Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:31

Varkensgras helpt hier niet tegen vetzucht :+

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:34

Bedankt voor alle lieve reacties :)

@muppetmayo, welkom! Succes met de zoektocht, hopelijk vinden jullie gauw iets naar je zin!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:52

Wat een mooi kindje karin. Gefeliciteerd!!!
Beetje uit te houden met de warmte?

Varkensgras...ook nog nooit van gehoord. Vanavond eens googlen.

Ben heel blij dat er op ons nieuwe stekkie al een grondwaterpunt is geslagen incl pomp.

Waar halen jullie het ruwvoer vandaan? Eigen land? Lokale boer? Fouragehandel? Bij de laatste offertes ah opvragen. Vd 8 zijn de eerste 2 reacties weinig hoopvol qua levering. -O-
Er moeten er nog 6 binnenkomen en anders maar eens met de huidige eigenaren gaan babbelen of zei iets voor ons kunnen doen qua contacten id buurt.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:08

Ik hou marktplaats in de gaten en vraag de buren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:00

Ik heb via marktplaats hooi gehaald.
Stonden best veel adresjes bij mij in de buurt.
Het is net te doen met deze hitte vind ik haha. Ben wel toe aan koelere dagen maar dat heeft iedereen wel denk ik :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:03

Fouragehandel. Betaal wel iets meer maar hij kan altijd leveren. Al gaan we nu wel inslaan.

De eerste paar jaar hebben we wel met lokale boeren gewerkt. Wat een drama! Enorm wisselende kwaliteit, nauwelijks afspraken mee te maken qua levering en toen onze reserveboer, die gebruikten we alleen bij nood omdat hij met geen mogelijkheid aan onze jaarvraag kon voldoen, overleed waren we er klaar mee.
Dus overgestapt naar een professional. Hij weet wat ik hebben wil en als hij het niet heeft gaat hij zoeken. Prima, ga jij lekker zoeken ga ik iets leuks doen +:)+ bosrit ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:25

Welkom SkyMarian en Muppetmayo!
Leuk dat jullie meekletsen.

Hier hooi van eigen land. Voorgaande jaren hadden we teveel met 2 snedes, dit jaar tot nu toe te weinig :D . Ik maak mij eerlijk gezegd niet zo druk. Mijn man, werkt een aantal dagen bij een vriend van ons die melkveehouder en fouragehandelaar is en hij kan dus goed in de gaten houden hoe het met de voorraad gaat. Als wij weer een beetje ruimte hebben dan halen we nog 100 kleine pakjes hooi en dan hebben wij ruim voldoende.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:32

Citaat:
Wow...heb een offerte binnen.

15 meter. Net geen 900,-
Per meter 60,- extra.

Alleen het boren/slaan.

Zit het water zo diep dan? Ik meen dat als je dieper dan meter of tien gaat, je ook een extra pomp beneden in de buis moet hebben... dat maakt het ook extra kostbaar. En het kan weer stuk. Ik zou daar ook even naar kijken...

Onze bron zit op max 9 meter en we kunnen met een standaard pomp en terugslagklep prima uit de voeten...

Met twee zwaluwtjes hebben wij echt geen last gehad... wel fijn als ik de reacties zo lees...

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:09

Onze bron zit nog veel dieper... 27 meter! Volgens mij hebben wij een vrij standaard pomp. Voldoet net, je kunt er twee Gardena tuinslangen + sproeier aansluiten en de druk blijft rond de 5bar. Minder zou ik ook niet willen, dan heb je van de ‘slappe’ sproeiers.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:43

Wat een heerlijk ventje Karin! Wij kijken ook echt uit naar onze kleine meid. De datum staat al.

Bij ons laatst een put geslagen van 63 meter.

Wat hooi/voordroog/kuil betreft dat hebben we allemaal zelf. Er gaat elk jaar een grote partij naar de professionele paardenhouder aan de overkant. Ik ben zelf heel kritisch op het hooi dus ik kan wel zeggen dat wij goed spul hebben liggen (maar houden het nu toch maar zelf)...
Trouwens prachtig stro dit jaar!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:52

Zie hier (zit nog in Denemarken) idd echt allemaal prachtig goudgele strobalen liggen. :wow:

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:22

Lynn_Nikita schreef:
Anke schreef:
Wow...heb een offerte binnen.

15 meter. Net geen 900,-
Per meter 60,- extra.

Alleen het boren/slaan.

15 meter is ook extreem diep hoor, ik heb er 9 en dat was ook die 350 wat ik al eerder genoemd heb. Zit het water echt zo diep?

Nee helemaal niet. Op 2/3 meter.
Toch wil hij er 15 gaan boren.
Hetgeen het gelijk zo duur maakt.
Met btw kom ik dan net boven de 900,-
Alles in totaal ca 2000,-

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:36

Ooit in de gulden tijd was ik 500,- kwijt bij de wei voor een pomp te boren. Geloof 7 meter dat deze was.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:36

Wat een bedrag zeg :oo

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:37

Mooie zonsondergang.
Samen de zon vangen:
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:37

Ja daarom nog steeds geen pomp thuis.
Is me even een flink bedrag zo.

