Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:04

Nikass schreef:
ook willen mensen niet altijd dat ze de hele dag buiten staan, in een groepje. Wij hebben het aanbod dus wel, maar niet iedereen wil dat voor zijn paard. Tja dat is voor mij dan weer onbegrijpelijk.

Bij ons is er ook een mogelijkheid om de paarden buiten te laten...ik wil dat niet want ik ben er niet van overtuigt dat dat beter is voor mijn paarden.
Vooralsnog doen ze het beter als ze s'nachts binnen staan.

Voor de winter periode zijn de ijzers er onder vandaan....maar als het te glad is of de grond te ongelijk blijf de boel binnen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:38

Bij ons is het ook te nat en teveel modder dus mijn paardje blijft nu ook binnen tot het beter is.
Ik wil echt niet riskeren dat hij iets breekt of zich pijn doet. Ik probeer hem zoveel als mogelijk te lossen in de paddock. Het doet me ook hartpijn maar niet zoveel als wanneer ik mijn paardje zou moeten laten inslapen omdat hij iets breekt.
Ik betwijfel zelfs of hij het wel leuk zou vinden om hele dagen in de regen en koude te staan terwijl zijn stalgenoten binnen staan...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:43

Urielle schreef:
Esmeej333 schreef:
Je draait het om. Er voorbeelden te noemen waarin buitengang goed uit de bus komt en ik nergens een onderzoek gezien waar dit voor 23/7 stal zo is.
Een paard is nog steeds een paard. Bij mij op stal staan zowat elke ras die je kon bedenken en ze kregen allemaal dezelfde buitengang hoor. De kwpner en de Engelse volbloed precies hetzelfde als mijn tinker en nog een koudbloed. Zij het met dekens.
Dat niet elk paard hetzelfde is weet ik ook wel, maar je kunt echt niet hard maken dat buitengang slecht is voor een paard dat medisch gezien gewoon gezond is.

Natuurlijk is zoveel mogelijk beweging goed voor een paard.
Maar die beweging is niet goed voor een paard als hij tijdens die beweging tot halverwege het pijpbeen in de modder mag spartelen (wat in best wat delen van Nederland toch het geval gaat zijn bij in de winter buiten wegzetten). Je wilt ook dat ze in de zomer gewoon het gras opkunnen. als je hectares grond hebt die je kunt opdelen is het best te doen maar voor 95% van de paardenhouders gaat dat niet op en veel hebben ook nog te maken met een pensionhouder met een vinger in de pap. Dan heb je nog paard die bij dit weer gevoelig zijn voor mok,rasp, rainrot, schimmel, en noem de andere ellende maar op die soms komt kijken bij een natte winterperiode. Paarden die geen dekens heel houden maar van de kou enorm afvallen. Paarden die er zelf geen zak aanvinden om naar buiten te moeten en het met een uurtje wel weer gezien hebben en dan de omheining slopen om maar weer naar binnen te kunnen. Mensen die met schema's moeten goochelen omdat paard X niet naast paard Y kan en de dag dus verdeeld moet worden. Paarden die regelmatig naar binnen moeten om apart gevoerd te worden waardoor het praktisch gewoon niet meer haalbaar is om buiten te zetten, binnen te halen, buiten te zetten, binnen te halen,... En dan heb je nog je gewone planning. Paard moet binnen blijven voor smid of dierenarts, paard moet binnen blijven voor de les, paard moet binnen blijven voor wedstrijden,...
We zouden allemaal graag overdag thuis zijn en niks anders te doen hebben dan de paarden maar zo luxe hebben de meesten het toch ook niet.

En al deze paarden en al deze dingen die ermee gedaan worden zijn heel prima mogelijk als het paard minimaal 1 dagdeel buiten staat.(en ja ik weet dat een dagdeel 4 uur is, dat is mijn persoonlijke minimum aan vrije beweging en sociaal contact naast werk).
Ik persoonlijk zou geen genoegen nemen met maar 1 dagdeel vrije buitengang en direct sociaal contact, maar ik denk wel dat je daarmee kan voldoen aan de basisbehoeften van het paard.
Binnen blijven voor smid en dierenarts is baarlijke onzin trouwens en met een gedegen schuilmogelijkheid vallen heel veel van je bezwaren ook al weg. Gooi dan ook nog een verhard stuk in de mix en nog meer wordt onzin.

