[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 11:04

vigo_is_lief schreef:
Hoihoi! Treffen jullie nog voorbereidingen voor volgende week met sneeuw en flink vriezen?
Ik sta op een pensionstal met pp en er werd gesproken over strooien, maar vinden veel niet fijn ivm dat dat ook in hun water etc terecht kan komen, andere zijn weer bang voor dat de platgestampte sneeuw ijs wordt, en de paarden hun benen breken.. hebben jullie nog goede tactieken? Gewoon sneeuw wegschuiven? of gewoon laten liggen haha?

Dit weekend al he! Ik zorg dat de waterbak vol is, nieuw stro in de stal en voldoende hooi. Meer niet

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:05

Zand ipv zout om het ruw te maken en als het net gevallen is gewoon sneeuwruimen of ff met bladblazer er door.

belle_boef

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:14

Ik doe een aparte waterbak goed vol, alle kranen dicht. Al vast wat water in jerrycans zodat ik niet teveel hoef te slepen met water vanuit huis.

Vandaag nog even vlas halen en flink opstrooien, hooi heb ik nog.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:24

Wij hebben een poel die de paarden kapot stampen als het vriest *\o/* Dus daar hebben we gelukkig geen zorgen over :)

Maar @Maartje1990 inderdaad dit weekend al hahah woops!
@MarjanB geniaal met een bladblazer haha :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:45

Sneeuw schuif ik zo veel mogelijk weg, immers als het smelt maakt het extra modder waar je het niet wil hebben. Verder wat stro bijvoeren en de waterbak aan (antivorst via dikke kaarsen er onder).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:57

Ik sleep zo kort mogelijk voor de eerste echte vorst alles zo glad mogelijk. En sluit dan alles af voor de nacht behalve de schuilstallen en een klein stukje er voor. Dat stukje ligt er altijd netjes vlak bij.

Dan mag de sneeuw/ vorst van mij komen. Ik heb zelfs nog hoop dat ik dan daarna gewoon kan rijden.

Mijn ergste scenario is echter eerste een gigantisch pak water en dan dagenlang vorst. Daar kan ik weinig mee......... Dan verhuur ik het als ijsbaan. Het zal er om hangen hier in het zuiden als ik de berichten zo zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:00

Wij hebben een vlotter en dus een poel dus qua water maak ik me geen zorgen.

Ik ben er (als de sneeuw meevalt) alleen maar blij mee. Lekker veel insecten dood. Dat mag wel een keer.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:38

Ik heb hier de drek wat geharkt/geegaliseerd. Water bevriest, slang ook, dus de andere slang binnen zodat ik minder hoef te sjouwen. Sneeuwruimen met bladblazer is een goede. Die ga ik uitproberen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:01

hier gaan we nog slepen vandaag, en verder eigenlijk niets bijzonders. Even kijken wat handig is met de betegelde plek voor de schuilstal.

De loonwerker is hier eindelijk bezig om de bodem helemaal af te maken, begin van de maand was hij al begonnen, maar de kiepwagen ging kapot en er moest nog een klein hoekje gedaan worden (en het land waar het zand uitgekomen is moest weer gefatsoeneerd worden..)

Een paar hopen extra zand op de al gedane stukken maakten gisteren echt heel veel los bij de paarden :')
Afbeelding
Afbeelding

:+ hier staan filmpjes :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:04

Oh leuk is dat. Hier zijn de paarden ook gek op bergen zand.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:10

pol013 schreef:
Ik sleep zo kort mogelijk voor de eerste echte vorst alles zo glad mogelijk. En sluit dan alles af voor de nacht behalve de schuilstallen en een klein stukje er voor. Dat stukje ligt er altijd netjes vlak bij.

Ja, zo gaan wij het ook doen. Eind van de middag de track zo vlak mogelijk maken en dan afsluiten, daar mogen ze dan zodra het bevroren is weer op.

Het enige moeilijke is het stuk voor de schuilstal, dat is modderig en ongelijk. Dat gaan we maar zo vlak mogelijk maken en dan een stuk oud tapijt erop. Dan vriest het hopelijk niet al te rommelig op.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:17

Ik heb ook nog oud tapijt liggen, maar vind het altijd zo'n kriem om het weer weg te krijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:39

Ja dat lijkt mij ook dus plan is aangepast. We zetten ze bij het naar bed gaan op stal, maken de ingang nog even vlak en dan morgenochtend kunnen ze veilig eruit.

Was nog best veel werk om alles netjes te krijgen vandaag. Ik heb gefröbeld met de waterbakken. Isolerend folie in een bak gedaan, stro erin en dan een iets kleinere bak erin gezet. Ik ben benieuwd of dat nog enig verschil gaat maken. :D De paarden vonden het tof om te zien hoe het gemaakt werd. Knisperend folie dat alle kanten op wapperde enzo. :D

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:51

Laten jullie de paarden (met ijzers) binnen staan met al de sneeuw dat ze opgeven? hierbij bedoel ik dan vooral snachts omdat je ze dan niet kunt controleren. Ik wil niet dat ze hun benen breken. De mijne staat helaas op ijzers wegens medische redenen (had het graag anders gewild maar ja :+ )

Of heeft er iemand tips om aanklevend sneeuw tegen te gaan? Mijn ouders hebben ook vooral schrik voor het ijs dat op de wei gaat komen ( er ligt heel veel water van al die regen dat gevallen is)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:00

