welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:38

En daarom denk ik dus altijd heeeel erg lang na voordat ik verhuis en doe ik grondig 'research'.

In 10 jaar tijd:
stal 1: 7 jaar gestaan. Enige reden om weg te gaan was verhuizing van pensioneigenaren. Heb een traantje gelaten bij het afscheid.
stal 2: beginnende stal. gouden bergen bleken blikken heuvel. 6 maanden. Regels werden gemaakt ná mijn komst en zelfs tegen de afpraken in. Te weinig stro en ventilatie.
stal 3: 2 jaar tot nu. geen reden om weg te gaan in de nabije toekomst. Zou hier ook tranen laten als ik weg zou moeten door omstandigheden.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:33

In bijna 6 jaar tijd heb ik 3 stallen gehad waarvan 1 2 x (dus in totaal 4 eigenlijk)

Op mijn eerste stal was het echt super gezellig, maar de bak ronduit slecht, het lag allemaal te laag waardoor een regenbui de bak bijna gelijk maakte aan de sloot ernaast. Het zelfde geld voor het land.
Voordeel was wel dat ze 24/7 buiten konden staan in de zomer, later ook in de winter (iedereen kreeg een eigen paddock). Je mocht zelf een kast uitzoeken (raad maar eens wat voor n kasten daar stonden Tong uitsteken ), zelf bix kopen en zelf mesten. Mijn pony (1.41) had een mooie uitloopstal, maar mijn paard was toch echt te groot ervoor, hetzelfde geld voor de stallen zelf.

Opzich een prima stal, maar de bak is voor mij echt belangrijk, buiten rijden kon nl. niet echt. De stal lag nl. aan een weg waar ze 80 mogen rijden.

2e stal was opzich ook prima, alleen was wederom de bak niet wat ik wilde. Het buitenzetten in de winter liep niet geheel naar wens en vond ik de stallen iets te donker. Maar wel ontzettend leuke mensen, reed zelf een aantal paarden voor andere en zat vrij dichtbij een natuurgebied.

Daarna weer terug gegaan naar stal 1...

en om dezelfde redenen weer verhuist Haha! (was een soort van tussen oplossing)

Nu sta ik echt op een geweldige stal (nouja Stoeterij + Pensionstal). De stallen zijn ruim, licht en geventileerd, daarnaast hebben de paarden contact.

Hebben 2 buiten rijbakken, waarvan 1 een eb en vloed (mijn favoriet) en je kan bijna altijd rijden. Daarnaast is de veiligheid super. De paddocksen hebben hele hoge hekken, heeft 1 rijbak ook hoge hekken en de ander geen. De mestbak is netjes afgesloten en het terrein is mooi en netjes.
De binnenbak word binnenkort gebouwd en dan is het helemaal super!

Het enige nadeel van mijn huidige stal is de prijs Tong uitsteken Het is wel de duurste (1: 145, 2: 200 en 3: gem. 250) maar goed ik heb het er wel voor over. Mijn paard is gelukkig en ik ook...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:43

risky schreef:
ben toen terecht gekomen bij een hoefsmid (heel makkelijk Pling ) paarden stonden daar prima maar mocht na het rijden mijn paard geen handje haver geven omdat ze daar onhandelbaar van zou worden, mocht daar ook geen deken opleggen Huilen dus ben na een jaar maar weer vertrokken.

Dat van dat handje haver kan ik maar al te goed begrijpen. Voor je eigen paard voegt het niks toe, en voor de andere paarden is het erg vervelend om te zien dat de 1 iets krijgt en de de ander niks. Dekens ben ik zelf niet voor dus daar zou ik geen probleem mee gehad hebben Haha!

felicity schreef:
En we hebben behoorlijke grote groepen minimaal 6 paarden op een wei (uitgezonderd moeder met veulen en de hengst en de shetlander die hebben een paddock/klein stukje gras voor hun zelf) en dat werkt gewoon niet met mijn ruin. Hij raakt helemaal in paniek met zoveel paarden en hij is de hele dag bezig om mijn merrie bij de rest van de kudde weg te houden. Waar door ik hem regelmatig met mooie wonden uit de wei haal.

