het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 07:53

Lynn_Nikita schreef:
Manlief heeft haar vasthouden en ik ben blij dat hij wil helpen maar wat mis je dan een paardenmens naast je. Hij leert steeds meer maar met een schoppende zure merrie heb ik liever iemand die iets meer ziet en reageert als ik aan de achterbenen bezig ben. Hoe doen jullie dat?

Herkenbaar! Als ik echt een paardenmens nodig heb, komt er een vriendin helpen. Mijn vriend heeft over de jaren al veel bijgeleerd maar de echte handigheid ontbreekt :=

horsii

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 07:58

Ik heb dan altijd mn zus maar vriendlief red zich heel goed met beide. Maarja, super makkelijke haflingers.

Hopelijk herstelt het wondje goed.

Bizar, aangifte..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:36

Lynn_Nikita schreef:
Wat een hard gewerkt in die hitte Horsii

https://www.ad.nl/binnenland/aangifte-t ... ~a86684c3/
Faunabeheer klaagt ze aan

Mijn oudste merrie had een flapje / snee net boven haar kogel. Ik heb gisteravond maar een verbandje erom gedaan ivm de vliegen. Was niet oppervlakkig maar ook niet heel diep, niet diep genoeg om te hechten en huisflapje droogde al iets in dus te laat om te hechten.

Manlief heeft haar vasthouden en ik ben blij dat hij wil helpen maar wat mis je dan een paardenmens naast je. Hij leert steeds meer maar met een schoppende zure merrie heb ik liever iemand die iets meer ziet en reageert als ik aan de achterbenen bezig ben. Hoe doen jullie dat?

Heel concreet zijn met uitleggen wat je wilt en de omstandigheden zo makkelijk mogelijk maken is mijn formule.
Nu heeft mijn vriend er wel een beetje oog voor omdat ik een gedragsgekkie ben en hem dus in de jaren dat hij al meedraait echt vaak dingen vertel over signalen en gedragingen die ik zie en wat dat inhoud. En hij vindt het ook interessant, dat scheelt een hoop in het leren.

Wij hadden laatst mijn jaarling met een nare wond op het achterbeen, zij is nog wat vlot in een achterbeentje uithalen dus had mijn vriend even gevraagd om haar vast te houden. Dan zorg ik dat ik haar bui eerst even check zodat ik weet hoe scherp we moeten zijn, dan bak voer voor de neus.
Vriend instructie geven dat hij aan dezelfde kant moet blijven staan als ik zodat ze veilig uit kan wijken naar de andere kant en dat ik graag wil weten als ze gespannen of boos kijkt (eventueel uitleggen wat er gebeurt met ogen, neus en oren). Niet te strak vastpakken, rustig praten maar wel tegenhouden als ze richting hem of mij komt. Uitgelegd dat de moelijkheid was dat ze mogelijk trapt en dat ze vliegensvlug is, dus dat ik me op het achterbeen moet kunnen concentreren. Verder dan zelf een hand op het lichaam houden zodat je de spierspanning zelf ook kan monitoren wanneer mogelijk.
Ging achteraf zo goed dat ik het na drie dagen alleen af kon. Maar ik kan er dus wel op vertrouwen dat we dat soort dingen samen kunnen doen. Nu loopt hij dus wel ook al 9 jaar mee, waarin ik hem ook vaker met jonge dieren heb laten poetsen, wandelen, mee voeren, etc. Als het alleen voor lastige situaties is en niet ook gewoon in ontspannen setting leren, dan is het natuurlijk ook moeilijk om er gevoel voor te krijgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:44

Aangifte is echt van de gekken…

Haha ik vertel vriend juist zo min mogelijk, kan ie zich ook niet druk maken. Ik knoop ze vaak gewoon vast en vraag hem om even in de gaten te houden of ik nog heel ben :')

Maar goed, kaat is mega mega braaf en Amy moet ik soms even streng toespreken maar dan is het vaak ook wel klaar. Ben eigenlijk gewoon van het doen en dr zelf geen probleem van maken, vaak werkt dat wel want ze voelen het toch als je voorzichtig doet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:47

Manlief en helpt en weet wel wat te doen. Die heeft het in de afgelopen 25 jaar wel gekeerd. Maar hij mist vaak wel signalen. Wonden verzorgt hij, daar is hij beter in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:51

Toen ik vorig jaar hoogzwanger was moest mijn vriend soms wat overnemen, zoals de paarden vasthouden bij de hoefsmid of ze mee van wei wisselen aan het halster. Toen deden we ook de bak voer voor de neus :') opvoedkundig niet echt verantwoord, zijn kilo's krachtvoer ingegaan toen, maar ze bleven wel braaf staan :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:59

