Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:32

Urielle schreef:
Sees schreef:
Dat moet voor mijn smid ook dus ik pluk mijn paard 30min voor hij komt uit de wei ;).
Als de DA komt poets ik mijn paard even vantevoren, overigens heeft er nog nooit eentje geklaagd over een nat of vies paard hier.
Wij hebben gewoon noodstallen overigens, mocht het nodig zijn (en ik heb een eigen stal, ik gebruik hem alleen zo min mogelijk ;).

Ik rij zelfs niet voor de smid komt bij slecht weer omdat ik daarna de benen af moet spuiten en die zijn na een half uur echt nog wel goed nat helaas.
DA idem, haal ik een paard uit de regen dan moet hij dus zeker wel een uurtje of twee op voorhand binnen zijn sinds mijn solarium niet meer aangesloten is oid (doet het niet iig) zodat hij kan opdrogen. En eer die man weer weg is zijn we ook weer even verder, dan staan ze dus niet veel meer buiten, zeker als er ook nog rijden op de planning staat. Het is ook nog irritant dat ik een vage tijdschatting heb omtrent het dagdeel en dat er dan wel gebeld wordt als hij bij het vorige adres vertrekt. (En god verhoede dat ie zonder aankondiging op het erf staat want dan krijg ik mijn ene paard niet eens meer te pakken, die weet dan al hoe laat het is _O- )

Nou zijn dat maar losse dagen natuurlijk.

Hm, tja dan zijn jouw smid en de mijne een andere mening toegedaan over vanaf wanneer ze de hoeven kunnen bekappen ;).

Waarom moet een paard droog zijn als de DA komt? Weigert de DA paarden die 24/7 buiten staan te onderzoeken dan? Zal ook wel DA afhankelijk zijn dan? De onze doet daar nooit moeilijk over...

Toen ik nog op een stal stond waar ze na 15u niet meer naar buiten mochten (als ze voor die tijd buiten stonden werden ze rond 17u binnengehaald) zorgde ik gewoon dat de DA en HS kwamen buiten de weidegang tijd om. Ook rijden deed ik niet in mijn paard zijn weidetijd ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:33

Urielle schreef:
Sees schreef:
Voor zichzelf ja, niet voor het paard.

Daar kun je niets over zeggen zonder de individuele situatie van baas en paard te kennen.

Ik durf te beweren dat de overweging om een gezond paard 24/7 op stal te zetten volledig ten goede komt van de eigenaar en niet van het paard ;). Ongeacht welk paard en welke eigenar ;).

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:34

Gelukkig staat geen enkel paard (overslaande eigenaren daargelaten) daadwerkelijk 24/7 op stal. Over zwart wit kijken gesproken.. Als we 24/7 weidegang of buitengang zeggen, dan zijn we te extreem dingen aan het benoemen, maar ondertussen.. :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:40

Lusitana schreef:
Maar geen enkel onderzoek beweert dat alleen aan die behoeften kunnen voldaan als een paard 24/7 buiten staat. Dat is het punt.
Men gebruikt als argument "onderzoek wijst uit" maar er is geen enkele conclusie van onderzoeken dat een paard 24/7 buiten zou moeten zijn en al helemaal niet als de omstandigheden niet helemaal je van het zijn.

Lusitana, dit is de laatste keer dat ik het zeg want er blijft hardnekkig overheen gelezen te worden, NERGENS zeg ik (of wie dan ook in dit topic volgens mij) dat 24/7 de enige mogelijkheid is, het walhalla is, of voor ieder paard geschikt is.

Lusitana schreef:
Onderzoek heeft ook uitgewezen dat de meeste nederlandse paarden te dik zijn. Dit kun je ook met het blote oog zien.
Dit komt met name door de weidegang waar het lastig is controle te houden op de opname van voedsel.
En het meeste gras is oorspronkelijk gezaaid om melkkoeien van behoefte te voldoen, veel te rijk voor paarden.

Anders inzaaien en het probleem is opgelost ;).

Lusitana schreef:
Dat een paard beweging etc moet hebben sluit niet meteen uit dat we hun gezondheid op andere aspecten ook gewoon in de gaten moeten houden en daarom niet alle paarden 24/7 buiten kunnen hebben, bv en in het geval van bepaalde blessures periodiek zelfs helemaal op stal moeten houden.

