Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:28

Jij ook succes [***]!! Ik duim...

Kirsten...ik heb geen mestbak,ben ook niet van plan om een te nemen.Ik heb idd ook alleen maar mest.Dat composteerd binnen een jaar tot 1/3 van het volume en het jaar erop nog meer.Blijft weinig van over.
Als je de energie hebt kun je hem ook af en toe omzetten,composteerd nog sneller.Ik laat het graag aan de kevers,wormen en vogels over :o

Hier gaat een deel in de tuin,over het gazon en de rest op het maïsland.Als ze gaan ploegen wil ik de bult weer weghebben op een klein beetje na wat ik voor de potplanten gebruik :)

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:33

Tinky12 heb je alles op 1 berg? Ik probeer altijd voor de winter alles weg te hebben. Hobby boeren komen dat dan vaak halen. Maar dit jaar ging het een beetje fout en zit ik dus nog met een hoeveelheid. Ik ga dat maar gebruiken om een stuk grond wat op te hogen. Maar ik verbaas me elke keer weer hoe snel er weer een grote berg ligt. Die moet dan nog weer inzakken natuurlijk ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:58

Je kunt het beste 2 bergen maken,zo kan de ene inzakken en afgevoerd worden terwijl je met een nieuwe bezig bent.Zo deed ik het voorheen ook :) Kun je op je gemakje de berg wegwerken...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 19:15

Kvulden ik hoop voor je dat ze misschien wel blij zijn met iemand die het wil huren!
En voor [***] zal ik duimen, je weet maar nooit dus niet meteen bij de pakken neer gaan zitten!

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:25

Ohjajoh; Hahaha ik had precies hetzelfde gedaan als ik die rat had gezien hoor, heb hier al moeite met een dode muis in een container gooien.. Bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:30

Thanxxxxxx! Lieve virtuele vriendinnen <3

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:33

Tinky12 ik heb nu drie bulten haha

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:39

Oh, ik hou dit niet bij hoor! :7

Maar eh, ratten??? Ieksssss!! Ik was naar binnen gerend, deuren op sloot gedraaid, van ellende waarschijnlijk mijn mobiel op stal laten liggen en binnen zitten wachten totdat ik gered werd. :Y)
Ja, ik ben dus bang voor die beesten. Ik heb er ooit hier wel een gezien, maar heb de meest fantastische stalkat die je je kunt wensen. Die maakt daar korte metten mee. En laat de piepkleine kuikens dus met rust. <3
Op 1 van mijn 1e plekjes zaten die klerebeesten gewoon tussen het hooi en prikte ik hem soms per ongeluk met de riek. }:0 Oeps. Gillen die krengen.

En qua mest. Ik composteer het dus wel. Ik zoek overal materiaal, liefst van eigen erf, maar ik loop nu bijv ook al een week naar t fietspad, waar riet ligt te drogen. Daar meng ik de poep mee. En blad, veeeeeeel blad. Nog steeds, al weken. En takjes. Ik heb ook een mulchmachine, die moet geslepen worden. Dan kunnen de takken erdoorheen en heb ik weer mooi droog spul voor t composteren. Verder natuurlijk veel tuinafval erin.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:39

kvulden schreef:
Tinky12 ik heb nu drie bulten haha

Hmmm..tijd voor een dokter wellicht?? :+ :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:47

Succes [***]!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:11

Maar hebben jullie dan wel of geen beton eronder. Ik wilde dat gaan doen omdat ik dacht dat dat moest.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:14

Ik ben 2daagjes weg en jullie kleppen er 6 pagina's bij %)

Lees morgen wel bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:19

Happy B day. Y)(^) spatter!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 23:22

Oh... Gefeliciteerd!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:46

Dank jullie wel!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:34

kvulden schreef:
Maar hebben jullie dan wel of geen beton eronder. Ik wilde dat gaan doen omdat ik dacht dat dat moest.

