Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:03

Ik heb niks over het gras gezegd, maar dat klopt natuurlijk wel.
Ik gaf gewoon reactie op jouw reactie van "dan zaai je toch even gewoon ander gras" .. net alsof dat overal en altijd zo makkelijk is ... Hangen heel veel haken en ogen aan, het is niet altijd "zomaar even" dit of dat doen ... Dat wilde ik even aangeven ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:03

chelle_dora schreef:
Overigens, enerzijds vertel je dus dat mensen die fulltime werken mogelijk geen tijd hebben om zo veel op stal te zijn. Hoe kunnen ze dan wel tijd hebben om 2 of 3x per dag op stal te zijn om het paard even op stal te zetten voordat de hoefsmid komt, dan met de hoefsmid weer terug te komen en 's avonds ook nog te komen om bijvoorbeeld binnen te zetten of te rijden? :+

Voor mijn werk zet ik of een stalgenoot de paarden buiten, na mijn werk rij ik, doe ik de stal etc en later op de avond haal ik of een stalgenoot ze weer binnen. De HS komt hier in het weekend en zoals je zelf al zegt, met stalgenoten onderling is een hoop te regelen. Hier vliegen de appjes van stalgenoten die overdag vrij zijn of ze je paard even binnen moeten zetten, een deken op moeten doen of whatever je om de oren ;).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:06

Over droge benen: dat is niet alleen vanwege het gereedschap maar ook omdat mijn smid er geen trek in heeft een hele dag met natte (of smerige) kleren rond te lopen in de kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:06

Sees schreef:
chelle_dora schreef:
Overigens, enerzijds vertel je dus dat mensen die fulltime werken mogelijk geen tijd hebben om zo veel op stal te zijn. Hoe kunnen ze dan wel tijd hebben om 2 of 3x per dag op stal te zijn om het paard even op stal te zetten voordat de hoefsmid komt, dan met de hoefsmid weer terug te komen en 's avonds ook nog te komen om bijvoorbeeld binnen te zetten of te rijden? :+

Voor mijn werk zet ik of een stalgenoot de paarden buiten, na mijn werk rij ik, doe ik de stal etc en later op de avond haal ik of een stalgenoot ze weer binnen. De HS komt hier in het weekend en zoals je zelf al zegt, met stalgenoten onderling is een hoop te regelen. Hier vliegen de appjes van stalgenoten die overdag vrij zijn of ze je paard even binnen moeten zetten, een deken op moeten doen of whatever je om de oren ;).

Hier net zo goed hoor, als ik aan kom staat m'n pony vaak al 1 of 2x op het bord dat ze buiten heeft gestaan.
maar vond het gewoon een grappig detail :+ Als je op een 'stalstal' staat dan kan je paard er, als je fulltime werkt, niet zo vaak uit komen want mensen die fulltime werken hebben daar niet altijd tijd voor, maar met buitengang en hoefsmeden kan het wel ineens.. In mijn ogen is dat een beetje tunnelvisie. Stalmensen zijn echt niet allemaal horrormensen hoor, die zijn ook best lief voor elkaar en voor de paarden.. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:07

Ik zie het probleem van sneeuw ook niet, gewoon zout strooien of de boel flink aanvegen. Als het echt van die losse sneeuw is dan laat ik mijn paarden daar gewoon over lopen, dan is het niet glad. Sneeuw in de wei, geen enkel probleem. Zit daar ijs onder dan zal ik ze daar natuurlijk niet in zetten. Die van mij staan zonder ijzers en zonder deken, zelfs de (ooit) witten prinses, die ten tijde van het filmpje pas een half jaar in Nederland was (ze komt uit het uiterste zuiden van Spanje). Tuurlijk kan ik er allerlei rampscenario's bij bedenken, en laatst ging Titan zelfs hard onderuit in de wei, het gras was nat. Gelukkig viel hij op z'n zij en schoof en paar meter door. Dat zou dan betekenen dat ze bij de gemiddelde eigenaar niet naar buiten kunnen als: het geregend heeft, er sneeuw ligt en dat het niet donker mag zijn….dan blijft er niet veel tijd over om lekker buiten te spelen. Ik behandel ze niet alsof ze van porselein zijn, maar zou ik dat wel doen dan kan er nog van alles gebeuren. Zeg nou zelf…dit is toch heerlijk voor ze: http://www.youtube.com/watch?v=l52tit8R ... e=youtu.be

