Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:17

Ik heb bokker Delphi laten komen met een hele zooi schoenen. Lekker lopen passen (het was echt zo'n vrouwenfeestje, daar stond mijn merrie dan met aan elke hoef een andere schoen :D) en uiteindelijk het perfecte paar gevonden.

Ik kan er alles mee, gewoon over gras, strand, door water. Ze blijven perfect zitten. Maar het liefst draven we lekker over het asfalt. Je hebt hier in de polder alleen maar modderige bermen. Als het nat is en er rijd een trekker doorheen omdat 'ie moet passeren is in ene 20 meter berm naar de :x Nou neem dan je paard maar terug naar stap en ga de weg maar op, als je geen ijzers hebt. -O- Op den duur was ik dat echt beu. Nu kunnen we aan een stuk door draven en zelfs galopperen doe ik op de weg, veel veiliger. *\o/*

Nu bekap ik wel zelf, bij PN de cursus NB gedaan. Mega interessant. Je stuit wel op wat weerstand, iedereen op stal riep van nou straks heb je geen paard meer als je dit gaat doen. Tja... Alledrie de paarden die ik zo bekapt heb deden het er prima op. Ik heb een ex-hb'er staan, die kwam met platte tot bolle zolen bij de vorige eigenaar vandaan. HB was al een paar jaar geleden. Binnen enkele maanden had ze de mooiste holle zolen. Heeft nooit ook maar 1 pas gevoelig gelopen.

Sorry nu zal ik weer ophouden met mijn zweefteef gelul. :*

zoefie

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:24

Nee hoor geen zweefteef gelul, klinkt goed goed hoor, draven op de weg, hier last van veel verharde paden. ik ga bokker Delphi een googelen dankjewel voor de info

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:29

Ik heb geen ervaring met hoefschoenen, maar vertragen die niet enorm in beweging bij het neerzetten? Net als op een rubberen vloer?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:32

Hier rij ik veel over de schouwpaden langs de sloten. Mooi een sloot tussen het paard en de weg, alleen op sommige plekken veel molshopen ;)

Over de kofferweger van de Action helemaal heen gelezen, maar dat is zeker een goed idee! Het is zo slecht in te schatten!

@Gypsy, PN = paard natuurlijk? NB = natuurlijk bekappen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:46

_Lorette_ schreef:
Ik heb geen ervaring met hoefschoenen, maar vertragen die niet enorm in beweging bij het neerzetten? Net als op een rubberen vloer?

Nooit iets van gemerkt :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:46

*gaat morgen maar de action*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:51

Jep Santos gaat door voor de koelkast. -:) Klinkt heerlijk die schouwpaden... Wij hebben maar een trailer aangeschaft, af en toe gaan we dan maar naar de domeinen. (Bos, duin, strand.) Da's ook niet verkeerd. :D En met die hoefschoenen is een rondje polder tegenwoordig ook weer leuk.

Ik heb geen idee of jullie 't kunnen zien maar hier mijn merrie voor 't eerst met hoefschoenen. Volgens haar remt het absoluut niet af. :') Sommige paarden worden heet als ze hun springzadel opkrijgen, sommigen als ze een martingaal omkrijgen. De mijne doet :wow: als ze haar hardloopschoenen ziet want dan weet ze dat we lekker gaan scheuren. *\%/*

Edit laat maar, is niet zichtbaar.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:16

Je Mosh, ziet er prima uit jouw bak. Ik moet er ook weer eens wat aan gaan doen maar ik hik weer zo aan tegen de kosten.
Hij ligt er nu ongeveer 25 jaar. Heb voor het aanleggen destijds 17.000 gulden voor betaald, toen was die loei zwaar, veel sproeien en slepen. Later is er een laag chips op gegaan, toen is die een paar jaar prima geweest.
Van de chips was op een gegeven moment dus niets meer terug te vinden en er moest weer zand bij, dus weer een zware bak. Vier jaar geleden kokos doorheen laten freezen top!! Mooie stabiele bodem, kan de mest weghalen en op de mesthoop gooien zonder dat er narigheid op de hoop komt. Maar nu kom ik weer op het punt dat er weer een laagje zand bij moet . De bak wordt overdag als paddock gebruikt en iedere dag drollen scheppen voor drie paarden verdwijnt er weer het hoognodige zand. Van de zomer eerst weer een gedeelte van de omheining van de bak vervangen en gerepareerd, hoppa weer bijna 400 euro aan hardhout plus kosten voor een mannetje erbij om mij te helpen . Mijn man houdt zich wat de paarden en buitenboel betreft afzijdig en is in het weekend huisman wat weer als voordeel heeft dat ik einde van de dag binnen kom in een schoon huis, lekker eten en mijn wijntje staat klaar.

Laagje van 5 cm mc3 zand, 700 euro, kokos erbij, denk 300, loonwerker erin om zand uit te rijden, te freezen en te vlakken 300.
Buiten de omheining van de bak ook nog nieuwe grondkabels voor de verlichting laten aanleggen ( liggen er op dit moment nog boven aarde, moet ik nog ingraven ) 25 m3 laten uitgraven en laten bestraten, nieuw zand in de paddock en eigenlijk was de dakgoot eerst aan de beurt geweest want die lekt .....

