[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:49

Hoe doen jullie het met de bovenkant van die hooinetten/hooikussens?
Ik heb nu op verschillende plekken musketons, maar eigenlijk nog niet genoeg aangezien ze kost wat het kost hun neus er bovenin willen duwen .. Weet niet of er nog een andere oplossing is dan hoger hanger? Want ik vind het qua hoogte wel fijn zo, ook naar het vullen toe (al moet ik dat niet doen, maar voor de stalhulp is het wel zo leuk dat het op een beetje fijne hoogte hangt ;) ). Nog meer musketons is een optie, maar wordt dan wel een heel gedoe om het open & dicht te doen (is het nu al vind ik :+ ). Dus misschien zijn er nog andere dingen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:02

Met haken vond ik het sowieso wat getob.

Met isolatoren werkt het veel handiger, zoals op dat filmpje dat ik plaatste.

Als je het net daar goed strak (breeduit strak gespannen) mee ophangt dan heb je op elke 30 cm een isolator genoeg om te voorkomen dat ze hun snuit er tussen steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:04

Isolatoren trekken ze eruit .. (haken trouwens ook, daar niet van :+ maar duurt toch iets langer..).
Heb in het begin isolatoren gehad, maar vond het toch een gedoe om het net er steeds in of uit te krijgen. Je kan de opening dan wel net een tikje groter maken maar denk dat de pony's het dan zelf ook klaar gaan krijgen ... ze zijn echt niet te onderschatten die varkens van mij, hoe ze het doen weet ik niet, maar ze zijn veel te slim voor hun (mijn) eigen goed :')

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:06

Ik heb netten waar de ene kant van het net een stukje langer is dan de andere kant. (envelopachtig) Je kan dus een stuk naar de andere kant overvouwen. 1 musketon in het midden (net van 1m) en pony's kunnen er niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:08

Dat klinkt inderdaad wel handig :j Heb ik hier niet, maar misschien kan ik wel eens prullen met die netten en ze op een iets andere manier ophangen waardoor ik toch een overlapping heb .. Moet ik eens bekijken :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:11

hoi meiden,
misschien staat het al ergens maar kan het nergens vinden...
waar kopen jullie de netten met maaswijdte 3x3 ?
ik heb maar een klein stuk nodig dus geen heel hooinet.
of misschien heeft iemand een kapot net liggen??

ik heb al een grote slowfeeder hangen maar er is een stuk waar de mazen kapot zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:20

Gewoon niet het dikke randkoord er in doen maar het dunne touwtje eronder.

In 10 seconden heb je een net open en dicht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:22

En in 5 seconden hebben mijn pony's het weer open .. :+

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:23

Ik gebruik een visnet als slowfeeder. Nu wordt in dit topic wel geschreven dat de knoopjes in een visnet de lippen open kunnen halen. Ik heb hier geen ervaring mee en bij mijn paard werkt het prima. Maar wie heeft dit wel eens ervaren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:24

[***] schreef:
En in 5 seconden hebben mijn pony's het weer open .. :+

No way, het lukt mij zelf al alleen met 2 handen, je moet dat koord er echt met fijne motoriek in de juiste schuinte doorheen halen, als een paard dat met lomp geweld voor elkaar krijgt is dat wel heel bijzonder :)

Die opening van de isolatoren is heel smal en staat schuin t.o.v. het net en nog er boven ook, dat kan een paard toch bijna niet voor elkaar krijgen :P

Ja of ze moeten het hele spul vernielen natuurlijk, dan wel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:28

:Y) Isolatoren gaan echt wel makkelijk uit de muur/houten paal.. die ervaring heb ik in ieder geval al.
Heb nu van die ronde haken, en daar klik ik dan een musketon in .. Ook die gaan eruit (en niet altijd volledig, vaak zit er nog een stuk haak in het hout := ) maar dat duurt iets langer dan bij de isolatoren ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:30

De laatste optie dus, het hele spul vernielen :P

Hier breekt er ook af en toe 1 af of komt uit de muur... ik zal nog eens op zoek gaan naar sterkere.
Maar vooralsnog vind ik het zo heel nu en dan een isolator vervangen veel minder werk en irritatie dan met die musketons of karabijnhaken of touwtjes of wat dan ook de netten dichtmaken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:34

Als het heel nu en dan is dan is dat nog te overzien :j Als je net elke dag op de grond ligt wordt dat toch een ander gevoel := (en dat is nu nog steeds hoor, maar nu meestal maar 1 kant en als we geluk hebben is de musketon gewoon uit de haak geschoten.. als we pech hebben is de haak zoek :+ ).

