[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:39

Ik zou ze ergens aan een binnenkant van een bocht zetten waar nu gras is. Is de bocht beter zichtbaar en kunnen ze langs beide kanten ervan snoepen
Dus ergens bij de rode stippen
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:40

Wat heb je voor beplanting op/bij je heuvel? Rosa Rugosa doet het bijvoorbeeld prima op drogere grond. En een heuvel zou daarvoor goed kunnen werken. Ze groeien niet voor niets ook (te) uitbundig in de duinen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:16

Ir111 schreef:
Ik zou ze langs de rand van een pad plaatsen. Zo'n flufje bottelrozen midden in de wei lijkt me een vreemd gezicht.

:') :') :') :')
Flufje hahaha

Zat ik ook te denken. Deel van het stuk langs het pad daarvoor gebruiken.

Al vind ik het idee van Flynnieman ook leuk.

Malenka: hoeveel ruimte zou ik moeten reserveren? Heb twee smalle stroken aan beide kanten op de bult. En daar wilde ik wel wat mee.
Dit ter illustratie:

Afbeelding

Edit: denk cm of 40.
Edit2: nog níks. Wil de achterkant laten begroeien met iets waar we grof kunnen snoeien als nodig is (klimop ofzo). Langs de rand wil ik iets van Oost Indische kers gaan zaaien met andere kruiden. Al vraag ik me af wat ervan overblijft aangezien ze er altijd kunnen komen...

Op het Dak van de schuilstal die tegen de bult aan gebouwd wordt wil ik vrolijke bloemetjes voor de bijen.

Maar ik heb nog niks dus. En ook niet echt goede ideeen merk ik.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:10

Wat voor draad/koord hebben jullie?

Ik heb laatst bij agrishop koord besteld, wat prima bevalt. Maar daar moet ik aardig wat van hebben dus ik was verder aan het kijken. Nu zag ik 1000 meter draad van 3mm.
Ik had 6mm. Wat hebben jullie voor draad/koord? Ik ga een nieuw pad maken door het bos, ik heb denk ik voor 2 lagen draad, 500meter nodig. Ook wil ik graag wat lint vervangen voor draad, dus vandaar dat ik keek naar de 1000m. Alleen is dit dus wel een stuk dunner... Wat is jullie ervaring?

Ohja.. nog een ander vraagje, er zitten nog een paar stronkjes op dit pad. Ze kunnen er om heen, maar ik denk dat ik het fijner vind om weg te halen, als ze wel een sprintje trekken met z’n 4tjes... maar hoe ga ik dit er uit krijgen :')

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:24

Graven en in de grond de kettingzaag erop zetten. Diep in de grond kunnen ze best blijven zitten.

Eowyn_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:32

Je kan ook een stobbenfrees huren. Wilde dat eerst ook doen voor de stronken hier, maar ik denk dat ik er te klunzig voor ben haha.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:40

Bij mijn wei krijg ik een stukje bos tot mijn beschikking. Ik wil dan een pad er doormaken. Ik denk dat het lastig is tussen de bomen palen te slaan, maar mag de bomen niet beschadigen, dus daar isolatoren in draaien vinden ze denk ik niet goed. Hoe hebben jullie het gedaan?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:45

Belker schreef:
Graven en in de grond de kettingzaag erop zetten. Diep in de grond kunnen ze best blijven zitten.

Goeie inderdaad! Ga ik doen.

Eowyn_95 schreef:
Je kan ook een stobbenfrees huren. Wilde dat eerst ook doen voor de stronken hier, maar ik denk dat ik er te klunzig voor ben haha.

Oh, dit vind ik ook een goed idee. Ik ga het even opzoeken!

kvulden schreef:
Bij mijn wei krijg ik een stukje bos tot mijn beschikking. Ik wil dan een pad er doormaken. Ik denk dat het lastig is tussen de bomen palen te slaan, maar mag de bomen niet beschadigen, dus daar isolatoren in draaien vinden ze denk ik niet goed. Hoe hebben jullie het gedaan?

Ik ga dus gewoon houten weide palen plaatsen. Net als de rest van de afrastering.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:40

Ja maar in een bos zitten veel wortels in de grond dus dikke kans dat je ze er niet zo maar in krijgt. Vandaar mijn vraag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:54

Ik heb wel eens iets gezien met een verstelbare band om een boom, maar geen idee meer waar. Je kunt dan de band losser zetten als de boom dikker wordt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:55

Is best te doen, huur een benzine grondboor. Ik heb het ook aan de rand van een bos gedaan, wel met benzine grondboor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:57

Ik heb de laatste weken palen in het bos gezet, van die ruiterpadpaaltjes. Soms moet je even een stukje opschuiven om wortelvrij te kunnen boren, maar tot nu toe zijn alle palen er ongeveer op de aangewezen plek in gegaan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:10

Hilary schreef:
Ik heb wel eens iets gezien met een verstelbare band om een boom, maar geen idee meer waar. Je kunt dan de band losser zetten als de boom dikker wordt.