Ik heb hier nog geen plek waar ik ze vast kan zetten haha, dus het moet of met hulp of ze moeten zelf netjes stil blijven staan (en dat doet ze prima in de meeste omstandigheden).
Ik heb hier gewoon luzerne brokjes, die gebruik ik ook met trainen met positieve bekrachtiging. Dan vreten ze geen kilo's krachtvoer en hebben ze toch even wat te kauwen. Gewoon wat hooi is ook prima. Ik ben niet vies van een beetje voer gebruiken, zolang het maar goed getimed en duidelijk is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:04

Mijn partner helpt me ook wel als het echt moet. En ik leg inderdaad veel basis dingen uit. Hij ziet meer dan menig paardenmens. Het handelen is alleen niet geautomatiseerd en dus vaak net wat te langzaam of onhandig. Maar hij mist de interesse om meer met ze bezig te zijn.

De aangifte tegen de burgemeester in verband met het schieten van de wolf vind ik juist goed. Je gaat niet om elk klein dingetje dieren afschieten zonder protocollen te volgen die dat dier beschermen. Zo zijn er ook heel veel tijgers verdwenen in het verleden. Vonden we ook niet oke... Die mensen moesten maar leren samenleven met tijgers. En nu moeten wij leren samenleven met wolven. Echt niet altijd makkelijk en mensen zonder het juiste inzicht in diergedrag zullen fouten blijven maken. Maar die wolf die is hier nu en heeft ook bestaansrecht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:19

Ik denk dat je als diereneigenaar het recht moet hebben om je eigen dieren te beschermen tegen een doodsbedreiging en als een wolf toch binnen een wolfwerend hek komt dan verliest ie zijn rechten die die heeft in de vrije natuur!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:48

Het is niet zomaar neerschieten, hij valt dieren aan, die man wil ze beschermen en wordt zelf aangevallen. In zo`n geval ben ik het wel mee eens .
Een valse hond die aanvalt wordt in zo`n situaties ook vaker neergeschoten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:08

Denk dat ik hier ook met de greep sta als dr een wolf tussen de paarden loopt.. het is zielig voor t ene dier maar voor alle dieren binnen het hek die die al gedood heeft niet? Ik snap het echt niet… wij zijn in feite ook dieren die een dier doden. Wolf dood ook vijanden, de mens ook.. wolf heeft hier nu op de mens na geen vijand dus wat gebeurt er? Populatie loopt uit de klauwen en er ontstaat een scheve natuur die gewoon niet haalbaar is.

Verder ben ik wolven discussie moe eigenlijk :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:30

Over wel of geen rechten hebben en welke rechten dan, daar mag de rechter over buigen. Het is niet aan individuen om op basis van een gevoel of indruk rechten toe te schrijven of af te nemen. Jij verliest ook niet opeens al je rechten als je op mijn terrein komt. Terwijl jij het onderscheid kent tussen mijn terrein en het omliggende terrein in tegenstelling tot de wolf. De burgemeester mag dan ook niet besluiten wat er met jou gebeurt. Daar zijn andere protocollen voor en die dienen gevolgd te worden.

Of het hek wel zo wolfwerend is weten we niet. Daar is geen oordeel over te vellen vanaf waar we zitten. Dat moet onderzocht worden als dat relevant is voor de zaak.

Die man valt een wolf aan die, voor zover we weten, normaal gedrag vertoont. Natuurlijk begrijp ik die man en grote kans dat ik de wolf ook weg zou proberen te jagen. Maar hij stapt dus zelf in die gevaarlijke situatie. Hij valt een roofdier aan dat mogelijk geen uitweg ziet.

Als we nu weer even terug gaan naar het voorbeeld van de tijger: iemand die ziet dat een tijger het veld in komt om een geit te pakken... En die persoon gaat met een hooivork op de tijger af... Tijger verwond de persoon. Is het dan vervolgens zo dat die tijger maar afgeschoten moet worden?

Wij mensen denken het alleen heerschap over deze aarde te hebben en nemen telkens weer leefgebied van andere soorten af. Is het echt zo'n gekke gedachte dat andere wezens ook bestaansrecht hebben als het ons niet helemaal handig uitkomt?

Het is niet zo dat wolven jou als voedsel zien, je huis in komen, en actief op je jagen.

