Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:21

Mijn ervaring is dat als je maar soms een paard scheer en deze geen complete mammoet is, dat je het wel red met premiere. Anders ben je soort van "doomed" want die machine loopt zo vast. Te weinig power.

Ik geef de grote voorkeur aan heiniger of moser.

Ik ga mijn merrie ook van de week scheren. Ik heb er nu al zin in :D

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:23

Wat een plaatje van een dier Nynkster!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 15:00

Kijk dit topic eens zeg, doet me beetje denken aan jouw paardjes Granoek! Prachtige paarden lopen ertussen, zo mooi gewassen en in shape.

[EV-ITP] Nationale Shire Show

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:56

Heleennn schreef:
Kijk dit topic eens zeg, doet me beetje denken aan jouw paardjes Granoek! Prachtige paarden lopen ertussen, zo mooi gewassen en in shape.

[EV-ITP] Nationale Shire Show

Ja klopt, ik was er vorig jaar ook :D
Het is zo een prachtige show, paarden worden 's morgens ter plaatse nog gewassen en je ziet de kneepjes van het vak :)
(Talkpoeder in de sokken voor extra WIT, in Engeland worden de voeten 's morgens gewassen en dan wordt er woodflour in gedaan om ze sneller te drogen.
Je ziet het hier minder, maar ook in Engeland zetten ze de vacht vaak rechtop met zeep, zodat het paard voller lijkt. Alleen zijn veel merries in NL vaak zo ontzettend dik op die keuringen, hoe meer vlees hoe hoger je eindigt. Achja :)

Helaas was mijn 'ridden class' net een half uur voor de 'in hand' presentatie en moest ik dus een heel bezweet paard gaan tonen, pffff. Ik heb er zo eentje die je niet te lang moet opwarmen want dan is hij al lui voor de proef begint. Dus 10min op voorhand naar de opwarmpiste gegaan, liep die show 3 kwartier uit... Na een uur opwarmen paard heel in het zweet natuurlijk :( Door het zweet en het zand waren zijn sokken helemaal verkleurd.
Dit waren wij vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn manen mochten net ietsje langer. Hun visie is: lang genoeg om veel behang te hebben, maar niet te lang want dan lijkt het paard ouder. Maar eigenlijk bedoelen ze iets meer als 1 handlengte

Het is voor mij helaas 3,5uur rijden met trailer, enkele reis. Dus dit jaar zijn we niet geweest maar als mijn nu-nog-jaarling over een paar jaar beleerd is hoop ik hem 1x in pas de deux met Dexter voor te brengen, nog als hengst :) Als alle omstandigheden het toe laten (hij blijft braaf en hij hoeft niet alleen in een weitje te staan).

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:25

Ik heb alleen de laatste pagina's gelezen dus als de vraag al eens gesteld is, sorry :o

Mijn paard heeft in een deel van haar manenkam enorm dikke manen. Ik krijg de middelste 3 knotten slechts met een meter touw een beetje stevig op hun plek. De rest van de manenkam is van prima dikte. Ik wil liever niet trekken of uitdunnen omdat ik dan altijd tegen het punt aanloop dat die getrokken haren aangroeien en tussen je vlechten uitpieken. Nu overweeg ik om gewoon een deel van de manen aan de onderkant van de manenkam weg te knippen of te scheren zodat ze overal even dik zijn. De knotten vallen over het geknipte deel heen en als de manen los hangen zie er helemaal niets van. Als dat weer aangroeit, kan ik daar heel makkelijk een schaar of tondeuse langs halen. Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:36

Logisch gezien zie je wel als het geschoren is omdat de knotjes omhoog staan, lijkt me :D
En als het aangroeit heb je spriethaar.
Knotten voor lange manen al eens geprobeerd? Dat filmpje staat hier wel al paar keer inhet topic

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:09

Nynkster schreef:
Logisch gezien zie je wel als het geschoren is omdat de knotjes omhoog staan, lijkt me :D
En als het aangroeit heb je spriethaar.
Knotten voor lange manen al eens geprobeerd? Dat filmpje staat hier wel al paar keer in het topic

Dat is ook net waarom ik nog twijfel, zal het geschoren deel de knotten omhoog duwen of vallen de knotten er overheen? Mijn paard heeft geen lange manen dus dat gaat niet werken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:30

Ik zou toch echt kiezen voor uitdunnen.