Heel jammer want ik sta er nu al 2 jaar met heel veel plezier en heb de ruin nu 2 maanden (ongeveer)

2 maand is kort, als het gaat om stabiele groepen zou ik dit langer aankijken? Elk paard is een geboren kuddedier, zeker als die in de opfok of met andere paarden opgegroeid is, moet dit met de tijd toch beteren?

Ik heb zelf nog geen paard, maar het zoeken en vinden van een goede stal baart me nu al zorgen. Ik heb hele simpele eisen:

- veel weidegang (minstens 12u per dag, bij goed weer liefst ook snachts met schuilplek)
- op stro + elke dag gemest (en door mijn werkuren zou ik dit liever niet zelf doen)
- welzijn van het paard moet voorgaan
- in groep op de wei kunnen (min. per 3, liefst meer denk maar een 10tal), en liefst een beetje stabiliteit hierin
- stromend water is altijd leuk, hoeft niet warm te zijn
- goede piste die altijd (of zo goed als) te berijden is, hoeft niet groot te zijn en hoeft ook geen binnenbak te zijn
- goed voerbeleid
- mogelijkheid tot meebrengen eigen instructie

Ik twijfel nog altijd of ik later niet gewoon een stuk land zou proberen te kopen gewoon.

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:30

Mijn paard komt eind september hierheen.
Mijn eisen waren:
- weidegang
- binnenbak
- ruime box
- elke dag uitgemest
- door hen gevoerd

En deze stal voldeed het meest aan mijn wensen, behalve dat er in de winter geen weidegang is, wel mag je je paard in de bak losgooien, maar dan moet je er bijblijven dus dat zal ook niet langer dan 2/3 uur zijn.
Nu ga ik daar in de buurt zoeken naar een particulier die een stuk land heeft en kijken of ik tegen betaling in het winterseizoen mijn paard in de ochtend voor school/werk daar in de wei kan zetten en rond 4 uur dan rijden en weer op stal.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:37

Sja overal is wel wat hoor.
Met mijn eigen pony sta ik nu anderhalf jaar en daarvoor nog jaar paard gereden daar op dezelfde stal. Ook hier is genoeg zeg maar..
Maar ik heb ook op een manege met andere pony`s gestaan en daar was geroddel, je kon bijna nooit in de winter je paard buiten zetten, en gewoon sja druk. Stal daarna met die pony`s was het wel ok maar ook daar was wel weer wat..
Waar ik nu sta is ook genoeg geroddel geweest, slechte bak door te weinig slepen of te veel water, etc. Maarja ik denk dat er overal wel wat is. Waar ik nu sta sta ik wel prima eigenlijk ookal is der daar ook wel is wat. Lekker dicht bij me huis en swinters lang genoeg naar buiten en normaal budget.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:55

Zo heb je overal voor en nadelen Knipoog

Stal 1 heerlijke stal, all in, geweldig lieve mensen, veel weidegang, ruime buitenbak, ruime stallen, leuke mensen.. Helaas gingen de eigenaren verhuizen..

Stal 2 Bij een boer, daar was ik na 3 maanden al weg, vies, stoffig, er werden hele voerbeurten overgeslagen..

Stal 3 een manege: all in, ruime stallen, binnenbak, buitenbak, maar geen weidegang, geen paardencontact.. (hier ben ik dan ook uit nood naartoe gegaan, toen ik bij de boer weg moest)

Stal 4 was geweldig, leuke eigenaren, all in, buitenbak, bos op 1minuut stappen, ruime stallen, veel weidegang, alleen helaas erg ver van mijn huis, wat op een gegeven moment toch opbrak.

Stal 5 de beste pensionstal ooit, nette buitenbak, all in, veel weidegang, ruime stallen, paardencontact, en vooral erg belangrijk mensen bij wie je je paard gerust achterlaat..
Heerlijke tijd gehad.. alleen toen verkocht uiteindelijk mijn paard..1 nadeel: geen bos..

