouwen, dus mijn paarden zullen niet altijd op de eerste plaats staan. Maar ik denk dat als ze hun “natje en droogje” hebben dat ze al dik tevreden zijn.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:37

de sneeuw geeft altijd leuke plaatjes <3 , maar ik zie er tegen op als het gaat dooien, dan wordt het water |(

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:37

Mijn fjorden vinden de sneeuw helemaal prima, zijn er lekker in gaan staan ipv in de schuilstal. Mijn merrie staat om medische redenen op Duplo’s, ideaal! Ze had nergens last van terwijl sommige paarden op blote voeten wel opgehoopt sneeuw hadden onder hoeven. Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:51

Belker schreef:
De vetwrap hier heeft het vannacht niet overleefd........ Ijzers eraf kan een optie zijn, maar zolang ze rustig aan doen gaat het ook.
Ir111, welke smid heb jij?

Blij ei.
[ [url=m/3NPfjD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/M9LQAW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Had je ook veel duct tape gebruikt? Alleen vetwrap zal inderdaad niet blijven zitten denk ik...

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:27

Dag dames,

Graag meld ik mij in het topic aan :wave:
Mijn partner en ik hebben een oude boerderij gekocht op 3,7 hectare. Hieronder heb ik al snel eens een plannetje getekend hoe we de paddock ongeveer zouden willen.
Er zijn 2 aparte tracks. 1 voor de 2 pony's en 1 voor onze 2 paarden waarvan 1 hengst is. Hij moet apart met onze ruin staan omdat 1 van de pony's zijn dochter is :')
De doorgang van de track zou zo een 3 meter zijn normaal. Op de schets kloppen de verhoudingen niet omdat het snel even getekend is.
De inloopstal is 10 meter op 16 meter. Deze zal in 2en gesplitst worden en er zal ook plaats gemaakt worden voor een opzadelplek/ wasplaats en opslag.
In de toekomst komen er ook 2 poelen en 2 heuvels. Komen tal van planten, struiken en bomen bij alsook een kruidenstrook.
Ook op verschillende plekken plaats om te chillen, voederplaatsen en verschillende schuilstallen en schaduwrijke plekken.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:13

Mooi stuk grond!

Ze mochten hier vandaag even op de track en in de bak. Mijn haflinger heeft echt Oostenrijkse roots. Koos de hoogste sneeuwhoop uit om in te gaan liggen _O-