Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:30

Heerlijk Marjan! Ik kijk ook echt weer uit naar een buitenrit te paard - maar die natte bladeren icm ijzers is niet zo fijn, plus heb even geen gezelschap en alleen gaan is geen optie. De kleintjes komen wel nog genoeg in de bossen, al mocht vriendlief gistermiddag alleen gaan in de regen. Dat wou ik mezelf en dochtertje niet aan doen in dat weer :+

Heftig Belker, hopelijk inmiddels weer wat beter eraan?

Ik ben blij dat ik gisteren de pomp in de paddock heb gezet, want er is vannacht wel weer zo veel bij gevallen, dat dat anders echt buiten proporties zou zijn geweest. Nu kon de paddock weer wat hebben.

LN, beterschap! Al lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat de hoofdpijn komt door ander eten. Ik ben een echte zoetekauw en krijg ook van die rare verschijnselen als ik ineens een dag gezond meen te moeten eten :')

Marit, ik heb ook zo'n overdreven hengstige merrie, maar gelukkig geen ruinen die daadwerkelijk erop kruipen. Ben momenteel hormoonbalans aan het proberen, maar dat werkt niet. Monnikspeper vind ze niet lekker dus dan laat ze haar eten staan. Heb ook nog de hormoonversie van NAF staan, die ga ik proberen als de hormoonbalans op is.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:15

Ik heb net steigerbuizen gehaald, mijn plan A. Hopen dat het zo droog genoeg is ook om beton te storten al denk ik dat ik beter kan wachten

Ik eet nomaal ook veel kaasjes, olijfjes, fuet wordt, snoepjes etc. dat ben ik al de heel week aan het vermijden ( best lastig!!) maar ik wil nu 2 a 3 kg kwijt voor het er straks ineens 10 of 15 teveel zijn. Ik denk dat dit makkelijker is
Normaal hoefde ik nooit op te letten maar ik beweeg 4 dagen per week door de kantoor baan veel minder dan toen ik in de paarden zat en het sloopwerk ligt ook al een maand stil. Vanaf volgende week is dat ook weer nagenoeg wekelijks dus dan ben ik die kg`s hopelijk snel genoeg kwijt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:32

Lynn_Nikita, wat voor mij enorm helpt is om een paar dagen elk hapje dat naar binnen gaat, elk snoepje, elk glas drinken anders dan water of thee, te registreren in de app EETmeter, die is van het voedingscentrum.
Daarmee hou je heel nauwkeurig bij wat je aan calorieen naar binnen stopt, maar daarnaast ook wat je aan vezels / eiwitten / koolhydraten / vetten daarmee eet en hoe je daar misschien met net iets andere voeding in kan schuiven.
Ik hou helemaal niet van een of ander crash dieet, dat komt ook genadeloos terug als je weer normaler gaat eten.
Maar bijhouden in die app geeft wel heel veel inzicht en stof tot nadenken over waarmee je je voeding dan binnen krijgt en waar vaak heel makkelijk winst te behalen valt.

Bij anderen staat er dus zo veel water op je land / paddock dat het loont om daar een waterpomp in te hangen? Daar schrik ik eigenlijk wel van... Het land waar eind van de maand onze paarden op komen daar staan nu ook wel wat plassen op maar zeker niet diep genoeg om een pomp in te hangen.
En het stuk dat we net voorzien hebben van mudplates, als je daar overheen loopt hoor je de ondergrond wel soppen maar het water / modder niveau blijft onder die tegels, de bovenkant blijft droog. Ook als ik er met de auto een rondje overheen rij...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:40

Wij hebben een wadi in onze paddock, dus dat gedeelte is diep genoeg voor een pomp :P Voorheen was de wadi uberhaupt voldoende om alles op te vangen, maar tegenwoordig niet meer. Eigenlijk heb ik nog vrij veel modderloze stukken omdat we onze paddock glooiend gemaakt hebben :D Maar het scheelt natuurlijk ook dat we mini's hebben. Er heeft ooit een tinkerveulen gestaan en die liep alles kapot.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:40