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:07

Ninx schreef:
Komen de smid en dierenarts bij jou dagelijks over de vloer? Kostbare bezigheid...

Nee, maar het zijn wel dagen dat ze afgezien van het rijden dus meestal niet van stal komen.
Smid is eens per 6 of 7 weken en DA minstens 2 keer per jaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:08

[***] schreef:
Ik heb niks over het gras gezegd, maar dat klopt natuurlijk wel.
Ik gaf gewoon reactie op jouw reactie van "dan zaai je toch even gewoon ander gras" .. net alsof dat overal en altijd zo makkelijk is ... Hangen heel veel haken en ogen aan, het is niet altijd "zomaar even" dit of dat doen ... Dat wilde ik even aangeven ;)

Oh excuus dat was Lusitana :o. Het gaat ook zo snel hier :D.

Het is ook niet per se even maar aan veel dingen kun je zelf wel wat veranderen als je maar wilt. Ik dank god op mijn blote knietjes voor mijn plek en onze stalhouder want ik weet dat het er niet overal zo aan toe gaat hoor.

Ik zie in dit topic heel veel mensen die hun best doen en steeds op zoek zijn naar beter en dat vind ik top. Er zijn alleen nog zoveel mensen waarvan het paard echt nooit naar buitenkomt behalve voor de arbeid, in de stapmolen of even in een binnenbak. Dat vind ik echt gewoon triest. En ik zou ook niet kiezen voor een 24/7 stal met paarden in de blub met slecht ruwvoer en een slechte bak maar ik zou ook zeker niet kiezen voor een luxere stal met goede binnenbak, mooie stal en goed voer maar geen buitengang.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:11

Kinke schreef:
Ik zie het probleem van sneeuw ook niet, gewoon zout strooien of de boel flink aanvegen. Als het echt van die losse sneeuw is dan laat ik mijn paarden daar gewoon over lopen, dan is het niet glad. Sneeuw in de wei, geen enkel probleem. Zit daar ijs onder dan zal ik ze daar natuurlijk niet in zetten. Die van mij staan zonder ijzers en zonder deken, zelfs de (ooit) witten prinses, die ten tijde van het filmpje pas een half jaar in Nederland was (ze komt uit het uiterste zuiden van Spanje). Tuurlijk kan ik er allerlei rampscenario's bij bedenken, en laatst ging Titan zelfs hard onderuit in de wei, het gras was nat. Gelukkig viel hij op z'n zij en schoof en paar meter door. Dat zou dan betekenen dat ze bij de gemiddelde eigenaar niet naar buiten kunnen als: het geregend heeft, er sneeuw ligt en dat het niet donker mag zijn….dan blijft er niet veel tijd over om lekker buiten te spelen. Ik behandel ze niet alsof ze van porselein zijn, maar zou ik dat wel doen dan kan er nog van alles gebeuren. Zeg nou zelf…dit is toch heerlijk voor ze: http://www.youtube.com/watch?v=l52tit8R ... e=youtu.be

Die tevreden knorretjes, wat schattig! /3

Kinke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:12

da's Titan, die knort al als er een grassprietje scheef staat ;) Dat is het leuke aan PRE's…meestal overdrijven ze flink maar ze blijven zich gedragen :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:13

Chelle maar ik werk ook (meer dan) fulltime en mij lukt het toch ook? Je moet er alleen wel meer moeite voor doen. Juist als je full time werkt en minder tijd hebt, zou je dus in mijn ogen op zoek moeten gaan naar een stal waar je paard krijgt wat hij nodig heeft zonder dat jij daar per se zelf bij aanwezig hoeft te zijn (of je moet net als ik zo gek zijn om eerder op te staan e.d. :D).

