Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:26

Geen last van muizen sinds we dis afgestapt zijn van de ikea bakken. Gewoon voertonnen of goed afsluitbare (luchtdichte) emmertjes. Hebben ze bij jullie ook geen snoepjes oid in de kasten?

Ervaring is dat de muizen toch wel komen als ze willen. Stalgenootje had er geen voer in maar de dekens en dekjes waren wel kapot gemaakt door muizen. Nu is daarna een gat ook dichtgemaakt en niks meer gehoord over muizenoverlast. Ik heb deze kast nu richting de 2 jaar en zolang staat er ook voer in en geen muizen.

En nee, onbeperkt ruimte voor spullen is onzin idd. Daarom schreef ik ook dat wij thuis bewaren, als je dat niet wil moet je spullen weg doen want zoveel ruimte voor opslag is zonde op stal ja.

Leo

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:32

Op ons vorige plekje moesten we voer zelf in de kast bewaren en toen heeft mijn man een goed afgesloten la gemaakt voor het voer. Die gebruik ik nog steeds; daar gaan de zakken in die ik steeds weer dicht draai en houdt het ongedierte goed buiten. Plastic bakken zoals die stapelbakken van Ikea komen ze in mijn ervaring toch in. Tonnen niet.

Ik heb ooit 3 maanden ergens gestaan voor nood waar we voertonnen op de verdieping hadden staan, dat werkte inderdaad prima.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:06

Hier wel altijd last gehad van muizen in de kasten zodra stalgenoten om mij heen voer in de kasten bewaarden. Vreselijk. Gebeurde bij jullie trouwens stiekem ook ruitje. :o

Vooral een fles lijnzaadolie is killing. Zo dáár komen muizen met hordes op af. Sinds mijn stalgenoot nu het niet meer in de kast heeft staan ben ik eindelijk bijna muisvrij.

En mijn vriend had één keer een appel in de kast gelegd ipv in de voerton. Dag later waren er allemaal happen uit. :+

Ben wel echt voor voer uit de kasten, maar puntje bij paaltje doen veel mensen alsnog voer in de kast. Of een zakje snoepjes, een fles olie, etc. Lastig als daardoor je zadel kapot gegeten wordt..

Trouwens, mijn zadel paste wel in jullie kleine kastjes, de kast zelf was net breed genoeg. Alleen het deurtje was te smal waardoor ik het zadel er scheef in moest draaien. Geen idee of dat kwam omdat ik de eerste kast op rij had, of dat gewoon alle deurtjes iets smaller waren dan de kasten zelf. Misschien is dat eens interessant om naar te kijken. Want ik heb gewoon een normaal dressuurzadel voor een pony van 1.39, maar doordat er toch een iets breder kopijzer in zit paste die dus al niet. Moest er echt heel voorzichtig mee omgaan. Mijn vriend heeft het zadel een paar keer terug gehangen en daar is ie toen zegmaar al van beschadigd. Had zoiets ook heel eng gevonden met eventuele bijrijders.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:28

Ik zou zeker voer gescheiden houden van materiaal of kasten.

Op een etage zou je wel van die dekenrekken kunnen hangen waar de deken rechtop aan kan hangen, iedere stal 1 rek. Echt ideaal wanneer er een natte deken is, of om ze gewoon weg te hangen.

Bij ons op stal is er 1 bak voor voer en 1 dekenrek voor handen. En dan 1 kast. De rest berg je thuis op. Lijkt me niet meer dan normaal, je kunt prima thuis een ton bewaren, en evt zakken kruiden of supplementen met een knip thuis bewaren, doe ik ook met kattenvoer/rijst/pasta etc. Blijft prima vers en je kunt niet alles maar hoarden op een pensionstal. Zo blijft het ook netjes en schoon.

Ik kom wel eens op stallen waar het door elkaar staat, echt veel meer muizen in kasten. Of waar iedereen 2 a 3 bakken/tonnen per paard zelf mag neerzetten in een ruimte. Werkt ook, voor als je een oude schuur over hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:32

MyWishMax schreef:
Geen last van muizen sinds we dis afgestapt zijn van de ikea bakken. Gewoon voertonnen of goed afsluitbare (luchtdichte) emmertjes. Hebben ze bij jullie ook geen snoepjes oid in de kasten?

Ervaring is dat de muizen toch wel komen als ze willen. Stalgenootje had er geen voer in maar de dekens en dekjes waren wel kapot gemaakt door muizen. Nu is daarna een gat ook dichtgemaakt en niks meer gehoord over muizenoverlast. Ik heb deze kast nu richting de 2 jaar en zolang staat er ook voer in en geen muizen.

