Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:44

Ik weet niet of milieuwetgeving landelijk is (meen van wel), maar gemeente geven er misschien hun eigen draai aan.
Officieel moet je hier een vergunning aanvragen voor een mestput en ik weet dat mijn loonwerker eens een flinke boete heeft gekregen toen na een hele heftige regenbui zijn overloop overliep. En die heeft niet eens paarden :D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:48

Ja maar is dat wellicht omdat hij wordt gezien als zakelijk DD?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:50

Let er ook een beetje op bij het "uit het zicht" leggen dat er ook weleens een vliegtuigje of helikopter de lucht in gestuurd word.
Het zal daar wat minder zijn dan hier, maar in de zomer komen ze bijvoorbeeld veel langs om te controleren op het stoken van grote brandstapels, dat is in de zomer verboden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:58

Hier wordt ook gecontroleerd vanuit de lucht. Er wordt dan ook gekeken of er voldoende van gewas gewisseld wordt, want je schijnt ook niet x jaar achter elkaar aardappels te mogen poten. En tegenwoordig natuurlijk om drugsteelt in de maislanden tegen te gaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:03

De milieuwet is landelijk...
Hier vliegt ook zat over...mijn bult is niet zo groot,zal ook schelen...en ander mik je er een zeil over O:)

Tevaak aardappels in de grond zorgt voor ziekten,schimmels en uitputting.Dus vaak 1 jaar en dan 5 jaar niet.

(Nog gefeliciteerd Spatter Y)(^) )

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:12

Ik heb de mestbult al vanaf we hier wonen zo op de grond. Maar dacht voor de netheid een bak te maken. Ik heb er dus geen bedding bij. De mestbult ligt bij de bomen. Nu zijn er twee dood. Toeval of toch door de mestbult.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:12

Dat zou ik geen toeval meer noemen :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:21

Dus toch maar een bodem leggen ;-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:53

Het kan natuurlijk wel dat door de mest de bodem vochtiger is waardoor wortels gaan rotten..
Aan de andere kant geeft het ook weer meer voedingsstoffen aan je bomen :P

Maar vaak werkt een vaste bodem ook makkelijker (vind ik dan).

We hebben het op stal idd ook wel een keer gehad dat ze een boete op de mat kregen omdat er een beetje mest buiten de plaat lag. (Het gaat dan natuurlijk wel over een bedrijf en geen particulier) Daar is de mesthoop ook niet zichtbaar vanaf de weg, maar hadden idd een hele mooie foto meegestuurd die vanuit de lucht gemaakt was.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:55

Wij hebben hier gewoon een mestplaat gemaakt.Van 4x6 en de betonwanden 2 meter hoog. Dan de buitenkant aarde gestort, lijkt net een gras berg vanaf de weg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:15

Hier vliegen ze ook met regelmaat over zie ik, vooral in de zomermaanden.
Ik heb altijd geleerd dat de grond gaat verzuren van de paardenmest, of is dat niet juist?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:22

Ik heb hier 1 x een klacht gehad van de buren, waren zeikers en toen kwam er milieu politie.
Die constateerde dat de mesthoop verder als 100m van de bebouwing lag en dus de klacht ongegrond was.
Wel mocht de mest maar 5 of 7 maanden op dezelfdse plek liggen, dan moest het opgeruimd worden of anders een betonplaat er onder.
Nu hebben wij natuurlijk een eikenboswei en de grond is net zandstrand , voedingsstoffen toen we er kwamen wonen: NUL!
Dus de groenen klagen niet en verder ook niemand.
Wij verplaatsen de mesthoop regelmatig van links naar rechts langs de randen van ons perceel en inmiddels hebben we na 17 jaar een aardige bodemlaag.
De bomen doen het er goed op en vanuit de lucht zien ze natuurlijk hellemaal niks.
Verder heb ik geen strooisel in mijn stallen , dus alleen maar pure mest en heel veel is dat dus ook niet.

Bedankt voore de felicitaties!
Paar heerlijke dagen op de Veluwe gehad, zonder paard maar met man :D

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:29

Nog een gelukkige verjaardag Spatter! Fijn dat je zo genoten hebt van een paar daagjes erop uit!

Wij (ook België) hebben voor onze nieuwe stallen een vergunning moeten aanvragen via een architect. Het eerste wat die zei toen hij bij ons kwam kijken, was dat we geluk hadden dat er nog nooit klachten geweest waren over onze mesthoop die gewoon op de grond lag. Dat is absoluut niet toegestaan, er moet voor gezorgd worden dat er geen sappen in de grond kunnen dringen. Wij moesten nu dus een mestvaalt op een betonnen plaat hebben (geloof dat er ook richtlijnen waren voor de afmetingen, die weet ik niet meer), en dan moet er een vat in de grond zitten waar de sappen in kunnen lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:33

Mbt die 'sappen' is het wel leuk om te weten dat ik dus ook een mestwateropvangputje heb. Als het regent en het vocht komt boven de rand van de mestput uit moet ik die dus leegscheppen anders loopt het het schone zand van mijn paddock in. En waar laat ik dat mestwater... 20 meter verder in de tuin :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:58

Hier verkast de mesthoop ook wel...ook hier zandgrond.Conifeerhaag klaagt niet en bodemleven is overweldigend,je kunt geen schep in de grond drukken zonder een bult wormen tegen te komen.Wormen gaan hier echt per kg en niet p/st :P

Goed bezig DD :D

Lekker even er tussen uit Spatter :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:02

Nog gefeliciteerd spatter!