Maar Urielle, kun je het met jullie DA en HS dan echt niet regelen dat hij voor of na de buitengang tijd van je paard komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:14

Gelukkig heb ik de middenweg gevonden Sees .. en ben ik heel blij om .. Eerder stonden ze 24/7 buiten met schuilstal en een altijd droog stuk voor de schuilstal ("zelf" aangelegd en geld aan gegeven) en het gras was ook altijd droog (zandgrond). Maar als ik zie hoe gelukkig ze nu zijn ... Het is een heel andere omgeving, heel andere manier van paarden houden, maar ze zijn zo gelukkig .. De blinde is helemaal tot rust gekomen en zelfs de andere is mentaal een stuk vrolijker .. Bij de 24/7 buiten deed ik alles zelf trouwens, dus daar lag het ook niet aan :+ :P

Maarja, ondanks de middenweg staan ze nu wel tot over de kogels in de modder als het zo is als de afgelopen weken .. (en anders met de hoefjes in de modder.. ). En dat vind ik niet leuk, maar denk dat dat vooral tussen mijn oren zit want de pony's zagen er nog steeds tevreden uit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:18

Sees schreef:
Chelle maar ik werk ook (meer dan) fulltime en mij lukt het toch ook? Je moet er alleen wel meer moeite voor doen. Juist als je full time werkt en minder tijd hebt, zou je dus in mijn ogen op zoek moeten gaan naar een stal waar je paard krijgt wat hij nodig heeft zonder dat jij daar per se zelf bij aanwezig hoeft te zijn (of je moet net als ik zo gek zijn om eerder op te staan e.d. :D).

Maar Urielle, kun je het met jullie DA en HS dan echt niet regelen dat hij voor of na de buitengang tijd van je paard komt?

Ik ben ook zo gek om eerder op te staan. Bij m'n vorige paard (en vorige baan) stond ik om 7 uur op stal om te rijden, daarna nog los te gooien e.d. en dan werkte ik van 2 tot 11. En dat was geen weekendbaantje maar vaste prik.
Ik vind het zelf ook niet erg om aanwezig te zijn bij m'n paard. Wat ik al aangaf, ik zet d'r liever dichtbij en dat ik dan zelf moeite moet doen om d'r buiten te krijgen en te houden, dan dat ik d'r ver weg zet en 2x in de maand langs kan of 1x in de week, want even heel eerlijk, daar betaal je hier in de buurt (of een stukje verder op dus..) ook goed 250 euro voor, nog zonder binnenbak.. En als ik 400 euro per maand (inclusief OV kosten of benzinekosten dus) wil weggooien dan kan ik net zo goed iedere dag op de manege gaan rijden op een manegepony.. Maar ik heb dus geen paard om voor 400 euro in de maand 1x in de week langs te gaan.. En ja ik ben dan zo'n verschrikkelijke eigenaar ik wil graag iedere dag zelf m'n paard controleren wat ik al een heel stuk eerder in de discussie zei, ik vertrouw niet op eigenaren die zeggen dat ze wel hebben gecontroleerd en dat m'n paard 3 dagen later al een week met een dik been staat bijvoorbeeld.
Dus ja, mijn pony staat in een stal en ik moet zelf heel veel moeite doen om d'r veel eruit te halen en te houden, en gelukkig wordt er dus ook een hoop onderling geregeld. Ik vind m'n pony verderop gewoon geen fijn idee, en daar heb ik d'r ook niet voor, hoe rot ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:22

VogeltjeM schreef:
Dit begrijp ik ook niet helemaal. Waarom het houden op een stal blijven verdedigen, al helemaal als je er zelf niet achterstaat? En daarbij alle kennis opzij vegen die we hebben over het wezen paard? Hiermee bereik je enkel dat mensen jouw argumenten gaan gebruiken om veel op stal staan goed te praten.