Hier staat er ook eentje wegens medische reden op ijzers voor en heb hem hoefschoenen om gedaan. Ik zag online ook filmpjes van mensen die vetwrap om de hoeven deden tegen de sneeuw. Hier geen optie om ze binnen te zetten dus de mijne blijven 24/7 buiten, ik hoop dat het mee gaat vallen maar ze staan allen onder dekens, met hals stuk, en pony met ijzers dus ook met hoefschoenen om. Heb veel hooi in netten en slowfeeders klaar voor ze, ze eten namelijk gigantisch veel nu. En ze kunnen natuurlijk in hun schuilstal staan waar de bodem steeds mooi droog en zacht blijft. Ben wel klaar voor de lente nu zeg! :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:28

Hier ook geen optie om hem binnen te zetten en rondom met ijzers. Ik heb zijn voeten ook in de vetwrap gedaan. Als het blijft zitten is het fijn. Zo niet, dan maak ik van kunststof schijfjes die ik ertussen ga doen.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:37

Laten jullie die vetwrap er hele dagen om? :) Ik laat ze ook liever buiten staan. opzich staan ze nu veel in hun schuilstal. Hier ook eentje met een regendeken om ik denk dat ik toch iets zwaarder deken ga omdoen, Hij heeft het namelijk redelijk snel koud. ( staat dan te bibberen vandaar ook de regendeken dan heeft hij dit niet)

Ik kan ook echt niet wachten op de lente, ze zijn hier stilaan stalpaarden aan het worden al kunnen ze kiezen waar ze willen staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:14

Hier staan ze tijdelijk bij stal met de uitloop. Mijn veulen moet 10-14 dagen op rust vanwege een wond. En de bak en track zijn niet lekker begaanbaar met sneeuw en vorst en het was niet mogelijk het vlak te trekken. En er liggen nog aardig wat plassen die opvriezen. En dan met sneeuw er op wordt dat wel link. Met name het deel tussen stal en bak is nog hobbelig. Dus 2 vliegen in 1 klap om ze bij stal te houden. Flinke laag stro in stal, netten vol en dan komt het wel goed. Het sneeuwt hier nu aardig. We gaan het zien morgen.

Geen ijzers hier gelukkig. Mijn haflinger staat onder een deken omdat hij geschoren is eind oktober. En voor mijn veulen ligt er voor de zekerheid een deken op stal. Zij kan wel onbeperkt eten, maar lastig bewegen omdat haar been ingepakt is.

Ze hebben zich nog wel even uitgeleefd :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:09

Wat staat die zwarte er heerlijk stoïcijns bij :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:20

Ja we noemen hem het levend standbeeld _O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 02:09

Nou, net de paarden binnengezet. Sneeuwt het binnen net zo hard als buiten! :7 Door de nok waait de stuifsneeuw naar binnen.... :roll: Gelukkig zijn de stallen wel ok dus we gaan morgen wel zien hoe het gaat.

Hier helaas ook ijzers. Van het ene paard trek ik ze er morgen af. Bij de ander twijfel ik enorm, maar ik denk dat die er morgen ook maar af gaan. Die is wel met sneeuwringen beslagen. Ben dus niet bang voor klonten maar wel voor glijpartijen, hij heeft geen stiften of widiapunten... Ik heb nog nooit paarden op ijzers gehad dus dit gedoe ken ik helemaal niet. Supervervelend.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 07:50

Altijd leuk, van die rennende en spelende paarden <3
Wel echt balen van je jonkie Daihyo, zag de foto's al op Facebook voorbij komen.

Hier ook een gevalletje van bijna net zo veel sneeuw in de schuilstal als er buiten :+ . Maar de paarden zagen er wel ok uit. De beide heren hebben een goede vacht en niet zo'n last van de sneeuw en mijn merrie een goede deken op. Die vond het duidelijk wel stom, dit weer.

Het is ook wel echt fiks koud met die wind zeg, brr! Heb even een plak los hooi voor ze allemaal neergelegd (hopelijk hebben ze het op voor het weggewaaid is :+ ) en er zat ook nog genoeg in de netten. Water was er ook nog dus ik zie ze straks met licht wel weer :+ (stonden om 6u buiten)

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:56

Ik heb ook echt bang voor uitschuiven...
Ik kan ze er helaas niet afhalen door de medische redenen :(

Ik heb ze op een klein stuk gezet waar amper plassen opstaan ook een uitloop zegmaar. Hopen dat het nu goed gaat... :')

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:04

Hier staan de paardjes er nog. Best flink wat sneeuw gevallen maar toen ik kwam waren ze aan het draven in de sneeuw. Ze hebben alweer meer vers hooi dus ze lijken gelukkig allen happy.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop al jullie paardjes de kou en sneeuw ook goed doorstaan :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:18

Grietje had in 2010 ijzers voor haar hoefbevangenheid en toen lag er heel lang sneeuw. Ik heb een paar keer per dag de hoeven uitgekrapt, maar echt sneeuwballen heb ik niet gevonden. Ze liep gewoon buiten en galoppeerde door de wei. Ik heb wel de verharding meerdere keren per dag sneeuwvrij gemaakt en ik liet het oude hooi liggen voor wat structuur. Vooral de aangestampte sneeuw werd glad