[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:24

Heeft die grote ijzers dan?

Zonder ijzers zou ik echt niet bang zijn om een net erin te leggen.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:40

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:46

Ik zou altijd voor een langwerpige gaan, veel praktischer :j

In 1 net van 2 meter lang kun je ook veel meer hooi proppen dan in 2 netten van elk een meter :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:56

pmarena schreef:
Heeft die grote ijzers dan?

Zonder ijzers zou ik echt niet bang zijn om een net erin te leggen.

Nee, geen ijzers en erg grote voeten :+ maar toch met haakjes aan de hoeven enz...... bak staat er sinds gisteren in en meteen hups..... erin staan!! als m'n opstapblok in de bak ligt staat ze er de hele dag op, heb een tijdje een biels in de paddock gehad... ook een mooie uitkijkpost. beetje vreemde pony....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:58

Zo'n lage bak nodigt natuurlijk ook wel uit om er in te stappen :P

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:03

@suuzepuus Misschien dan ipv het net, zoals ik het doe, een idee om gewoon betongaas (van de bouwmarkt) aan de steigerbuizen vastmaken. Ik hoef mijn frame verder niet vast te zetten omdat het dus al zwaar genoeg is en daar goed blijft liggen. En zo te zien zorgt je paard er zelf al voor dat het rek wordt aangeduwd :P

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:06

@ pmarene, 2x1m of 3x1m ? twijfel twijfel! :)

Zelfs als de bak hoog zou zijn zou de mijne er in kruipen.. vind dat opzich toch gevaarlijk voor ondernemende paarden. Bij mijn andere staat er al zo iets, en die vinden dat allemaal prima! Wel zonder net oid aangezien ze op pensieon staat en dus niet meer in eigenbeheer ..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:10

Nouja, een bak van een halve meter hoog daar gaan ze toch heel wat sneller in staan dan 1 van een meter of hoger natuurlijk :)

Hoe groter het net, hoe beter vind ik persoonlijk :j

Maar het is natuurlijk maar net hoe je omstandigheden zijn, waar je het net kunt hangen, hoeveel paarden er van moeten eten en of die goed naast elkaar kunnen eten.

Ik heb jarenlang een net van 3 meter lang gehad waar 2 grote en 1 kleine lekker naast elkaar van konden eten onder 1 afdak :j

Daar stouwde ik dan elke middag een baal hooi in en dan zat er de volgende middag nog net een restje in :)

Heb je meerdere afdakken, of paarden die niet goed samen kunnen ofzo, dan is het wel fijn om meerdere netten te hebben. Centraal 1 grote en apart nog wat kleiners bijvoorbeeld :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:17

tja. de bak is niet heel hoog, maar mn shetje moet ook eten!!! die kan er nu net lekker bij dus tja.... maar steigerbuizen frame en dan betongaas erin lijkt me wel een idee!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:51

fokfanaat schreef:
Veulen84 schreef:
Hoihoi, het was niet echt een gebruiksvraag. Ik heb maar 1 paard en die krijgt elke dag in de slowfeeder wat.
Maar ik ben bezig met het importeren van een bepaald type slowfeeders. Maar was erg benieuwd wat jullie nu zagen in een slowfeeder en of dat klopt met mijn gevoel (en die van me stalgenoten). Ik kan straks kiezen uit 50 modellen om geleverd te krijgen. Maar ik weet niet of die allemaal wel nut hebben. Heb in dit topic al veel gelezen en kan daardoor wel al wat types laten afvallen. Maar er zijn nog steeds vrij veel opties ;)

Belangrijk was vooral hoe hoog jullie kwaliteit en prijs belangrijk vinden. Maar blijkbaar is kwaliteit heel belangrijk, maar prijs minder. (Wat mij dan weer zegt dat ik bv. moet gaan denken aan een garantie bv. )

wat ik zoek is een royaal stevig apparaat, waar toch zeker 2 standaardbaaltjes in passen, waar paarden van meerdere kanten aan kunnen eten, dat makkelijk te vullen is en er zo min geknoeid kan worden, en graag overdekt.
daar heb ik wel een 500,- voor over

