Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:30

De wei is prima te doen hier. Geen sneeuw/ijs meer. Het enige wat keihard is zijn de mollenhopen :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:12

Pfff bij mij op de Veluwe (kennelijk ergens dan jij DD) ligt nog veel sneeuw of sneeuw wat ijs is geworden dus ik vrees met grote vrezen wat er komen gaat....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:59

Ik las net dat er rond Apeldoorn idd flink wat sneeuw verwacht wordt. Ik hoop niet te ver onder Apeldoorn, want ik moet morgen nog hooi halen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:18

Ik kom hier ook even mee kletsen, ik heb zelf een weiland wat nog geen paddock paradise is, maar het begin is er ;)

@Dubbeldun, hooi halen is voor mij geen probleem, de boer waar mijn pony's staan verkoopt het hooi ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:24

Mazzelaar :) als het tenminste goed hooi is, iets waar het hier nogal eens aan ontbreekt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:06

Het is goed hooi, alleen heel af en toe zit er een klein schimmel plekje in, maar dat laten de pony's netjes liggen. Heel handig:)
Ik heb trouwens je filmpje gezien, ziet er leuk uit! Ik voerde eerst ook altijd uit hooinetten, maar ben het toch weer op de grond gaan leggen. Mijn shetters smeren gelukkig niet zo en eten bijna alles op. Met hooinetten laten ze veel meer op de grond liggen, dus de keus was vrij simpel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:05

Wat vreemd dat ze het gemorste uit de netten niet meer eten ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:08

Beste wensen allemaal !

Hier ook eens een filmpje gemaakt van hoe het er nu hier achter het huis uitziet.

Moet nog heel wat gebeuren maar eerst zijn we in het huis bezig , de paardjes staan er verder prima bij en van het voorjaar ga ik wel weer verder in de wei.

Wei is ook niet van ons dus ik doe het rustig aan ;)

Zie plattegrondje , zo is het nu :

Afbeelding

Het grijze vlak met zwart vierkant is het erfje met stalletje (hier vlak voor begint het eerste filmpje) , dit stond er al en hier staan de Haf en pony in 's nachts in de winter.
Dan paddock (liggen nog 2 extra hopen zand waar ze tussendoor lopen / spelen / rollen) met boogstal , hier staat Rena. Naast de boogstal aan de rechterkant is een doorgang naar onze tuin. Hier komt een stalgebouwtje en erfje.

Iets verderop , schuin rechts van de boogstal , dus in het verlengde van onze tuin , is nog een stukje grond met een stalletje. Dit stukje grond staat te koop / huur maar de eigenaresse is niet te pakken te krijgen helaas...wij willen het natuurlijk graag bij de tuin trekken.
Nu wordt het stalletje gebruikt voor hooi en stro opslag door de mensen van de Haf en pony. Het zou wel leuk zijn om daar ook nog een extra lus als paadje langs te trekken. Misschien in de toekomst :)

Naast de boogstal aan de linkerkant zit de rest van de paddock / longeercirkel en een looppad naar de lange achterzijde van de wei. Hiernaast ligt akkerland. Het hele "blauwe rondje" puntwei aan de rechterkant van de gehele wei is open voor Rena in de winter , dit mag ze vertrappelen. In het midden is dan nog een mooi groen landje , hier moet ik nog een ingang maken maar dat komt van het voorjaar wel :)

In het eerste filmpje loop ik dus het rondje dat Rena in de winter heeft , de rest van de wei wordt gespaard.
Tegen het einde zie je het lange pad maar in plaats van dat uit te lopen , ga ik linksaf weer terug naar de boogstal. De rest van het lange pad is afgesloten in de winter , tenzij de grond bevroren is zoals nu.

