Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:16

Ik zou inderdaad wel eens een gedragsdeskundige willen laten komen om te onderzoeken hoe het mentaal zit bij onze (halve) weidepaarden en onze 24/7 stalpaarden. Nou, ik vermoed dat ik de uitkomst wel weet. Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:18

Als je nagaat dat ik nu al een wereld van verschil merk tussen mijn pony nu (24/7 buiten) en vroeger (alleen 's nachts binnen, van 7 tot 7 buiten), dan moet ik er niet aan denken hoe mijn pony zou zijn als ze niet alleen 's nachts, maar ook overdag binnen zou staan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:23

Ik heb ook ervaring met mijn paard, omdat hij begin dit jaar 2x op stal heeft gestaan (o.a. wegens verkeerde diagnose DA Boos! ). Ik heb hem toen voor het eerst superchagerijnig gezien. Zodra hij op het land stond, moest hij echt een paar dagen omschakelen. Inmiddels is hij weer de oude, godzijdank, mede omdat ik tegen het advies van die DA in gegaan ben. Ik heb me over die opsluiting echt rot gevoeld en na deze ervaring weet ik helemaal zeker dat hij NOOIT zo lang meer op stal komt!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:30

Malibu schreef:
IndianLady schreef:
Ik denk dat deze situatie wel voor meerdere steden in dit gebied geldt. De grond is gewoonweg te duur en er is nauwelijks ruimte.

En dat begrijpen een heleboel mensen vaak niet omdat die het probleem niet kennen. Veel van de reacties hier zijn van mensen die niet in de Randstad wonen...

Er zijn genoeg mensen die er alles aan doen om hun paard er zoveel mogelijk uit te laten als ze overdag op stal staan. Dat heb ik ook gezien op de vorige stal waar ik stond. Mensen die vaak tussen door of net als ik in de pauze van werk heen gaan om het paard toch even de benen te laten strekken.

Daarintegen heb je ook genoeg mensen in de delen van het land waar genoeg weidegang etc is, en evengoed hun paarden binnen houden ivm blessures.

een boer heeft meestal wel verloren hoekjes waar de rommel neergegooid wordt, het vies en modderig is, oud ijzer ligt, de oude kapotte trekkerbanden, resten ruwvoer etc. liggen. Met een beetje creativiteit en een boer met vriendelijk karakter die het beste met zijn klanten voor heeft (ik ga uit van het goede van de mens) is met wat zelfwerkzaamheid en eigen investeringen om de kosten op te brengen, best wel wat te bedenken. Misschien zal de situatie niet ideaal worden, misschien is het niet groot genoeg voor alle paarden om de hele dag buiten te kunnen, maar alle kleine beetjes helpen. En ja, misschien moeten de klanten dan een soort rooster bedenken om zelf met elkaar er voor te zorgen dat de paarden losgezet worden en weer worden binnengehaald. En misschien moet je iemand met veel vrije tijd dan een zakcentje geven om jouw beurten over te nemen omdat je full-time werkt en er geen tijd voor hebt, maar met wat inspanning en meewerking van iedereen is vaak wel een verbetering mogelijk.

Ga niet zitten klagen over hoe erg het allemaal is, maar probeer met elkaar het beste ervan te maken. En als er echt niets van te maken valt? Zoek dan een andere stalling... Het valt me op dat vooral de meest luxe complexen soms geen/onvoldoende paddocks en weidegang hebben. Tja, dat is dus een kwestie van keuzes die die eigenaren hebben gemaakt. Bij de kleinere stallen pension, bij boer of particulier, is er vaak best wel iets mogelijk! Maar breng het positief!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:05

Ninx schreef:
Je bent wel eerlijk in dit stukje, al spreek je jezelf er ook in tegen.
Je zegt enerzijds dat je paard niet de eerste prioriteit heeft; dit verklaart waarom je genoegen neemt met een situatie die voor het paard minder heilzaam is. Alhoewel bedenkelijk, is het wel heel eerlijk dat je dit zegt.
Maar aan het einde van je stukje zeg je dan weer dat je paard het nergens zo goed zou hebben als bij jou, misschien is dat een grapje gezien de smilie die erachter staat?
Kijk, een paard hecht niet zoveel waarde aan veel knuffels, bergen liefde, duur tuig, osteopaten, dierenartsen, dure shampoo, keurig gegroomed zijn, mooi beslag, etc... Allemaal best van belang voor de gezondheid van een paard, maar het maakt je niet automatisch een betere baas en het paard heel gelukkig.
De beste baas is in mijn ogen de baas die het belang van het dier voorop stelt, zich verdiept in het wezen paard en het zoveel mogelijk voorziet in zijn natuurlijke behoefte.... en dat is dus de graasbehoefte, de behoefte aan vrije beweging en het contact met soortgenoten.
Noem mij maar een boek, een tijdschrift, een naslagwerk of wetenschappelijk artikel waarin beschreven staat dat het paard uitstekend gehouden kan worden in een stal met zeer beperkte weidegang of vrije beweging. Ik denk dat dat lang zoeken wordt.