Dit zegt toch ook niemand?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:42

chelle_dora schreef:
Gelukkig staat geen enkel paard (overslaande eigenaren daargelaten) daadwerkelijk 24/7 op stal. Over zwart wit kijken gesproken.. Als we 24/7 weidegang of buitengang zeggen, dan zijn we te extreem dingen aan het benoemen, maar ondertussen.. :')

Chelle_dora, er staan zát paarden alleen maar op stal buiten de tijd met de eigenaar om. Ook dát heb ik al meerdere keren aangegeven maar in herhaling vallen is blijkbaar nodig, helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:42

En wat is tijd met de eigenaar?
Mijn pony staat ook uren buiten. Wel met mij ernaast, of dat ik in ieder geval op stal ben. Ja, kost mezelf ook 4 uur van m'n tijd, knol is wel buiten. Is dat dan ook tijd met de eigenaar? :+

Vandaar dus ook dat ik zeg, ik ken weinig paarden die echt daadwerkelijk 24/7 op stal staan. En tijd met de eigenaar, is nog steeds eruit. Is niet hetzelfde, dat hoor je mij ook niet zeggen, maar is wel eruit. Dus ik ken er weinig hoor die echt 24/7 opgehokt staan omdat de eigenaar geen tijd/geen zin/geen vervoer heeft om te komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:44

Urielle schreef:
Bowen schreef:
Binnen blijven voor smid en dierenarts is baarlijke onzin trouwens en met een gedegen schuilmogelijkheid vallen heel veel van je bezwaren ook al weg. Gooi dan ook nog een verhard stuk in de mix en nog meer wordt onzin.

Voor mijn smid moet je paard als hij komt wel droge en propere benen/voeten hebben dus dan zal ik ze toch echt binnen moeten houden want buiten lukt dat niet.
Dierenarts idem, die heeft graag een schoon en droog paard voor inspuitingen en bij blessures is het afhankelijk van het onderzoek, de ene keer moet het paard juist vooraf buiten om zoveel mogelijk vocht en zwelling eraf te lopen omdat er anders niet onderzocht kan worden, de andere keer adviseert hij om binnen te houden tot hij weet wat het is zodat het niet verder verergert.
Ook willen zij wel dat je paard gewoon direct te pakken is als ze komen, dat je er niet nog anderhalf uur achteraan moet sjouwen voor zij met hun behandeling kunnen beginnen (logisch ook, er zitten nog klanten achter die ook graag geholpen willen worden)

Wat valt weg met een schuilmogelijkheid en verharding dan? Ik denk dat je er nogal makkelijk over denkt.

Schoon zijn de hoeven zo, droog hoeven ze niet te zijn. Als er wat aan de hand is waardoor het het advies krijgt je paard op een klein stukje te houden dan is dat zo gebeurd(zelfs bij 24/7 buiten zijn er mogelijkheden om even apart te zetten, maar nogmaals, we hebben het niet over perse 24/7 buiten, we hebben het over alleen naar buiten voor werk).

Je paard direct kunnen pakken is opvoeding, als je anderhalf uur achter je paard aan moet sjouwen heb je iets heel verkeerd gedaan, dan is de relatie misschien toch niet zo goed als je wel dacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:45

Sees schreef:

Dat is wel héééééél erg makkelijk gesteld hé ... Kan enkel maar als het je eigen stuk grond is, want zelfs als je het huurt zal je waarschijnlijk wel toestemming moeten vragen aan de eigenaar voordat je dergelijke zaken gaat ondernemen ... Heel makkelijk om dat soort dingen te roepen als dé oplossing en even de praktische kant vergeten ..

Sees

Dat lijkt me nogal logisch of niet? Als jij hem aan een touwtje vast hebt is dat nog steeds geen vrije buitengang of wel?

Daarmee zeg ik niet dat jij niet alles doet wat in jouw kunnen ligt, voor mij zou het alleen absoluut niet genoeg zijn :o.

Anoniem

Wie zegt nou weer dat ik dat dier dan aan een touwtje heb?
Een paddock is ook geen vrije buitengang en een weiland met een hek eromheen ook niet. je limiteerd hem altijd wel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:46

[***] schreef:
Sees schreef:

Dat is wel héééééél erg makkelijk gesteld hé ... Kan enkel maar als het je eigen stuk grond is, want zelfs als je het huurt zal je waarschijnlijk wel toestemming moeten vragen aan de eigenaar voordat je dergelijke zaken gaat ondernemen ... Heel makkelijk om dat soort dingen te roepen als dé oplossing en even de praktische kant vergeten ..

