Malenka schreef:Over wel of geen rechten hebben en welke rechten dan, daar mag de rechter over buigen. Het is niet aan individuen om op basis van een gevoel of indruk rechten toe te schrijven of af te nemen. Jij verliest ook niet opeens al je rechten als je op mijn terrein komt. Terwijl jij het onderscheid kent tussen mijn terrein en het omliggende terrein in tegenstelling tot de wolf. De burgemeester mag dan ook niet besluiten wat er met jou gebeurt. Daar zijn andere protocollen voor en die dienen gevolgd te worden.
Of het hek wel zo wolfwerend is weten we niet. Daar is geen oordeel over te vellen vanaf waar we zitten. Dat moet onderzocht worden als dat relevant is voor de zaak.
Die man valt een wolf aan die, voor zover we weten, normaal gedrag vertoont. Natuurlijk begrijp ik die man en grote kans dat ik de wolf ook weg zou proberen te jagen. Maar hij stapt dus zelf in die gevaarlijke situatie. Hij valt een roofdier aan dat mogelijk geen uitweg ziet.
Als we nu weer even terug gaan naar het voorbeeld van de tijger: iemand die ziet dat een tijger het veld in komt om een geit te pakken... En die persoon gaat met een hooivork op de tijger af... Tijger verwond de persoon. Is het dan vervolgens zo dat die tijger maar afgeschoten moet worden?
Wij mensen denken het alleen heerschap over deze aarde te hebben en nemen telkens weer leefgebied van andere soorten af. Is het echt zo'n gekke gedachte dat andere wezens ook bestaansrecht hebben als het ons niet helemaal handig uitkomt?
Het is niet zo dat wolven jou als voedsel zien, je huis in komen, en actief op je jagen.
En een valse hond die wordt neergeschoten? Uren later, als er niks meer aan de hand is? (Ik weet niet exact wat de situatie was, dus dit is enigszins speculatie gebaseerd op eerdere berichten). Want dat is wat er lijkt te zijn gebeurt met deze wolf. Dat zouden we met een hond niet doen vermoed ik. Bovendien; hoe bepaal je of die hond 'vals' is? En wat maakt dat de burgemeester deskundig genoeg is om deze beslissing te maken? Een schaap opjagen lijkt mij een vrij slechte indicator namelijk.
Kortom; ik lees een hoop sentiment en speculatie en maar weinig feiten. Dus ik ben blij als een rechter zich erover mag gaan buigen.
En ik ben blij dat gewone burgers hier geen vuurwapen dragen. Want jeetje... Als ik lees hoe snel men het gerechtvaardigd vind om een dier neer te schieten dan zou dat echt heel eng worden.
Gelukkig.... ik dacht dat ik de enige was die ik er zo over dacht.
Je durft bijna niet meer te zeggen dat je geen problemen hebt met de wolf, want dan hang je zelf aan een hooivork tegenwoordig 
Verder ben ik er ook een beetje klaar mee.... al die discussie. Dus ik laat het er verder ook maar bij.
Super spannend Marjan!! Succes alvast voor maandag!
Verder niet bijgelezen.... met 50+ uur werk, 3 paarden en een huishouden kan ik jullie niet bijhouden op het moment