[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:19

lastig te zien maar lijkt op 3 x 3 en dat is klein genoeg

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:33

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:40

Ik had ook 45mm. In het begin was dat leuk maar nu zijn we een jaar verder en kregen ze er gewoon hele plukken uit...

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:40

Ok dank jullie! 3 x 3 is dus meer aan te raden. Misschien moet ik zelf maar eens gaan knutselen :)

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:35

Heb het topic snel een beetje doorgelezen, maar kom nu nog steeds niet uit mijn vraag.

Ik zoek een slowfeeder net dat ik binnen in mijn stal kan hangen. Deze staat heel de dag open als extra stal waar ze extra in kunnen schuilen. Heb dus een wand van 3.5m.

Nu zoek ik een net dat redelijk duurzaam is maar waar ze ook écht lang ( liefst hele dag) mee bezig zijn!
Snachts gaan ze hier op stal.

Net is voor 1 paard bedoeld maar mag dus best wat groter zijn!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:41

Ik zelf zit te denken aan een aanhangwagen net van de Action, de zij kanten dicht naaien. Dan heb je ook een groot net en niet duur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:46

Ik zou dan gaan voor een ècht net, van 3 meter lang en met 30mm maaswijdte, van PolyPropylene en met 4mm dikke draden.

Dat kost wel wat, maar daar heb je dan ook lang plezier van en is het geld i.m.o. dubbel en dwars waard :j

Daar kun je ook een hele baal hooi in kwijt, hoef je tenminste niet zo vaak te vullen :)

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:47

Maar zou die het lang genoeg uithouden ? En zijn de mazen klein genoeg ?
Want voer redelijk rijk voordroog hooi, dus paard mag er zeker niet teveel van binnen krijgen, maar wil wel dat ze heel de dag door kan eten als er eens niemand thuis is om bijte vullen..

@pmerena, heb je eventueel een site met een net dat jij qua kwaliteit en maaswijdte aanraadt ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:27

Ja, juist vanwege duurzaamheid en kleine maaswijdte :j

Klik even op "Geplaatst" rechtsboven deze reactie, ik heb pas geleden nog links gegeven :P

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:29

Exponent: ik voer ook voordroog, maar niet onbeperkt. Ik stop ook nog stro bij in de hooinetten. Dan prutsen ze eerst het lekkere voordroog eruit. Ze zijn er dan langer mee bezig en ze hebben altijd iets te knabbelen.

Mijn netten komen van http://www.loewers-heu.net/ Ik heb er van 4cm maaswijdte en 3 cm. Die van 4 liggen nu ergens te verstoffen in de kast. Ik zou je dus die van 3cm kunnen aanraden. De mijne gaan toch al enkele jaren mee zonder ook maar 1 maas die stuk is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:53

zweetvos schreef:
Veulen84 schreef:
Mag ik vragen wat jullie eigenlijk belangrijk vinden aan een slowfeeder?

Moet er veel in kunnen? OF juist weinig?
En hoe zit het dan met de prijzen? Wat geef je nou eigenlijk uit aan zo'n net?

Veulen84, dat ligt eraan hoeveel paarden ervan eten. En wil je het eten echt flink beperken of alleen dat ze er iets langer mee doen? Hoeveel hooi krijgen ze ongeveer en wil je dat alles in de netten past?

Hoihoi, het was niet echt een gebruiksvraag. Ik heb maar 1 paard en die krijgt elke dag in de slowfeeder wat.
Maar ik ben bezig met het importeren van een bepaald type slowfeeders. Maar was erg benieuwd wat jullie nu zagen in een slowfeeder en of dat klopt met mijn gevoel (en die van me stalgenoten). Ik kan straks kiezen uit 50 modellen om geleverd te krijgen. Maar ik weet niet of die allemaal wel nut hebben. Heb in dit topic al veel gelezen en kan daardoor wel al wat types laten afvallen. Maar er zijn nog steeds vrij veel opties ;)

Belangrijk was vooral hoe hoog jullie kwaliteit en prijs belangrijk vinden. Maar blijkbaar is kwaliteit heel belangrijk, maar prijs minder. (Wat mij dan weer zegt dat ik bv. moet gaan denken aan een garantie bv. )

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:45

Die bak van Horse & Country ziet er prachtig uit, maar juist dat ie zo licht is bevalt me niet zo.

