Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:43

Haha ja als het goed gaat geen probleem natuurlijk maar mijn oudje kan behoorlijk bitchy naar de jongste zijn. Moeders is veel rechtvaardiger daar in, die dreigt eerst. Maar Shadira haalt direct uit, en hard ook #)

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:22

Een poos geleden liepen mijn 3 paarden een keer samen een containerstal in van 4 x 2,5 m. Ik kreeg een hartverzakking, maar het ging nog goed ook. Ik kon ze er in alle rust weer uit vissen. Op dat moment vroeg ik me af of ik me nog wel druk moest maken om de afmetingen van de stal. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:32

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:41

Jadybabe schreef:
Gaan die nou een beetje makkelijk aan? En moet je ze nog inlopen?

Ligt er aan of je zelf de hoeven wat bij houdt :)
Als die van mij net gedaan zijn gaan ze makkelijker aan als op het laatst (na 6 weken). Dus meestal vijl ik er soms zelf wat af :)
Het is ook wel een handigheidje en sommigen gebruiken een hamertje om ze aan te kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:41

Daan_Ordeal schreef:
Haha ja als het goed gaat geen probleem natuurlijk maar mijn oudje kan behoorlijk bitchy naar de jongste zijn. Moeders is veel rechtvaardiger daar in, die dreigt eerst. Maar Shadira haalt direct uit, en hard ook #)

Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn merrie. Ik durf het risico niet te nemen eerlijk gezegd.

Ze heeft op een klein stukje weiland al moeite om zich te gedragen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:48

Als mijn paarden bij de schoonouders op logé zijn, kunnen ze in en uit de stallen lopen, want die staan op de wei. De pony staat heel graag in de stal te rusten overdag en dan komt mijn merrie voor de deur staan en blokkeert zo de pony :D Ze doet het expres volgens mij :7

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:49

DubbelDun schreef:
Jadybabe schreef:
Gaan die nou een beetje makkelijk aan? En moet je ze nog inlopen?

Ligt er aan of je zelf de hoeven wat bij houdt :)
Als die van mij net gedaan zijn gaan ze makkelijker aan als op het laatst (na 6 weken). Dus meestal vijl ik er soms zelf wat af :)
Het is ook wel een handigheidje en sommigen gebruiken een hamertje om ze aan te kloppen.

Het zou de bedoeling zijn alleen op buitenrit, haar voeten slijten zodanig dat de hoefsmid 1 x per drie maanden alleen een soort pedicure komt geven i.p.v bekappen. Ze houdt ze eigenlijk goed bij dus ik denk dat ik niet met het probleem zou zitten dat ze na 6 weken niet meer zouden passen. Ik ga vanavond nog eens vergelijken en maar een paar bestellen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:54

[***] schreef:
[***] @ [VSW] Veilige omheining, zucht

Wie denkt er mee?
Ik dacht handiger dan hier het hele topic volposten over afrastering

Heb al gereageerd ;)

Hier gelukkig geen problemen met rondvliegende benen of moeilijk doen.Mijn wolbalen zijn wel gemoedelijk gelukkig alhoewel er ook wel eens een uit de kapschuur is gezet.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:34

En dan is je rijbak af! *\o/*
Afbeelding
Bij mijn ouders wel altijd een bak gehad, maar die is na veel regen soms wel 4 tot 5 dagen niet meer te gebruiken. Nu kan ik hopelijk eindelijk eens serieus gaan trainen zonder dat ik veel moet slepen met de paarden.

Moet nog wel houten omheining/groen omheen. Doe nu ff palen met lint, anders blijft er straks niks meer van mijn planten en land over. Het is trouwens nog niet echt klaar, moeten ook nog lantaarnpalen bij en een longeerpaddock.. T is nu echt te nat.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:38

Wauw!! Mooi geworden hoor!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:43

Wauwie mooi Mosh!!! Wat zijn de afmetingen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:43

Ziet er goed uit! Hoe is de bodem opgebouwd?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:44

Mooi Mosh, ziet er goed uit!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:47

Thanks! 20x40m. Mocht niet groter vanwege de uitzondering op het bestemmingsplan. Ben nog wel aan het nadenken om 20x60m aan te vragen, maar dat is een langlopende procedure en moet even wachten i.v.m. andere vergunningen die ik ook meteen wil indienen.