Inmiddels heb ik toch weer een paard gekocht en sta nu bij een boer aan het bos.
Buitenbak, padock, longeerbak (overdekt) alleen wel een doe het zelf stal.
Veel weidegang, maar wel alleen, het voer is ook niet altijd even fris, dus veel uitzoekwerk.

Dus met de tijd zal ik toch weer richting stal 5 verhuizen Knipoog en hoop ik toch echt mijn plekje gevonden te hebben..

igranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:56

wat een gedoe allemaal op die stallen!!
ik sta op een pensionstal en ik heb eigenlijk helemaal geen nadelen!
ze staan vanaf mei tot eind sept/okt halve dagen op de wei de rest van het jaar in ruime paddocks,
ze worden uitgemest ,gevoerd,evt medicatie word gegeven. worden iedere dag bijgestrooid en gemest.
we hebben een binnen en buitenbak die goed worden onderhouden en de bodems zijn prima.
we hebben een spuitplaats in de paddocks mag ook gelongeerd worden dus ruimte en plek genoeg.
terwijl er toch ongeveer wel zeker 35 paarden staan en toch rijd je eigenlijk nooit met meer als 4 in de bak. de mensen die er staan zijn allemaal best betrokken met elkaar en niemand is te beroerd elkaar te helpen. ik zou niet anders meer willen hier ga ik echt nooit meer weg!!!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:01

Wauw!! 8 in 5 jaar!! Zoveel 'ervaringen' heb ik niet...

Stond eerst met paard op de manege waar hij vandaan komt. Daar had ik het op zich goed naar m'n zin, nadeel was dat ze geen weiland hadden (paarden gingen wel bijna elke dag in groepjes een uur los in de bak), dat je altijd met lessen zat en dat het er soms erg druk kon zijn met rennende/schreeuwende kinderen.

Toen ging ik verhuizen naar Deventer en heeft m'n paardje 2 jaar in Schalkhaar gestaan, op de manege. Dit was een leuke plek; 2 binnenbakken, 2 buitenbakken, weidegang en minder druk dan in de Randstad. En dit alles voor het luttele bedrag van 135 euro (incl voer en stro enz), hahaha!! Nadeel waren de binnenstallen die nogal donker waren, dus z.s.m. een buitenbox genomen toen er plek was.

Nu ben ik weer terug in de Randstad en sta bij een pensionstal (alweer 4 jaar). Op zich heb ik het er goed naar m'n zin; leuke mensen (meestal Knipoog ), paarden kunnen 's zomers naar buiten, hij staat in een ruime box met buitenluik, stallen enzo zien er netjes uit, er wordt voor je gevoerd en doordeweeks de paarden buitengezet. Nadelen zijn er uiteraard ook: het ligt heel laag, waardoor bij 2 regendruppels het land te nat is en de paarden niet naar buiten kunnen, we hebben wel een binnenbak, maar die is erg klein dus erin rijden kan niet en de buitenbak is wel aan een nieuwe bodem toe....

Wat iedereen volgens mij al gezegd heeft; nadelen zijn overal, het is aan jezelf om te bepalen wat je belangrijk vindt en wat niet. En over de omgang tussen pensionklanten in het algemeen kan ik nog melden: zolang iedereen zich met zichzelf zou bemoeien en ongewenste kritiek voor zich houdt, kan het heel gezellig zijn Clown

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:23

In 7 jaar tijd ben ik 1 keer verhuist.

Mijn pony hebben we gekocht op de stal waar ik destijds reed, hier is hij toen ook blijven staan.
Groot nadeel daar was dat de buitenbak in de herfst en winter eigenlijk meer niet te rijden was dan wel.
Toen ze de prijs hier enorm omhoog gooiden zijn we verhuist.

Deze stal had veel meer facciliteiten en was nog goedkoper ook.
Onderussen heb ik een paard en sta ik hier nog steeds.
Nadeel bij deze stal is dat ze in de zomer 24/7 buiten staan.
Hier is ook al een oplossing voor: Ik haal hem zelf binnen en zet hem buiten zodat hij 's nachts gewoon op stal staat.
Verder zijn er nog wel een paar dingen die ik graag anders zou zien maar er is eigenlijk altijd wel een oplossing voor te vinden, ik heb er gewoon zelf wat meer werk van Clown

Elke stal heeft denk ik wel zijn nadelen, belangrijk vind ik dat je paard er gelukkig is en dat je jezelf er wat kan redden.