Ik zie vooral een berg drogredeneringen om het continu binnen staan te verdedigen, maar geen van de redenen blijft overeind als je er even over nadenkt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:46

NatasjavE schreef:
VogeltjeM schreef:
Waarom is die bak relevant? Wat heeft dat te maken met het onderwerp van discussie in dit topic? Als de bak je niet aanstaat, zoek je gewoon verder toch? Dan heb je niet jouw ideale plekje.

De bak is in zoverre relevant dat die meestal meespeelt in de keuze van een stal.

Ik vind dat je in onze bak nu niet fatsoenlijk kan gaan rijden. Pure blubber en daardoor veel te zwaar.
Niet eerlijk voor je paard om daar in te trainen. Je rijdt je paard kapot.

Mensen die wedstrijden rijden zullen tenminste 4 a5 keer per week moeten trainen. Anders kan je van een paard niet verwachten dat hij goed presteerd.

Nou dan zullen mensen de afweging maken om dan toch voor minder weidegang te gaan en voor betere trainingsmogelijkheden.

En ja...die afweging maak je dus ook voor het paard.
Ik heb een andere keuze gemaakt...ook omdat ik uberhaupt te weinig tijd voor wedstrijden heb kan mij nu die bak niet zo veel schelen.
Maar ik kan me voorstellen dat andere in het belang van het paard een andere keuze maken.

Nee die afweging maak je toch echt voor jezelf. Het zal je paard worst wezen dat ie dan niet mee kan op wedstrijd ;).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:49

Caatje87 schreef:
Maar jullie willen je paard ook gewoon naar buiten met weeromstandigheden zoals vorige winter?

Ja, ze vonden het trouwens hartstikke fijn. In het begin was ik bang voor de kou, dat bleek toch een menselijk iets te zijn, want de paarden hebben me laten zien dat ze de winter beter vinden dan de zomer met hitte en insecten.
Natuurlijk zijn er zat paarden die een lekkere deken erg kunnen waarderen of zelfs nodig hebben, maar over het algemeen genomen voelen ze zich kiplekker als het kouder wordt(en droog is). Afgelopen winter was dus vrij ideaal.

Natuurlijk werd er wel voorkomen dat er ijsplaten ontstonden.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 12-11-13 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:50

[***] schreef:
VogeltjeM schreef:
Het is inderdaad niet goed om je paard in de modder te zetten, dat ik heb ik (en de anderen met mij) ook niet beweerd, in tegendeel, we beweren steeds actief dat dat niet goed is. Maar zie mijn post een pagina geleden. Het is echt niet moeilijk om kwalitatief goede buitengang te realiseren, zelfs op kleigrond of een klein oppervlak.

Doe ik het weer niet goed ^)
Zal even laten weten dat ze alles moeten veranderen en er serieus wat geld insteken voor mijn pony's, zodat die niet in de modder staan ... (pony's zelf lijken er trouwens geen problemen mee te hebben, maar bokt aan de andere kant... ;) ).

Moet idd zeggen dat mijn paarden ook zeer tevreden in de modder staan, dat terwijl ze gewoon droog kunnen gaan staan op een ander deel van de paddock en in de schuilstallen.
Heb niet het idee dat de paarden nu echt last hebben van de modder(nu is het geen diepe modder en trekt het vrij vlot droog).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:54

Urielle schreef:
Ninx schreef:
Ik ken geen mensen die hun paarden laten verrekken... ik ken alleen mijn eigen situatie. Kost me juist meer geld en tijd dan een gangbare situatie. Maar geeft me wel de vrijheid de zaken te geven die ik belangrijk vind.

Mensen die een paard 23/7 in een stal laten staan, ja... dat zijn halve garen. Geef mij die OW dan ook maar!

