Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:16

Het helpt idd goed tegen het hoesten, maar de darmen hebben er meer problemen mee. Mijn ouwetje gaat van voordroog dus aan de dunne :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:26

zoals ik al vaak gezegd heb heb je voordroog en voordroog en voordroog. dit wordt zo droog ingepakt dat ik nog nooit gehoord heb dat een paard er niet tegen kon.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:05

heeft 1 van jullie wel eens een periode pavo daily gevoerd?

Mijn pony met eczeem krijgt sinds een paar weken pavo daily, elke dag een handje, in combi met een paar 100 gram granenmengeling en nu viel het me vanavond ineens op dat hij zijn staart weer kort heeft geschuurd. Ik weet nu niet of het van de winterdeken komt, of hij misschien wormen heeft (wij ontwormen slechts paar keer per jaar na mestonderzoek en dat was tot nu toe steeds goed) ofdat het toch komt van het voer. Hij heeft ook al langere tijd last van diaree, en nu had ik een tijdje terug op de verpakking gelezen dat er toch wel aardig melasse in zat, dus vroeg me af of hij daar misschien zo op kon reageren. Het is in el kgeval erg zonde, want hij had ondanks de afgelopen zomer een prachtig mooi volle staart en staartwortel en nu voelde het als een rattestaartje. Moet iets van de afgelopen week/dagen zijn. Vorige week heb ik hem zelf nog onder dek vandaan gehad en was er niets van jeuk te bekennen, afgelopen week heeft zijn verzorgster hem gepoetst en weet niet of zij toen iets gezien had. Ze heeft het in elk geval niet gemeld.
Hebben jullie daar misschien ook ervaringen mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:00

@joyce B : mestonderzoek geeft niet altijd een juist beeld, dus ontwormen zou geen kwaad kunnen.
Verder is Melasse ook een goede; veel paarden kunnen daar idd niet goed tegen. De gevolgen kunnen zéér divers zijn, maar schuren is er wel één van.
Verder kan het ook simpel wat vuil rond de anus zijn die hem irriteert.
Dat is het meest simpelste om aan te pakken :)
Verder zou ik een week geen krachtvoer/aanvulling geven, alleen genoeg hooi.
Als je merkt dat de jeuk dan minder/verdwenen is dan is dat de boosdoener. Helpt dat ook niet dan is ontwormen de laatste optie.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:02

mijn merrie krijgt al jeuk bij het woord PAVO dus nee dat heb ik niet geprobeerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:04

Op Nature's Best (zonder Melasse) doet die van mij het goed, ook Marstall Vito gaat goed.
Beide krijgen een halve maatschep per dag (paddock potatoes) :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:05

hier krijgt alles 80 gram marstall force en de 2 oudere krijgen een beetje marstall naturell erbij

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:25

themuisje schreef:
tess_84 schreef:
Dat is ook weer waar :) Een ander plaatsje zoeken dan maar, of die inham waar je dat hooi nu hebt geplaats, gewoon naar beneden doortrekken (een hoekje van de wei af doen dus), dan kunnen ze wel makkelijker weg.

dan heb je dus een vierkantje land waar je geen drol mee kan :)

Dan hou je het bij twee hooiplaatsen in plaats van drie he. Ik probeer ook maar wat mee te denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:39

@Theemuisje: ik heb hier wat aanpassingen gemaakt op jouw plan; hoeken afgerond, waterbak zowel in PP als in wei toegankelijk.
het paarse zijn de hooinetten.
En vooral het 'rondlopen' eruit gehaald dmv de afsluiting onderin.
Verder zou ik echt aanraden de looppaden wat breder te houden zéker als je er een paardje bij neemt.
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:21

Ik zal zo even bijlezen en de plattegronden bekijken.
Wat me al wel opgevallen was dat mensen plattegronden plaatsen over hun toekomstige paddock paradijs, terwijl ze nog geen locatie hebben. Is natuurlijk heel mooi om te oefenen en te fantaseren, maar in de realiteit moet je het doen met het perceel wat je op dat moment toch je beschikking krijgt. En dat is niet altijd een gelijkmatig rechthoekig blok, en de ligging en aanwezigheid van verschillende voorzieningen en de bodemgesteldheid is ook erg belangrijk bij de aanleg. Evenals de mogelijkheden wat betreft inrichting.