In het tweede filmpje heb ik wel het lange pad gevolgd , en zet ik de camera aan op het moment dat ik bijna aan het eind van het lange pad ben , waar het overgaat in het weiland helemaal links op het plaatje. Daarvandaan loop ik dan weer terug naar het stalletje.

http://www.youtube.com/watch?v=yZKGeSGyIQc

http://www.youtube.com/watch?v=DdBWxXAcHpY

Het schriklint moet na de sneeuw en wind weer aangespannen worden en er moeten wat meer houten palen tussen komen + afwerking moet aangepakt worden.
Ook moeten er nog wat doorgangen gemaakt worden , en moet het geheel nog wat opgeleukt worden , maar er zijn mogelijkheden genoeg zo :)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:45

Haha! crunch, crunch, crunch!! Wat een sneeuw he?! :D

Maar dat ziet er verder SUPER uit Pmarena! Lekker veel ruimte zo! +:)+
Enige wat een een beetje mis, is een reden om het rondje te maken, dus water of hooi aan de andere kant, of ergens een beetje in het midden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:57

Ja , crunch-crunch idd , zie ook die hoge kop van Rena aan het begin van het eerste filmpje , echt helemaal alert op dat geluid :D

Er zit nu nog niks in het rondje , alleen een zoutblok op de paal van de punt. En het gras en loopruimte natuurlijk , Rena staat heel vaak ergens in de punt te kijken naar de stoeterij een stukje verderop.

Nog geen tijd gehad om meer eraan te doen , heel lang bezig geweest met de wei zover klaar maken , stond helemaal vol met berenklauw , JKK , boterbloem e.d. en de hele bruine lint-omheining is nieuw.

Ook vind ik het niet zo praktisch om water en hooi een eind verderop te zetten , je blijft slepen joh :P

En zeker met rotweer , dan verpieterd je hooi , bevriest je water...dus van de zomer kijken we wel weer eens verder naar de mogelijkheden :)
Ik wil toch ook dat Rena haar hooi en water beschut heeft , wellicht kan de boogstal compleet met hooinet naar een ander plekje op de wei voor volgende winter , als we dan toch het stalgebouwtje in de tuin hebben :)

En Rena loopt toch wel. Van de zomer waren ze ook veel aan het lopen , zodra ze op het pad zitten zullen ze toch helemaal rond moeten :)

Rena vanochtend , rollen in de paddock naast de hoop zand , daarom is het ook geen mooie witte sneeuw meer daar in het eerste filmpje ;)
Afbeelding

Overigens , die doorsteek-route vanaf de bovenkant van de paddock naar het lange pad , heb ik pas van de winter gemaakt zodat Rena nog een rondje zou kunnen lopen. In principe gaat dat pad in de zomer dicht zodat ze het hele rondje moeten lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:17

Haha die klomp sneeuw op haar buik :+
Verder mooi gedaan hoor. Persoonlijk zou ik de linkerbovenpunt wat minder 'scherp' maken. Verder hebben ze heerlijk de ruimte.

Het is waar dat je idd meer zelf moet lopen met hooi. Mocht je de mogelijkheid hebben voor een klein schuurtje, dan zou je daar bijv. wat hooi in opslag kunnen doen. Lopen blijft dan gelijk, maar het slepen verminderd :D
Water op één plek vind ik ook voldoende, het moet ook wel werkbaar blijven natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:34

Ik vind dat klompje in haar oor ook wel geinig :D

Waar bedoel je , linksboven...? :)

Het pad is daar al behoorlijk breed , en de hoek is ook nog eens afgeschuind , èn het pad komt al uit op een ruim stukje wei , dus ze hebben alle ruimte daar :)

Aan het eind van het pad linksboven zit ook een greppeltje , bijna tot het hek linksonder.

Ik wil voor de zomer nog wel een hooiruif neerzetten eigenlijk om het lopen te stimuleren. Ik denk dan dat het het mooiste is om de paddock / longeercirkel aan de bovenkant met een poortgreep dicht te maken. Dan kunnen ze daar de doorsteek niet meer maken en moeten ze helemaal rond lopen.

Maar de doorsteek dan wel aan de bovenkant (vanaf het lange pad) open houden , en daar een hooiruifje neer zetten.

Dan kunnen ze vanaf het lange pad zo daar in die uitsparing wat hooi knabbelen. En voor mij is het makkelijk bijvullen vanuit de paddock : gewoon poortgreepje open en ik loop zo door :)

Op het doorsteekje wil ik dan denk ik kijken of ik daar houtsnippers neer kan gooien. Dan hebben ze een 2e soort ondergrond (paddock is drainagezand) en voor de winter zou dat ook wel beter zijn want dat doorsteekje is het ergst tot pulp gelopen , dat wil ik volgend jaar niet meer.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:47

Is ook zo, je hebt er ook al mega veel aan gedaan :j

Heerlijk dat rollen in de sneeuw :D Bij mij doet alleen kleine Pluk dat.