Ik heb geen eigen grond en toch is het hier gebeurd. Kwestie van een goede pensionhouder ik schep niet voor niets op dat wij een toppensionhouder hebben :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:48

Bowen schreef:
Schoon zijn de hoeven zo, droog hoeven ze niet te zijn. Als er wat aan de hand is waardoor het het advies krijgt je paard op een klein stukje te houden dan is dat zo gebeurd(zelfs bij 24/7 buiten zijn er mogelijkheden om even apart te zetten, maar nogmaals, we hebben het niet over perse 24/7 buiten, we hebben het over alleen naar buiten voor werk).

Je paard direct kunnen pakken is opvoeding, als je anderhalf uur achter je paard aan moet sjouwen heb je iets heel verkeerd gedaan, dan is de relatie misschien toch niet zo goed als je wel dacht.

Voor mijn HS moeten de voeten wel droog zijn anders slijten zijn vijlen te snel maar dat zijn ze in een half uur ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:48

Dus nu zijn niet enkel de eigenaars slecht, maar zijn er ook nog eens enkel slechte pensionhouders (behalve die van jou dan) ... Het wordt mooier met de keer :+

Trouwens, laat nog dat het mag van de pensionhouder of eigenaar .. Wat heb je eraan? Ik bedoel, op de vorige stal zou ik ook mogen gezaaid hebben wat ik wilde ga ik vanuit, maar daar had ik ook niks aan gehad .. Voordat ze weer op dat gras konden was ik weg ... Mijn droge stuk voor de schuilstal ligt daar nu ook voor anderen te plezieren .. en ik geef toe dat dit mij tegenhoudt om zelf grote dingen te ondernemen ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:49

chelle_dora schreef:
Een paddock is ook geen vrije buitengang en een weiland met een hek eromheen ook niet. je limiteerd hem altijd wel.

Sorry hoor, dat leek me logisch doordat je zei dat je er naast stond...

Het gaat mij om vrije buitengang, of jij er nou naast staat te kijken of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:50

Sees schreef:
chelle_dora schreef:

Sorry hoor, dat leek me logisch doordat je zei dat je er naast stond...

Het gaat mij om vrije buitengang, of jij er nou naast staat te kijken of niet.

Verder lezen dan de komma doet wonderen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:51

[***], tja call it as you will maar de mijne gaat iig wel mee met de wensen van zijn klanten ;).

Je kan als pensiongasten ook meer meedenken met de pensionhouder en met hem om de tafel gaan. Aanbieden mee te batalen etc ;).

Bowen

chelle_dora schreef:
Mijn pony staat ook uren buiten. Wel met mij ernaast, of dat ik in ieder geval op stal ben. Ja, kost mezelf ook 4 uur van m'n tijd, knol is wel buiten. Is dat dan ook tijd met de eigenaar? :+

Vandaar dus ook dat ik zeg, ik ken weinig paarden die echt daadwerkelijk 24/7 op stal staan. En tijd met de eigenaar, is nog steeds eruit. Is niet hetzelfde, dat hoor je mij ook niet zeggen, maar is wel eruit. Dus ik ken er weinig hoor die echt 24/7 opgehokt staan omdat de eigenaar geen tijd/geen zin/geen vervoer heeft om te komen.

Nou ja een eind terug in deze discussie iemand die zonder blikken of blozen vertelde dat ze weleens een dagje oversloeg bij een paard die verder volledig op stal stond, dat zelfs nog verdedigde. Bij meerdere dagen niet kunnen komen regelde ze dan wel dat het paard in een manegeles meeliep.
Veel mensen die fulltime werken en geen 4 uur per dag de tijd hebben om bij hun paard te zijn, of in ieder geval niet elke dag dat kunnen bieden.

Ik denk dat je onderschat hoe lang sommige paarden op stal staan. Dat dat er meer zijn dan je lief is.

Sees

chelle_dora schreef:
Verder lezen dan de komma doet wonderen.