Ninx en anderen, het interesseert me echt oprecht geen reet hoe andere mensen hun paarden houden. Ik ga er vanuit dat minstens 90% van de mensen en zelfs een hoger percentage wat veel op een paardenforum rondhobbelt (want die denken duidelijk na over paarden) het gewoon naar beste kunnen voor hun paard(en) doet.Maar als je andere mensen gaat uitschelden oid over zoiets dan zit je gewoon bij mij echt aan het verkeerde adres. Zelfs al slaat het niet eens op mij, dan nog raak ik gewoon mega-geïrriteerd door zoveel zelfvoldane tunnelvisie.

Naar hun beste kunnen voor zichzelf ben ik het met je eens naar beste kunnen voor het paard absoluut NIET als je hoort dat er nog zoveel mensen zijn waar het paard gewoon helemaal niet buitenkomt op de tijd met de eigenaar na ;( .
Laatst bijgewerkt door Sees op 12-11-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:54

Het gaat mij ook niet om de kou. Daar heb ik dekens voor. Maar het gaat mij vooral om de harde ondergrond. En in zand krijg je dan een harde ongelijk ondergrond.. doodeng.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:58

Caatje87 schreef:
Het gaat mij ook niet om de kou. Daar heb ik dekens voor. Maar het gaat mij vooral om de harde ondergrond. En in zand krijg je dan een harde ongelijk ondergrond.. doodeng.

Ze hebben er echt geen probleem mee. Nu was het vrij vlak op de meeste plekken, maar ze zijn ook al gewend aan obstakels e.d., letten altijd op hun voeten.
Ik zou bv niet gaan rijden dan op die ondergrond of op ondergrond die evt glad kan zijn, ik laat ze dan wel het echt zelf uitzoeken. Dat is iets wat ik een hoop mensen zie doen wat ik dan weer doodeng vind.

Het was niet glad in de paddock, dat vind ik wel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:59

Bowen schreef:
Moet idd zeggen dat mijn paarden ook zeer tevreden in de modder staan, dat terwijl ze gewoon droog kunnen gaan staan op een ander deel van de paddock en in de schuilstallen.
Heb niet het idee dat de paarden nu echt last hebben van de modder(nu is het geen diepe modder en trekt het vrij vlot droog).

Hier spijtig genoeg wel diepe modder (als het is zoals afgelopen weken toch, als het eens een dag regent valt het op zich nog wel mee) .. En iets wat ik niet voorzien had is dat niet alleen naar de uitgang van de paddock loopt (wat nog geen ramp is), maar ook recht de schuilstal in .. En dat is toch niet zo handig :+

Maar ik vind het ook niet mijn recht om daarover te gaan klagen .. Mijn pony's krijgen daar al een voorkeursbehandeling op stal, staan op een andere manier dan al de andere paarden, dus wie ben ik om over modder te gaan klagen? Wil het eventueel wel eens ter sprake brengen, maar nu nog niet .. Eerst moeten de hooinetten op een andere manier opgehangen worden want zoals nu werkt het niet (ze trekken ze los en dan ligt het hooi in de modder .. dat vind ik erger dan dat ze zelf in de modder staan ;) ) en dat wordt momenteel al een beetje opgeschoven omdat ze gewoon momenteel even geen tijd hebben voor extra klussen :(:) Dus wie ben ik dan om nog vanalles anders te willen ...

Kan natuurlijk altijd voorstellen om zelf te veranderen, er zelf geld & tijd & energie in te steken .. Maar dit heb ik op de vorige stal ook gedaan, een jaar later ben ik vertrokken en nu hebben anderen plezier van mijn geld & tijd & energie ... Dus op dit moment voel ik daar niet zoveel voor ... En ik denk dat het daarnaast ook vooral in mijn hoofd zit dat die modder zo erg is, want de pony's vinden het wel prima :+ (en ze staan 's avonds & 's nachts gewoon in de stal, dus daar is het wel droog ;) ).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:00

Caatje87, maar heb je het al wel eens geprobeerd? Hou jij je paard dan volledig binnen als het gevroren heeft?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:05

Bowen schreef:
Binnen blijven voor smid en dierenarts is baarlijke onzin trouwens en met een gedegen schuilmogelijkheid vallen heel veel van je bezwaren ook al weg. Gooi dan ook nog een verhard stuk in de mix en nog meer wordt onzin.

