tita schreef:Ben zelf een wetenschapper, kom maar op met een bron waarin staat dat stal slecht is, dodelijk zowat volgens sommige.
Gezien de aard van je argumenten en je taalgebruik betwijfel ik dat, maar ik zal eens proberen of ik via de database van mijn uni aan onderzoeken kan komen. Ik weet echter niet of dat lukt, omdat onze databases geen dieronderzoek bevatten en ik dus niet weet of ik erbij kan.
Gini schreef:Maar wie gaat bepalen wat die goede omstandigheden zijn? Naar je eigen situatie kijken en iedereen die zijn paard langer op stal laat dan jij is slecht bezig? Dat komt zo een beetje arrogant over.
Ja maar dát is dus mijn hele punt. Ik heb geen hidden agenda of aandelen in een paddock paradise ofzo. Voordat ik mn paard kocht heb ik me objectief verdiept in deze materie en op basis van het bewijs kon ik gewoon niet anders dan concluderen dat zoveel mogelijk
goede buitengang het gezondst is voor een paard. En dat veel binnen staan steeds maar weer blijkt te leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. Dát is waarom ik hierover zo'n stellige mening heb. Niet omdat ik 'toevallig' mijn paard 24/7 buiten heb staan en maar iedereen ga afkraken die zn paard minder buiten heeft staan, omdat ik zo fantastisch ben. Nee helemaal niet. Ik heb gericht gezocht naar de stal waar mn paard nu staat, omdat ik me van tevoren objectief hierin heb verdiept. En als je werkelijk objectief bent over deze materie, kan je gewoon niet anders dan hetzelfde concluderen. Alleen ik kan me ook voorstellen dat je moeilijk objectief kúnt kijken als jij een eigenaar bent van wie het paard bijv. maar 4 uur buiten komt. Ik vind het zelf dan arroganter om het hele onderzoeksveld hiernaar van tafel te vegen.
Urielle schreef:Natuurlijk is zoveel mogelijk beweging goed voor een paard.
Maar die beweging is niet goed voor een paard als hij tijdens die beweging tot halverwege het pijpbeen in de modder mag spartelen (wat in best wat delen van Nederland toch het geval gaat zijn bij in de winter buiten wegzetten). Je wilt ook dat ze in de zomer gewoon het gras opkunnen.
Het is inderdaad niet goed om je paard in de modder te zetten, dat ik heb ik (en de anderen met mij) ook niet beweerd, in tegendeel, we beweren steeds actief dat dat niet goed is. Maar zie mijn post een pagina geleden. Het is echt niet moeilijk om kwalitatief goede buitengang te realiseren, zelfs op kleigrond of een klein oppervlak.