Ik trek de manen bij mijn merrie en die pieken niet meer dan toen de manen nog lang waren.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:34

Afbeelding
Afbeelding

Before en after :D

En even mooie eenhoorn vlecht :+
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:35

Wat ik ook wel eens deed, echt super mal :')
scheiding maken bij de bovenkant van de manen en dat vast (gewoon dun laagje haar zodat het er netjes uitziet) En dan aan de onderkant hetzelfde. Dan blijft het ''dikke midden'' over en dat dunde ik dan extreem uit. Dan heb je de boven en onderkant wel netjes als het los is en krijg je niet spriethaar aan de bovenkant.

Ik hoop dat je snapt hoe ik het bedoel

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:37

Janine. Deze had je van de week toch al geplaatst....

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:43

Oh serieus, ik ben echt blond sorry :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:48

Kwam mij ook bekend voor hahaha!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:50

Hahah, ben soms niet altijd even heel wakker :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:11

Nash staat er ook weer helemaal gewassen en geschoren bij want ik heb morgen ochtend een fotoshoot voor PENNY MAGAZINE <3 <3 <3

Ik heb voor de liefhebbers laten filmen hoe ik lange manen was ;) die zal ik binnenkort plaatsen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:56

Leuk peelie met je penny pony!

Ik trek altijd en heb nog nooit piekende manen door de vlechten heen gehad.
Trekken lijkt me de beste optie.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:57

Ik zou ook trekken.. dat lijkt me ook de beste optie.. en evt naf braid it up gebruiken voor de evt sprietjes.. maar ik heb nog nooit echt sprietjes gehad bij de manen als het terug aangroeide.

Afbeelding
Afbeelding

Wij konden zondag ook weer lekker tutten.. ik hoefde pas in de middag te rijden en was op tijd thuis weggegaan. Dus kon lekker rustig aan doen <3 jammer dat we geen punten voor verzorging meer krijgen. Maar kreeg veel complimenten dat mijn paard zo mooi in haar haar zat nog.. :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 04:58

Ja ambre. Dan kan ik met recht zeggen dat ik een penny pony heb. Of pennypaard zoals ik hem eigenlijk noem :P

Ziet er goed uit Keshia!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 06:24

Wat tof peelie! !!!
Mooie pony nynkster..
Ziet er strak uit keshia!

Hier wordt weinig getut.. wedstrijden zitten er eerst niet in, en ik ben nog in twijfel of ik hem zal scheren. Hij komt nooit echt dik in zn vacht maar zweet altijd enorm dus dat is meer mijn afweging..

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:34

Dat dilemma heb ik ook ir1ne! Mijn paard houdt gewoon een heel dunne vacht.. maar is nu elke keer al kletsnat.. ik heb het vorig jaar kunnen redden met een goede wollen deken. Daardoor was ze er snel droog weer en vond ik het scheren niet nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:20

De mijne heeft ook geen echt dikke vacht, dus ik scheer niet. Met dit weer echter zweet hij wel meer tijdens het werk maar goed. Zo lang gaan de temperaturen niet meer rond de 20 graden zitten overdag.

Hij is nu wel vaker vies van het rollen. Ben blij dat ie daarmee gewacht heeft tot na het wedstrijdseizoen :)) zondag gaat hij op winterpension dus.... ik kan 'm eens goed wassen daar *\o/* heb er stromend water, kan waterkoker gebruiken, op stal met een fleece. Vingers kriebelen nu al haha.

Nu nog "tutten" in mijn cross-setje. De basiskleur is het smaragdgroene zadeldek van eskadron.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:40

Afbeelding
Zo stond hij er net bij na de shoot voor de penny. Dan ben ik zo weer verliefd <3 hij was ook zo lekker schoon <3 en gekipt en geschoren. Heeeerlijk.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:45

Ik kan mn bericht niet meer wijzigen, maar ik kreeg deze net binnen.

Afbeelding
<3 <3 <3

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:16

Geweldige foto Peelie❤. Geweldig mooi dier ook!

Ik heb jullie adviezen opgevolgd en vandaag de dikste 3 knotpkukken getrokken tot acceptabele bosjes. Ik heb nu 2 proefknotten gemaakt met quick knots en ga zo testen if die een beetje blijven zitten tijdens het rijden. Het ziet er alvast heel goed uit, mooier nog dan met naald en draad en zo snel! Ik had alleen liever de extra lange pinnen gehad

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:22

Mrijn schreef:
Geweldige foto Peelie❤. Geweldig mooi dier ook!

Ik heb jullie adviezen opgevolgd en vandaag de dikste 3 knotpkukken getrokken tot acceptabele bosjes. Ik heb nu 2 proefknotten gemaakt met quick knots en ga zo testen if die een beetje blijven zitten tijdens het rijden. Het ziet er alvast heel goed uit, mooier nog dan met naald en draad en zo snel! Ik had alleen liever de extra lange pinnen gehad

Klinkt goed!

Enne. Bedankt :D