Ik meen het serieus. Ik denk namelijk zelf dat ik doorgaans zo'n band met mijn paard heb, dat een ander hier niet aan kan tippen ... een gevoelskwestie. Of het wederzijds is, dat antwoord zal ik nooit van haar krijgen. Ik kijk naar haar en zie dat het goed is. Het klinkt vaag, maar zo voel ik het.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:20

Dani62 schreef:
Dan maakt dat mij ook een apart geval.

Ik zie mijn paard soms niet eens 1 keer in de week. Maar dat weegt op tegen het feit dat ze gelukkig is, dat ze geestelijk en lichamelijk zo goed mogelijk opgroeit.
Soms voel ik me schuldig dat ik er niet vaak ben, maar als ik haar zo in de kudde observeer is dat zo prachtig om te zien en besef ik me dat ze gewoon paard is en niet afhankelijk van mij of ieder ander mens. En dat vind ik belangrijk.

Ok, dus als jij 1 x geweest bent die week en jouw paard krijgt de volgende dag een trap en een wond die eigenlijk gehecht moet worden dan moet ie een week wachten voordat er iets mee gedaan wordt Verward

Maar omdat ie buitenloopt maakt dat jouw een betere eigenaar dan iemand die iedere dag gaat en waar het paard niet buiten komt?

Even voor alle duidelijkheid, ik bedoel dit niet als persoonlijke aanval. Absoluut niet, ik probeer alleen een beeld te krijgen van hoe hier dan over gedacht wordt.

joyce B schreef:
Ga niet zitten klagen over hoe erg het allemaal is, maar probeer met elkaar het beste ervan te maken.

En dat probeer ik nou al een tijdje duidelijk te maken, dit is een topic waarin geklaagd wordt over mensen die het anders doen maar waar verder niets tot weinig aan gedaan kan worden.
Daarom zie er het nut eigenlijk niet van in...

Ik maakte er ook altijd het beste van en heb nooit lopen klagen omdat ik wist dat het een tijd zou duren, maar dat de dag zou komen dat ik een goede stal zou vinden.

joyce B schreef:
Met een beetje creativiteit en een boer met vriendelijk karakter die het beste met zijn klanten voor heeft (ik ga uit van het goede van de mens) is met wat zelfwerkzaamheid en eigen investeringen om de kosten op te brengen, best wel wat te bedenken.

Sorry, maar ik vind dit een beetje naief overkomen...
Ik sta wel bij een boer die er alles aan doet zodat de paarden er goed bij staan, het is ook echt een super vriendelijke man.
Maar ik weet ook uit ervaring dat dit heeeeel zeldzaam is. Zoals gezegd willen veel koeieboeren geen paarden, en als ze ze dan hebben dan moet er zo min mogelijk last van zijn...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:43

Ik zou echt geen paard willen als ik het dier geen weidegang kan bieden! Een paard hoort paard te kunnen zijn, dus lekker moeten kunnen ravotten met soortgenootjes in de wei! Je stopt jezelf toch ook niet 24/7 in je toilet?!
Oké, de mijne staat in de winter 's nachts ook binnen, maar komt dan toch zeker 12 uur buiten overdag.

Malibu schreef:
Ok, dus als jij 1 x geweest bent die week en jouw paard krijgt de volgende dag een trap en een wond die eigenlijk gehecht moet worden dan moet ie een week wachten voordat er iets mee gedaan wordt Verward

Maar omdat ie buitenloopt maakt dat jouw een betere eigenaar dan iemand die iedere dag gaat en waar het paard niet buiten komt?

Even voor alle duidelijkheid, ik bedoel dit niet als persoonlijke aanval. Absoluut niet, ik probeer alleen een beeld te krijgen van hoe hier dan over gedacht wordt.