Voor mijn smid moet je paard als hij komt wel droge en propere benen/voeten hebben dus dan zal ik ze toch echt binnen moeten houden want buiten lukt dat niet.
Dierenarts idem, die heeft graag een schoon en droog paard voor inspuitingen en bij blessures is het afhankelijk van het onderzoek, de ene keer moet het paard juist vooraf buiten om zoveel mogelijk vocht en zwelling eraf te lopen omdat er anders niet onderzocht kan worden, de andere keer adviseert hij om binnen te houden tot hij weet wat het is zodat het niet verder verergert.
Ook willen zij wel dat je paard gewoon direct te pakken is als ze komen, dat je er niet nog anderhalf uur achteraan moet sjouwen voor zij met hun behandeling kunnen beginnen (logisch ook, er zitten nog klanten achter die ook graag geholpen willen worden)

Wat valt weg met een schuilmogelijkheid en verharding dan? Ik denk dat je er nogal makkelijk over denkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:07

Sees schreef:
Naar hun beste kunnen voor zichzelf ben ik het met je eens naar beste kunnen voor het paard absoluut NIET als je hoort dat er nog zoveel mensen zijn waar het paard gewoon helemaal niet buitenkomt op de tijd met de eigenaar na ;( .

Dan zijn daar ongetwijfeld bepaalde overwegingen in gemaakt waarbij dat de beste uitkomst was.

miiranda92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:08

Mijn paard staat zomers 24/7 op wei.
In de winter staat ie meestal 4 tot 6 uur buiten. Wanneer hij het zat is op wei, dan geeft hij dit wel aan.

Af en toe als het slecht weer is, dan staan de paarden binnen. Zoals laatst met de harde wind stonden ze twee dagen binnen.

Hij vond het niet erg, maar zoals vorig jaar was het zo ontzettend koud. Toen hebben zij ook twee dagen binnen gestaan, dat vond hij verschrikkelijk.
Ik zorgde wel dat hij even in de buitenbak kon rond lopen of dat we eventjes gingen wandelen in het bos. Laatst kon ik niet in het bos wandelen door de wind, maar de tweede dag mocht hij wel even loslopen in de bak en na een half uurtje / uurtje gaf hij duidelijk aan dat hij toch liever op stal staat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:10

tita schreef:
Ben zelf een wetenschapper, kom maar op met een bron waarin staat dat stal slecht is, dodelijk zowat volgens sommige.

Je kunt een paard wat hoog en rillerig in bloed staat niet vergelijken met een tinker, zijn dezelfde soort dieren met andere leefomstandigheden.
Niet elk paard is hetzelfde, ook niet elk mens

Dat jij een wetenschapper zou zijn, voegt natuurlijk helemaal niets toe ;).

Er is genoeg onderzoek gedaan naar de behoeften van een paard (= oa beweging). Die onderzoeken zijn al vaak genoeg voorbij gekomen.

Koudbloeden en warmbloeden zijn niet te vergelijken maar net doen alsof een paard wat hoog in het bloed staat niet dezelfde behoeften heeft als ieder ander paard is natuurlijk kul ;). Je kan een deken op doen, meer ruwvoer voeren, de buitentijd IETS verkorten etc etc. Er staan hier trakheners en kwpn-ers 24/7 zonder deken buiten en haflingers binnen dus de vlieger van hoog in het bloed staande paarden gaat echt niet (altijd) op.

Je moet naar het paard kijken en een ouder paard in de zeikregen eerder binnen halen is niets mis mee, net zo min als dat het kwaad kan om een tinker die snel stijf op de spieren is een deken op te leggen. Van 24/7 op stal is echter nog nooit een paard beter geworden (blessurepaarden uitgezonderd uiteraard)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:14

Urielle schreef:
Voor mijn smid moet je paard als hij komt wel droge en propere benen/voeten hebben dus dan zal ik ze toch echt binnen moeten houden want buiten lukt dat niet.
Dierenarts idem, die heeft graag een schoon en droog paard voor inspuitingen en bij blessures is het afhankelijk van het onderzoek, de ene keer moet het paard juist vooraf buiten om zoveel mogelijk vocht en zwelling eraf te lopen omdat er anders niet onderzocht kan worden, de andere keer adviseert hij om binnen te houden tot hij weet wat het is zodat het niet verder verergert.
Ook willen zij wel dat je paard gewoon direct te pakken is als ze komen, dat je er niet nog anderhalf uur achteraan moet sjouwen voor zij met hun behandeling kunnen beginnen (logisch ook, er zitten nog klanten achter die ook graag geholpen willen worden)

