Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:24

DubbelDun schreef:
Ik kan ze hier ook gescheiden laten eten, kwestie van hekje dicht doen :D

Of gewoon heel veel voerplekken? Ik heb in totaal 7 tot 8 voerplekken met hooi... kunnen ze alle 5 rustig eten en het zorgt voor extra gewandel: want wat de ander eet is natuurlijk veel beter hooi. :D

Het is overigens wel smallekes de gangpaden van de getoonde filmpjes, geen last dat de paarden elkaar in de weg lopen?
En lopen de paarden wel door de paden als daar niets te halen valt (nml geen hooi/iets eetbaars)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:27

Mijn paden zijn niet smal hoor , ze hebben er alle ruimte :)

Het moet ook weer geen 20 meter breed worden , dan blijft er geen wei meer over :P

Hier lopen ze er genoeg doorheen , zelfs zonder hooi- en waterpunten e.d.

Helemaal fijn werkt het als we de poort dichtdoen tussen de stal en de boogstal , dan moeten ze steeds 300 meter omlopen om weer aan de andere kant te komen :P

Het blijven toch scharrelaars. En Rena is erg loperig , de rest loopt er vaak achteraan , of wordt juist een beetje "weggejaagd" door Rena die het spul in beweging houdt over het hele pad en wei heen :P Ziehier een voorbeeldje hoe dat gaat : http://www.youtube.com/watch?v=bxtfgfOE-DA

Jeddah

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:42

Als ik binnen zou voeren zou Jeddah juist geen rust hebben ;) Het is inderdaad lekker doen waar je eigen paarden en jezelf, goed bij voelt!

Mijn pad is ongeveer 3-3.50 meter breed. Gaat helemaal prima, zolang Musti niet midden op het pad besluit te gaan staan slapen :roll: :D Want dat durft de rest er niet langs :D

Verder zijn ze zo'n hechte kudde met duidelijke rangorde dat het allemaal prima gaat :j ook met eten. Hoe meer hooinetten ik ophang, hoe vaker ik ze met 4 man van 1 net zie eten :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:05

Ik had de paden graag breder gemaakt, maar ik heb niet meer ruimte. Boon is niet altijd even lief voor Missy, maar die weet dat ze afstand moet houden en écht opjagen doet Boon niet.
De paden zijn nu 3,5-4 m breed.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:30

pmarena: heb ff je filmpje bekeken, ziet er tiptop uit!
heb je een link voor mij waar je die tent vandaan heb? dat is echt een geniale oplossing. hoe breed zijn je paden? het ziet er nl niet uit dat ze te weinig ruimte zouden hebben. mooi voorbeeldfilmpje ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:41

Bedankt :)

Paden zijn heel verschillend , minimaal 4 meter maar meestal breder. Tent komt van www.tackshop.nl , maar deze verkopen ze niet meer , ik had 1 van de laatsten ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:52

@Pmarena: hoe heeft bij jou de tent zich gehouden met die sneeuw. had jij last dat het op het dak bleef liggen en de boel wat deed 'inzakken' ??
Ik heb 2x de sneeuw van het dak geveegd omdat het doek wel erg door ging zakken en ik bang was voor scheuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:04

pmarena schreef:
Bedankt :)

Paden zijn heel verschillend , minimaal 4 meter maar meestal breder. Tent komt van http://www.tackshop.nl , maar deze verkopen ze niet meer , ik had 1 van de laatsten ;)

Was dat niet tackroom.nl ?
Zag die boogstal trouwens nog steeds op de site staan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:00

Oja , tackroom.nl , zit m'n eigen site aan te passen dus was er niet helemaal bij , sorry :)

Tja als hij er nog op staat , wellicht is hij dan toch nog verkrijgbaar of hebben ze er een doorstart mee gemaakt...?

Ik weet alleen dat ze er eind van de zomer nog maar 1 of 2 hadden en er daarna mee zouden stoppen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:10

en heb je dan de panelmodel schuilstal of de boogmodel schuilstal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:13

Boogmodel dus , is best duidelijk te zien op het filmpje toch...? :)

Aha , ik kijk net op de site en zie er idd. op staan dat de grote maat uitverkocht is. Ik heb dus de grote maat van zo'n 3 x 5 meter.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:20

ja in de kleur groen is hij uitverkocht, maar is evt wel (zoals ik begrijp) extra te bestellen tegen betaling.
is hij voor jouw paarden groot en goed genoeg?is hij wind en waterdicht?
ik vind de prijzen nl ook best nog meevallen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:27

Het zeil van de boogstal is prima , goed waterdicht en ook winddicht , maar het is natuurlijk toch een tunneltje dus de wind komt er langs de open kanten wel door ;)

Nu met de sneeuw houdt het zeil zich ook prima , er heeft toch al een paar keer een flink pak op gelegen. Voor de zekerheid haal ik het er wel steeds af hoor , gaat ook makkelijk daar het zo'n rond dak is , de zwaartekracht helpt dan altijd een handje mee ;)

Hij is ruim genoeg. 's Nachts staan ze apart , de Haf en pony in het houten stalletje + erfje en Rena in haar boogstalletje + paddock + dat puntje / rondje weiland.

Dan heeft Rena lekker een stalletje van 3 x 5 meter , ruimte zat dus :)

Ik heb aan de linker lange zijde een hooinet zitten van 3 meter lang. Overdag staan ze vaak met z'n drietjes naast elkaar hiervan te eten. Dan staan ze overdwars in de boogstal. Heb je dus 3 ponies naast elkaar op 5 meter : ook ruimte genoeg.

Maar Rena wordt dat soms zat als die andere 2 een beetje te breeduit gaan staan , en dan jaagt ze ze weg. Dus als je een hele dominante erbij hebt staan dan moet je natuurlijk wel meerdere hooi-punten aanbieden voor de lagere in rang.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:12

heb hier al een tijdje zitten meelezen :)
lijkt me een geweldig concept ! heb zelf dan ook een plattegrondje gemaakt voor als zover gaat komen dat we verhuizen naar een huis met grond :D
Afbeelding
zo moet het ongeveer worden :) met een inloop stal en een losse stal voor als ik wedstrijd etc heb, zodat de knoetjes niet gemold worden :+ bestrating voor de stallen zodat het daar indiedergeval niet eén modderpoel word. mischien zijn daar speciale tegels voor nodig ? dat gewone klinkers te glad zijn ? maar dat komt wel goed want paplief is straatmaker. rol/rustplaats waar ik evt. zou kunnen kiezen uit verschillende soorten zand (ook mede mogenlijk gemaakt door paplief) slow feeders. en een rijbak. (met waarschijnlijk eb en vloed of agterberg zand. want daar kan papa heeeel waarschijnlijk ook aan komen goedkoper) de poort naar de weide zou ik dan evt open kunnen zetten somers. die in de bak ook maar dit heb ik liever niet ivm het goed houden van het zand. op het pleintje komen nog likstenen etc. over de water bak heb ik nog niet echt iets gevonden. ik wil graag iets dat niet bevriest in de winter. dus als er tips zijn ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:35

@themuisje : heb je één paardje of meerdere ??

Ik vind de hoeken wat scherp, ik zie ze liever 2x 45 ipv 1x 90 graden, verder id de linker hooiplaats wat vreemd 'ingebouwd' in die inham.
Wel lekker ruim van opzet. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:56

DubbelDun schreef:
@themuisje : heb je één paardje of meerdere ??

Ik vind de hoeken wat scherp, ik zie ze liever 2x 45 ipv 1x 90 graden, verder id de linker hooiplaats wat vreemd 'ingebouwd' in die inham.
Wel lekker ruim van opzet. :)

nu 1 maar er zoud zowiezo nog een shet of een andere pony bij komen. die inham is zodat een paard niet pontificaal met zijn billen op het pad zou gaan staan waardoor de andere er niet meer langs zou kunnen :)
tja een beetje té ruim denk ik :) ach ja blijven dromen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:51

Je kunt van de tekening geen afmetingen insca=hatten, altijd handig om die er even bij te zetten.
Mijn voorkeur gaat uit naar brede paden, minstens 5 á 6 meter. Soms kun je niet anders dan smaller, maar ook dan moeten je paarden wel samen te vertrouwen zijn, anders kun je beter niet aan het concept beginnen. Veiligheid voor alles tenslotte. :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:47

Op de manier dat je die hooiplaats in die inham hebt staan, is wel wat "gevaarlijk", een paard kan dan makkelijk ingesloten worden door een ander paard.
Ik zou dan eerder opteren die hooiplaats op de bestrating te maken, daar hebben ze voldoende plaats om weg te kunnen.
Voor de rest wel leuk :))

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:23

tess_84 schreef:
Op de manier dat je die hooiplaats in die inham hebt staan, is wel wat "gevaarlijk", een paard kan dan makkelijk ingesloten worden door een ander paard.
Ik zou dan eerder opteren die hooiplaats op de bestrating te maken, daar hebben ze voldoende plaats om weg te kunnen.
Voor de rest wel leuk :))

mmm ja dat is ook wel zo. alleen kunnen ze dan hun stal uit en hup gaan staan eten. :+ ach voorlopig blijft het toch een ilussie

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:57

Dat is ook weer waar :) Een ander plaatsje zoeken dan maar, of die inham waar je dat hooi nu hebt geplaats, gewoon naar beneden doortrekken (een hoekje van de wei af doen dus), dan kunnen ze wel makkelijker weg.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:55

DubbelDun schreef:
Zijn er hier nog PP'ers die nat hooi voeren ??
Ik stoom tegenwoordig en dat lijkt me voor een PP ook een handige optie (sowieso met dit vriesweer :D )

Ja, ik!
Ik lees hier al een tijdje mee om ideeën op te doen en ervaringen te lezen.
Ik woon in de Noordoostpolder, 3 ponies (C-D maat) aan huis. Ze hebben een schuilstal, betonplaat met 4 m lange ruif erop en een paddock waar ze 24/7 staan. Erachter heb ik een stukje wei van 1/4 ha ongeveer. Ik heb 2 eczemers, en wil ze aankomend voorjaar niet op de wei hebben om te kijken wat dat met het eczeem doet. Als dat goed bevalt wil ik wrs dat stukje wei ook om laten halen, en er dan wat leuks doen qua paradijs. Ik heb nu ook wel een looppad om de wei heen, maar dat is alleen zomers in gebruik geweest.

In ieder geval, ik heb ook een pony die snel hoest van hooi, en maak het dus nat. Doe ik nu nog steeds in een grote vijverton, plak voor plak, met rubber handschoenen over mijn gewone. Wel koud, en soms niet te doen omdat het water te erg bevroren is. Maar tot nu toe lukt het me meestal wel om het nat te maken.
Zo'n stomer heb ik wel eens gezien. Nogal duur in aanschaf toch? Werkt het nu echt goed en praktisch? Vreet het geen stroom?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:56

tess_84 schreef:
Dat is ook weer waar :) Een ander plaatsje zoeken dan maar, of die inham waar je dat hooi nu hebt geplaats, gewoon naar beneden doortrekken (een hoekje van de wei af doen dus), dan kunnen ze wel makkelijker weg.

dan heb je dus een vierkantje land waar je geen drol mee kan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:01

@marionblo : die van mij kost geen stroom, nou ja een elektrisch keteltje :D
Ik heb dus een grote klikom daar in hang ik een hooinet (met kleine mazen), de opening van het net vouw ik om de opening van de kliko heen. Dan giet ik 1,7 liter kokent water er over (deksel dicht) en laat het een 30/45 minuten intrekken.
Hierna is het hooi vochtig en niet koud, er druipt ook geen water meer uit.
Er zit onderin de kliko hooguit een kopje restwater, die gooi ik dagelijk leeg.

Ik denk nog over een idee met een behangafstomer (platte deel er af halen en de slang via een gaatje onderin de kliko doorvoeren). Alleen zit ik dan met de bevriesmogelijkheid van het water (als het erg hard vriest) vóór hij klaar is met opstomen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:54

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:57

marionblo schreef:
DubbelDun schreef:
Zijn er hier nog PP'ers die nat hooi voeren ??
Ik stoom tegenwoordig en dat lijkt me voor een PP ook een handige optie (sowieso met dit vriesweer :D )

Ja, ik!
Ik lees hier al een tijdje mee om ideeën op te doen en ervaringen te lezen.
Ik woon in de Noordoostpolder, 3 ponies (C-D maat) aan huis. Ze hebben een schuilstal, betonplaat met 4 m lange ruif erop en een paddock waar ze 24/7 staan. Erachter heb ik een stukje wei van 1/4 ha ongeveer. Ik heb 2 eczemers, en wil ze aankomend voorjaar niet op de wei hebben om te kijken wat dat met het eczeem doet. Als dat goed bevalt wil ik wrs dat stukje wei ook om laten halen, en er dan wat leuks doen qua paradijs. Ik heb nu ook wel een looppad om de wei heen, maar dat is alleen zomers in gebruik geweest.

In ieder geval, ik heb ook een pony die snel hoest van hooi, en maak het dus nat. Doe ik nu nog steeds in een grote vijverton, plak voor plak, met rubber handschoenen over mijn gewone. Wel koud, en soms niet te doen omdat het water te erg bevroren is. Maar tot nu toe lukt het me meestal wel om het nat te maken.
Zo'n stomer heb ik wel eens gezien. Nogal duur in aanschaf toch? Werkt het nu echt goed en praktisch? Vreet het geen stroom?

je kunt ook een vrij droge voordroog voeren, daar doen hoestende paarden het ook altijd goed op.