Zucht.....nu nog op verlanglijstje mini tractor. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:12

Wat een coole piste Mosh!
Zucht, als ik geld teveel had zou ik het allemaal wel weten :)

Ik moet niet wagen van iets te forceren bij mij aan stal. Natuurgebied, de groenen, etc.. Maar het voordeel is wel dat ik maar 50m over de baan moet naar links of rechts en dan uren het groen in kan :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:17

@Jadybabe, een paar honderd euro is niets hoor... van de week weer 2 vrachtwagens zand laten komen... dan idd grondkabel hier, nieuwe verlichting daar... en dan staat een nieuw dak van de stal ook hoog op mijn verlanglijst, want er komen hier steeds meer emmers in de stal te staan bij regen (gelukkig nog niet in de boxen) :(

Soms denk je dat je ze beter in pension zou kunnen hebben, maar dan hadden we er geen 4 gehad :+

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:35

Ja het kost allemaal maar.... Heb nu de grootste investeringen voor de komende jaren achter de rug. Aankomend voorjaar staat nog wel de wei en de longeerpaddock omheinen in de planning. Het zand is echt duurr hè! Komt ook door de ligging denk ik.

Het huis en straks de tuin.. Al heeft het verder geen haast ofzo.

Kan hier helaas niet zo leuk buitenrijden, dus in die zin ben ik dan wel weer jaloers :P Wat betreft de vrijheid van het inrichten van het erf worden wij ook aardig beteugeld :o

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:39

Ik heb ook helemaal geen aangelegde piste. Mijn piste is gewoon een stuk weide omgefreesd en regelmatig bijhouden met slepen. Ligt doorsnee een stuk harder dan de pistes die ik hier op bokt zie rondgaan. In de winter moet ik ze wel hard houden anders heb ik een modderpoel. Nu loopt het water er nog redelijk af..
Ik rij trouwens ook liever in een wat te harde piste dan in dat zavelzand waar ze tot aan hun koten in wegzakken.. En dan verbaasd zijn dat ze peesblessures krijgen..

Uiteraard kan ik nu ook niet in mijn piste zelfs longeren is geen pretje meer dus trainen we enkel in het bos. Het is dat of een volledige winterstop en dat zie ik niet zitten :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:43

ik heb wel een fijne bak, met polyvlokken,

maar heb nog wel wat zaken op mijn lijstje wat ik alelmaal nog wel wil, maar nu geen geld voor heb, bv nieuw dak op de stal, wil graag al het asbest kwijt.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:43

Dat heb je goed Santos. Mijn zus staat op een luxe pensionstal waar ze bij wijze van spreken alleen maar hoeft te rijden. Ik heb ook nog een baan van 40 uur en zelfs in de zomer als de paarden op land staan is er altijd wat te doen. Nu staan de goten op het programma om aangepakt te worden en er ligt nog steeds asbest op het dak. Wordt ook nog een plan van aanpak, zand aanvullen in de bak,met de goten ook de regenpijpen, er moet nog een hek om het gedeelte wat opnieuw is bestraat, wordt nieuwe hooiplek.
Lekkende kraan die me al een tijdje irriteerd maar waar ik niet aan toe kom. Hahaha...verveling komt in ons woordenboek niet voor.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:46

Oh Fokfanaat, lees nu dat we hetzelfde probleem hebben qua dak. Van ons is het nog een aardige lap.
Stallen met opslag ik denk zo'n 30 meter, aan twee kanten want het is een puntdak.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:48

hou maar op, ik heb al 3 asbestdaken vervangen, maar heb er nog 3 over.....
de paardenstal 16 x 4 en nog 2 garages van 6 x 5 ofzo

wij hebben het wel zelf gedaan, dan in speciale zakken verpakt en naar de sloop (daar betaal je per kilo afvoer)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:50

Pffff......Hebben jullie het zelf af kunnen voeren of moest daar een bedrijf voor komen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:08

wij hebben het dus zelf gedaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:11

Jullie zijn echt niet bij te houden, even niet meelezen en jullie zijn gewoon 20 pagina's verder. :wow:

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:36

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Die van de paardenstal heeft toevallig geen asbest, maar we moeten nog die van de kapschuur ooit vervangen ;(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:52

Ik ook, we hebben nu golfplaten. Met de lichtstraten ben ik wel blij maar ik heb liever een pannendak

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:01

Mbt asbest; vanaf 2024 is het hebben van asbest op een dak verboden. Dus voor die tijd móet het er echt af !! Bedrijven kunnen gebruik maken van de subsidieregelingen voor de verwijdering van asbest. Particulieren moeten de kosten zelf betalen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:07

ik gok zomaar dat daar voor particulieren ook wel een regeling voor komt, ze kunnen echt bv oude mensen met een klein pensioentje oid ineens verplichten tig duizend ineens neer te leggen voor nieuwe daken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:09

Ook die hebben 30 jaar de tijd gehad om zich voor te bereiden !!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:10

zoveel communucatie is daar niet voor geweest