Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:10

Daarom is de regering nu ook al jaren 'coulant' waar het de zelfafvoer voor partikulieren betreft :)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:15

Het zal eerder zijn dat de meesten denken....'het is nog lang geen 2024'....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:18

DubbelDun schreef:
Daarom is de regering nu ook al jaren 'coulant' waar het de zelfafvoer voor partikulieren betreft :)

hoe bedoel je dat precies? vergunning aanvragen bij de gemeete vind ik niet echt gebruikersvriendelijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:20

Dat zal per Gemeente verschillend zijn.
Wees iig blij dat de mogelijkheid voor particuliere afvoer geboden wordt. Je weet zelf wat het kost als je verplicht bent het een bedrijf te moeten laten doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:24

van de gemeente mag ej het zelf ook alleen doen als het om een paar platen gaat, een heel dak mag je niet zelf doen

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:27

En als je eerst de helft doet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:29

fokfanaat schreef:
DubbelDun schreef:

hoe bedoel je dat precies? vergunning aanvragen bij de gemeete vind ik niet echt gebruikersvriendelijk

Nou nee niet echt -O-
De meeste asbest zit bij ons trouwens niet op de schuur, maar in het dakbeschot van ons huis. Daar kraait geen haan naar als we dat laten zitten, want niemand wist het. Maar dit mogen wij niet zelf afvoeren, dus hoezo coulant?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:31

Jadybabe schreef:
En als je eerst de helft doet?

zo is het wel te omzeilen,in delen. maar dan moet je dus geen vergunning aanvragen en het onder de radar doen.

maar praat me niet van coulance

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:33

Ik ken de regeling niet uit mijn hoofd, maar wij hebben diverse malen zelf een aantal platen goed ingepakt afgevoerd zonder problemen.

@wendy: ik heb geen idee hoe/of ze het gaan controleren. Maar er staat een fikse boete op áls het geconstateerd wordt en ik kan me maar zo indenken dat ook een verzekering het in zijn clausules op neemt mbt niet uitbetalen na een brand oid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:34

@DD: dat zou werkelijk nergens op slaan, want als asbest iets is, dan is het wel brandwerend ;) Maar goed, wij gaan komende zomer dus flinke kosten maken om het asbest te laten verwijderen, terwijl een bedrijf daar dus subsidie voor krijgt. Heel bijzonder.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:36

Een particulier mag per jaar maximaal 35 m2 asbest zelf afvoeren,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:39

@wendy: groot gelijk om het weg te (laten) halen.

Asbest zelf brandt niet, maar door de wind wordt het wel verspreid tijdens een brand en die opruimingskosten wil je écht niet hebben.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:02

fokfanaat schreef:
Een particulier mag per jaar maximaal 35 m2 asbest zelf afvoeren,

Ga vanmiddag even met mijn rolmaat aan de slag. Moet je dan wel zakken halen ofzo bij de gemeente?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:06

35 m2 inderdaad, en zakken kan je afhalen bij de gemeente, dan heb je ook gelijk een bewijs van wat je met het afval hebt gedaan.

Mijn vriend is momenteel bezig met het slopen van een oude kas waar asbest in zit verwerkt, netjes met een pak aan en speciaal masker. Dat zou ik dus zeker wel doen als je met asbest aan de gang gaat.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:13

De ene gemeente is de andere niet helaas. ... Soms mag je het goed ingepakt gratis wegbrengen, maar wij moeten (goed) betalen :(

Geen vergunning, maar wel sloopmelding verplicht...

Hoop dat er wat coulantere regelingen komen richting 2024 :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:37

Wij kunnen een asbestsloopmelding doen en kunnen het dan in plastic verpakt met een doorzichtig 'kijk'raampje aanleveren bij de gemeente afval.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:07

Zo mijn werkdag zit er op, ga gewapend met rolmaat op naar stal, heb net op de site van de gemeente hier gekeken. 4 weken van te voren aangeven met je digiD , zakken van 80 cm bij 120 cm kun je krijgen en voor grotere stukken moet je plastic kopen. Er stonden op de site geen maximaal aantal vierkante meters aangegeven. Vanavond maar eens een plan maken hoe we dit gaan realiseren zodra de paarden het land op gaan. Super topic dit, je kan even wat vragen en er is altijd wel iemand die hetzelfde mee maakt of meegemaakt heeft i.p.v een topic openen en je door een aantal adviezen heen lezen waarvan de helft niet ter zake doet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:11