Niet zo kinderachtig reageren doet de dicussie ook geen kwaad Chelle ;).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:53

Sees schreef:
Bowen schreef:

Voor mijn HS moeten de voeten wel droog zijn anders slijten zijn vijlen te snel maar dat zijn ze in een half uur ;).

Gelukkig ziet de mijne dat als haar probleem, had ze maar geen hoefsmid moeten worden ;)

Maar verder heb je helemaal gelijk, die hoeven zijn zo droog, om daarom nu een paard 24/7 op stal te hebben is een beetje raar. Desnoods zet je ze die dag even in de ochtend op stal, of een paar uurtjes. Een keertje wat extra op stal kan ook geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:54

Sees schreef:
[***], tja call it as you will maar de mijne gaat iig wel mee met de wensen van zijn klanten ;).

Je kan als pensiongasten ook meer meedenken met de pensionhouder en met hem om de tafel gaan. Aanbieden mee te batalen etc ;).

Oh, maar dat doet die van mij ook hoor ... Mijn pony's staan 10u buiten (nu, in de zomer langer), hebben hun eigen paddock met schuilstal (heb ik dus ingepalmd als nieuwe klant), daar staat een hooibak in de schuilstal en hebben ze palen in de grond geklopt om hooinetten aan op te hangen. De stalhulp doet naast het gewone werk ook nog eens extra mijn pony's voorzien van onbeperkt voordroog en water. Mijn pony's krijgen als enige op de hele stal een bepaald voer, wat dus betekent dat ze dat voor mij speciaal aankopen (zelfs moeten bestellen) en ze doen bij mijn blinde pony elke dag zalf in zijn ogen .. Bij mijn eczeempony letten ze erop of hij niet teveel jeuk heeft en doen dan de deken weer op moest hij zonder staan. Etc. etc. En dit allemaal voor dezelfde prijs als alle andere pensiongasten ... Dan ga ik niet klagen over een modderige schuilstal := Of eisen dat ze ander soort gras zaaien omdat dit beter is voor mijn paarden ofzo (niet dat ze op gras staan, maar als voorbeeld). En dat is dan nog maar over de verzorging, verder helpen ze mij ook nog met de koets en het mennen enzo .. en daar kruipt ook tijd in ...

Dus hier ook echte toppensionhouders hoor ...
En verder heb ik al eerder uitgelegd waarom ik er niet om sta te springen om zelf nog extra geld op te hoesten om bepaalde dingen te veranderen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-13 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:54

Bowen schreef:
chelle_dora schreef:

Nou ja een eind terug in deze discussie iemand die zonder blikken of blozen vertelde dat ze weleens een dagje oversloeg bij een paard die verder volledig op stal stond, dat zelfs nog verdedigde. Bij meerdere dagen niet kunnen komen regelde ze dan wel dat het paard in een manegeles meeliep.
Veel mensen die fulltime werken en geen 4 uur per dag de tijd hebben om bij hun paard te zijn, of in ieder geval niet elke dag dat kunnen bieden.

Ik denk dat je onderschat hoe lang sommige paarden op stal staan. Dat dat er meer zijn dan je lief is.

Ik zei dan ook in een ander aanvullend bericht al, eigenaren die hun paarden een dag overslaan daargelaten.
Ik zit hier ook van 's morgens 9 tot een uur of 4 op kantoor, soms kan ik tussendoor naar stal en anders wordt het gewoon een late avond. Dat weet je als je aan paarden begint. Ik voel er niks voor om d'r 40 kilometer verderop te zetten (en ja, dat heb ik echt wel gedaan, maar vond ik niet prettig) dus doe ik er zelf zo veel mogelijk aan om d'r veel buiten te hebben. En met mij zijn er echt wel veel meer eigenaren die dat doen. Ja goed, ze redden de 12 uur per dag buiten niet.. Maar als je op pensionstallen onderling wat met elkaar regelt moet jij eens opletten hoelang je paard buiten komt.. Dan maar een stal, het kan wel, kost net zo veel moeite en dan kan ik nog iedere dag naar mn paard ook.. In plaats van 200 euro betalen en 2x per maand langs kunnen gaan.