Loves_You

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:11

ik heb nu op 3 stallen gestaan en alle drie nadelen maar waar ik nu sta is leuk maar ook weer nadelen ik zal ze allemaal opnoemen ;

Stal 1 ;
x er werd geroddeld over als je bijv. je paard een keer een tikje achter je been gaf ofzo
x de stallen waren erg vies en moeilijk open te krijgen
x er was een goede bak en een slechte en de mensen die ze aardig vonden mochten in de goede bak en de andere in de slechte
x je werd altijd gewoon uit de bak getrommeld als ze wouden rijden ofzo

Voordelen;
x mooie rij omgeving
x grote kasten

Stal 2 ;
x Weer echt vieze stallen maar ook echt goor als het regende stond je pony meer in een water stal dan op stro
x Te veel stro? werd je hele stal leef geschept terwijl er dan gewoon een laagje instond
x Alles stond op instorten

Stal 3 ;
Dit is echt een super stal maar het enige nadeel is dat je pony gewoon gepakt word maar daar hebben we wat aangedaan en nu gebeurt het niet meer

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:43

Nou dan mijn ervaringen...

Samaranch is vanaf dat ie anderhalf was opgegroeid in een grote wei aan huis. 's Winters stond ie op stal en dan at hij zijn stal helemaal leeg aan stro en kuilgras. Helemaal ideaal dus zou je denken! Toen ie bijna drie was, begon ik ongeduldig te worden en eind januari van dat jaar is hij naar een stal gegaan in Noordeloos om te worden beleerd. Dat hebben ze daar keurig gedaan. Alleen hadden wij vergeten ons eigen zadel uit te proberen op hem en zodoende werd het opstijgen een probleem thuis. Dus naar een springruiter in Heeswijk dinther, waar hij werd gereden met een ander zadel en een maandje later konden we met hem aan de slag.

Een bak was onze droom, maar dat is in de zware klei hier een kostbare bedoening. Zodoende kwam hij te staan op een manege in de buurt. Het leek ons wel gezellig en ik was zwanger. Dus nu kon ik elke dag rijden, tot het niet meer zou gaan, vanwege mijn buik. Sam werd een pubertje en ging zich als een raket gedragen bij het opstijgen. Iedereen had commentaar en het geroddel was niet van de lucht. Het werd van kwaad tot erger en dat resulteerde uiteindelijk in een flink meningsverschil met de manege-eigenaar. Ik kon haar visie over hoe je moet paardrijden ook niet delen. Was het absoluut niet met haar eens. Na een klein jaar is hij terug gegaan naar de springruiter en hij loste ons probleempje op met een simpele martingaal. OK dan! Ook het laadprobleem wat was ontstaan is daar snel opgelost en toen is hij naar de volgende pensionstal gegaan. Deze is dichterbij en het klikt heel goed met de pensionhouders.

Inmiddels gaan we nu het 5e jaar in! Zo goed gaat het! Alles is er: Binnenbakje, buitenbak met eb- en vloedsysteem, paddock, wasplaats, weidegang in de zomer, altijd nette schone stallen en compleet verzorgd. Mijn ervaring is dat je gewoon in gesprek moet blijven met de pensionhouder. Deze pensionhouder is ook door schade en schande wijs geworden. Er zijn 2 soorten klanten, die met kuren die binnen een halfjaar weer weg zijn of de 'gewone' klant die het zegt als er wat wringt en het netjes even uitpraat. Die laatste lopen hier het meeste rond waardoor de klanten met kuren geen houvast kunnen krijgen. Het is overal wat hoor, realiseer je dat wel, maar dat is vrees ik ook een beetje de mentaliteit van veel ruiters en amazones.