Je mag niet overal een bak of paddock aanleggen, daar heb je bepaalde (afstands) regels voor en regels voor aanleg(vergunningen) ook mag je niet zomaar overal bestraten, of puin storten of een stal plaatsen. Soms moet je creatief zijn met wat er al is, en kijken hoe je dat kunt betrekken bij je plan.

Hier bij ons moet het weiland zoveel mogelijk weiland blijven, dus is het plan een deel van het erf erbij te betrekken en daarmee een verbinding te maken met de stallen die daar op staan. Dat heeft voor- en nadelen, maar aangezien we de stallen niet naast het weiland mogen bouwen en alleen op de bestaande plek vervangen, kunnen we weinig anders.
Nou, zal even kijken...

DubbelDun schreef:
@joyce B : mestonderzoek geeft niet altijd een juist beeld, dus ontwormen zou geen kwaad kunnen.
Verder is Melasse ook een goede; veel paarden kunnen daar idd niet goed tegen. De gevolgen kunnen zéér divers zijn, maar schuren is er wel één van.
Verder kan het ook simpel wat vuil rond de anus zijn die hem irriteert.
Dat is het meest simpelste om aan te pakken :)
Verder zou ik een week geen krachtvoer/aanvulling geven, alleen genoeg hooi.
Als je merkt dat de jeuk dan minder/verdwenen is dan is dat de boosdoener. Helpt dat ook niet dan is ontwormen de laatste optie.

Heb er vanmorgen eerst een wormenkuur ingedaan (die had ik al liggen) en zal dan eerst die pavo daily maar eens weglaten.
Ik voer hem al jaren bijna geen krachtvoer ivm de eczeem en dat ging eigenlijk prima. In de winter krijgen ze er elke dag een winterpeen bij maar omdat ik nu met deze vorst de wortelen niet goed kon houden was ik overgegaan op een maatbekertje (die ik van de pavo vital heb) met granenmengeling (100 of 200 gram, moet ik even nawegen) en dus die pavo daily zodat hij rustiger en beter kauwt en het wat meer lijkt.

Misschien dan maar de gras-mix van hartog bestellen? Is die melasse vrij?
Verder is hij altijd wel wat gevoelig met zijn darmen op voordroog, maar zodra ik hem hooi geef gaat hij weer hoesten (stofallergie) dus is het kiezen tussen 2 kwaden. Misschien dat die melasse de druppel was. Kwam ineens van die plakkende plakkaten tegen, vandaar dat ik het toch maar eens goed ging bekijken op het etiket. Dacht dat het puur verschillende ruwvoersoorten was met een brokje erbij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:23

wortelen houd je goed met een paar oude paardendekens erover. Probeer anders de force eens, met voldoende ruwvoer hebben ze echt niet meer nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:37

thanx, we hadden de wortelen al in paardendekens gewikkeld, maar alles was toch bevroren. De wortelen die bij de winkel lagen zagen er ook niet meer vers uit. Waren wat slapjes, dus ook te koud geweest of bevroren of niet vers. Zal kijken of ze weer goede nieuwe hebben van de week en anders maar een deel in de kelderkast bewaren in huis. Daar vriest het niet en is het ook niet zo warm.