En ik begrijp je wel hoor. De vraag is hoeveel buiten goed is. Ik zeg: hij moet minstens evenveel of meer buiten staan dan binnen onder goede omstandigheden. Jij zegt: nee, dat is niet nodig, het kan ook in minder uur. Dat is volgens mij momenteel het hele punt van discussie. Maar waarom zou je een levend wezen enkel een deel van de tijd aan zijn behoeften willen laten voldoen? Het zogenaamde absolutie minimum voor waarborging van zijn welzijn? Ik vind dat zelf kil en niet klinken alsof het om onze grootste passie gaat, zeg maar.

Omdat ik paarden geobserveerd heb. Dan blijkt dat de behoefte aan beweging feitelijk beperkt is. De meeste paarden staan vaak te suffen. Ze grazen hun buik vol staan een tijd te suffen, grazen hun buik weer vol, staan te suffen etc.
En omdat ik weet dat lang niet elk "buiten" ideaal is en dan is een goede stal soms beter dan een slecht "buiten" en wil je juist de buiten tijd beperken. Lijkt mij logish.
En ja, ik lijk kil. Ik noem dat nuchter. Ik ga niet mee in zweverig gedoe en indoctrinatie van anti bit en paardnatuurlijk sites. Errug he. Ik blijf liever gewoon mijn verstand gebruiken.
Ik heb heel wat slecht gereden en slecht behandelde opgegeven paarden door mijn handen gehad en weer goed gekregen, hun vertrouwen volkomen kunnen winnen en er glanzende, blije , gezonde paarden van kunnen maken, zonder dat ik daar wat voor kreeg, behalve van de paarden, integendeel ze hebben me altijd arm gehouden en ik leef in groter armoede dan wie dan ook op bokt, omwille van mijn dieren, en ga dus niet beweren dat er geen passie is. -:(-
Alleen ligt die passie niet in onwrikbare principes zitten verkondigen.

En ik ben niet tegen stal. Ik heb honderdduizend keer gezegd dat ik gewoon neutraal sta in een en ander omdat ik vindt dat je het individueel moet bekijken en er zijn genoeg paarden die de stal heerlijk vinden, waarom zou ik dan stalgebeuren niet mogen verdedigen? Ik verdedig alleen dat het in bepaalde omstandigheden niet zo erg hoeft te zijn als sommigen willen doen geloven. En soms zelfs noodzakelijk kan zijn.
Ik kan dus gewoon zowel achter weidegang als stalling staan. Als je dat niet kunt begrijpen is dat jouw probleem. Waarom is het altijd zwart wit en als je niet voor bent ben je tegen etc?

Overigens heb ik me wel degelijk uitgesproken TEGEN 3x3m boxen zonder uitkijk. De boxen die zo typisch nederlands zijn. Ik zie graag tegemoet dat die langzaam aan verdwijnen, net zoals de stands (vakken) zo goed als verdwenen zijn.

Ik heb ook genoemd dat ik bepaalde stalsituaties zielig vindt. Die verdedig ik dus niet. Maar ik vind ook bepaalde weide situaties zielig. Die verdedig ik dus ook niet.

Maar ik ga geen stelling in nemen tegen "de stal" op zich, omdat ik gewoon erken dat je niet alles en iedereen over een kam kunt scheren.
Is dat zo vreemd?