Overigens, enerzijds vertel je dus dat mensen die fulltime werken mogelijk geen tijd hebben om zo veel op stal te zijn. Hoe kunnen ze dan wel tijd hebben om 2 of 3x per dag op stal te zijn om het paard even op stal te zetten voordat de hoefsmid komt, dan met de hoefsmid weer terug te komen en 's avonds ook nog te komen om bijvoorbeeld binnen te zetten of te rijden? :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:56

Bowen, ja dat kan natuurlijk ook. Ik denk dat als de vijlen van mijn smid sneller slijten, dat uiteinelijk wel weer aan de klant doorberekend wordt dus ik vind het ook wel prima ;). De hoeven zijn inderdaad zo droog en ik neem aan dat de meeste mensen toch wel vóórdat de smid er is op stal zijn dus dat zou geen probleem moeten kunnen vormen denk ik. Maar ja blijkbaar is toch niet iedere smid of DA hetzelfde ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:59

[***] schreef:
Sees schreef:

Oh, maar dat doet die van mij ook hoor ... Mijn pony's staan 10u buiten (nu, in de zomer langer), hebben hun eigen paddock met schuilstal (heb ik dus ingepalmd als nieuwe klant), daar staat een hooibak in de schuilstal en hebben ze palen in de grond geklopt om hooinetten aan op te hangen. De stalhulp doet naast het gewone werk ook nog eens extra mijn pony's voorzien van onbeperkt voordroog en water. Mijn pony's krijgen als enige op de hele stal een bepaald voer, wat dus betekent dat ze dat voor mij speciaal aankopen (zelfs moeten bestellen) en ze doen bij mijn blinde pony elke dag zalf in zijn ogen .. Bij mijn eczeempony letten ze erop of hij niet teveel jeuk heeft en doen dan de deken weer op moest hij zonder staan. Etc. etc. En dit allemaal voor dezelfde prijs als alle andere pensiongasten ... Dan ga ik niet klagen over een modderige schuilstal := Of eisen dat ze ander soort gras zaaien omdat dit beter is voor mijn paarden ofzo (niet dat ze op gras staan, maar als voorbeeld). En dat is dan nog maar over de verzorging, verder helpen ze mij ook nog met de koets en het mennen enzo .. en daar kruipt ook tijd in ...

Dus hier ook echte toppensionhouders hoor ...
En verder heb ik al eerder uitgelegd waarom ik er niet om sta te springen om zelf nog extra geld op te hoesten om bepaalde dingen te veranderen.

Ik begrijp het ook wel hoor Sabine ;). Alleen je gaf aan dat veel weilanden niet geschikt zijn voor de paarden vanwege het gras, dat klopt, dat was bij ons dus ook zo alleen is er voor ieder probleem altijd wel een oplossing te bedenken en in ons geval was dat dus deels door ander gras te zaaien. Ik zeg niet dat jouw pensionhouder niet goed is, jij begint alleen over slechte pensionhouders, ja die zijn er helaas ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:01

Bowen schreef:

Dan heb je zelf wel alleen een slome karakterloze bok gehad sorry hoor :o Als de DA komt is de mijne weg en hij heeft groot gelijk, die man doet hem zeer met zijn spuiten!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:02

Urielle schreef:
Bowen schreef:
Binnen blijven voor smid en dierenarts is baarlijke onzin trouwens en met een gedegen schuilmogelijkheid vallen heel veel van je bezwaren ook al weg. Gooi dan ook nog een verhard stuk in de mix en nog meer wordt onzin.

Voor mijn smid moet je paard als hij komt wel droge en propere benen/voeten hebben dus dan zal ik ze toch echt binnen moeten houden want buiten lukt dat niet.
Dierenarts idem, die heeft graag een schoon en droog paard voor inspuitingen en bij blessures is het afhankelijk van het onderzoek, de ene keer moet het paard juist vooraf buiten om zoveel mogelijk vocht en zwelling eraf te lopen omdat er anders niet onderzocht kan worden, de andere keer adviseert hij om binnen te houden tot hij weet wat het is zodat het niet verder verergert.
Ook willen zij wel dat je paard gewoon direct te pakken is als ze komen, dat je er niet nog anderhalf uur achteraan moet sjouwen voor zij met hun behandeling kunnen beginnen (logisch ook, er zitten nog klanten achter die ook graag geholpen willen worden)

Wat valt weg met een schuilmogelijkheid en verharding dan? Ik denk dat je er nogal makkelijk over denkt.

Komen de smid en dierenarts bij jou dagelijks over de vloer? Kostbare bezigheid...