Als ik hier ontevreden zou worden en de klik zou verdwijnen, wat ik niet verwacht, dan gaat Sam weer naar huis. Hij is nu ruim 9 en is zijn kuren kwijt voor het grootste deel. En nu zijn er meer ruiter(tje)s in de familie hier en is een bak rendabeler. Hij zou nu ook al naar huis kunnen, maar ik geniet van de gezelligheid en de lessen daar, dus nee, laat mijn Sam maar daar staan.

Tegenwoordig doe ik gewoon wat ik leuk vind en houd me aan de regels, die zijn er bar weinig en de rest zoekt het maar lekker uit. Haha!

Ow ja, en Desperado staat gewoon thuis, net als opa's pony clarissa. Daar rijden onze kindjes af en toe op.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:22

Ik stond eerst bij een boer. Veel land, paarden konden 24/7 buitenlopen en hadden een grote schuilstal waar ze ook hooi kregen.
Ze hadden een bak (slecht) en je kon je paard buiten afsluiten met koud water, verder niets.

Toen ben ik met die pony naar een kleine pensionstal (20 paarden ong.) en heb mijn pony verkocht (wou overgaan op paarden) en heb een paard gekocht wat daar op stal stond. En daar sta ik nog steeds na 2 jaar. Lachen
Erg gezellig in een dorp in utrecht. Ruime stallen, 6 uur weidegang per dag in de zomer. Er is een spuitplaats, een stapmolen, een goede rijbak van 20x40, een longeerbakje en een grote losgooibak van 20x60. Paarden staan in groepjes van 2 of 3 op een stuk land met een draadje ertussen dus er is wel contact met de andere paarden.
Het is er gezellig. Meestal rij je in je 1tje in de bak, maar als het lekker druk is rij je soms wel met 3 of 4 in de bak. Ook niet echt een ramp, maar als iedereen zijn eigen gang gaat is dat wel vervelend omdat je elkaar dan in de weg rijd.
Verder worden de paarden buitengezet en binnengehaald door de pensionklanten zelf. Wat wel vervelend is, is dat je dan je eigen halstertouw bij je stal hangt, en vervolgens als jij hem nodig hebt is die pleite. Kan je weer een zoektocht beginnen. En 1 keer is niet erg, maar als het vaker gebeurt is het vervelend..
Plus niet iedereen ruimt zijn poep op in de spuitplaats maar schuift het in de hoek. Ook in de bak ruimen ze het niet altijd op.
En af en toe een beetje geroddel, maar daar heb ik verder geen last van! Dus ik heb het wel naar mijn zin daar, mij hoor je niet echt klagen. Haha!

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:30

Ik lees al dat het overal wat is. Dan mag ik eigenlijk niet al te veel klagen.

Ik sta ongeveer 700 meter van mijn huis. De paarden mogen 24/7 buiten staan op het land (het hele jaar door) maar die van mij gaan 's nachts naar binnen vanwege dat ik mijn oude merrie niet op de koude vochtige grond wil hebben vanwege haar spier en gewrichtsproblemen.

Het enige nadeel is dat ik alles zelf moet doen en dat is soms wel lastig.+ er is geen bak of losgooibak. Voordeel is dat ik zoveel stro en hooi kan pakken als nodig is + voer ( muesli+biks) kan gebruiken zoveel als ik wil.

Ook is het 's winters lastig om water te geven omdat dan de tuinslang bevroren is ( waar we water voor de paarden vandaan krijgen) en je een dijk op moet lopen met emmers om water te halen bij het woonhuis.
Gelukkig zijn de nieuwe stallen bijna klaar en daar zijn automatische drinkbakken en hoeven we niet meer met emmers water te zeulen.

De enige reden om te verhuizen is dat ik over 2 jaar een bak nodig heb voor mijn jaarling. Is die er dan nog niet dan ga ik toch een andere stal opzoeken.

Er staan overigens maar 5 paarden bij ons, dus klein en weinig gezeur met elkaar.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:34

3 stallen in 7 jaar, eigenlijk vind ik dat al te veel, omdat Fleur slecht reageert op veranderingen en veel tijd nodig heeft om haar eigen plekje op stal en in de kudde te vinden.