Ik heb wel 1 type net waar 1 kleine baal in z'n geheel in gelegd kan worden, en aan 2 kanten gegeten. Vervolgens is ophangen wel zwaar (maar goed mogelijk). Maar niet overdekt ook. Kosten straks ongeveer 175 euro ofzo.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:04

pmarena schreef:
Nouja, een bak van een halve meter hoog daar gaan ze toch heel wat sneller in staan dan 1 van een meter of hoger natuurlijk :)

Hoe groter het net, hoe beter vind ik persoonlijk :j

Maar het is natuurlijk maar net hoe je omstandigheden zijn, waar je het net kunt hangen, hoeveel paarden er van moeten eten en of die goed naast elkaar kunnen eten.

Ik heb jarenlang een net van 3 meter lang gehad waar 2 grote en 1 kleine lekker naast elkaar van konden eten onder 1 afdak :j

Daar stouwde ik dan elke middag een baal hooi in en dan zat er de volgende middag nog net een restje in :)

Heb je meerdere afdakken, of paarden die niet goed samen kunnen ofzo, dan is het wel fijn om meerdere netten te hebben. Centraal 1 grote en apart nog wat kleiners bijvoorbeeld :)

Heb momenteel wegens omstandigheden er maar 1tje thuis staan.. hier heb ik als nood oplossing wel een geit bij gezet. Dus is momenteel maar 1 paardje dat er van smorgends tot savonds van zou moeten eten. Net kan droog in een van de lege stallen aangezien mijn stallen aan paddock staan en dus open kunnen! :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:09

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:19

Fokfanaat, die ziet er zeker netjes uit!
Maar als de bovenkant hout is zullen ze daar wel aan knagen? En dat rooster erbovenop remt niet erg, dan zou je toch weer met een hooinet erbij moeten werken..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:22

mijn paarden zijn niet zulke knagers, dat zou ik nog wel aandurven.

voor mij is 'niet knoeien" een grotere prio dan echt "slow feed" dit is niet wat ik wel zou willen als enkel punt avn uitgifte, maar ik heb nu hooinetten in de schuilstal hangen, zou het wel mooi vinden met mooi weer dat ze ook buiten kunnen eten, om er dan 2 van zulke buiten te zetten.
vraag me af hoe zwaar ze zijn

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:35

@fokfanaat, ik heb ook zittten twijfelen over deze bak. Aangezien die van mij wel ergens graag zn tanden in zet :Y)

Waar wil je hem gaan gebruiken? Ik heb besloten voor kunststof te kiezen omdat ik iets zocht voor buiten in de paddock. Ik was bang dat de levensduur niet lang zou zijn i.v.m rotten/schimmelen, het blijft toch hout. Maar misschien vergis ik me hier in? :Y) Verder vond ik de afmetingen niet heel groot.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:40

nee idd, maar ik zou ze dan ook als extra gebruiken, maar je kan ze ook op maat laten maken.

misschien voor volgend jaar, afdakje maken aan de schuilstal en extra stukje verharden en dan deze buiten plaatsen.
zals het zo nat wordt en je krijgt drek onderin, dat vind ik niets

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:20

suuzepuus schreef:
Om deze rede wil ik eigenlijk liever geen net. ik dacht dat betongaas van 3x3 cm misschien veiliger zou zijn!!
[ Afbeelding ]

Ik heb er ook 1 die in de bak gaat staan. ik had eerst betongaas erin. Maar door het gewicht van mij haf boog het alle kanten op. Op een gegeven moment lieten de spijlen van het gaas gewoon los.
Erg gevaarlijk. Ik heb mijn bak nu opgehoogd met pallets en een net met frame erin. Dusw ik zeg juist als je paard er in gaat staan , geen gaas!!!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:30

't Kleine westhof is goed, die zit hier redelijk in de buurt.

Ik ga nog eens kijken voor mijn net te bestellen maar ben enkel beetje bang voor de verzendkosten die er gaan bij komen.. :).