Sees, wat betreft de 24/7 weidegang die ik steeds aanhaal, er wordt ook continue 24/7 stalgang aangehaald en dat betekent dan zogenaamd ook niet echt 24/7.... waarom 24/ 7 weidegang dan wel zo letterlijk nemen?
Daarbij zijn er wel degelijk mensen die vinden dat je een paard nooit "op mag sluiten" en is er helemaal niet bepaald wat "genoeg" weidegang is.
Er zijn mensen die vinden dat je niet van paarden houdt als je "zijn behoefte beperkt" en zo eigenlijk bedekt aangeven dat elke beperking van weidegang slecht is. Dus voor 24/7 buiten pleiten...

Ik ben heus bereid om mee te gaan in een dicussie om uit te vogelen wat "men" dan genoeg weidegang vindt voor een "stalpaard".
Maar dan krijg je toch dat het eigenlijk geen stalpaard mag zijn. Maar wanneer is het geen stalpaard meer?
Wanneer is een paard een weidepaard?
Hoe noem je een paard in een gecombineerd systeem?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:31

Sees schreef:

DA heb ik geen keuze in tijden want die plant op de ochtend zelf de route in. Bij de smid probeer ik wel de eerste van de dag te zijn, maar dan nog is het helaas krapjes. Hij is dan rond half 10 bij mij, ik probeer mijn moeilijkste paard als eerste te laten doen dat ik daarna met hem kan rijden terwijl de smid de andere paarden pakt waar ik niet bij moet blijven, daarna de hengst rijden want die kan die dag niet buiten, ondertussen tussendoor mesten, 15 uur wegrijden om de kinderen op te halen, 16 uur de merrie rijden, 17 uur de ruin en merries buitenkiepen en zelf gaan koken en huiswerk helpen en dan met donker alweer binnen (wat in de donkere dagen voor kerst dus betekent dat ze niet buiten kunnen en de rest van de tijd dat het maar kort is, tenzij de zomer als ik ze in de nacht buiten kan doen. Zijn er gastpaarden of moet ik tussendoor iets in het huis doen dan is het helemaal een gepuzzel!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:32

Je snapt de nuance toch wel? Er is gewoon een groot verschil tussen een paard wat letterlijk nooit uit de stal komt, behalve als de eigenaar komt RIJDEN, en dus letterlijk nooit zelf mag rondscharrelen of mag spelen, dan paard wat meerdere uren per dag eruit komt, zelf buiten mag bewegen en daarbij met vriendjes mag spelen, ongeacht of dat dit komt omdat de eigenaar uren wacht op zijn paard of dat dit standaard door pensionhouder wordt gedaan.
Daar zit het grote verschil en daar gaat het de meeste mensen in dit topic om. Laat de 24/7 stal dan, 21/7 stal zijn, ruim genomen. In die drie uur poets je je paard zadel je op, ga je rijden en je zadelt weer af. Die paarden die buiten het rijden om nooit uit de stal komen, nooit naar buiten mogen zonder iemand op z'n rug, die nooit echt vrij kunnen sociallizen met andere paarden, dus zonder tralies e.d, daar gaat het mij om. Dat vind ik gewoon ontzettend sneu.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:34

Overigens vind ik het in dit verband ook wel op z´n minst opmerkelijk dat juist zoveel nederlanders straathonden die een "natuurlijk" en vrij leven in een roedel hebben in een lekker klimaat, mee nemen naar het koude nederland om ze daar in hun uppie binnen te houden en aan een lijntje buiten te laten waar het met een beetje geluk even kan spelen met een soortgenoot; te castreren of sterliseren en het vet te mesten met blikvoer.

En dat zien we dan als beter voor ze. En dat is het in bepaalde opzichten ook, zoals parasiet vrij houden en geen honger en ziektes.