Ze verslepen hier al een palletbox :=

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:03

marleen_usar schreef:
Ik zelf zit te denken aan een aanhangwagen net van de Action, de zij kanten dicht naaien. Dan heb je ook een groot net en niet duur.

Die hebben wij ook gemaakt. Was prima te doen. Alleen is het net vrij dun en knaagde mijn merrie er binnen no-time doorheen! Stalgenootjes hebben het zelfde gedaan en hadden dat probleem niet :+

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:09

Hier heb ik ook altijd slowfeeder netten gebruikt maar ze staan daar echt te eten tot hij leeg is. Ze bewegen verder amper. Hebben jullie daar geen last van?

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:22

LBLGypsyCobs schreef:
Die bak van Horse & Country ziet er prachtig uit, maar juist dat ie zo licht is bevalt me niet zo.

Ze verslepen hier al een palletbox :=

Ja daar ben ik ook wel bang voor ja :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:26

marleen_usar schreef:

Maar ook snel stuk, binnen een week had ik er gaten in

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:27

Exponent schreef:
Heb het topic snel een beetje doorgelezen, maar kom nu nog steeds niet uit mijn vraag.

Ik zoek een slowfeeder net dat ik binnen in mijn stal kan hangen. Deze staat heel de dag open als extra stal waar ze extra in kunnen schuilen. Heb dus een wand van 3.5m.

Nu zoek ik een net dat redelijk duurzaam is maar waar ze ook écht lang ( liefst hele dag) mee bezig zijn!
Snachts gaan ze hier op stal.

Net is voor 1 paard bedoeld maar mag dus best wat groter zijn!

Ej net? Kan veel in hoor en fije maasmaat en niet duur

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:31

ik heb nu zo'n witte kuub bak (zo'n 1x1x1 witte plastic bak met metalen omhuizing) door midden gesneden en het plastic hoger gelaten dan het metaal. zo eten ze niet van de grond en worst het niet zo'n zooitje. nu wil ik wel met betongaas een rooster erin maken zodat het wat lastig wordt om eruit te eten maar hoe bevestig ik dat zodat het mee naar beneden zakt als ze eten maar het er niet zo makkelijk uit getilt kan worden?
sorry als ergens in dit topic hier al over gesproken wordt, heb niet alles terug gelezen...

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:25

Lynn_Nikita schreef:
onlineshop schreef:
Iemand gaf hier de tip om de EJ netten te vullen mbv een speciekuip. Handige tip, doe ik nu ook!

denk dat ik dat was, passen precies over de rand heen namelijk en zo heb je een grote stevige vulopening
Erna strik ik ze dich talsof het veters zijn, en door al die lussen trek ik een touwtje met musketonhaak ( Met aan 1 kant een lus, andere kant die haak, door de lussen van het net heen en dan door de lus van het uiteinde van het touwtje, als een strop) en die klik ik vast aan stal

Ja echt handig op deze manier, vond het anders best een gedoe om ze te vullen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:46

Wanneer je echt veel netten per dag moet vullen zou ik er toch een bedragje tegen aan gooien. Voor plus minus 30,00 euro heb je zo'n basketbal ring en gaat het echt het snelst

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:07

Lynn_Nikita schreef:
Iemand ervaring met zemelen en bietenpulp combinatie?
Ik geef s`morgens alle 4de paarden ( 2 kleine paarden, een grote D en een A pony) een eigen net met 5 kg voordroog in hun open stal, ze kunnen dan ook de paddock en bak op ( in zomer ook wei)
Sàvonds krijgen 3 van de 4 weer een net met 5 kg en het paard ( 24 jaar en mager ) die staat in de avond apart en krijgt een ej net helemaal volgepropt en doet hiermee tot de volgende ochtend
Nu kreeg deze laatsgenoemde eerst ook maisvlokken ivm zijn mager zijn, maar hij krijgt hier nu jeuk van en willen we wat anders bijvoeren om hem op gewicht te houden.
Ik wil dus extra maagvulling voor die 3 en dikmakend voor de oudere.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik ben wel bekend met bietenpulp, geef dit elk jaar, maar heb dit niet eerder in combinatie gegeven met zemelen en dat wil ik nu wel doen iv, de verhoudingen fosfor en calium