Dat moet voor mijn smid ook dus ik pluk mijn paard 30min voor hij komt uit de wei ;).
Als de DA komt poets ik mijn paard even vantevoren, overigens heeft er nog nooit eentje geklaagd over een nat of vies paard hier.
Wij hebben gewoon noodstallen overigens, mocht het nodig zijn (en ik heb een eigen stal, ik gebruik hem alleen zo min mogelijk ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:15

Urielle schreef:
Sees schreef:

Dan zijn daar ongetwijfeld bepaalde overwegingen in gemaakt waarbij dat de beste uitkomst was.

Voor zichzelf ja, niet voor het paard.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:15

Sees schreef:
Caatje87, maar heb je het al wel eens geprobeerd? Hou jij je paard dan volledig binnen als het gevroren heeft?

Hangt er echt vanaf hoe de paddocks erbij liggen. Maar met veel sneeuw en daarna veel vorst, gaat hij niet naar buiten nee. Maar hij komt dan wel in de molen en we hebben dus 1 overdekte paddock van 15 bij 35 en daar kan hij dan wel los, maar dus niet heel lang. Ik vind dit niet ideaal, maar ik durf het echt niet aan. Sowieso niet op ijzers..

Mijn vorige paard kwam op mij vorige paard in de winter gewoon nog op de wei. Tot 1 van zijn weidemaatjes zijn heup brak. Toen hebben ze er daar voor gekozen om ze binnen te houden, tenzij de eigenaar anders aangeeft. En daar was ik het wel mee eens.

Vorig jaar was het ook wel erg extreem. Ik hoop dat het dit jaar niet meer is, maar daar doe je niks aan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:20

VogeltjeM schreef:
tita schreef:
Ben zelf een wetenschapper, kom maar op met een bron waarin staat dat stal slecht is, dodelijk zowat volgens sommige.

Gezien de aard van je argumenten en je taalgebruik betwijfel ik dat, maar ik zal eens proberen of ik via de database van mijn uni aan onderzoeken kan komen. Ik weet echter niet of dat lukt, omdat onze databases geen dieronderzoek bevatten en ik dus niet weet of ik erbij kan.

Gini schreef:
Maar wie gaat bepalen wat die goede omstandigheden zijn? Naar je eigen situatie kijken en iedereen die zijn paard langer op stal laat dan jij is slecht bezig? Dat komt zo een beetje arrogant over.

Ja maar dát is dus mijn hele punt. Ik heb geen hidden agenda of aandelen in een paddock paradise ofzo. Voordat ik mn paard kocht heb ik me objectief verdiept in deze materie en op basis van het bewijs kon ik gewoon niet anders dan concluderen dat zoveel mogelijk goede buitengang het gezondst is voor een paard. En dat veel binnen staan steeds maar weer blijkt te leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. Dát is waarom ik hierover zo'n stellige mening heb. Niet omdat ik 'toevallig' mijn paard 24/7 buiten heb staan en maar iedereen ga afkraken die zn paard minder buiten heeft staan, omdat ik zo fantastisch ben. Nee helemaal niet. Ik heb gericht gezocht naar de stal waar mn paard nu staat, omdat ik me van tevoren objectief hierin heb verdiept. En als je werkelijk objectief bent over deze materie, kan je gewoon niet anders dan hetzelfde concluderen. Alleen ik kan me ook voorstellen dat je moeilijk objectief kúnt kijken als jij een eigenaar bent van wie het paard bijv. maar 4 uur buiten komt. Ik vind het zelf dan arroganter om het hele onderzoeksveld hiernaar van tafel te vegen.

Urielle schreef:
Natuurlijk is zoveel mogelijk beweging goed voor een paard.
Maar die beweging is niet goed voor een paard als hij tijdens die beweging tot halverwege het pijpbeen in de modder mag spartelen (wat in best wat delen van Nederland toch het geval gaat zijn bij in de winter buiten wegzetten). Je wilt ook dat ze in de zomer gewoon het gras opkunnen.