Het gaat allemaal om hoe je het maar bekijkt...
En dan kun je echt bijna alles wel verdedigen in een discussie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:41

Dit is trouwens mijn rijbak. Aangelegd voor bijna 10.000 Euro... gedraineerd... met rivierzand...
Nou dat rivier dat klopt iig. Hier staan mijn paarden dus in los.
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:54

Lusitana schreef:
Overigens vind ik het in dit verband ook wel op z´n minst opmerkelijk dat juist zoveel nederlanders straathonden die een "natuurlijk" en vrij leven in een roedel hebben in een lekker klimaat, mee nemen naar het koude nederland om ze daar in hun uppie binnen te houden en aan een lijntje buiten te laten waar het met een beetje geluk even kan spelen met een soortgenoot; te castreren of sterliseren en het vet te mesten met blikvoer.

En dat zien we dan als beter voor ze. En dat is het in bepaalde opzichten ook, zoals parasiet vrij houden en geen honger en ziektes.

Wellicht is het beter ze daar te laten waar ze levend worden opgehangen, achter de auto gebonden, in de vuilnisbak gegooid, in de fik gestoken worden, verkracht en mishandeld worden :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:55

Lusitana schreef:

Goed... dan moet je vraagstelling misschien kort houden:

"Vind jij het aanvaardbaar dat paarden 23 uur per etmaal in hun stal staan, en 1 uur per dag beweging krijgen onder de ruiter. En dit 365 dagen per jaar?"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:57

Lusitana schreef:
Omdat ik paarden geobserveerd heb. Dan blijkt dat de behoefte aan beweging feitelijk beperkt is. De meeste paarden staan vaak te suffen. Ze grazen hun buik vol staan een tijd te suffen, grazen hun buik weer vol, staan te suffen etc.

Hang er eens een gps/ stappenteller aan, en zorg dat ze de ruimte hebben.... het zal je verbazen hoeveel ze lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:57

Ninx schreef:
Lusitana schreef:

Wellicht is het beter ze daar te laten waar ze levend worden opgehangen, achter de auto gebonden, in de vuilnisbak gegooid, in de fik gestoken worden, verkracht en mishandeld worden :+

Misschien is het ook beter om eerst de honden hier uit het asiel te halen in plaats van te importeren uit het buitenland omdat ze daar zo zielig zijn. Zitten ook genoeg zielige honden in de Nederlandse asiels, maar het gaat hier om paarden in hun stal, niet om honden. We mogen niet over rijbakken praten, dat heeft niks met de discussie te maken (wel met de overweging voor bepaalde huisvesting voor je paard) maar over honden, geen punt.. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:01

chelle_dora schreef:
Misschien is het ook beter om eerst de honden hier uit het asiel te halen in plaats van te importeren uit het buitenland omdat ze daar zo zielig zijn. Zitten ook genoeg zielige honden in de Nederlandse asiels, maar het gaat hier om paarden in hun stal, niet om honden. We mogen niet over rijbakken praten, dat heeft niks met de discussie te maken (wel met de overweging voor bepaalde huisvesting voor je paard) maar over honden, geen punt.. :+

Verdiep je in het onderwerp, en kom dan praten in de vele topics die hierover geopend zijn.
De werkelijkheid ligt gelukkig ietwat anders...

back on topic!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:17

Urielle schreef:
Bowen schreef:
Je paard direct kunnen pakken is opvoeding, als je anderhalf uur achter je paard aan moet sjouwen heb je iets heel verkeerd gedaan, dan is de relatie misschien toch niet zo goed als je wel dacht.

Dan heb je zelf wel alleen een slome karakterloze bok gehad sorry hoor :o Als de DA komt is de mijne weg en hij heeft groot gelijk, die man doet hem zeer met zijn spuiten!

Tuurlijk, dat ligt vast aan een slome karakterloze bok zijn :') Wat een treurige opmerking zeg.