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:20

Ik haal mijn hooi/kuil nu bij de boer waar mijn paard stond. Maar heb nog wel wat reserve boeren waar ik vaker kom. Hopelijk valt het mee dit jaar met hooi te kort. Hier verwachten ze nog wel een derde snede later dit jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 01:21

Ik lees graag mee, want wij zijn zoekende naar een huis met een stukje grond. We moeten nog beslissen waar, maar kijken er al erg naar uit.

En zoals het altijd is, je kijkt al een hele tijd, ziet leuke huizen, maar op het moment dat je echt gaat kijken, valt het iets tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:21

Ik wil ook nog eens gaan informeren naar het slaan van een put, maar dat heeft geen haast. Zomers als dit komen bijzonder weinig voor en ik heb nog redelijk wat gras staan.

Vandaag weer een bloedhete dag, moet om 11:30 in Amsterdam zijn. Lekker warm tussen de flatgebouwen. Daarna ga ik lekker door naar huis om thuis te werken.
Maar het eind van dit overdreven hete gedoe lijkt in zicht te komen *\o/* .

Welkom superpony.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 06:27

Mooie zonsondergang bij het water Anke.

Hooi haal ik bij de fouragehandel. Nu in mijn zoektocht naar een loonwerker tegen een adresje gestuit. Toevallig de “buurman”, 2 min afstand.

De paarden zijn helemaal klaar met dit weer. Ik hoop dat het gaat afkoelen en dat er inderdaad wat regen valt.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:48

Mooi beeld Anke <3

Welkom superpony. Lastig hè de zoektocht. Bij ons viel op voorhand al 3/4 af vanwege het bestemmingsplan. Het begint nu weg te zakken, maar kende ze van 5 gemeentes op een gegeven moment uit mijn hoofd. :')
Van bedrijfsbestemming, agrarische bestemming tot grond met een hoge archeologische waarde of vallend onder een beschermd natuurgebied. En dan nog de betuwelijn strak langs het perceel, elektriciteitsmast id achtertuin of een fancy windmolen. <<)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:14

superpony schreef:
Ik lees graag mee, want wij zijn zoekende naar een huis met een stukje grond. We moeten nog beslissen waar, maar kijken er al erg naar uit.

En zoals het altijd is, je kijkt al een hele tijd, ziet leuke huizen, maar op het moment dat je echt gaat kijken, valt het iets tegen.

Welkom :)
Heel herkenbaar wat je schrijft over huizen zoeken. Wij hebben een boel boerderijen gezien die tegen vielen. Veel kleiner dan op de foto en allemaal brakke ruimtes die ze niet eens op de foto hadden gezet.
Huis wat we hebben gekocht was precies als op de foto, ook geen groothoeklens gebruikt en niets geprobeerd te verbergen.
Succes met je zoektocht ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:04

Wij zijn uiteindelijk in het huis gaan wonen wat ons in eerste instantie niet meteen aansprak. Is ook het allerlaatste huis wat er nog te koop stond op dat moment. Maar terwijl we er met een heel neutraal gezicht heen reden gingen we met zoveel enthousiasme weg dat we het een week later al gekocht hebben. En van alle huizen die we bekeken hebben is dit oprecht ook de beste. Met een heel leuk huis, genoeg grond en een handige indeling.

Hooi (voordroog) hebben wij gelukkig zelf. Als ik zie hoe veel inspanning het is om een gevarieerde grasmat te hebben waarbij je geen onkruid hebt, zonder spuiten..... Dan wil ik echt geen hooi van een ander. Normaal hebben wij voor een vriendin ook een winter voorraad voor de verkoop maar dit jaar lukt niet meer. Als ik zelf al krap kom te zitten ga ik het ook anders oplossen en niet aankopen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:55

carika schreef:
Varkensgras hebben wij hier ook en ridderzuring, vreselijk spul....
Hier is voor woensdag en donderdag regen voorspeld, denken jullie dat kunstmest nog nut heeft? Dan zou ik eventueel dinsdag avond nog kunnen strooien even de sproeier erover heen en dan maar bidden voor regen...

Niet doen!!!! Stel dat er weinig regen komt en het kunstmest valt niet genoeg uit elkaar dan verbrand je gras letterlijk als de zon weer gaat schijnen. Alleen kunstmest strooien als je zeker weet dat er voldoende regen komt.

Ons puntstuk is door een plaatselijke boer gespoten. Zit 15 meter diep en kostte handje contantje €150,-
Een puls gaat veel dieper en die worden door een bedrijf aangelegd. Dat kost wel een paar duizend euro.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:21

Voor onze verwarming hebben ze 2 putten van 100 meter geboord waar ze voor elke put een dag bezig zijn geweest. Dit deden ze met een soort mini boorplatform :+ Afbeelding