Ik kom ook niet elke dag hoor. Als er echt iets aan de hand is, bellen ze óf de DA óf mij óf mijn vader dus dat is allemaal geregeld hier. Lachen

En IMO ben je een betere eigenaar als je paard vaker buiten komt en bijna nooit er bent, dan wanneer iemand elke dag komt en waar het dier niet naar buiten kan. En dan bedoel ik niet dat je dan niet het beste met je paard voorhebt, want dat heeft iedereen toch!
Dagelijkse weidegang heeft een paard nodig, met soortgenoten, dan hoeft hij mij echt niet elke dag om zich heen te hebben! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:46

Ik kom ook elke dag (soms zelfs meerdere keren) bij mijn 24/7 paard en de stalbazen houden ook dagelijks toezicht natuurlijk. Maar zij kijken niet zo naar hem, zoals ik naar hem kijk (detailgericht).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:47

Malibu schreef:

...

Waar haal je dit vandaan? Waar slaat dit op?
Ik woon in Noord-Holland en mijn paard niet. Maar ze staat gewoon bij mensen aan huis, er is 24/7 toezicht. Mocht er iets gebeuren dan is er een DA in no-time, ikzelf 2 uur later, dat wel.
Ja, ze loopt altijd buiten in de kudde, maar heeft gewoon dagelijks contact met mensen.

Ze staat niet bij mij maar word niet aan haar lot overgelaten. Daar is meer ruimte dan dat ik haar hier kan bieden vandaar. En ja, ik vind mezelf een betere eigenaar omdat ik mijn paard dit leven bied.
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 24-04-08 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:48

Ik heb niet het hele topic gelezen er zijn hier zoveel van.

De mensen die geen weidegang kunnen bieden laten zich hier niet zo snel zien en ik spreek uit ervaring dat dat er heel veel zijn.

Eigenlijk is dit dus een nutteloos topic

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:50

VeerenAshley schreef:
CleovG schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Natuurlijk moet een paard wel eens los kunnen, maar om te zeggen dat een paard onbeperkt weidegang nodig heeft? Nee.

Geloof jij dat mijn paard ongelukkiger is dan een paard dat altijd maar buiten mag staan? Dat denk ik dus niet.

Ik ben van mening dat er meer mogelijkheden zijn om een paard goed te houden, en dus niet alleen maar de manier van altijd maar het land in kunnen.

Er staat nergens dat het gaat in dit topic over onbeperkte weidegang Knipoog
En wij kunnen moeilijk oordelen of jouw paard ongelukkig is, toch? Hoe houd jij hem?

In de beginpost wordt onbeperkt weidegang genoemd. Mijn paard mag in de zomer op de wei, een aantal uur per dag, maar zeker niet van 11- 6 bijvoorbeeld. Verder mag hij als het lekker weer is in de paddock, tot dat hij bij het hek komt staan en begint te hinniken.
Hij wordt zo'n 6 dagen per week getraind met regelmatig een week rust.
Hij gaat naar de dierenarts als het nodig is, hij gaat naar de smid als het nodig is, hij krijg perfect voer.

Velen zullen hier van griezelen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:52

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wilde toch even mijn reactie geven.

Ik woon in de randstad, en als je WILT, en je best er ook voor doet, zijn er ZAT mogelijkheden om je paard 's zomers 24/7 buiten te zetten, en in de winter 12/7 of zelfs ook 24/7.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:54

Oke ... ik ben dus zo'n iemand waarvan het paard geen land ziet... Natuurlijk zou ik dat graag willen voor me beest maar dat gaat gewoon niet altijd maar ik vind niet dat je daarom maar geen paard moet kopen. Als paardrijden is wat je het liefst doet maar je je paard geen weidegang kan bieden moet je dan maar geen paard kopen? rare gedachten hoor!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:55

Dani62 schreef:
Waar haal je dit vandaan? Waar slaat dit op?

Rolleyes Ik heb er nog zo bijgezet dat dit geen persoonlijke aanval is, maar meer bedoeld als een stelling hoe mensen daar tegen aan kijken...

Nadya schreef:
Ik kom ook elke dag (soms zelfs meerdere keren) bij mijn 24/7 paard en de stalbazen houden ook dagelijks toezicht natuurlijk. Maar zij kijken niet zo naar hem, zoals ik naar hem kijk (detailgericht).

Dat bedoel ik dus ook. Als is er 24 uur per dag toezicht is (is bij mijn pony ook zo) dat wil nog niet zeggen dat de mensen hem van top tot teen bekijken, en ik vind dat ook niet hun verantwoordelijkheid maar die van de eigenaar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:56

Bella88 schreef:
Oke ... ik ben dus zo'n iemand waarvan het paard geen land ziet... Natuurlijk zou ik dat graag willen voor me beest maar dat gaat gewoon niet altijd maar ik vind niet dat je daarom maar geen paard moet kopen. Als paardrijden is wat je het liefst doet maar je je paard geen weidegang kan bieden moet je dan maar geen paard kopen? rare gedachten hoor!