Hier een mestbult op een asfaltweggetje. Voor zover ik heb begrepen ook toegestaan, heb niet meer dan 7 paarden en ben niet bedrijfsmatig bezig. Hebben de paarden nu een jaar aan huis, zijn met een leeg pad begonnen en zijn nog niet op de helft. Ga even in overleg met de loonwerker wanneer het het handigst is om hem weg te laten halen. Ik heb dat het liefst aan het eind van de winter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:06

@[***]: ik hoop dat je dat weggetje niet hoeft te gebruiken :D

Net gevoerd, maar ik vind het maar vies koud buiten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:18

Ik verplaats de mesthoop hooguit naar ernaast. Ik las nu inderdaad ook dat je het 7 maanden mag laten liggen en op een andere plaats verder. Met 7 maanden is het bij mij meestal wel weg, maar ik leg het dus op de zelfde plaats weer neer. Ik heb er nooit klachten over gehad. Het wat meer dat ik er zelf over begon te denken.

Pfff het valt nog niet mee om er achter te komen wie ik moert spreken voor het weiland. Ik ben net even naar het projectbord toegelopen. En heb er even een foto van gemaakt. Ik heb de projectontwikkelaar gebeld en die vroegen mij het even op de mail te zetten. Zij zouden zorgen dat het op de juiste plek terecht zou komen. Er komt een zorg instelling die had ik ook al gebeld, maar die hadden ook nog geen idee wie ik moest hebben. Daar ook een mail heen gedaan. Dus nu maar hopen dat er terug gereageerd word. Ik zou het echt super vinden. Mijn man werd er zelf enthousiast van. Maar ik houd niet van wachten. Hoor liever namen zodat ik verder kan vragen -O- Maar wie weten. Geduld is een schone zaak. En als de contacten bij mij moeilijk te leggen zijn zou dat bij een ander ook wel. Ik hoop dat niemand mij voor is. Ik hoorde van mijn buurman dat er al meer mensen naar de grond van zijn nieuwe huisje hadden gevraagd. Dus ik moet maar hard duimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:27

DubbelDun schreef:
@[***]: ik hoop dat je dat weggetje niet hoeft te gebruiken :D

Net gevoerd, maar ik vind het maar vies koud buiten.

Ik gebruik hem dagelijks, door er mest naartoe te brengen..... Het is een oude oversteekplaats voor de 80 km die achter ons loopt. Verder kan je er niet veel mee. Het is dus eigenlijk een doodlopend weggetje. Aan het eind van het weggetje staan ook gewoon bomen en een greppel.

Afbeelding

Het weggetje ligt langs mijn bak. Ik zou mijn palen van de bak kunnen verzetten zodat de paarden op het weggetje kunnen staan, maar mijn bak is kurkdroog en de mesthoop ligt daar prima en zo hebben de buren er ook geen last van.

Het windje is echt koud.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:23

Zo da's een flinke bult!

Hier ook gewoon een dichte bak, halve meter verdiept en opstaande rand van een meter. Voorlopig nog niet vol.

En de nieuwe omheining van de paddock is klaar! Ondergrond is wel wat oneffen nu, daar gaan we vandaag/morgen wat aan doen en dan mag de vrachtwagen met zand komen.
En daarna moet ik voorlopig even ophouden met zeuren van mijn vriend. :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:44

Gypsy schreef:

Hopen dat ie een kort geheugen heeft :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:49

Tinky12 schreef:
Gypsy schreef:

Hopen dat ie een kort geheugen heeft :D

Idd.... Project kliko slowfeeder is namelijk mislukt en ik heb nu weer een nieuw idee. *\o/*

Ooit hé... Wil ik een hooivoerautomaat en een paddockcleaner. Dan rijd ik s'ochtends een rondje om de drollen op te ruimten, gewoon lekker zitten en rijden, en de rest gebeurt automatisch. Daar droom ik van. :')

Om precies te zijn wil ik een PP met op de 2 uiterste hoeken een hooivoerautomaat. Die bieden dan beurtelings 20 min hooi aan zodat paardlief de hele dag op en neer kan sjouwen.
Het grenst aan het randje van paardjepesten maar is wel heel gezond voor die bolle. := }> O:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:10

Zou zo'n blad-ruim apparaat niet werken om mest op te ruimen? Of zou dat te zwaar zijn?

Hier sleep ik de mest gewoon over de wei 1 of 2 keer per jaar. Voordeel hier is ook wel dat ze niet op 1 plek mesten dus de mest ligt al verspreid. Hoef alleen maar te zorgen dat de hopen uit elkaar liggen vloer een flinke regenbui.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 16:14

Geen idee....

maar op een dag noemen we het nog steeds "poepscheppen" maar doe ik eigenlijk dit:

*droomt verder*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:19

Lijkt me wel wat maar werkt het ook als het gras wat langer is dan in het filmpje?