En nee, onbeperkt ruimte voor spullen is onzin idd. Daarom schreef ik ook dat wij thuis bewaren, als je dat niet wil moet je spullen weg doen want zoveel ruimte voor opslag is zonde op stal ja.

nope, niet mee eens. Ik had zo'n PSU-kast op een vorige stal (hoorde bij de stal) en die was 100% muisdicht nadat ik in twee hoekjes (onder, naast de deur) een blokje hout had gestopt.

De huidige Rittalkasten kunnen ook muisdicht zijn maar daar heb ik (nog) niet voldoende effort in gestopt.
Het is dat die Rittal frames zo duur zijn anders zou ik je zeker adviseren om daarin te investeren maar ca 1500 euro per kast lijkt me niet helemaal verantwoordt.
Dit is het idee: https://www.conrad.nl/nl/p/rittal-vx-88 ... 51307.html

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:09

Waar ben je het niet mee eens? Met mijn ervaring van die sortera bakken of over de kasten? Je zegt zelf moeite doen om de gaten in kasten dicht te maken. Precies wat er dus in mijn bericht staat, eventuele gaten dichtmaken anders komen ze er toch wel in zelfs zonder voer. Ook in de stalen kasten die we hebben staan als er een gaatje in zit, want dat hoeft niet groot te zijn voor een muis.

Het is handiger als je wel goed leest wat er staat, want je zegt zelf dus hetzelfde.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:18

Wasmachine en droogruimte zou denk ik best op een verdieping kunnen.
Wasmachine zou ik met zo'n kastje om te betalen wel fijn vinden denk ik. Dan is het mijn eigen keuze om hem te laten draaien voor 2 springschoenen, of dat ik hem zo vol prop dat het niet eens meer schoon wordt zeg maar...

Voer zou ook (deels) op deverdieping kunnen denk ik. 1 bak gratis in het voerhok, meer ruimte of meer bakken? Dan op zolder, tegen betaling. Even als deken opslag (tegen betaling), dat kan ook op hoogte lijkt mij.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:11

Ik heb zelf die Sortera bakken, maar vooralsnog geen last van muizen. Terwijl ik zeker weet dat ze op stal lopen :D .
Hier is vaak geen andere keus dan voer bij of in de kast bewaren omdat losse tonnen niet overal neergezet mogen worden en er is geen aparte ruimte voor.

Ik heb wel eens een stal gezien die de zadelkasten boven had. Dat zou voor mij helemaal prima zijn, maar kan me voorstellen dat niet iedereen blij is dat ze een trap op moeten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:18

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:06

Super tof dat je aan ons denkt! Als we gaan nieuwbouwen of verbouwen gaan we echter alles in kunstof gooien en nieuw kopen. Als ik zie wat wij nu kwijt zijn aan verfwerk, dat is echt ongekend veel arbeid...

Bedankt weer voor al het meedenken betreft de opslag etc.

We nemen alles mee in ons plan. Het heeft heel gek gelopen qua vertraging die niet bij ons lag, maar ik probeer het te zien als een zegen, want als ik zie wat we nog aangepast hebben doordat je langer op dingen kauwt. Ik hoop echt hier volgend jaar meer te kunnen delen, had ik dit jaar al verwacht maar dus niet :) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:51

ruitje schreef:
Super tof dat je aan ons denkt! Als we gaan nieuwbouwen of verbouwen gaan we echter alles in kunstof gooien en nieuw kopen. Als ik zie wat wij nu kwijt zijn aan verfwerk, dat is echt ongekend veel arbeid...

Bedankt weer voor al het meedenken betreft de opslag etc.

We nemen alles mee in ons plan. Het heeft heel gek gelopen qua vertraging die niet bij ons lag, maar ik probeer het te zien als een zegen, want als ik zie wat we nog aangepast hebben doordat je langer op dingen kauwt. Ik hoop echt hier volgend jaar meer te kunnen delen, had ik dit jaar al verwacht maar dus niet :) .

In hoeverre kun je bestaand houtwerk niet vervangen voor kunststof?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:59

Kan wel, ook zeker gedaan in bepaalde deuren hoor :) !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 12:55

We hebben de afwerking van de bak zo goed als af

Plantenbakkie ernaast, we kwamen er namelijk tijdens het plaatsen achter dat de minishet er onderdoor kon met losgooien wahaha, van die dingen die je even vergeet in de berekening. Dus nu staat er overal een draadje onder en deze bak.
Afbeelding

We hebben veel loswerkers bij ons, dus we hebben nu een systeem waarmee je heel makkelijk de bak kan verdelen in loswerkbakken.
Afbeelding

Ik ben zelf helemaal fan van deze bakletters die ik vond, waar een mens blij van kan worden he?

Afbeelding

En deze: ook zo tof, voor als er kids willen rijden, schattig toch?

Afbeelding

Als laatste heeft mijn broer nog aan het systeem van de bodem gewerkt. Hij werd elke ochtend gesproeid en was dan net te nat, we konden de schuif open of dicht zetten, en dan was hij een uur later weer te droog naar ons zin. Mijn broer heeft er nu een trap tussen gemaakt waardoor het peil beter blijft.