De bodem is vrij hoog gedraineerd met een zandlaag en toplaag. Wil er later nog polyvlokken op, maarjaaaa ik wil zoveel ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:27

O Mosh wat mooi! Dat zou ik ook wel willen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:40

Niet verkeerd :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:10

Fijn mosh! ziet er goed uit

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:12

Oooo Mosh, ik ben jaloers! Bij ons loopt de vergunningsprocedure helaas nog steeds. Is het ook een eb&vloed bak of dat niet? Supermooi hoor!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:16

Ik ben ook jaloers!! Heerlijk, zo'n bak.

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:55

Wat een leuk topic. Ik zou me ook graag melden. De paarden staan bij mijn ouders thuis. Maar ook ik moet dus alles regelen en vind het leuk om ervaringen te delen.
Heb een paard en een shetje.

@mosh: wat een mooie bak! wij hebben geen bak thuis, maar gelukkig buren die een bak hebben waar ik mag rijden.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:02

Wauw, wat een joekel van een bak! Mooi hoor......ik ben zo'n bak niet waard eigenlijk. Ik heb me vooral toegelegd op het buiten rijden ;-)
Schoenen aan in de wei, gaat dat niet knellen of zo? Ik vind het idee van schoenen voor het buitenrijden trouwens wel een goed plan, maar er zijn zo veel verschillende maten/merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het lijkt me wel handig want mijn paardje loopt gevoelig op harde ondergrond. Maar ik vind dat ik dan ook zelf wat aan de hoeven moet vijlen, om het optimaal te houden. Maar ik heb er geen biet verstand van.....dus dat is ook niet zo handig. Ik zag zo'n cursus over hoefbekappen bij paardnatuurlijk. Maar of dat nu zo succesvol wordt. Ik twijfel nog wel.
Overigens staat mijn oudje voor nog steeds op ijzers ondanks dat er niets mee gedaan wordt omdat hij "platvoeten" heeft en de smid gaf aan dat het geen goed idee is om zijn ijzers eraf te laten. Nu kan ik met zo'n cursus misschien wel beter inschatten of dit inderdaad zo is.....of dat het vooral commercieel belang is ;-)
Die tip om het hooi te wegen met zo'n kofferweegding van de Action is trouwens super, en die van de skibroek ook, ga ik allebei aanschaffen ;-) Ik heb nu zo'n neopreen chaps van Kitt die ik over mijn rijbroek aantrek, ook een aanrader overigens.
En voor de buitenstallen vind ik die "vliegenstrips" echt super, in plaats van een deur heb ik die plastic flappen hangen, echt super handig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:05

@zoefie: als schoenen goed aangemeten zijn knellen ze niet :)
Als je paard gevoelig loopt op harde ondergrond zou ik zeker eens een paar schoenen aanraden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:12

@Mosh; mooie bak zeg ! Netjes allemaal :j

Ik heb hier ook een mooie grote bak, gebruik hem alleen als paddock.
Misschien als er een box verhuurd wordt dat hij dan als bak gebruikt wordt of als ik
ga mennen met mijn Shetlander over een anderhalf jaar :=

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:28

Mooi hoor! Hopelijk een goede bodem waar je veel plezier kan aan hebben!

We zijn er nog steeds niet wat verlichting voor de paddock/bak betreft. We hebben wel besloten dat we met een stroomgenerator gaan werken ipv accu's. Maar we mogen geen losse verlichtingspalen zetten, dus wilden we de lampen op het schuilhok zetten. Nu vrees ik dat dat teveel zal verblinden.. (Schuilhok krijgt een dak van zo'n 3m hoog).
Ik zat te denken om 2 verlichtingspalen van zo'n 4 meter aan de zijwanden van het schuilhok vast te maken, heeft iemand daar ideeen over?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:31

Dubbeldun, klopt inderdaad maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat je ze ook nog langer aan zou kunnen houden dus gewoon voor op de wei/schuilstal. Ik twijfel nogal over merk/maat in combinatie met het ui/aandoen (lijkt me nogal gedoe) en ik ben bang om onderweg bijv. tijdens een galopje dat er plotseling een schoen uitvliegt en het zelf bijhouden van de hoeven. Nogal wat twijfels dus voordat ik tot een aankoop overga

Helaas geen idee over verlichting bak/paddock