Wat betreft water heb ik het makkelijk gezien ik niet een rondje heb, aan beide kanten kan ik water geven met de slang :j

Ik heb heel bewust juist het hooi niet binnen hangen, alleen bij heel, heel slecht weer (onweer, gietende regen). Ik wil ze juist bij het eten van hooi zoveel mogelijk buiten hebben, minder last van stof en zo kunnen ze tijdens het eten ook nog steeds om hun heen kijken enzo. Wil ze niet verplichten, vooral Jeddah niet, om binnen te staan.

Dit filmpje is van een paar dagen geleden (er ligt nu weer meer sneeuw!) ik was de inloopstal aan het mesten toen ik Jeddah en Malle aan zag komen lopen van de andere kant :D (Ik had van de buurman net een nieuwe berkentak gekregen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:03

Valt me mee dat die kleine er niet meteen aan komt / komen stuiven om die tak op te eisen , waren die er even niet ofzo :D

Ik doe het juist wel "binnen" , zodat het droog blijft , anders vreten ze het zo slecht :P

Maar vooral omdat Rena dan bij slecht weer ook eens een beetje opdroogt , want het is echt een buitenstaander , je zal haar eigenlijk nooit een dutje
zien doen of in het (boog) stalletje rond zien hangen. Dus als ik wil dat ze zonder rainrot de winter door komt , is het eten binnen hangen de beste keus voor haar :)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:04

Die twee kleintjes waren nog aan de "andere kant" :D Geen idee wat aan het doen.

Jeddah is ook echt nooit binnen :n Alleen om af en toe even te liggen, en dat is heel, heel zelden. Rainrot ben ik niet zo bang voor. Heb je dat al eens gehad dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:16

Nou , Rena stond voorheen met een jong paard en kleine pony op een mooie plek met een afdak voor de stallen. En dan ging Rena steeds met haar hoofd onder het afdak uit het hooinet eten , maar de rest stond er dan buiten steeds in de regen. Toen kreeg ze rond deze tijd ook wel allemaal korstjes op haar kont.

En ach , ik vind gewoon dat een paard / pony ergens moet kunnen schuilen en op die plek moet water en hooi zijn zodat ze niet naar buiten MOETEN , maar buiten gewoon extra voor de leuk is :)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:28

Haha, ik zie dat net andersom dus ;) Overigens is er bij mij binnen altijd water en tevens stro te knabbelen :)

LIVVYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:31

en ineens krijg je dan een prachtig idee
omdat ook te gaan doen met een stuk
weiland die toch niet ingebruik is
hihi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:40

Daarom , ze moeten gewoon zowel binnen als buiten wat leuks hebben :)

Buiten is voor Rena sowieso al leuk , en hebben ze gras en vanalles te zien , dus binnen dan maar het hooi in de winter , blijft het tenminste goed :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:47

Ik hoorde vandaag ook van iemand dat die juist binnen voerde zodat er rust is en iedereen iig genoeg binnen krijgt, de rest staan ze buiten in een PP.
Iedereen kan zijn eigen invulling geven aan het geheel dat is juist het mooie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:51

Zijn er hier nog PP'ers die nat hooi voeren ??
Ik stoom tegenwoordig en dat lijkt me voor een PP ook een handige optie (sowieso met dit vriesweer :D )

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:56

Iedereen nog de beste wensen!!

mooie paradijsjes hebben jullie gemaakt zeg. Leuk ook dat het gefilmd is heb je er toch een beter idee bij dan een tekening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:11

Nee hoor , geen nat hooi hier , is gelukkig niet nodig :)

Voor de rust binnen zetten...tja ik neem aan dat men ze dan apart op stal zet ? Wat mij betreft heb je daar geen stal voor nodig per-sé , maar inderdaad : je kunt het doen zoals je wilt natuurlijk :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:16

Ik kan ze hier ook gescheiden laten eten, kwestie van hekje dicht doen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:18

Dat bedoel ik :j