Het is inderdaad niet goed om je paard in de modder te zetten, dat ik heb ik (en de anderen met mij) ook niet beweerd, in tegendeel, we beweren steeds actief dat dat niet goed is. Maar zie mijn post een pagina geleden. Het is echt niet moeilijk om kwalitatief goede buitengang te realiseren, zelfs op kleigrond of een klein oppervlak.

Ik kan niet anders dan: _/-\o_ zeggen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:23

Sees schreef:
Dat moet voor mijn smid ook dus ik pluk mijn paard 30min voor hij komt uit de wei ;).
Als de DA komt poets ik mijn paard even vantevoren, overigens heeft er nog nooit eentje geklaagd over een nat of vies paard hier.
Wij hebben gewoon noodstallen overigens, mocht het nodig zijn (en ik heb een eigen stal, ik gebruik hem alleen zo min mogelijk ;).

Ik rij zelfs niet voor de smid komt bij slecht weer omdat ik daarna de benen af moet spuiten en die zijn na een half uur echt nog wel goed nat helaas.
DA idem, haal ik een paard uit de regen dan moet hij dus zeker wel een uurtje of twee op voorhand binnen zijn sinds mijn solarium niet meer aangesloten is oid (doet het niet iig) zodat hij kan opdrogen. En eer die man weer weg is zijn we ook weer even verder, dan staan ze dus niet veel meer buiten, zeker als er ook nog rijden op de planning staat. Het is ook nog irritant dat ik een vage tijdschatting heb omtrent het dagdeel en dat er dan wel gebeld wordt als hij bij het vorige adres vertrekt. (En god verhoede dat ie zonder aankondiging op het erf staat want dan krijg ik mijn ene paard niet eens meer te pakken, die weet dan al hoe laat het is _O- )

Nou zijn dat maar losse dagen natuurlijk.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:23

Urielle schreef:
Esmeej333 schreef:
Maar waarom is de buitengang nu weer gelijk aan modder? Ik heb het toch ook over goede buitengang?
En dat dat gewoon kan bewijst dit topic toch? Of is het wel erg toevallig dat het alleen ons allemaal wel lukt. Lukt het niet met een weiland zorg je voor een paddock.
Als je paard afvalt van de kou doe je een deken op :).
Al die dingen die je noemt vind ik geen reden om een paard een paar uur per dag geen buigtang te gunnen. Ik pleit echt niet voor 24/7 buiten want dat werkt niet voor elk paard, dat snap ik ook wel, maar een paar uurtjes per dag buiten, dat moet best kunnen. In zulke schema's hou je er toch rekening mee dat je überhaupt een paard hebt toch? Je laat je paard toch ook niet in een smerige stal staan omdat Pietje jarig is?
Ik heb de paarden niet aan huis, ik sta gewoon op een goede stal.

Omdat het op heel veel plaatsen gewoon een enorme modderbrei wordt als je paarden in de winter veel buitenkomen. Het is nu eenmaal een regenachtig land wat laag ligt.
Ik HEB zelfs alleen maar een bak en een paddock en ondanks drainage is er momenteel echt niet door te komen, ik liep van de week zelf tot halverwege mijn kuiten in het water. Op de tijden dat het niet regent heb ik mijn paarden wel even buiten gedaan maar die bleven uiteraard mooi onder de overkapping op het harde. Gelijk hebben ze :P maar de oppervlakte daar is nog kleiner dan hun stal :+
Als dat bij jullie niet is dan woon je (heb je je paarden) blijkbaar op een geografisch goede plek. Bij mijn instructrice was de bak ook kurkdroog, maar die heeft overal rondom sloten liggen waar het water naartoe trekt. Ik heb wel sloten maar daar staat het water zo hoog icm een hoog grondwaterpeil waardoor ik juist het water uit de sloot terug in de bak gelopen krijg.

En je leest niet goed want ik schrijf niet alleen 'paarden die afvallen van de kou' maar tevens geen deken op kunnen omdat ze hem gelijk slopen. Die zijn er hoor, die echt geen deken aan hun lijf willen. Dat blijf jij als eigenaar echt niet volhouden en daarnaast is het gewoon hartstikke gevaarlijk want doorgaans trekken ze stof stuk en houden ze de biezen heel. Als ze daar met hun benen inkomen kun je je veearts wel bellen!