En een valse hond die wordt neergeschoten? Uren later, als er niks meer aan de hand is? (Ik weet niet exact wat de situatie was, dus dit is enigszins speculatie gebaseerd op eerdere berichten). Want dat is wat er lijkt te zijn gebeurt met deze wolf. Dat zouden we met een hond niet doen vermoed ik. Bovendien; hoe bepaal je of die hond 'vals' is? En wat maakt dat de burgemeester deskundig genoeg is om deze beslissing te maken? Een schaap opjagen lijkt mij een vrij slechte indicator namelijk.

Kortom; ik lees een hoop sentiment en speculatie en maar weinig feiten. Dus ik ben blij als een rechter zich erover mag gaan buigen.

En ik ben blij dat gewone burgers hier geen vuurwapen dragen. Want jeetje... Als ik lees hoe snel men het gerechtvaardigd vind om een dier neer te schieten dan zou dat echt heel eng worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:14

We agree to disagree.
Ik heb hier echt een andere mening over

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:19

Ik hoop niet op meelezers die me kennen in het topic maar goed :+

Ik werk al een tijdje bij een erg leuk bedrijf waar ik goed op m’n plek zit maar m’n functie is niet echt houdbaar door omstandigheden.. nu wilde ik doorstromen naar management maar alles is intern weer omgegooid dus nog steeds geen duidelijkheid. Merk echt dat ik de laatste tijd er tegenaan zit te hikken. Ook is kantoor me net te ver weg en mis is m’n collega’s en de sfeer op kantoor. (Met files twee uur heen en twee terug)

Dus vrijdag stoute schoenen aangetrokken en sollicitatie verstuurd naar bedrijf om de hoek. Net gebeld en kan maandag op gesprek :D ben heel benieuwd! Eerder al eens een dag meegelopen daar maar de functie was niet passend en nu dus wel. Ben een beetje van de leg nu _O- gaat ineens echt worden zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:23

Succes Marjan
Logisch dat je van de leg bent. Ik ben sinds 1 mei weg, totaal andere baan en het is gewoon vreemd om ergens anders helemaal opnieuw te moeten beginnen. Nieuwe mensen, nieuwe structuur, nieuwe werkzaamheden.
Maar dat went snel genoeg. Overal zitten nadelen maar ook voordelen aan. I mijn geval de werkzaam heden zijn saaier ( van manager bij een grote fokkerij naar administratie van motoren) maar wel fijne werktijden. Zeker als jij om de hoek woont ga jij zoveel meer vrije tijd ( en rust!) krijgen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:30

Ik denk dat er in het wolven verhaal alleen maar verliezers zijn, het vee, de mensen en de wolven. Daar laat ik het ook maar even bij.

Spannend Marjan! Ik ben in mei ook gewisseld van baan (krijg je als je naar de andere kant van het land verhuist) en ik ben echt blij ermee. Doe hetzelfde werk, bij mijn vorige werkgever liep ik continue op mijn tandvlees en waren de werkomstandigheden op meerdere manieren niet ok, nu is het mooie van mijn werk behouden maar zijn de omstandigheden ook werkbaar. Heel fijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:02

Klopt Mooney.
En niet de hele wereld is in protocollen vast te leggen. Ipv alles in protocollen vast te leggen moeten mensen leren om hun hersens te gebruiken. De verpleegkundige protocollen hebben mij al 2x bijna mijn leven gekost omdat mijn lijf contra werkt. Dus vandaar mijn anti pathie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:05

Succes Marjan :j

Het wolven gebeuren laat ik maar in de wolven topics.
Allemaal verliezers is idd de beste omschrijving :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:17

@marjan: go for it. Een mens moet té lang werken in zijn leven om het niet naar de zin te hebben :)
@mooney: mooi gezegd en daar laat ik het ook maar bij.

Net even in de tuin bezig geweest, maar het werd me toch te warm. Paarden mochten ondertussen even onkruid happen, dus die waren ook weer happy.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:47

Malenka, maar een wolf zou zich in principe niet dichtbij laten benaderen en dus niet aangevallen kunnen worden.
We waren er niet bij dus kunnen niet oordelen.
Maar in zo geval eerst allerlei protocollen afwachten kan ook voor vreselijk letsel zorgen..

Valse honden worden in vele gevallen ook afgemaakt. Eerst in beslag genomen.