Ik sta nu bij een semi-particulier zeg ik dan maar. Hij is eigenlijk koeienboer, en moet daarvan leven naar eigen zeggen, maar heeft inmiddels 40 lease-paarden (klein gedeelte eigen paarden) erbij waarvan die gemiddeld 160 euro p/m ontvangt, dus da's een leuke 'hobby'. Tuurlijk heeft ie er ook veel werk aan, en geeft ie ook veel meer geld uit dan alleen met koeien, maar toch denk ik dat ie een leuke bijverdienste heeft...

Maar goed, on-topic: ik kan de weidegang uren niet zo goed regelen als ik eigenlijk zou willen. Alle paarden gaan 's ochtends de wei in, en ik moet haar daar zelf uithalen en aangezien ik werk tot 5 uur, kan dat pas 's avonds. Staat ze dus soms meer dan 12 uur in het land en dat is al gauw teveel...

Verder mag ik er op zondag niet komen, algehele rustdag op stal, is niemand welkom. Mensen die zondags op concours willen, moeten het paard die dag ergens anders stallen en mogen maadag pas weer terug komen. Je leert ermee leven, maar handig is het soms niet.

Soms is het idd druk, als alle tig meiden in één keer komen rijden is de bak gauw vol....

Aan de andere kant is er daardoor goede controle op de paarden, er is altijd iemand die een oogje in het zeil houdt....

Verder hoef ik me nergens zorgen over te maken qua weidegang, omheining, strooisel kopen....wordt allemaal geregeld. Moet alleen m'n eigen krachtvoer kopen, maar dat wordt aan huis gebracht Haha!

Oja: 's winters helaas geen binnenbak, dus soms hele weken geen training mogelijk......

Op mijn tweede stal mocht ik zondags na 4 uur niet komen en 's avonds na 10en niet. Daar werd ook op de meest rare tijden gevoerd en kon ik dus een uur niet rijden....Da's best lang poetsen Knipoog

Maarja, paarden aan huis brengt ook een heleboel nadelen met zich mee, hoewel het nog steeds mijn ideaal is om 's ochtends mijn paardje in de wei te zien staan...... Bloos Pling

horseloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:53

Ik merk vaak dat het heel duur is. Soms profiteren ze gewoon van je .
Vaak ook mensen waar je niet goed mee overweg kan.
Mensen die voorbijgewandeld komen en die je paard voeren zonder het mag met brood ofzo Frusty
Soms te ver ( als je 3 kwart moet rijd voor naar je paardje te gaan dat is echt redelijk veel vindt ik )
...

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:58

Ik sta nu met dust op zijn oude vertrouwde weilandje, met een maandje, maar wil daar weg, het liefste zo gouw mogelijk. Die vrouw zegt namelijk dat het ook haar paard is, en pas kwam ik erachter dat er om hem gereden werd.. Arm beest, een kind weet zelfs dat je niet op een pony kan rijden die al omvalt als je er tegenaanloopt..

Nu ga ik naar een stalletje, waar ook mijn verzorgpaarden staan, staan ze in de zomer buiten, swinters binnen. Daar staan nu 2 hengstjes van een jaar of 8, en daar komt dust bij als het klikt.. Ik heb daar een bak.. 20*40, een grote caravan als zadelkast, en hoef niks te delen, omdat ik de paarden doe..

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:01

In de winter niet naar buiten.
Dat is het enige nadeel. Daar komt misschien nog verandering in! Dus hij staat daar perfect.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:10

Ik denk dat er overal wel wat is. Vaak is de manier waarop iemand anders het doet niet helemaal jouw manier. Ik heb m'n paard nu 2 jaar en hij staat nog steeds op de zelfde stal. Ben ook niet van plan om weg te gaan. Hiervoor heb ik op de zelfde stal voor 5 jaar een paardje bijgereden. Ik wist dus hoe het daar was voor dat ik mijn paard daar stalde. Soms zijn er wel wat kleine dingetjes, maar als ik dan naar de belangrijkste dingen kijk ben ik toch erg tevreden. Mijn paard heeft het goed naar z'n zin, er wordt altijd gevoerd. Zelf z'n medicijnen worden gegeven. Dekens worden gewisseld. Als ik ziek ben of om een andere reden niet naar m'n paardje toekan, kan ik altijd een stalgenootje vragen. Nee, ik blijf waar ik ben. Ik ben tevreden en m'n paard ook.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:31