Ik heb geen gunstige bodem, de pensionstal zorgt voor een gunstige bodem en een verhard deel ik vind al de redenen nog stted geen excuus om ze dan maar 24/7 te gaan opsluiten. Ook die paarden gaan er echt niet dood van als je ze een paar uurtjes buitenzet met voor de rest voldoende ruwvoer/ krachtvoereen schuilstal/ schuilplek en voor de rest van de nacht een goede warme stal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:24

Sees schreef:
Voor zichzelf ja, niet voor het paard.

Daar kun je niets over zeggen zonder de individuele situatie van baas en paard te kennen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:25

Caatje87 schreef:
Sees schreef:

Hangt er echt vanaf hoe de paddocks erbij liggen. Maar met veel sneeuw en daarna veel vorst, gaat hij niet naar buiten nee. Maar hij komt dan wel in de molen en we hebben dus 1 overdekte paddock van 15 bij 35 en daar kan hij dan wel los, maar dus niet heel lang. Ik vind dit niet ideaal, maar ik durf het echt niet aan. Sowieso niet op ijzers..

Mijn vorige paard kwam op mij vorige paard in de winter gewoon nog op de wei. Tot 1 van zijn weidemaatjes zijn heup brak. Toen hebben ze er daar voor gekozen om ze binnen te houden, tenzij de eigenaar anders aangeeft. En daar was ik het wel mee eens.

Vorig jaar was het ook wel erg extreem. Ik hoop dat het dit jaar niet meer is, maar daar doe je niks aan.

Dan hoop ik voor heel veel paardeneigenaren (of eigenlijk voor hun paard) dat we niet daadwerkelijk de winter krijgen die ze voorspellen :( .

Ik persoonlijk vind geen sneeuw en wel vorst erger. Met veel sneeuw is de grond niet ongelijk en raggen ze er hier gewoon in volle galop overheen ;). Als de pensionhouder de bak/wei vlak vóór de eerste vorst zou slepen, zijn deze over het algemeen vlag genoeg.
Laatst bijgewerkt door Sees op 12-11-13 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:27

Sees schreef:
Er is genoeg onderzoek gedaan naar de behoeften van een paard (= oa beweging). Die onderzoeken zijn al vaak genoeg voorbij gekomen.

Maar geen enkel onderzoek beweert dat alleen aan die behoeften kunnen voldaan als een paard 24/7 buiten staat. Dat is het punt.
Men gebruikt als argument "onderzoek wijst uit" maar er is geen enkele conclusie van onderzoeken dat een paard 24/7 buiten zou moeten zijn en al helemaal niet als de omstandigheden niet helemaal je van het zijn.

Onderzoek heeft ook uitgewezen dat de meeste nederlandse paarden te dik zijn. Dit kun je ook met het blote oog zien.
Dit komt met name door de weidegang waar het lastig is controle te houden op de opname van voedsel.
En het meeste gras is oorspronkelijk gezaaid om melkkoeien van behoefte te voldoen, veel te rijk voor paarden.

Wat doet men om dik gaan te voorkomen of paarden af te laten slanken? Er komt een draadje om het gebied aanmerkelijk te verkleinen, of het paard gaat in een paddock zonder gras of het krijgt een graasmasker, of het paard moet dan toch maar een dagdeel binnen of de meeste tijd binnen, waar de voedselopname wel geontroleerd kan worden, of in een of ander systeem op beton...etc.
Met andere woorden, er worden uiteindelijk toch hele "tegennatuurlijke" beslissingen genomen en veranderingen aangebracht voor het welzijn van het paard. Omdat het niet anders kan.

Dat een paard beweging etc moet hebben sluit niet meteen uit dat we hun gezondheid op andere aspecten ook gewoon in de gaten moeten houden en daarom niet alle paarden 24/7 buiten kunnen hebben, bv en in het geval van bepaalde blessures periodiek zelfs helemaal op stal moeten houden.

xSogno

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:29

Lustina, nogmaals.....
Niemand, helemaal niemand heeft het over 24/7 buiten.