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:27

Hoi,

Ik wil graag een slowfeeder voor mijn paard kopen en ik vroeg mij af welke maar ik het beste kan kopen?
Maas van 3x3 of van 4,5x4,5?
Zelf heb ik er niet zoveel verstand van dus wat raden jullie mij af?

Bedankt!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:34

dank je voor de tip en het delen van je ervaring, heel atent van je Atent!! :P

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:02

helaas is mijn Atent zo Atent! Zijn naam past goed bij hem!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:55

@xchanel01: Ik heb zelf sinds anderhalve week een slowfeeder in gebruik van Zeldenrust Haystack. Het is een net met afmeten 60h x 60b en met de maaswijdte van 3 x 3 cm. In eerste instantie leek dat te klein te zijn, maar na een weekje werd mijn merrie er steeds handiger in. Het net rekt ook ietjes uit en ben nu blij dat ik geen grotere maaswijdte besteld heb. Voor mijn merrie is het een enorm goede oplossing. I.p.v. haar kuilgras binnen een half uur op, staat ze nu ruim 2 uur eraan te eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:03

Gewoon altijd voor 30mm mazen gaan, niet groter.

Bijna iedereen die die grotere koopt gebruikt ze na een tijdje niet meer omdat ze er alsnog veels te snel door eten :P

Dus maaswijdte 30 mm, net zo groot mogelijk zodat je er zoveel mogelijk in kan doen.
Een net van minimaal 150 cm lang en liefst een meter diep, daar kan je met een beetje proppen voor (bijna) een dag hooi voor een grote pony in kwijt: een half baaltje.

Reken erop dat een plak hooi zo'n 60 cm hoog, 45 breed en al snel 20 cm dik is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:51

Mijn paard doet het heel goed met zn SMHS slowfeeder en ik wil nu stoppen met muesli (alleen nog een paar gram na het rijden voor lekker) en hem marstall stal riegel gaan bij geven (vitaminekoek). Dat moet toch voldoende zijn? hij heeft de hele dag voordroog ter beschikking, en er is altijd nog over dus hij vreet zich niet helemaal vol.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:14

Ik heb de afgelopen weken eens flink meegelezen in dit topic in de hoop dat mijn vraag een keer voorbij zou komen. Helaas was dit niet het geval dus zal ik hem zelf moeten stellen.
Op dit moment eet mijn paard sinds 2,5 week uit een slowfeeder. Het is een net van 1.20x90 cm met een maas van 30mm (het net van de ej die al wel eens eerder voorbij kwam).
Mijn paard is een 5 jarige friesXgelder van 1.70 hoog. Ik wil eigenlijk dat hij de hele winter lang onbeperkt hooi kan eten in zijn stal, maar hij moet natuurlijk niet te dik worden.
In de wintermaanden komt hij 4 uur per dag buiten in een drietal, daarnaast komt hij buiten als ik er zelf ben, dit kan variëren van een half uur tot 2 uur.
Eind van de ochtend/begin van de middag vul ik zijn net helemaal, hier kan hij dan de hele dag van eten, maar aan het eind van de dag is hij toch al behoorlijk leeg. De volgende ochtend krijgt hij zijn portie hooi los in de stal omdat de staleigenaar niet het net wil vullen. Dan begin van de middag vul ik het net weer helemaal etc.
Nou is mijn vraag, hoeveel voeren jullie je paarden ongeveer als je hem echt onbeperkt wil kunnen voeren? Zal ik er dan toch nog meer in moeten doen zodat hij 24 uur gevuld is? Is dat te weinig voor en jong paard van 1.70? Ik heb het idee dat hij telkens gewoon door blijft eten totdat zijn net leeg is en hij vervolgens dus met een leeg net staat. Dan zou ik dus eind van de dag nog een keer naar hem toe moeten gaan om zijn net weer helemaal te vullen, maar dan krijgt hij veel meer hooi dan hij normaal altijd kreeg...
Misschien handig om te weten: Wij voeren op stal voordroog, op dit moment is het vrij droog spul, lijkt bijna op hooi.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch gewoon zo vol doen dat hij 24 uur kan eten? Of moet ik kiezen om hem niet helemaal onbeperkt te voeren omdat hij zich anders tonnetje rond zou eten?