mijn paard staat al 7 jaar op de zelfde stal.
en dat bevalt mij prima,en mijn paard heeft het ook goed naar haar zin.
het zijn kennisen van mij,en ik verzorg hun paarden(2) ook mee want hun doen er niks mee,en we hadden dat afgesproken toen ik daar mocht komen staan.
ik kan erg goed met die mensen opschieten,en ik hoop er nog heel lang te mogen staan.
het is ongeveer op 5 minuten auto rijden van mijn huis vandaan rijden,ga ook meestal met goed weer op de fiets.
ik heb daar een stal,en heel veel wei.koud water,verlichting.
bij het stal geld zit brok en krullen inbegrepen,en betaal 55 euro per maand!
dan moet ik wel alles zelf doen,2 keer per dag er naar toe om haar buiten en binnen te zetten,mesten doe ik zelf en voeren smorgens en savonds,krullen worden voor mij gehaald brok haal ik zelf.
ik ben lid van de rijvereniging bij ons in het dorp,en dat is ongeveer 5 minuten stappen van stal af.heb de sleutel van de enorme grote binnen bak,en kan er rijden wanneer ik wil,behalve als er pony lessen worden gegeven,dat is twee keer in de week tot 8 uur savonds,dus kan bijna altijd rijden wanneer ik wil,enige naadeel van dat de bak wat verder weg is,is soms in de winter als het heeft gesneeuwd,dan ben ik even uitgereden tot dat het weer weg is,maar zo vaak gebeurd dat niet hier.
en dat ik alles zelf moet doen vind ik helemaal niet erg,ik weet niet beter,en vind het eigenlijk wel prima zo,mijn paard gaat elke dag naar buiten met haar vriendin,en komt savonds weer naar binnen,alleen als het in de zomer snachts mooi weer blijft dan laat ik haar buiten lopen.
het enige nadeel vind ik dat ik niet in de buurt van de bossen zit,dan moet haar op de trailer zetten en 20 minuten rijden,maar mij hoor je echt niet klagen,als ik het hier bij sommige lees,dan knijp ik toch stiekem in mijn handen,want ik weet hoeveel geluk ik hier mee heb,
heb alles zelf in de hand,moet er veel voor doen,maar zou echt niet anders meer willen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:16

Ach.. hier laat je wat en daar vind je wat....

Stal 1 was een grote manege.
Wel altijd gezellig, vaak een hoop geroddel maar daar sta ik boven. Nadeel was dat het altijd druk was... vooral als je de hele dag werkt en je dus moest wachten tot de lessen in de avond afgelopen waren en je dus pas om 22.15 kon gaan rijden.
Ik trok dat gewoon niet meer. Niet met een hele drukke baan erbij.
Paarden stonden super daar had ik niets over te klagen.

Ben in dec 2007 verhuisd naar een kleine pensionstal. En ik sta daar super. Zijn goed voor de paarden, zijn met totaal 11 boxen en gezellige mensen. Ach overal is wel wat onderling en dat heb je overal.
Het is dat we gaan verhuizen naar het Noorden maar anders was ik er nooit weg gegaan. Heb ook met een brok in mijn keel verteld dat we gaan verhuizen.

Ik ga nu naar een fokkerij/melkerij die maar 4 pensionklanten heeft en super voor je paarden zijn. Dat vind ik belangrijk omdat wij af en toe nog naar het westen moeten totdat ons huis verkocht is en ik me dan geen zorgen hoef te maken om mijn pony.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:46

Het enige nadeel van de stal waar ik ga staan is dat het best ver fietsen is en dat je veel zelf moet doen (mesten voeren etc) terwijl de prijs nou niet eens zo goedkoop is.

Maar het zijn ruime stallen, er is weidegang, er is een goede sfeer en een goede bak. Het is niet heel erg duur en het is mooi gelegen.

Dus dan maar wat verder fietsen...