Misschien toch maar eens op stal overleggen .. Het systeem is wel heel fijn, maar momenteel niet echt praktisch :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:21

Er was hier op Bokt toch een dealer van die witte SMHN netten?

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:25

Zie bokker MHS

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:53

Iemand ervaring met zemelen en bietenpulp combinatie?
Ik geef s`morgens alle 4de paarden ( 2 kleine paarden, een grote D en een A pony) een eigen net met 5 kg voordroog in hun open stal, ze kunnen dan ook de paddock en bak op ( in zomer ook wei)
Sàvonds krijgen 3 van de 4 weer een net met 5 kg en het paard ( 24 jaar en mager ) die staat in de avond apart en krijgt een ej net helemaal volgepropt en doet hiermee tot de volgende ochtend
Nu kreeg deze laatsgenoemde eerst ook maisvlokken ivm zijn mager zijn, maar hij krijgt hier nu jeuk van en willen we wat anders bijvoeren om hem op gewicht te houden.
Ik wil dus extra maagvulling voor die 3 en dikmakend voor de oudere.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik ben wel bekend met bietenpulp, geef dit elk jaar, maar heb dit niet eerder in combinatie gegeven met zemelen en dat wil ik nu wel doen iv, de verhoudingen fosfor en calium

wat betreft netten en paarden die de neus erin steken, ik had een flap gemaakt waardoor ze er niet inkonden met de neus
isolatoren zouden ze hier ook lostrekken. Ik voer nu uit netten van EJ dus heb ik dat probleem niet meer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:22

Ik heb wel een poosje bietenpulp en zemelen met Ursonne kruidenmix gegeven.

Vond het veel gedoe :P

Ponies doen het nu al een paar jaar prima op de VoerGezond broekjes dus ik ben wel een beetje klaar met vanalles uitproberen :)

ankes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:29

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:29

ankes schreef:
Dit topic gaat over de verhouding bietenpulp en zemelen (zelf alleen ervaring met Seniores Priores):
[VS] Verhouding bietenpulp/zemelen/water ?

Had ik gezien maar 9 van de 10 reacties gaat over hoeveel water ten opzichte van de pulp

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:19

pmarena schreef:
Ik heb wel een poosje bietenpulp en zemelen met Ursonne kruidenmix gegeven.

Vond het veel gedoe :P

Ponies doen het nu al een paar jaar prima op de VoerGezond broekjes dus ik ben wel een beetje klaar met vanalles uitproberen :)

:+ ik zie poepluiers voor me.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:25

Iemand gaf hier de tip om de EJ netten te vullen mbv een speciekuip. Handige tip, doe ik nu ook!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:49

Ik voer hier nu aan 1 pony bietenpulp met grasbrok en daarnaast hele haver (gebit) met vit.brokje en lucernemix. Daarnaast vrijwel onbeperkt hooi nu met voordroog lastiger, want ze stoppen niet meer met eten. Ik denk dat ik voor echt spek er op echter toch er een lading vet doorheen moet mengen of overstap naar vet + lucernehooi (bovenlijn moet nl ook aankomen) en haver/spelt.
Lucernehooi (probeersel, ken deze winkel niet, maar is in de buurt):
http://paardenvoerparadijs.nl/product/e ... n-lucerne/

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:05

onlineshop schreef:
Iemand gaf hier de tip om de EJ netten te vullen mbv een speciekuip. Handige tip, doe ik nu ook!

denk dat ik dat was, passen precies over de rand heen namelijk en zo heb je een grote stevige vulopening
Erna strik ik ze dich talsof het veters zijn, en door al die lussen trek ik een touwtje met musketonhaak ( Met aan 1 kant een lus, andere kant die haak, door de lussen van het net heen en dan door de lus van het uiteinde van het touwtje, als een strop) en die klik ik vast aan stal

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:09

Veulen84 schreef:
Mag ik vragen wat jullie eigenlijk belangrijk vinden aan een slowfeeder?

Moet er veel in kunnen? OF juist weinig?
En hoe zit het dan met de prijzen? Wat geef je nou eigenlijk uit aan zo'n net?

Veulen84, dat ligt eraan hoeveel paarden ervan eten. En wil je het eten echt flink beperken of alleen dat ze er iets langer mee doen? Hoeveel hooi krijgen ze ongeveer en wil je dat alles in de netten past?

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:17