Spannend Marjan, volg je gevoel.
Hier in januari geswitcht.
Nog steeds in de zorg, maar zoveel minder druk.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:26

Valse honden worden in de meeste gevallen inderdaad afgemaakt. Ook waakhonden die een inbreker bijten hebben grote kans om afgemaakt te worden als jij geen bordje hebt hangen dat je waakhonden hebt. Dat is dan ook de enige reden dat wij een “Ik waak hier” bordje hebben hangen. Camera’s op eigen terrein moeten ook aangegeven worden anders mag je geloof ik niet veel met de beelden bij inbraak.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:34

Het is alleen niet de burgemeester die ter plekke besluit dat een hond vals is en afgeschoten moet worden. En dat is een enorm verschil met deze situatie.

Hier zal ik het verder ook bij laten.

Paarden aan huis! Zo heerlijk. Ze zijn hier vanmiddag weer lekker van de hagen aan het snoepen. En Roos is zachtjes aan het hinniken als ik buiten kom en wil telkens kroelen. <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:46

Malenka schreef:
Het is alleen niet de burgemeester die ter plekke besluit dat een hond vals is en afgeschoten moet worden. En dat is een enorm verschil met deze situatie.

Dat gebeurt wel in calamiteiten.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:15

Het is iets geks wat er in je naar boven komt als je ziet dat je dieren worden aangevallen. Een soort oer instinct oid.

Laat ik het zo zeggen; ik zou ook niet op het gemak gaan staan toe kijken hoe een wolf mijn paarden op zou willen vreten en ik snap het handelen van die boer dan ook helemaal.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:16

Malenka schreef:
Over wel of geen rechten hebben en welke rechten dan, daar mag de rechter over buigen. Het is niet aan individuen om op basis van een gevoel of indruk rechten toe te schrijven of af te nemen. Jij verliest ook niet opeens al je rechten als je op mijn terrein komt. Terwijl jij het onderscheid kent tussen mijn terrein en het omliggende terrein in tegenstelling tot de wolf. De burgemeester mag dan ook niet besluiten wat er met jou gebeurt. Daar zijn andere protocollen voor en die dienen gevolgd te worden.

Of het hek wel zo wolfwerend is weten we niet. Daar is geen oordeel over te vellen vanaf waar we zitten. Dat moet onderzocht worden als dat relevant is voor de zaak.

Die man valt een wolf aan die, voor zover we weten, normaal gedrag vertoont. Natuurlijk begrijp ik die man en grote kans dat ik de wolf ook weg zou proberen te jagen. Maar hij stapt dus zelf in die gevaarlijke situatie. Hij valt een roofdier aan dat mogelijk geen uitweg ziet.

Als we nu weer even terug gaan naar het voorbeeld van de tijger: iemand die ziet dat een tijger het veld in komt om een geit te pakken... En die persoon gaat met een hooivork op de tijger af... Tijger verwond de persoon. Is het dan vervolgens zo dat die tijger maar afgeschoten moet worden?

Wij mensen denken het alleen heerschap over deze aarde te hebben en nemen telkens weer leefgebied van andere soorten af. Is het echt zo'n gekke gedachte dat andere wezens ook bestaansrecht hebben als het ons niet helemaal handig uitkomt?

Het is niet zo dat wolven jou als voedsel zien, je huis in komen, en actief op je jagen.

En een valse hond die wordt neergeschoten? Uren later, als er niks meer aan de hand is? (Ik weet niet exact wat de situatie was, dus dit is enigszins speculatie gebaseerd op eerdere berichten). Want dat is wat er lijkt te zijn gebeurt met deze wolf. Dat zouden we met een hond niet doen vermoed ik. Bovendien; hoe bepaal je of die hond 'vals' is? En wat maakt dat de burgemeester deskundig genoeg is om deze beslissing te maken? Een schaap opjagen lijkt mij een vrij slechte indicator namelijk.

Kortom; ik lees een hoop sentiment en speculatie en maar weinig feiten. Dus ik ben blij als een rechter zich erover mag gaan buigen.

En ik ben blij dat gewone burgers hier geen vuurwapen dragen. Want jeetje... Als ik lees hoe snel men het gerechtvaardigd vind om een dier neer te schieten dan zou dat echt heel eng worden.

Gelukkig.... ik dacht dat ik de enige was die ik er zo over dacht.
Je durft bijna niet meer te zeggen dat je geen problemen hebt met de wolf, want dan hang je zelf aan een hooivork tegenwoordig :))
Verder ben ik er ook een beetje klaar mee.... al die discussie. Dus ik laat het er verder ook maar bij.

Super spannend Marjan!! Succes alvast voor maandag!

Verder niet bijgelezen.... met 50+ uur werk, 3 paarden en een huishouden kan ik jullie niet bijhouden op het moment :=