Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:08

Dat is goed te doen Alja! Ik betaal niets als er niets aan de hand is. Enkel wanneer er behandeld wordt.

Vorig jaar op de andere stal kwam een tandarts die enkel grote stallen en ruiters doet. Was kassa met 100 euro voor wat vijlwerk!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:12

Belachelijk dat ze zo in prijs kunnen verschillen..
Die van mij kost bij enkel controle ook niets, alleen wanneer haar onderhoud is kost het €55,-.
Als er overige dingen moeten gebeuren komen daar nog extra kosten bij (zoals kiezen trekken, wolfstanden verwijderden, elektrisch vijlen, etc.)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:13

Ik betaal ook niks als er niks gedaan hoeft te worden, maar aangezien ze gewoon maar één keer per jaar naar de tandarts gaat, zijn er altijd wel wat randjes bij te vijlen. Daarvoor betaal ik 45 euro.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:56

Ik betaal 105 inc verdoving voor de tandarts

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:03

Mijn paard moet elektrisch worden behandeld en verdoofd. Ben tussen de 130-150 kwijt (en dat 2x per jaar).

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:06

Wat makkelijk dat jullie dit bijgehouden hebben. Ik zat erover na te denken binnenkort een paard aan te schaffen, maar ik denk dat ik nog maar even goed door spaar :o

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:20

Er zit groot verschil in elektrisch of handmatige behandeling. Zonder verdoving kunnen ze er gewoon niet goed bij, elektrisch met verdoving is duurder maar ook kwalitatief beter, ze kunnen anders nooit bij de achterste kiezen. Dat is dus ook het verschil tussen een tandarts en gebitsverzorger. Die 2 zijn echt verschillende beroepen/ opleidingsniveaus.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:49

Mijn tandarts vijlt electrisch zonder verdoving.Hij geeft er zelfs lezingen over.
Hij kan dan prima achterin komen.
Kost 65€ excl voorrijkosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:13

Hier idd ook elektrisch onverdoofd

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:16

Handig om bij te gaan houden.. Ik heb 2 Shetlanders. Deze maand 130 aan stalling verder nog niets. Vorige maand was wel een dure maand, tandarts, entingen, stalling dubbel (stal verandert), tuig, aanpassing wagen... Dus nu even rustig aan als dat mogelijk is!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:02

ambre schreef:
Mijn tandarts vijlt electrisch zonder verdoving.Hij geeft er zelfs lezingen over.
Hij kan dan prima achterin komen.
Kost 65€ excl voorrijkosten.

Precies! Die van mij kan er ook prima bij en het gebeurd altijd netjes.. ik mag ook altijd voelen en kijken naderhand :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:08

DatBenIkNou schreef:
Er zit groot verschil in elektrisch of handmatige behandeling. Zonder verdoving kunnen ze er gewoon niet goed bij, elektrisch met verdoving is duurder maar ook kwalitatief beter, ze kunnen anders nooit bij de achterste kiezen. Dat is dus ook het verschil tussen een tandarts en gebitsverzorger. Die 2 zijn echt verschillende beroepen/ opleidingsniveaus.

Paard doet ook wonderen. Die van mij kan probleemloos elektrisch zonder verdoving.

_classic schreef:
Wat makkelijk dat jullie dit bijgehouden hebben. Ik zat erover na te denken binnenkort een paard aan te schaffen, maar ik denk dat ik nog maar even goed door spaar :o

Het is ook maar hoe gek je jezelf laat maken.
Als je per se 20 hoofdstellen en 40 dekjes meent nodig te hebben, dan loopt het in de papieren. Als je simpel, degelijk spul koopt en daar zuinig op bent, gaat het jaaaren mee.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:30

ikke schreef:
_classic schreef:

Het is ook maar hoe gek je jezelf laat maken.
Als je per se 20 hoofdstellen en 40 dekjes meent nodig te hebben, dan loopt het in de papieren. Als je simpel, degelijk spul koopt en daar zuinig op bent, gaat het jaaaren mee.

Dat is waar, en vaak kun je zadel en hoofdstel voor een klein prijsje bij een paard erbij krijgen.
En inderdaad 40 dekjes en 50 halsters en touwen zijn overbodig en duur.
Alleen het nodige is ook prima, en niet eens zo duur.