Ik pak mijn paarden gewoon voordat de dierenarts er is, dan sta ik al klaar met ze en nee ik hoef ze niet achterna te zitten. En ook heb ik ze voorbereid op dingen als spuiten krijgen, is het niet zo eng en pijnlijk.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:19

chelle_dora schreef:
Hier net zo goed hoor, als ik aan kom staat m'n pony vaak al 1 of 2x op het bord dat ze buiten heeft gestaan.
maar vond het gewoon een grappig detail :+ Als je op een 'stalstal' staat dan kan je paard er, als je fulltime werkt, niet zo vaak uit komen want mensen die fulltime werken hebben daar niet altijd tijd voor, maar met buitengang en hoefsmeden kan het wel ineens.. In mijn ogen is dat een beetje tunnelvisie. Stalmensen zijn echt niet allemaal horrormensen hoor, die zijn ook best lief voor elkaar en voor de paarden.. :+

Ik zeg alleen maar dat dat vaker voorkomt dan je lief is, niet dat alle stalmensen dat zo doen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 12-11-13 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:20

VogeltjeM schreef:
Gini schreef:
Dus een paard moet ten alle tijd buiten komen ondanks de gezondheid. Mag geen dagje of twee binnen blijven wanneer de mok net iets ernstiger geworden is. Nee, naar buiten zal je, huppakee.
Dat vind ik een gevaarlijke redenering.
En goede buitenomstandigheden, dat is ook zo een dooddoener. Ik ken werkelijk waar geen enkele wei of paddock die na de regen van afgelopen week nog kurkdroog zijn.
Zeg eens concreet wat goede buitenomstandigheden zijn voor -laat ons zeggen- een paard met ernstige mok.

Ik zeg niet dat hij ondanks gezondheid ten alle tijden buiten moet komen (mijn paard heeft ook wat nachten op stal gestaan toen hij gecastreerd was), ik zeg dat het niet nódig is om een paard met ernstige mok binnen te houden, dus inderdaad, huppakee naar buiten ermee. Mits de omstandigheden dus goed zijn voor dit paard.

Dooddoener? Ik heb in dit topic al meerdere keren concreet aangegeven wat goede buitenomstandigheden zijn. Maar vooruit, nog maar een keer. Een voorbeeld zou kunnen zijn: een grote paddock, half bestraat/betegeld en half gedraineerd en met zand erop gestort (of omgedraaide bodem als je geluk hebt en op zandgrond zit). Hierbij een grote overkapping aan minstens 3 zijden dicht (op het harde gedeelte) of een inloopstal. Op meerdere plekken slowfeeders (bijvoorbeeld netten, maar er zijn legio verschillende soorten slowfeeders te krijgen of te maken), liefst meer dan dat er paarden zijn. Slowfeeders ook bij voorkeur op het harde. Paarden zoveel uur als je wenselijk acht tot het gras toelaten (bij ons een kwestie van het draadje naar de wei openzetten, in de winter staan ze dus alleen met sneeuw op het gras, in de zomer een beperkt aantal uur). Prima te doen op deze manier, en ook in de winter. Ook voor paarden met mok, want het bestrate gedeelte staat dus niet blank en is gewoon schoon en niet modderig. Ook voor paarden met hoefbevangenheid/insulineresistentie/noem maar op, want je controleert op deze manier heel goed wat je paard binnen krijgt (bij ons veel paarden die snel te dik worden, dus wij hebben arm hooi afgewisseld met kwalitatief goed kuil en wat stro erdoor gemengd). Als bij ons een paard extra moet eten, wordt er een stukje paddock afgezet tot hij zijn extra eten opheeft. Mocht het zo zijn dat een paard écht heel veel extra moet om welke reden dan ook, dan kan hij 's nachts apart door een stuk paddock + overkapping af te zetten voor dit paard. Ook zijn er gewone huis- tuin- en keukenstallen beschikbaar met bestrate uitloop, waar dan bijv. 2 paarden in staan die apart moeten van de kudde 's nachts.

Alsjeblieft Urielle :)

Overigens denk ik dat wij in dezelfde regio zitten, ik zit bij Bergen op Zoom. Een groot verhard stuk kan al veel oplossen :)