Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:45

Ik ben zzp,er dus voorlopig even mijn hand op de knip, ik heb nagenoeg geen werk nu.

_ENGEL_

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:02

Jeetje Marleen dat is ellendig! Het is een rare tijd nu

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:03

Ja is pittig, mijn man is ook zzp,er.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:32

Paarden staan iedere ochtend 5 minuten, met grasmasker op, wat gras te eten.
Kan ik in de tussentijd hooi, water en luzerne met viraminebrokje pakken.
1 keer roepen en ze staan al bij me.
Op onze wasserij is het nu ook zo goed als klaar met werk.
Komende maandag en dinsdag de laatste restaurants en hotels leeghalen
En woensdag wassen en strijken. Maar dat kan ik en mijn man zelf wel aan.
Daar is geen personeel voor nodig.
Paardendekens liggen nog op veel paarden, dus die komen ook nog niet echt veel binnen om te wassen.

Ik heb afgelopen zondag borstels op een biels geschroefd, en daar wordt al regelmatig gebruik van gemaakt. Nu nog een kokosmat oid halen en die rond een andere biels schroeven.
Dan raken ze zo lekker wat losse haren kwijt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:14

Annem84 schreef:
[ [url=m/meqnrp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou de loonwerker is ook weer geweest.. die stond natuurlijk weer een dag te vroeg op de stoep. Dus hals over kop de paarden nog moeten verplaatsen. Gelukkig was onze bijrijdster vrij en standby om de paarden even te verplaatsen.

Laat de grasjes nu maar weer groeien!

Jaloers, bij ons kan hij het land nog niet op. Dat moet nog even doordrogen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:10

Hier hebben ze 2x kort op het gras gestaan, maar met de komende koude nachten is dat ook weer even niet mogelijk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:42

Waarom niet?Gewoon een vraag hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:47

Beide een HB-achtergrond, dus met koude nachten ligt het fructaan-gevaar om de hoek.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:57

Ik huur sinds begin Februari een weide aan de rand van de Sallandse Heuvelrug. Ideale plek, je loopt zo het bos in zonder wegen over te moeten. Verder geen luxe in de zin van een rijbak. De buurman heeft deze wel, eventueel dat we hier tzt gebruik van kunnen maken.

Paard staat 24/7 buiten in haar eigen ruime stuk weide. Aan beide kanten staan paarden naast haar waarmee contact kan worden gezocht. Ze heeft genoeg bomen en bij echt slecht weer een deken om te schuilen. Enkel wil ik voor volgende herfst/winter toch graag een schuilstalletje bouwen. Weide eigenaar is gelukkig niet de moeilijkste dus verwacht hier geen problemen in. Erg aardige en meedenkende man. De weide is hoog gelegen dus bij extreme regenval blijft hij relatief droog op enkele modderplekken rondom de voerplekken en het hek na. Tevens zijn er 2 stukken weide welke in de winter rust krijgen zodat er altijd weides zijn met gras, al liggen de winterweides er hier nog mooi grasrijk bij.

Maandelijks koop ik een baal hooi over van de weide eigenaar. Goed en fijn hooi met veel textuur. Ik kom 1x per dag op de weide om haar te voeren en uit te mesten. Ze krijgt voldoende hooi en 500gr, fibrebeet per dag. Voor de rest staat er nog genoeg gras om op te knagen. Water is altijd ruin voldoende aanwezig in een grote badkuip en mocht het nodig zijn kan dit worden aangevuld vanuit de regenton/pomp. Dit doet de weide eigenaar zo nu en dan tijdens zijn controle rondje. Ook heeft hij een aanhanger neergezet waar ik de mest ik kan doen. Als deze vol is brengt hij deze weg. Zolang de stort niets in rekening brengt doet hij dit kostenloos en anders zijn de stortkosten voor eigen rekening. Weideonderhoud zoals afrastering, kalken, bemesten e.d word ook door hem gedaan. Hij is zelf ook dagelijks op de weide en controleert ook altijd even hoe het met je paard gaat. Als je een keer een dag niet kan dan neemt hij het voeren graag over. Zadelkast heb ik aan huis. Er is wel ruimte beschikbaar op de weide maar vind het zelf niet zo'n fijn idee dat mijn dure spullen aan de rand van een bos voor het grijpen liggen. Dus alles gaat heen en weer mee op de fiets.