De waterpomp draait hier overuren ;(

Wij hebben op het laagste punt in de paddock een gat van 1mx1m gegraven met mini slootjes die hiernaartoe leiden (natuurlijk afgezet) en hierin staat de dompelpomp. Wij willen hier langs de laagste kant graag een sloot laten graven zodat het water gewoon weg kan lopen ipv met de pomp, maar die sloot komt er vast niet vroeger dan het voorjaar, nu is het echt geen doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:47

Ah, op die manier maken jullie dus ergens een pomp diepte...
Hopelijk helpt het en hopelijk wordt het ook weer leuker weer.
Ik vind het voor nu nog erg lastig in te schatten hoe wij het stuk land kunnen houden met de voorzieningen die we nu getroffen hebben en de paarden die er op komen... Het is een beetje een experiment.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:49

Welkom in ons natuurgebied. Afbeelding

Geen probleem gelukkig. Er liggen Mudcontrol platen onder en het is zeker niet de hele track. Dit deel ligt gewoon erg laag. Water wegpompen is bij ons geen optie, omdat we het nergens heen kunnen pompen, dus dan heb ik liever dat het zich op een veilige plek verzameld.

Mijn volgende paard moet een Camargue worden denk ik. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:43

Hier loopt het water naar het diepst uitgesleten punt van de track, dat hark ik ook met die reden niet dicht. Daar kan mooi de pomp in staan en pompt het dan de wei in. Daar zakt het snel genoeg de bodem in.

Vroeger had ik een blauw vat met gaten midden in de paddock staan en dan onder het zand een afvoer slang, maar ik was bang dat de paarden er 's nachts over zouden vallen dus die heb ik weggehaald.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:53

Wat erg Malenka!

Ik kon de paddock niet slepen omdat de quad bij de garage staat. Nu zie ik wel her en der water in de hoefafdrukken. Normaal gesproken stroomt het water vrij vlot de bomensingel en sloten in, want we hebben het zand een beetje bolvormig aangebracht.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 14:00

Jeetje Malenka! is het dan echt 1 plek waar het nat is en de rest valt daardoor mee?

Hier ook behoorlijk blub, volgens de paarden vies hooi dus een baaltje goed droog voordroog erbij om te mengen. Gisteren wel bij iemand gevraagd of ik de kleine tractor mag lenen een keer vlak voor het gaat vriezen om met de sleep rondjes te rijden en zo hopelijk wat minder kuilen te hebben. Dat mag gelukkig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:19

Het is nu verder ook erg nat. Maar dan zijn het wat plassen. Ik heb overal Mudcontrol of rasters liggen dus ze zakken nergens weg. En hopelijk kan ik ze dit jaar opnieuw leggen en dan strak met een laag zand er onder en lava er op. Dan verwacht ik geen plassen meer. Hier achterin blijft het laag en zal het bij hevige regenval blijven overstromen. Maar dat is niet erg zolang de ondergrond stevig is. De paarden gaan er ook gerust doorheen en soms lijkt het er zelfs op dat ze er wel lol mee hebben. En bij slechte weersomstandigheden kan ik ze altijd binnen halen. Ik vind het vanmorgen wel grappig dat er een kleine watervogel (ik kon niet herkennen wat get was) over de track zwom.

Ik maak me meer zorgen om mijn fruitbomen als het zo nat blijft. Die wortels hebben zuurstof nodig want anders rotten ze weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:24

@malenka: als de bomen werkelijk gevaar lopen kun je er luchtslangen bij ingraven die een stuk boven de waterlijn uit komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:37

wauw Malenka, wat een water

Toevallig gebruik ik die app, maar ik kan niet zien of ik tekorten heb of niet. Ik kan alleen invullen wat ik gegeten heb en de calorieën daarvan zien. ik zit nu rond de 1700 per dag

Ik gebruik hem wel pas sinds 4 dagen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:42

Als je hem een week ingevuld hebt, kun je onder het kopje "schijf van vijf" doorklikken over adviezen.
En onder het kopje "Voedingsstoffen" kun je per dag of week zien hoe je totale dieet er uit ziet.
Een deel is logisch... In noten zit meer vezels dan in een glas melk, maar tegelijk ook heel inzichtelijk in wat kleine verschuivingen wel kunnen helpen zonder dat je de hele dag trek hebt en jezelf vanalles moet ontzeggen, wat bij mij in elk geval ook echt geen positief effect heeft op humeur en concentratie.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:16

