Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:28

Wat een rot uitslag. Was dat de eerste keer niet te zien? Logisch dat je er zo'n last van had

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:18

Wat rot Pauline. Zou je bij rijden anders de enkel kunnen inzwachtelen? Voor de stevigheid?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:40

Of iets met een brace oid?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:52

Jeetje wat klopte zeg. Lijkt me lastig met rijden. :(:)

Hier de sidepull uit de kast gehaald. Had hem al gekocht voor ik überhaupt een paard had, lol. Nu er getest of hij past op Stef. Weet nog niet of ik het aandurf met rijden hoor. Hij maakt zich met bit al heel sterk soms.

Wat denken jullie. Past ie? Heb alles op de grootste gaatjes en er past ongeveer 3 vingers tussen de neusriem. Keelriem fladdert los (kan ik er net zo goed afhalen?)
Afbeelding
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:54

Volgens mij zit ie aardig Abby, ik denk alleen dat de frontriem wat te krap is.

Pauline, kan je niet van dat bruine rekverband erom doen of van dat speciale sporttape?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:59

Zit zn haar ook tussen he. Das n flinke pluk. Maar ik zal eens kijken of ik die kan vervangen

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:01

Ja gehad ik gezien maar ik heb het idee dat hij wat strak zit bij de oren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:30

ik vind ook de keelriem vreemd zitten ( wat strak) , hoort dat anders dan met een trens hoofdstel?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:37

AbbyBlues schreef:
Jeetje wat klopte zeg. Lijkt me lastig met rijden. :(:)

Hier de sidepull uit de kast gehaald. Had hem al gekocht voor ik überhaupt een paard had, lol. Nu er getest of hij past op Stef. Weet nog niet of ik het aandurf met rijden hoor. Hij maakt zich met bit al heel sterk soms.

Wat denken jullie. Past ie? Heb alles op de grootste gaatjes en er past ongeveer 3 vingers tussen de neusriem. Keelriem fladdert los (kan ik er net zo goed afhalen?)
[ [url=m/f9KF14.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8SIDsJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou de keelriem vervangen door een kaakriem en voor zolang er een bakstuk bij steken zodat je ook het bit erbij hebt hangen. Dan kan je zonder gevaar voor eigen leven toch het bitloos testen :Y)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:17

Als Stef in het verleden ook voor de kar gelopen heeft is de kans groot dat hij bitloos juist veel vriendelijker in de hand zal zijn. Al heb ik me laten vertellen dat juist die paarden heel goed reageren op kun of kaak gekruiste systemen. Idd even de keelriem verlengen en de eerste keer in een afgesloten bak of paddock opstappen.
Ben heel benieuwd hoe je ervaring gaat zijn! Voor twix wil ik ook een Side pull. Als ze ooit nog eens besluit dat ze heus wel een rijpaard kan zijn.

Arme Pauline! En wat er ook gebeurd als we naar Groningen komen, ik wil niet naar jouw huisarts. Wat een incompetente mafkees is dat.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:55

Bijzonder dat jullie de keelriem so strak vinden zitten. Die zit namelijk echt mega los.

Hij heeft bij de eerste eigenaar voor de ploeg gelopen maar weet niet hoeveel er ook echt mee gewerkt is. Hij kent het wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:30

Hij zit heel ver naar achteren. Zie je aan het riempje bij de frontrien al. Hij zit nu echt achter die ronding. Normaal hoort daar een vuist ertussen te kunnen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:34

Afbeelding

Even snel getekend. Hier ongeveer zit de keelriem normaal

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:00

Nog even als toevoeging op bovenstaande post van Lynn. Zoals hij nu zit blokkeert hij ook het kaakgewricht als Stef wat wil gaan zakken en nageven. Waardoor je dus eigenlijk het correct nageven tegenwerkt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:10

Hoe lang houden jullie paarden van de wei na het strooien van kunstmest? Ze willen voren gaan strooien (al denk ik dat ze veel beter kunnen kalken) maar ik weet niet hoe het verder werkt.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:38

Duidelijk lynn en lizy! Tx

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:46

Azmay. Afhankelijk van de regen. Na een flinke bui ongeveer 2 weken. Beter is nog langer wachten dan krijgt het gras ook de kans om te groeien.

Nu kalken is erg laat kan beter in najaar

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:51

Lynn_Nikita schreef:
Azmay. Afhankelijk van de regen. Na een flinke bui ongeveer 2 weken. Beter is nog langer wachten dan krijgt het gras ook de kans om te groeien.

Nu kalken is erg laat kan beter in najaar

Ah dan kunnen die van mij er niet meer op, dacht ik al. Ik heb de wei zelf nog maar een weekje.
Die van de buren zullen er wel binnen 5 dagen op gaan vermoed ik, die hebben verder geen wei.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:56

Hoi iedereen, mijn knollies staan van woensdag enkele uren per dag op de weide. Nu hoest Jack ineens. Kan dit door de overgang zijn of een irriterend onkruid? Het is een weide dat ik dit jaar voor het eerst huur
ik maak het hooi alvast nat, geen fenegriek en bel maandag de dierenarts maar ik vind het zo vreemd, zo juist minder stoffig mogen zijn dan op de zandpaddock...
weet iemand al raad?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:43