De weide is overigens op 9 fiets minuten van huis vandaan. Al met al een ideale plek om te staan.
Paard bloeit er ook al helemaal open <3 .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:41

Klinkt als een echt paradijs.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:57

Klinkt idd als een fijne plek. Mooi ook dat er regelmatig toezicht is.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:33

Is het ook zeker, gigantisch blij mee. Al de nodige dingen mee gemaakt op pensionstallen e.d. Nu een fijne plek met goede zorgen en goed contact <3

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:00

Zo herkenbaar die pensionstallen, ik hoop echt dat ik mijn wei kan kopen. Ik zou niet weten waar ik heen zou moeten als een ander het koopt.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:20

Echt begrijpelijk! Hoop dat je die optie ooit krijgt.
Die topplekken zij echt onvervangbaar!

marleen_usar schreef:
Zo herkenbaar die pensionstallen, ik hoop echt dat ik mijn wei kan kopen. Ik zou niet weten waar ik heen zou moeten als een ander het koopt.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:22

Rijden jullie nog buiten met de paarden met de corona crisis? Ben dit weekend nog wel geweest moet ik zeggen. Als ik alleen door het bos rij ben ik ruim op afstand met iedereen dacht ik zo. Maar nu wordt er toch ook echt verzocht om niet naar het bos te gaan. Toch maar even in de bak blijven voorlopig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:28

Ik rijd nog steeds buiten, kwam vandaag keurig max 2 mensen bij elkaar tegen!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:34

Kristy1998x klinkt als een hele fijne plek.

Annem84 Ja zeker! Echter was ik afgelopen woensdag van plan om naar strand te gaan, maar daar was het zo druk en ik had een druk paard on d er mjjn komt dat ik maar een rondje duinen over naast de fietspaden ervan gemaakt heb. Gelukkig kan ik nog wel lessen bij de naastgelegen pensionstal

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:40

Ik heb net vandaag in lange tijd nog eens gaan buiten rijden. Ik ben 1 jogger tegengekomen, voor de rest niemand. Op het paard kan je ook vrij gemakkelijk de afstand houden.

Met jong paard gebruik ik de piste van de buren. Ik wacht daar wel tot er niemand aanwezig is en ga niet meer binnen via de loods (aanraken van toegangsklavier. Deurgreep en bediening van de poort) maar ga via de weidepoorten. Sowieso heb ik werkhandschoenen aan dus ev overdracht is zo miniem mogelijk.

Ik kom ook buiten met de hond, voorlopig niet op verplaatsing naar bos en wel rond de deur.
Hond is nier vriendelijk naar vreemde mensen en honden dus die waarborgt wel de afstand :+

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:46

Mijn paard staat op een boerderij, maar ik rijdt niet op hem.
Wel fietste ik naast hem en maakte zo diverse rondes van 8-10km.
Ik heb besloten om voorlopig dit even niet meer te doen.
Wel balen, want ik heb geen bak en de paddock is niet bruikbaar als longeer/ werkplek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:49

Als het weer het toelaat dan rij ik nog gewoon buiten, ik zoek wel de rustige plekken op en ga niet naar het middenpad op de hei waar het altijd filefietsen is met mooi weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:05

Ik ben wel van plan om nog buitenritten te maken. Nu met werk is het druk genoeg, ik heb enkel weide ter beschikking om te rijden. Pistes mogen namelijk niet meer beschikbaar gesteld worden voor externen en die waar ik wel terecht kan (club) mag ik niet naartoe want trailertransport voor nodig en dat is momenteel een niet-essentiële verplaatsing.
Dus ofwel dressuur/longeren in de weide, ofwel conditietraining op de veldpaden.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:39

Ok ben ik weer iets gerustgesteld. Voelde me bijna associaal met mn paard in het bos hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:45

Nee joh, lekker doen. Gewoon goed afstand houden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:45

Ik wacht tot de wind iets minder koud is, vind het nu echt niet lekker.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 14:05

Ik zou gewoon lekker gaan rijden inderdaad, het weer is fantastisch en er is niets beter dan ontspannen in de buitenlucht lijkt me :)
Afgelopen zaterdag was het hier bizar druk in het bos er liepen echt overal groepen mensen en hordes wielrenners en mountainbikers kwamen voorbij :wow: , ronduit bizar nu juist gevraagd werd dat niet te doen. Dat vind ik een ander verhaal dan individueel met je paard op stap gaan.
Inmiddels lijken mensen het gelukkig wel serieus te nemen (en in de winkels hier kijkt iedereen elkaar met de nek aan alsof de ander melaats is, dat is dan weer het andere uiterste := :+ )

Hier is afgelopen weekend ook een begin gemaakt met onderhoud *\o/* de grond is gekalkt door de loonwerker. De ponies staan nu op de paddock en daardoor krijg ik gelijk weer ideeen om alles opnieuw in te delen :P
Ik had 1 grote paddock van ongeveer 1500m2 met daar achter 2 weilanden, maar zit er nu aan te denken om de paddock kleiner te houden en dan in 3 weilanden op te delen.
Of 2 weilanden en een track buitenlangs.
Aangezien mijn mini niet/ heel beperkt op gras mag staan ivm HB is dat voor hem wellicht leuker.
Maargoed, tijd zat nog om te bedenken wat ik wil voorlopig.

Vind dat trouwens wederom een voordeel van alles in eigen beheer hebben; Als ik met hem op een pensionstal had gestaan dan had ik het nooit zo kunnen mannagen als nu.
Afbeelding