Ik heb van deze site de verhouding van pulp & zemelen gehaald. Misschien kan je op de zak nog even kijken of dat het ook klopt?
Verhouding = calcium : fosfor voor volwassen paarden is 1,5-2 : 1
Verhouding bietenpulp = calcium 7,5 : fosfor 0,8 = 9 : 1
Verhouding zemelen = calcium 1,5 : fosfor 12,1 = 1 : 8

Als je 1,5 keer zoveel bietenpulp voert als zemelen krijg je een verhouding van 14,5 : 9,5 = 1,5 : 1
Als je 1,75 keer zoveel bietenpulp voert als zemelen = 16,75 : 9,75 = 1,7 : 1
Als je 2 keer zoveel bietenpulp voert als zemelen = 19 : 9 = 2,1 : 1

Ik heb me hier lang niet meer mee bezig gehouden en het nu heel snel gedaan dus misschien dat er een foutje in zit, maar dan zijn er hier vast wel bokkers die dat zien!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:03

Veulen84 schreef:
Hoihoi, het was niet echt een gebruiksvraag. Ik heb maar 1 paard en die krijgt elke dag in de slowfeeder wat.
Maar ik ben bezig met het importeren van een bepaald type slowfeeders. Maar was erg benieuwd wat jullie nu zagen in een slowfeeder en of dat klopt met mijn gevoel (en die van me stalgenoten). Ik kan straks kiezen uit 50 modellen om geleverd te krijgen. Maar ik weet niet of die allemaal wel nut hebben. Heb in dit topic al veel gelezen en kan daardoor wel al wat types laten afvallen. Maar er zijn nog steeds vrij veel opties ;)

Belangrijk was vooral hoe hoog jullie kwaliteit en prijs belangrijk vinden. Maar blijkbaar is kwaliteit heel belangrijk, maar prijs minder. (Wat mij dan weer zegt dat ik bv. moet gaan denken aan een garantie bv. )

wat ik zoek is een royaal stevig apparaat, waar toch zeker 2 standaardbaaltjes in passen, waar paarden van meerdere kanten aan kunnen eten, dat makkelijk te vullen is en er zo min geknoeid kan worden, en graag overdekt.
daar heb ik wel een 500,- voor over

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:22

fokfanaat schreef:
Veulen84 schreef:

wat ik zoek is een royaal stevig apparaat, waar toch zeker 2 standaardbaaltjes in passen, waar paarden van meerdere kanten aan kunnen eten, dat makkelijk te vullen is en er zo min geknoeid kan worden, en graag overdekt.
daar heb ik wel een 500,- voor over

Iets in de strekking lijkt mij ook ideaal :j De Horsegrazer van Kerbl vind ik interessant, maar ik zou het pas kopen wanneer er minimaal een heel baaltje hooi in past, ik heb het ding nog nooit in het echt gezien, maar naar de afmetingen lijkt me dat hier maar een paar plakjes inpassen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:05

@suuzepuus ,
Ik heb ook een kuubkist als slowfeeder. Ik wou liever geen gaas omdat ik hier met regelmaat hoor dat het niet goed is voor het gebit e.d. Ik heb nu van steigerbuizen een vierkantframe gemaakt. (gemakkelijk en goedkoop online op maat te bestellen). Hier heb ik een oud hooinet overheen gespannen en vastgemaakt met tyrips. Doordat de steiger buizen zelf zwaar genoeg zijn zakt het vanzelf mee. Je moet wel een hele erge slopper hebben willen ze het rek eruit krijgen.

Misschien is dit een idee voor je?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:22

Om deze rede wil ik eigenlijk liever geen net. ik dacht dat betongaas van 3x3 cm misschien veiliger zou zijn!!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door suuzepuus op 07-11-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt