Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:14

Ik ben een beetje rond aan het kijken voor de te zware bak bij mij op stal. Ik heb nu op 2 websites een prijs gevonden voor de kokosvezels. Bij de 1 is het €100 voor 1 baal en heb je 9 balen nodig. Bij de ander is het bijna €170 per baal (incl bezorgen) en heb je 5 balen nodig. Bij meerdere balen krijg je korting, bij 5 balen komt het dan neer op €154,70 per baal. Ik dacht hier eerder gelezen te hebben dat mensen €75 per baal hebben betaald en dan ook maar 5 balen nodig hadden? Zijn de prijzen ineens zo gestegen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:35

zie mijn post een pagina terug

loulou schreef:
ik heb het ff terug gezocht, omdat ik echt verbaasd ben over die 600 euro voor het loswerken.

ik heb iets overdreven met mijn 100 euro, maar bij mij kostte het loswerken 188 euro voor 5 balen.
5 balen á 140 kilo incl loswerken waren toen 625 euro. maar bij hem wijzigen de prijzen van de kokos geloof ik iedere maand, omdat het elke maand wisseld wat zijn inkoopprijs is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:49

Ik heb nu een paar offertes binnen en de prijzen verschillen nogal wat, van €750 tot €1500.
Hoeveel kg kokosvezels is er bij jullie in de bak gegaan? De hoeveelheid die wordt aangeraden varieert namelijk ook nog aardig.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:57

ik wil ook kokos, ik ben er alleen nog niet overuit of ik de lange of korte vezel wil.
Heeft iemand voor mij de voor/nadelen van korte of lange vezels?
ik neig momenteel naar de lange vezel
Ik heb een weidesleep achter een minitrekker. kan ik hiermee de lange vezel bak slepen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:01

sommig zeggen dat je nog wel kunt slepen, maar het merendeel zegt dat je niet meer kunt slepen.

ik denk persoonlijk dat je niet meer kunt slepen, maar hebt het nooit geprobeerd.
het is bij mij ook niet nodig. aanrijden en sproeien is voldoende.

ik heb lange vezel en dat bevalt erg goed.

flosje446: het antwoord op je vraag staat in mijn vorige post.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:02

Hallo allemaal!

Kom dit topic even binnenvallen, (met hoe kan het ook anders een kokos vraag). Bij ons is er maandag kokos in de bak gefreesd. Dinsdag vol goede moed naar stal om te gaan rijden, blijkt de bak nog steeds niet erg goed. De ondergrond is wel steviger (het was een mulle bak) alleen de paarden laten op sommige stukken diepe sporen na. Ik ben dus wat teleurgesteld in het weiland gaan rijden. Nu had ik al wat rondgelezen, maar kan dit nog goed komen? Heb er weinig vertrouwen in. Hij is alleen door de trekker snel vlak gereden, dus dat misschien zelf met de auto vlakrijden of een rol regelen?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:06

Ik zou hem vlakken, aanrijden of vast rollen en sproeien.Dan komt het vast goed!
Ik ben nog steeds enorm blij met mijn bak!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:01

urosa schreef:
Hallo allemaal!

Kom dit topic even binnenvallen, (met hoe kan het ook anders een kokos vraag). Bij ons is er maandag kokos in de bak gefreesd. Dinsdag vol goede moed naar stal om te gaan rijden, blijkt de bak nog steeds niet erg goed. De ondergrond is wel steviger (het was een mulle bak) alleen de paarden laten op sommige stukken diepe sporen na. Ik ben dus wat teleurgesteld in het weiland gaan rijden. Nu had ik al wat rondgelezen, maar kan dit nog goed komen? Heb er weinig vertrouwen in. Hij is alleen door de trekker snel vlak gereden, dus dat misschien zelf met de auto vlakrijden of een rol regelen?

je kan de rijbak de eerste keer beter door een grote tractor glad laten rijden dan is alles goed aangestampt ,en daarna kan je het zelf bij houden met een auto of roller en regelmatig nat sproeien
doe je dit niet dan blijf je bak te los,dit is met een auto niet vast te rijden

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:05

ik heb hem meteen na het frezen aan laten rijden met door een loader. daarna nog iedere week aangereden met de auto en veel gesproeid. het heeft bij mij een paar weken geduurd voordat hij echt helemaal goed was.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:30

Zit er dan wel genoeg kokos door en is het mooi regelmatig verdeeld? Bij ons zakken ze er na 3 jaar nog steeds nergens in weg. Wij hebben de korte vezels.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:38

mmm...hier ook, eergisteren perfect kunnen rijden (was aangereden met tractor) gisteren bijna 40ml geregend...maar nu zijn sommige gedeeltes te zacht ?

Nu nog een keer aan laten rijden door de traktor ?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:59

Mist schreef:
mmm...hier ook, eergisteren perfect kunnen rijden (was aangereden met tractor) gisteren bijna 40ml geregend...maar nu zijn sommige gedeeltes te zacht ?

Nu nog een keer aan laten rijden door de traktor ?

mijn bak word juist harder als het regent ,maar ik denk dat het er ook aan ligt wat voor zand je heb,en hoeveel kokos er in je bak zit
maar ik zou hem dan toch weer plat laten rijden

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:11

Er zit ruim 4 pakken lange vezel van 140kg door, toen het er op lag was het echt een dikke laag van 30 cm en het is vrij fijn uitgepluisd.

Het zand was echt nog maar net gekeerd (dus heel droog geweest) ik vermoed dat dit nog moet "settelen"
Het is natuurlijk een heel nieuwe bak die ik in de wei heb aangelegd, maar ik kan nog rivierzand van de "oude"bak gebruiken mochten deze delen net te laag liggen. Bijna 40ml is natuurlijk absurd veel regen in heel korte tijd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:40

ik denk ook dat het zand nog moet zakken als hij nog heel recent omgezet is.

mijn bak is vorig jaar september ofzo omgezet. het heeft echt heel lang geduuurd voordat het een beetje gezakt was. hij was ook erg moerassig in het begin, de loader is toen zelfs helemaal weggezakt in mijn bak. ik heb hem de hele winter laten liggen, niks aan gedaan. toevallig toch weinig tijd om te rijden ivm afstuderen. het voorjaar was hij al iets beter. nog een keer laten aanrijden en vlak slepen. maar toen uiteindelijk toch de kokos er door. door het frezen was hij weer ff te mul, maar met een paar keer aanrijden werd hij snel beter.

nu is hij perfect als ik hem ongeveer 1 x per 3 a 4 weken aanrijd met de auto en hem regelmatig sproei

ik heb er overigens 5 pakken van 140 kilo doorheen laten mengen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:07

Ik heb ook 5 pakken van 140 kg erdoor, het zit er nu sinds november door. Ik heb een bak van grof rivierzand, altijd droog maar super zwaar en instabiel. Mijn bak wordt alleen maar beter na veel regen, ik heb 'm sinds maart niet meer gesleept of aangereden, alleen gesproeid in de droge periode. Maar na een buit zoals afgelopen nacht trekt ie weer helemaal mooi vlak.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:55

Ik had Cosmos verteld dat ik ook nog de paddocks met kokos wilde doen en dus ws 6 pakken nodig zou hebben. Hij zei dat dit niet nodig was, en aan totaal 5 genoeg zou hebben. Hierdoor heb ik 4 pakken gepluisd en verdeeld. De plek waar het nu het "slechtst" is is waar we begonnen zijn met verdelen, en waar ik juist van dacht dat het daar misschien te dik zou liggen... De nwe bak is met een kraan omgekeerd en gladgestreken 3 wkn geleden...dus ik denk dat het idd daar aan ligt 75% is goed, alleen aan 1 kant wat optisch ook wat lager ligt...en dus waarschijnlijk ook zo is, is hij "te" nat. Mijn paard maakte een hoefafdruk van circa 10cm diep in dit gedeelte, in de rest van de bak liep ze er wel echt "op"

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:44

De bak is veel beter geworden na die buien, hij is harder en echt veel minder mul.. hij gaat hem ook nog aanrijden als hij wat droger is. Het water is ook beter weg gelopen!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:53

Ik heb hem nog nooit gesproeid en toch blijft ie super.

Misschien omdat jij de korte vezel hebt dat dit wel nodig is?

maresie schreef:

je kan de rijbak de eerste keer beter door een grote tractor glad laten rijden dan is alles goed aangestampt ,en daarna kan je het zelf bij houden met een auto of roller en regelmatig nat sproeien
doe je dit niet dan blijf je bak te los,dit is met een auto niet vast te rijden[/quote]

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:16

ik heb ook lange vezels, maar moet wel sproeien.
dat ligt denk ik toch gewoon aan wat voor soort zand je hebt en niet aan lange/korte vezels.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:37

loulou schreef:
ik heb ook lange vezels, maar moet wel sproeien.
dat ligt denk ik toch gewoon aan wat voor soort zand je hebt en niet aan lange/korte vezels.

daar ben ik het hellemaal mee eens

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:53

Al een tijdje niet hier geweest, maar nog wel een vraagje........... Onze kokos is binnen!
Nu eigenlijk de vraag, na het uitpluizen, hoe diep hebben jullie het gemend met zand? De eerst 5 cm of dieper?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:05

5-7 cm hebben wij het er in gefreesd.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:37

Ik heb nu een ander paard en die heeft wat meer power :D !
Moet zeggen dat er nu wel vaker gaten slaan in de kokosbak, met mijn andere paard had ik dat eigenlijk helemaal niet.
Zou het ook schelen met of zonder ijzers?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:39

Caballos schreef:
Al een tijdje niet hier geweest, maar nog wel een vraagje........... Onze kokos is binnen!
Nu eigenlijk de vraag, na het uitpluizen, hoe diep hebben jullie het gemend met zand? De eerst 5 cm of dieper?

8 cm hier.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:03

Thanks! Is er nog een max aan?

Ik denk dat het de manier van lopen is......... Ik (mijn paard) heeft ijzers en ik loop m aan, ander paard zonder ijzers maakt diepere sporen.........??????????