En daarnaast zou ik waarschijnlijk voor een vriendenprijsje een paard bij mijn vriend zijn familie kunnen stallen, het enige nadeel is dat ze daar volgens mij alleen weidegang hebben. En het paard wat ik op het oog had is gewend om s'nachts, in de regen en in de winter op stal te staan..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:30

Is het geen mogelijkheid om een schuilstalletje neer te zetten dan? Dan is het probleem opgelost!

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:31

joyce2 schreef:
Is het geen mogelijkheid om een schuilstalletje neer te zetten dan? Dan is het probleem opgelost!

Dat zou eventueel wel kunnen jaa, bedankt! :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:36

Haha, geen dank hoor! Dacht er toevallig aan omdat we de paarden laatst verhuisd hebben en die zijn ook gewend om 's nachts en met slecht weer op stal te staan. Nu staan ze 24/7 buiten, maar wel met de mogelijkheid om ergens droog te staan, als ze dat echt willen. Ze maken er ook graag gebruik van, dus het is geen overbodige luxe, maar volgens mij missen ze hun stal verder echt niet ;)

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:37

Een schuilstal is inderdaad wel makkelijk, en een niet al te dure oplossing. Ook leuk voor de haflingers die in dezelfde weide staan.
Ach ik heb de tijd nog om erover na te denken, want ik zal eerst toch nog even moeten sparen voor het paard zelf :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:45

_classic schreef:
Een schuilstal is inderdaad wel makkelijk, en een niet al te dure oplossing. Ook leuk voor de haflingers die in dezelfde weide staan.
Ach ik heb de tijd nog om erover na te denken, want ik zal eerst toch nog even moeten sparen voor het paard zelf :')

Streef er dan naar om zoveel te sparen dat je ongeveer 2x het beoogde aankoopbedrag hebt voordat je het paard koopt. Heb je gelijk een fatsoenlijke buffer, hoef je je ook niet zo druk te maken om wat details die je niet voorziet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:01

Ik moet toch toegeven dat een paard duurder is dan ik vooraf had berekend. En dan ben ik niet echt een shopaholic als het op paardenmateriaal aankomt.
Daarom dat ik het wel eens ben met de uitspraak 'je moet zonder blikken of blozen 500 euro opzij kunnen zetten'. Letterlijk, zonder blikken of blozen. Geen 'ja, het zou lukken, maar dan moet ik wel....'.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:09

Hoppa! Mijn geldboom vretende bruine monstertje is goed gestart in april :') hij stond al drie maanden stil door een blessure (waar ik in maart de mri a 1000 van moest betalen) en maandag mochten we eindelijk naar de kliniek... schopt die net in de paddock tegen een hek aan en moest gehecht worden |o *zucht*

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:19

Ben een bestandje aan het maken voor de kosten!
Ik heb dit al:
Ontworming
Enting
Hoefsmid
Voer
Stalbedekking
Gebitsverzorging
Les

Is er nog iets?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:27

lees het topic maar door dan zie je wat het ons (eigenaren) daadwerkelijk kost.
Het hangt ook helemaal af van waar je je paarden neerzet welke kosten je krijgt, (voer in of exclusief etc).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:42

Denk dat april voor mijn begrippen duur gaat worden. Maar als ik sommige kosten voorbij zie komen mag ik eigenlijk niet klagen. De hoefsmid komt, moet een nieuwe rijbroek, voor de eczeem nog wat halen en ik begin weer met lessen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:46

Gini schreef:
Ik moet toch toegeven dat een paard duurder is dan ik vooraf had berekend. En dan ben ik niet echt een shopaholic als het op paardenmateriaal aankomt.
Daarom dat ik het wel eens ben met de uitspraak 'je moet zonder blikken of blozen 500 euro opzij kunnen zetten'. Letterlijk, zonder blikken of blozen. Geen 'ja, het zou lukken, maar dan moet ik wel....'.

Helemaal mee eens, je weet gewoon nooit wat er op je pad komt qua (onverwachte) kosten. En het ene paard is het andere niet (qua hoefsmid, DA etc) dat weet je nooit van te voren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:15

Klopt, die van mij was, behalve de entingen, de eerste jaren volledig kostenloos... maar na een koliekoperatie en zijn bijkomende lompigheid kost hij me de laatste jaren erg veel :+