Wij hebben toen een pallet in de kar gelegd en daar het plastik op gedaan, toen de platen (2 meter breed) in het midden op de pallet en toen alles goed dichtgebonden met plastik.
Bij de stort konden ze het er toen zo met de palletheffer afhalen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:38

:wave:

Ik kom even binnenvallen omdat ik hier de meeste kennis betreft dit onderwerp verwacht :o :D

Binnen mijn familie zijn wij begonnen met het uitwerken van een nieuw stallengebouw voor een paard of 6. We hebben vrij veel ruimte en bouwkennis/materiaal beschikbaar en kunnen dus eigenlijk neerzetten wat we maar willen. Stallen krijgen een buitenluik en zijn van binnen gedeeltelijk open (contact met elkaar).

Paarden zullen alleen de nachten doorbrengen op stal. Omdat er her en der nog wel wat gewisseld wordt met paardenbestand en er ook gefokt wordt willen we individuelen stallen. Elke stal moet geschikt zijn om in te bevallen. Ze krijgen hun voordroog in netten. Muren worden deels van steen (ook de tussenwanden), of daar nog iets tegenaan gaat zijn we nog niet over uit.

De vraag, wanneer is een stal nu te groot? Ik ben zelf vrij huiverig voor paarden die zich vast rollen, tegelijk lukt ze dat ook prima in 3x3 stallen. Iemand ervaring met te groot? Of maakt het echt helemaal niets uit en kunnen we redelijk uitpakken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:41

Ik heb stallen van 4x3. Dat is ruim, maar zeker niet te groot. Vraag me eigenlijk af of er wel zoiets bestaat als te groot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:51

Wendy schreef:
Ik heb stallen van 4x3. Dat is ruim, maar zeker niet te groot. Vraag me eigenlijk af of er wel zoiets bestaat als te groot...

Ik denk ook niet dat stallen "te groot" kunnen zijn. Mijn boxen zijn 6x3, ze kunnen dus een klein rondje lopen als ze binnen staan. In de winter alleen 's nachts. In de zomer 24/7 buiten, zonder schuilstal, maar met een klein beetje natuurlijke beschutting.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:03

Wij hadden 4,2 op 4,2. Dat was in mijn ogen meer dan groot genoeg voor mijn kleine paardjes (ong 150cm).
Als ik het nu opnieuw zou doen, dan zou ik graag buiten aan stal een uitloopje hebben.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:08

Goede tips hier!

Te groot is naar mijn idee dat ze heen en weer kunnen lopen. Je kunt beter een stal van iets van 4 bij 4 maken voor een merrie, dan een lange stal van 3x6m. Mijn fokmerrie staat bij mijn ouders en daar hebben we een lange stal. Ze sleept alles heen en weer (oudere merrie en 10 veulens gehad) en bovendien is een krappe draai niet fijn voor een veulen (vooral omdat de merrie ook een beetje in de weg staat).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:09

Ik heb 4 x 4 stallen voor merries met veulen. Heb heel af en toe dat er eens een even vastligt, maar zou de stallen niet kleiner willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:20

Mosh schreef:
Goede tips hier!

Te groot is naar mijn idee dat ze heen en weer kunnen lopen. Je kunt beter een stal van iets van 4 bij 4 maken voor een merrie, dan een lange stal van 3x6m. Mijn fokmerrie staat bij mijn ouders en daar hebben we een lange stal. Ze sleept alles heen en weer (oudere merrie en 10 veulens gehad) en bovendien is een krappe draai niet fijn voor een veulen (vooral omdat de merrie ook een beetje in de weg staat).

Ik vind het juist fijn dat mijn paarden heen en weer kunnen lopen. Ik heb een merrie en een ruin, beide staan in een stal van 6x3. Ik kan mij voorstellen dat het voor merrie mét veulen misschien niet fijn is, maar ik zie mijn paarden echt geen krappe draai maken eerlijk gezegd.