Afbeelding

En dan nu maar alvast verder naar het volgende project: het slopen van de cirkel. Die gaan we opbouwen volgens hetzelfde idee als de bak.

Ik heb echt gehuild toen we deze kraan kochten, zo duur en 'waarvoor' ,maar als ik zie wat we er mee kunnen is het echt een goede investering geweest. We hebben zo'n groot wagenpark, echt niet normaal, maar we doen ook zoveel dat maakt het dan financieel beter behapbaar.
Afbeelding

Palen weg. Is het ineens toch een grote ruimte.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ruitje op 02-10-25 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:57

Ohh die letters zijn ook echt heel mooi. Hoe werkt dat loswerk-verdeel systeem?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 13:02

Die klosjes die je op de foto zet hang je over het hek heen op de lengte waar jij hem wil( we hadden eerst vaste punten in gedachte voor een ring in het hek, maar het is ook wel fijn dat je het vierkant kan aanpassen van 15x15 tot 20x20 of wat een paard dan ook nodig heeft) .

Touw ertussen met stukje elastiek en poortgreep en je bent klaar. Dit dan per afzetstukje x 2( onder en boven touw) . Ik weet niet of dit logisch klinkt hahaha, anders maak ik een foto!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:11

Foto graag! Lijkt me echt een fantastisch systeem. Fijn ook dat dat mag. Hier mag je niks anders in de rijbaan dan rijden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:59

slim systeem met die klosjes, wat makkelijker op en af te bouwen dan hindernismateriaal als afscheiding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:15

speurneusc schreef:
slim systeem met die klosjes, wat makkelijker op en af te bouwen dan hindernismateriaal als afscheiding

Precies! En vaak blijven paarden er beter achter. Wij deden het vaak met hindernissen afzetten, maar ons paard vloog gewoon over de 1,40 plus heen met gemak. Hindernis = springen dacht zij altijd. Geweldig met vrij springen, niet als je wilt loswerken... Draadje op een meter ojd en ze bleef er keurig achter. Oke in paniek vast niet, maar dat was er niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:19

Tipje: op agradi kan je elastisch stroomdraad kopen op rol. Rekt zeker twee keer zijn lengte uit. Op deze manier hoeven er geen prikpaaltjes tussen om het niet te laten doorhangen en indien gewenst kan er stroom op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:46

ruitje schreef:
Ik heb echt gehuild toen we deze kraan kochten, zo duur en 'waarvoor' ,maar als ik zie wat we er mee kunnen is het echt een goede investering geweest. We hebben zo'n groot wagenpark, echt niet normaal, maar we doen ook zoveel dat maakt het dan financieel beter behapbaar.
[ Afbeelding ]

Palen weg. Is het ineens toch een grote ruimte.
[ Afbeelding ]

Maar voor jullie geldt ook dat jouw broer die machines kan dromen. Dan weet je wat ermee kan en hoe dat moet. Dan brengt zo'n machine echt z'n geld wel op in zo'n omgeving als waar jullie zitten.

Die bakletters voor kinders zijn echt leuk. Ik ken ze van diverse plekken maar ik moet de eerste nog tegen komen die het niks vindt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 16:39

Hannanas schreef:
Foto graag! Lijkt me echt een fantastisch systeem. Fijn ook dat dat mag. Hier mag je niks anders in de rijbaan dan rijden.

Ik moet er even tijd voor maken, maar ga ik doen haha! Wij hebben juist deze bak in ere gehouden als 'klooi' bak, dus mennen, springen, loswerken. Wij vinden de klanten die dat doen ook leuk bij ons passen :) . Maar er worden ook proefjes in geoefend hoor, alles mag in die bak. Behalve het paard los zetten zonder toezicht, want als ze aan die dure balken gaan knagen word ik gek :')

De cirkel uitgegraven

Afbeelding

En daar gaat ons geld :+

Afbeelding

Onderlaag erin

Afbeelding

Zeil erin
Afbeelding

Drainage erin

Afbeelding

Drainzand erover
Afbeelding

Dan komt er nu nog een toplaag op en maken we net zo'n omheining als de buitenbak en dan is de cirkel voor de komende winters ook weer droog.

Geen idee of mensen dit boeiend vinden, dus als jullie zeggen nu hebben we wel genoeg gegraaf gezien stop ik hoor :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:49

Ik hou van gegraaf dus ga vooral door! :D Heel leuk om te zien

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 17:11

Die drainage is gaaf om te zien, zeg. Ook hier team doorgaan :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:11

Wat is dat voor een soort zeil wat erin gaat?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 23:06

Wat voor toplaag gaat er op? Wat voor zand hebben jullie daar voor bedacht?