Ik gebruik de eetmeter om koolhydraten van bepaalde producten te weten te komen. Aar met elke hap in mijn insulinepomp invoeren heb ik geen zin om op nog meer plekken info vast te leggen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:19

Daar gebruikt mijn zusje het inderdaad ook voor. Ook een handige applicatie lijkt me.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:46

Ik vooral omdat ik vaak dacht dat dingen gezond waren en dat bleek helemaal niet zo te zijn
ook eet ik vooral na mijn werk graag wat hapjes maar daardoor krijg ik best veel kcal binnen, en de rest van de dafrikandelbroodjes als ontbijt, witte broodjes en croisantjes, brie, etc, bijne elke avond geballen aardappeltjes met mayo.

Als ik dan zoals nu in dec. minder werk merk ik dat wel dus ik wil terug naar 60 kg en dan gewoon iets meer oplet in het vervolg

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:12

Ik heb niet heel goed bijgelezen hoor, maar denk wel dat iedereen heeft geklaagd over het weer en de nattigheid.
En terecht!

Hier raast echt een storm. Gelukkig hoef ik t huis niet meer uit :D

Vanmiddag was ik bij de acupuncturist en hij is ook voedingsdeskundige. Hij heeft heel veel goede reviews, dus voor mij iig wat bewijs dat het kan helpen.

Als ik lig met naaldjes, geeft hij mij uitleg over het dieet.
Hij is dus 100% voorstander van het carnivoren dieet.
Nu ben ik dus totaal geen vleeseter, maar ik zit al heel lang niet lekker in mijn vel, dus misschien moet ik het toch maar gaan proberen.

Volgens hem moet ik niet drastisch gaan veranderen in een korte tijd, maar is stoppen met granen eigenlijk wel een must.

Pffff dag brood, crackers, pasta, pizza :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:17

Dat is ook heel veel zetmeel, wat weer omgezet wordt in suiker...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:22

Snelle veranderingen gaat het darm microbioom niet fijn vinden. Let er ook wel op dat je voldoende vezels binnen blijft krijgen. Dat is echt omschakelen. Zeker als je geen granen meer eet. Ik vraag me wel af wat carnivoor voor zin heeft... Dat zijn we als mens namelijk niet. Dus ik ga eens opzoeken wat dat dieet precies inhoud. (Ik eet zelf bijna volledig plantaardig. Maar we zijn ook geen herbivoren.)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:26

Oke, dat inlezen duurde niet heel lang... Wat een ontzettend gevaarlijk dieet advies! :=
Als je dat gaat doen kom je echt essentiële voedingsstoffen tekort. Pas alsjeblieft op en ga na waar zijn kennis is opgedaan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:31

Ik zou persoonlijk heel veel grote vraagtekens zetten bij iemand die zich voedingsdeskundige noemt (en dus graag willen weten wat de precieze opleiding is, want dat is geen beschermd beroep dus iedereen mag zich zo noemen) en die een carnivorendieet aanmoedigt. Ik sluit me daarin aan bij Malenka, pas daarmee op.

Ik ben alweer helemaal klaar met dit weer, bah.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:36

Ik lus graag een stukkie vlees, maar hier moet ik ook niet aan denken.
Want heb ook graag groente.
Opletten met teveel granen kan ik me wel voorstellen.
Daar zijn we in nederland wel goed in dat teveel te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:43

@malenka: de eerste 'mensen' zullen ongetwijfeld herbivoor geweest zijn, maar sinds de homo erectus (1.65 miljoen jaar geleden) zijn we omnivoor geworden. :D
Verder is het veel aan de omstandigheid gelegen of we herbi-, carni- of omni zijn.
Dat we tegenwoordig meer vlees eten dan we nodig hebben is zeker het geval, maar helemaal zonder vlees is zonder aanpassingen toch ook niet goed voor ons.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:47

Hij is werkzaam voor een medisch centrum en doet daar oa Orthomoleculaire voedingskunde.
Er zijn veel huisartsen die hiernaar doorverwijzen omdat ze goede resultaten halen.

En ik moet er ook niet aan denken hoor om alleen vlees, kaas, melk en eieren te eten hoor. Mij gaat t er meer om waar ik nadruk op ga leggen qua voeding.

En graanvrij of iig beduidend minder graan wil ik best proberen.