Nope...hier gewoon op de grond.Er kan niets de bodem inzakken,zit geen bedding met urine bij(dat zorgt voor het grootste probleem).Daarbij ben ik geen bedrijf en heb minder dan 7 paarden en minder dan 3Ha grond.
Er is geen mestboekhouding verplicht...zorg dat je mestbult(en) buiten het zicht vallen en er kraait geen haan naar :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:55

Ik heb wel een mesthoop laten maken van beton.
Omdat wij het op laten halen en omdat ik simpelweg geen gezeur mochten we het hier weer verkopen dat mensen zeggen maar de grond is vervuild enzovoorts.
Het is makkelijk met ophalen een goede mestplek. Wij hebben m vloeistof dicht laten maken. Was een kleine extra kostenpost.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:09

Ik weet niet hoe het met de wetten zit in België qua mesthoop bij particulieren met weinig paarden etc.
Ik weet wel dat er niet veel mensen zijn met een betonplaat onder de mesthoop. Zelfs redelijk wat boeren in de buurt niet die dat in theorie wel moeten.

Nog gefeliciteerd Spatter!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:10

Ik heb een mestplaat van beton met gemetselde muren. Wel behoorlijk groot, ik gok 4x10m. Kan daar nu met de mini's precies een jaar mee doen en dan komen er 3 tot 4 vrachtwagens mest vanaf :o
Betekent wel iedere dag de mest ook netjes opscheppen op de bult, anders is de plaat wel heel snel vol.
Vroeger met stromest en grote paarden/pony's moest ie meerdere keren per jaar leeg.
Nu 1x in het voorjaar en gaat de mest ergens onder de mais. Kost me dan ook niets.
En geen gezeur met zaagsel in de mest, ideaal. Eerder was dat een no go en mocht het alleen stromest zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:21

Tinky12 schreef:
Nope...hier gewoon op de grond.Er kan niets de bodem inzakken,zit geen bedding met urine bij(dat zorgt voor het grootste probleem).Daarbij ben ik geen bedrijf en heb minder dan 7 paarden en minder dan 3Ha grond.
Er is geen mestboekhouding verplicht...zorg dat je mestbult(en) buiten het zicht vallen en er kraait geen haan naar :P

De milieuwet staat boven al dan niet bedrijf zijn c.q. de verplichting een mestboekhouding te moeten bijhouden. Het heeft ook niets te maken met de hoeveelheid paarden en de hoeveelheid grond.
Er kan wel een verschil zijn als er geen bedding bij zit (dus geen urine), maar hoe zien ze dat? Dus ik denk dat ook die vlieger niet op gaat.
Wel scheelt het als hij niet in het zicht ligt :D

Hier ligt ie pal aan de weg, dus ik heb hem netjes volgens de regels waterdicht (duidelijk te zien aan de soep met ballen :D )

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:21

Bij ons is het momenteel gewoon een remorq die elke week leeg gaat op het veld. Tegen dat dat niet meer kan moeten we ook een nieuwe mesthoopplaats voorzien, dus ik lees mee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:25

Spatter nog gefeliciteerd!

[***] ik duim mee dat je wordt gekozen voor de baan!

Ik heb de mest in een grote container, waterdicht en wordt afgevoerd. Beetje uit nood ontstaan en eigenlijk te duur dus daar moeten we nog eens naar gaan kijken.

Gisteravond vond ik in de waterbak ook soep met ballen :+

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:26

Yontheke schreef:
Ik weet niet hoe het met de wetten zit in België qua mesthoop bij particulieren met weinig paarden etc.
Ik weet wel dat er niet veel mensen zijn met een betonplaat onder de mesthoop. Zelfs redelijk wat boeren in de buurt niet die dat in theorie wel moeten.

Nog gefeliciteerd Spatter!

Verplicht om een waterdichte vloerplaat te hebben met waterdichte wanden en een opvangput voor de mestsappen.

Mogen absoluut geen mestsappen in de bodem kunnen trekken.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:29

Ik kom even uit mijn meeleeshoek vandaag :+

Abdab ik duim ook!! En Spatter gefeliciteerd :)

Wat betreft de mesthoop. Ik heb destijds contact gehad met de gemeente over voorwaarden etc. Mij is aangegeven dat er voor minder dan 7 paarden geen regels zijn, alleen je moet zorgen dat de mest zo min mogelijk in contact komt met oppervlaktewater (uit mijn hoofd minimaal 5 meter bij de sloot vandaan). Wij hebben keerwanden met een betegelde ondergrond, en inderdaad uit het zicht.
Het beste kan je dus even met de gemeente bellen wat precies de voorwaarden zijn.

Moet wel zeggen dat ik destijds niet onder mijn eigen naam heb gebeld om geen slapende honden wakker te maken :o

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:39

Ik heb mijn mest op een ommuurde betonplaat. Wordt 2x per jaar weggehaald door mijn buurman, die het op zijn schapenland gebruikt.