Nou we hebben een paar bijzondere dagen gehad met Marinka. Donderdag op de trailer naar een vriendin in Stroe. Heerlijke buitenrit gemaakt. Niet te lang want moest op tijd thuis zijn en ik wilde rustig kunnen laden. Ze liep er meteen in. Mijn vruendin zou de trailer afsluiten maar was niet snel genoeg en Marinka stond weer buiten. En ja het ergste wat we konden verwachten maar niet deden gebeurde. Ze ging er niet meer op. Alles uit de kast maar nee. Naar uren proberen en pauzes en het thuisfront ingeschakeld om de kinderen van school te halen. Geen resultaat. We besloten om mijn paard ergens te stallen en morgen verder. Veel met anderen gesproken. Dus besloten om wat sedatie te gebruiken. Zodat ze rustig naar huis kon en daar verder te kijken. Zo gezegd zo gedaan. Maar al snel spijt. Ze was mooi dullig. Maar als ze de trailer zag was het fout. En door dat ze zo dullig was konden we eigenlijk niks met haar. Ze snapte niet wat we wilden en we kregen haar niet recht voor de trailer. En omzetten ging bijna niet. Nog even wat mensen gebeld en de da. Besloten om te wachten tot ze weer helder was. Ik terug naar huis en in de avond terug. We hadden iemand gevonden die ons kon helpen. Even later belde ze af. Maar adviseerde iemand anders. Die mijn vriendin ook wel een beetje kende. Zo gezegd zo gedaan. Hij kwam om 20uur. We hadden zelf al besproken om anders de volgende dag rijdend naar huis te gaan. 40km met een tussen stop. Niet handig, maar je moet wat. Maar diegene die kwam was zeer kundig. En het was tijd voor een onbekende om dit te doen. Ze ging flink in de strijd. Liep achteruit bijna dwars door een schuur. Maar ze werd goed op haar plek gezet. En haar werd duidelijk dat de trailer de fijnste plek voor haar was. En toen was na 3 pogingen de stang een eitje. Erg opgelucht kon ik haar mee naar huis nemen. Rosie miste haar zo. Die stond steeds te hinniken. Zaterdag heb ik haar nog lekker met rust gelaten. En zondag was het tijd om het ook zo met Marinka te proberen. Ze was fel en verbaasd om mijn reactie. Maar met 5 stond ze toch in een gesloten trailer. Dat ging dus goed. De man die mij geholpen heeft was zeer rechtvaardig en het ging goed opbouwend. En hij wilde graag blijven helpen. Omdat het nu anders is en het laden thuis beter gaat dan als we weg zijn. Wat ik nu bijna niet meer durfde. Dus we hebben een afspraak dat de komende ritten weer daar in de buurt zijn en dat we hem er even van op de hoogte brengen en als het laden dan niet lukt. Komt hij direct. Hij dacht dat het met 1 2 of 3 keer dan wel goed zou gaan. Ik ben helemaal blij. De terug weg was Marinka super relaxt en ook toen we thuis kwamen en gingen uitladen ging het allemaal super relaxed. Dus ondanks dat ik mezelf had gezegd. Nu is het klaar na al dat oefenen en dan toch nog dit. Ik stop met de trailer. Ziet het er nu toch een stuk positiever uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:18

Ik heb ook een geweldig weekend achter de rug en kan het niet meer voor mij houden, zou het bijna van de daken willen schreeuwen.

Ik was naar moeders vertrokken voor het weekend, zodat zij voor Grumpy kon zorgen als ik op pad zou gaan, was gezellig ondanks dat de spanning tussen de honden om te snijden was. :7
Vrijdag een heerlijke duinrit gemaakt op een geweldig paard. Heerlijke rustige rit met eigenlijk alleen maar stappen in het mulle zand en duin op en af en een paar drafjes (pfff als ik weer een eigen paard heb, zijn lesjes wel erg nodig hoor, ging alle kanten op voor mijn gevoel). Maar het was fantastisch om weer eens op een paard te zitten!

En het is voor 90% zeker, dat ik binnenkort weer! ga verhuizen!
Wat op alle fronten beter gaat zijn; nog maar een uurtje van mijn moeder af ipv van de ruim 3 uur nu, die hoewel ze het beter doet dan ik, toch een dagje ouder wordt.
Een eigen plaatsje of tuintje voor Grumpy mijn hondje, zodat die ook lekker naar buiten kan lopen wanneer ze wilt.
En niet onbelangrijk; perfecte mogelijkheden om weer een eigen paard te gaan houden...

Er is nog niets zeker zolang er niet getekend is natuurlijk, maar het gesprek verliep zo voorspoedig dat ik nu toch wel heel voorzichtig durf te hopen dat het gewoon goed gaat komen...
*\%/* :))

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:23

Ohh, ik ga voor je duimen minimelona! Wat een prachtig nieuws en ook nog lekker kunnen genieten van het rijden. Ik gun het je zo, maar dat wist je al.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:28

Pfoe Kvulden, dat is even spannend geweest zeg! Fijn dat alles uiteindelijk op zijn pootjes gevallen is.

MiniMeLona, super nieuws! Ik duim alvast voor je.

Hier is het wat stilletjes op paardenvlak. Had de indruk dat Quick wat rust kon gebruiken na zijn castratie, dus wordt er hier enkel wat getut en geknuffeld. Ben vorige week wel een keertje met hem op wandel gegaan, ging super goed. Uk was mega braaf en relax.
Gisteren ging hij liggen terwijl ik de wei aan het uitmesten was. Ik weet dat Bacardi het niet erg vindt als ik bij hem kom zitten, maar Quick was nog nooit gaan liggen terwijl ik in de wei stond, dus was het even gokken of het ging kunnen. Meneer vond het prima. <3
Afbeelding
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:41

Geluk dat er bekwame hulp is gekomen. Trailerladen is een kunst om aan te leren bij lastig te laden paarden. Grondwerk daarbij is een goede basis. Opdrachten geven en opvolgen. Kan overal bij toegepast.

Oh spannend. Een fijn plekje. Hopelijk gaat het door!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:42

Ah...lekker knuffelen als ze liggen. Straalt wederzijds vertrouwen uit.