Marstall is hier helaas nergens te krijgen en voor die ene zak per 3 maanden die ik aan krachtvoer geef kan ik ook niet iets laten komen O:)

@Theemuisje:
Je zou je hooibakken/slowfeeders bij de rolplaatsen ook 3 hoekig kunnen maken zodat je daarmee de hoeken afschuind en tegelijkertijd de ruiven hebt waar de paarden kunnen eten en elkaar toch niet klem kunnen zetten.
verder is het afwachten wat voor ruimte je tot je beschikking krijgt en waar je je stallen mag plaatsen.
Super dat je een vader hebt die kan straten en aan goed zand kan komen!
Weet je toevallig wat voor zand er gebruikt wordt voor eb en vloed bakken? Ik wil mijn gedraineerde buitenbak los laten trekken en eventueel aanvullen met goed zand. We hebben tot nu toe drainagezand gebruikt, maar als we daar teveel van gebruiken dan wordt de bodem te los/zwaar. moet dus wel grof zand zijn zodat het beter doorlatend blijft, maar liefst vrij stabiel liggen zodat de bodem stabiel en licht te rijden blijft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:06

@joyce B : misschien is cocos door je bak iets voor je ??
Verder kun je toch eens proberen te stomen. Voor die van mij werkt het goed iig.
Citaat:
Misschien dan maar de gras-mix van hartog bestellen? Is die melasse vrij?
De luzerne iig niet, die van Subli wel (zit olie in als 'bind'middel)

@Caira: ik weet dat je veel soorten voordroog hebt maar ze hebben allemaal gemeen dat er plastik om zit. Hierdoor heb je een verstoord fermentageproces waardoor je weliswaar geen droge schimmelsporen meer hebt, maar wel iets anders waar veel paarden van aan de dunne gaan. Zou je 100% droog voordroog hebben dan heb je ook droge schimmelsporen en heeft het idee van 'voordroog' dus ook geen nut.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:02

Caira schreef:
zoals ik al vaak gezegd heb heb je voordroog en voordroog en voordroog. dit wordt zo droog ingepakt dat ik nog nooit gehoord heb dat een paard er niet tegen kon.

Mijn ene pony krijgt idd dunne mest van voordroog. Ik heb hier in de buurt pakken van verschillende boeren geprobeerd, maar steeds hetzelfde. Bovendien was de kwaliteit heel wisselend; soms veel schimmel. Ook vind ik het vaak te kort of te fijn. Het is erg uitproberen denk ik welke leverancier je kan vertrouwen hierin.
Maar goed, nu wil ik het even niet uitproberen omdat ik mijn eczemers dat niet wil voeren, idd vanweg de fermentatie. Eens kijken wat dat oplevert.
Edit: ik ga wel voer van St Hippolyt bijvoeren. Dat schijnt weinig afvalstoffen te bevatten, goed voor eczemers.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:07

joyce B schreef:
.
Heb er vanmorgen eerst een wormenkuur ingedaan (die had ik al liggen) en zal dan eerst die pavo daily maar eens weglaten.

Het zouden misschien ook aarsmaden kunnen zijn, en die krijg je niet weg met een wormenkuur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:13

Maar met goed schoonmaken wel, tenminste wat er buiten zit (en dat jeukt). Wat nog van binnen zit wordt wel aangepakt. Oxyuris Equi oftewel aarsworm/aarsmade wordt door alle middelen behalve Praziquantel aangepakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:39

<--- grapje :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:42

Je avatar een grapje...? Ik zie niet eens wat het is :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:56

ben ook nieuwsgierig ;-))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:58

Mijn zielige raad-poging : een stukje plastic op een laminaatvloer , wat denk jij dino ? :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:59

Jammer dat ie zo klein geworden is, nu zie je het niet echt duidelijk ;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:00

Zeg het dan :D

Of plaats hem groot...? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:02

De bedoeling was eigenlijk ook dat ie in een ander topic kwam te staan :o

Deze dus
Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:06

een zakje suiker voor de sier. Ga je je als bakkersvrouw ontplooien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:14

Denk als Bokt.... ;)
Maar als het niet duidelijk is dan is er ook geen lol aan, dus ik zoek zo weer óf mijn oude óf iets anders :D