Dit is wel een idee met van die (zwarte) kunstof blokken die je ook in de hoek van je omheining kunt gebruiken. Uiteraard kom ik nu niet op de juiste zoekterm. Maar ze zijn ovaal en er zit in twee richtingen op een gat doorheen met een randje waar de draad invalt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:14

Afbeelding
Deze?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:20

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:21

Die bedoelde ik met m’n band-om-boom :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:53

Belker schreef:
Is best te doen, huur een benzine grondboor. Ik heb het ook aan de rand van een bos gedaan, wel met benzine grondboor.

Ik moet niet aan de rand, maar dwars er door heen. Als het mijn eigen bos was had ik het met zo'n grondboor gedaan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:55

belle_boef schreef:
[ [url=m/yBCmIc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je wel. Die ken ik niet, dus ga eens even zoeken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:07

Die bedoelde ik ja. En dan met zo'n kort spanbandje er om met van die tandjes dacht ik. Maar die andere is misschien nog makkelijker.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:00

Je kan toch ook gewoon prikpaalte aan de boom binden... met lange tie wraps oid

gwenerwig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:56

Hoi Ik volg al een tijdje. Wij wonen nu een klein maandje in ons nieuwe huis, waar we onze paarden aan huis hebben. De paarden zijn net over. We hebben een weiland van ongeveer 6000m2 tot onze beschikking. Ik wil er een klein paddock paradise van maken. Water en heuvel gaat hem niet worden denk ik, dus dan niet officieel paddock paradise geloof ik. Maar we willen dus een loop track maken en daarbij op verschillende plaatsen wilgen takken, hooi en waterplaatsen maken. Onze paarden gaan snachts op stal. Rijbaan en kleine paddock hebben we net gemaakt(zijn we nog mee bezig) Het grasland is koeien grasland, dus dat willen we omvormen naar paardenweiland. De bedoeling is dat uiteindelijk de paarden vooral in de paddock en op de looptracks staan en paar uurtjes op het weiland. Nu willen we dus de track aan gaan leggen, zodat we het weiland kunnen gaan omvormen. Maar onze vraag is, hoe zorg je ervoor dat de track geen modderbaan wordt?

Afbeelding

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 11:03

gwenerwig schreef:
Hoi Ik volg al een tijdje. Wij wonen nu een klein maandje in ons nieuwe huis, waar we onze paarden aan huis hebben. De paarden zijn net over. We hebben een weiland van ongeveer 6000m2 tot onze beschikking. Ik wil er een klein paddock paradise van maken. Water en heuvel gaat hem niet worden denk ik, dus dan niet officieel paddock paradise geloof ik. Maar we willen dus een loop track maken en daarbij op verschillende plaatsen wilgen takken, hooi en waterplaatsen maken. Onze paarden gaan snachts op stal. Rijbaan en kleine paddock hebben we net gemaakt(zijn we nog mee bezig) Het grasland is koeien grasland, dus dat willen we omvormen naar paardenweiland. De bedoeling is dat uiteindelijk de paarden vooral in de paddock en op de looptracks staan en paar uurtjes op het weiland. Nu willen we dus de track aan gaan leggen, zodat we het weiland kunnen gaan omvormen. Maar onze vraag is, hoe zorg je ervoor dat de track geen modderbaan wordt?

[ [url=m/t4Fih8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W2qT5C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig stuk! Wij hebben ongeveer dezelfde hoeveelheid grond. Op wat voor soort grond zit je en hoeveel paarden? Mag ik vragen waarom je ze niet 24/7 op de PP laat lopen?

gwenerwig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:35

Maartje1990 schreef:
gwenerwig schreef:

[ [url=m/t4Fih8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W2qT5C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig stuk! Wij hebben ongeveer dezelfde hoeveelheid grond. Op wat voor soort grond zit je en hoeveel paarden? Mag ik vragen waarom je ze niet 24/7 op de PP laat lopen?

We hebben bodem onderzoek laten doen, hier kwam het volgende uit: Het perceel ligt op de grens van de grondsoort klei op fijn zand en de grondsoort zwaklemig fijn zand. Uit het grondmonster blijkt dat het om een zandgrond gaat. Een deel van het weiland ligt wat lager en is nu ook erg nat/drassig. We hebben drie paarden. En waarom we ze niet dag en nacht erop zetten. Ze komen van een manege waar ze 3 uur pd in de paddock stonden en verder op stal. Ze zijn het niet gewend en voorlopig willen ze na een paar uurtjes erg graag weer naar stal. Misschien dat dat ooit veranderd, maar voor nu gaan ze gewoon snachts naar binnen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:40

Als jij zorgt voor een leuke PP, willen die straks echt niet meer op stal hoor ;)
Het is een stukje gewenning, maar laat straks de stallen maar eens open na een voerbeurt en je zal zien dat ze toch echt weer buiten staan.
Op 6000m2 kan je echt wel wat leuks maken en ook een heuvel en poel.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:48

Hoihoi! Treffen jullie nog voorbereidingen voor volgende week met sneeuw en flink vriezen?
Ik sta op een pensionstal met pp en er werd gesproken over strooien, maar vinden veel niet fijn ivm dat dat ook in hun water etc terecht kan komen, andere zijn weer bang voor dat de platgestampte sneeuw ijs wordt, en de paarden hun benen breken.. hebben jullie nog goede tactieken? Gewoon sneeuw wegschuiven? of gewoon laten liggen haha?