Hoezo RARE gedachte?

Jij hebt pas een rare gedachte!

(als je het mij vraagt tenminste)

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:57

haha.. Er staan hier in de buurt de meest mooie en luxe stallen, met stapmolen enz. Maar zónder weide, en die paarden staan jawel, in de winter en zomer altijd op stal.. Ik vind zoiets echt een geestelijke kwelling voor het paard.. raar dat je die mensen hier niet hoort, want die zijn er inderdaad gigantisch veel.

Mijn haflinger staat dag en nacht buiten, en mijn kwpner staat alleen in de winter 's nachts op stal.

Twiggy2008

Niemand kijkt 24 uur per dag naar zijn/haar paard, hoor. Knipoog
Ik zou het best willen, maar ik heb ook een leven met gezin, vrienden, bezigheden enzovoort.
Ik ben volgens mij heel goed voor mijn paard en we hebben nogal een sterke band samen, dus......

En ik heb hem niet alleen gekocht om te rijden (ik kon de eerste tijd vanwege zijn leeftijd niet eens op hem rijden), maar heb hem vooral gekocht om hem een fijn leven bij ons te geven. Dat is toch een andere insteek, volgens mij. Want als ik nooit meer op hem zou kunnen rijden, blijft hij ook gewoon.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 24-04-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Udella

Bella88 schreef:

Verdrietig Verdrietig

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:58

Ik vind het nogal stom dat als je je paard geen weidegang kan bieden je dan maar geen paard moet kopen. je hebt hier gewoon niet zoveel huizen met eigen stallen en land eromheen... en hoezo heb ik een rare gedachte volgens jou?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:59

Bella88 schreef:
Ik vind het nogal stom dat als je je paard geen weidegang kan bieden je dan maar geen paard moet kopen. je hebt hier gewoon niet zoveel huizen met eigen stallen en land eromheen... en hoezo heb ik een rare gedachte volgens jou?

Tja uuhhmm... heb je het topic gelezen? Dan hoef ik niet alles opnieuw te typen.

Vind je dan ook maar dat ik een hond moet kopen, herdershond bijvoorbeeld, en die van 8.30 tot 18.00 uur in een bench moet opsluiten omdat ik fulltime werk?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:00

Udella schreef:
haha.. Er staan hier in de buurt de meest mooie en luxe stallen, met stapmolen enz. Maar zónder weide, en die paarden staan jawel, in de winter en zomer altijd op stal.. Ik vind zoiets echt een geestelijke kwelling voor het paard.. raar dat je die mensen hier niet hoort, want die zijn er inderdaad gigantisch veel.

Mijn haflinger staat dag en nacht buiten, en mijn kwpner staat alleen in de winter 's nachts op stal.

en er staat vast helemaal niemand zeker Clown

CleovG

Udella schreef:

Zal ik je dan eens vertellen dat mijn pony ontzettend vooruit is gegaan op een stal ZONDER weidegang? Als een paard of pony het niet naar zijn zin heeft of geestelijk gekweld wordt ziet een paard of pony er dus ook NIET goed uit, lang in het haar, duf, geen levenslust.

Udella

Bella88 schreef:

Je zegt dat je paardrijden het liefst doet, dus daarom neem je maar een paard... Het paard staat dus eigenlijk altijd op stal, en wanneer jij zin hebt om te rijden mag hij er uit en verder ziet hij geen land!? Vind het nogal triest.. Je kunt ook even aan je paard denken hoor, er zijn zat mogelijkheden om je paard ook eens daglicht te laten zien.. Misschien dan minder handig en makkelijk maar goed.

Waarom neem je anders geen manegelessen? Clown

Mea

Malibu schreef:
Dani62 schreef:
Dan maakt dat mij ook een apart geval.

Ik zie mijn paard soms niet eens 1 keer in de week. Maar dat weegt op tegen het feit dat ze gelukkig is, dat ze geestelijk en lichamelijk zo goed mogelijk opgroeit.
Soms voel ik me schuldig dat ik er niet vaak ben, maar als ik haar zo in de kudde observeer is dat zo prachtig om te zien en besef ik me dat ze gewoon paard is en niet afhankelijk van mij of ieder ander mens. En dat vind ik belangrijk.

Vind dit een beetje een rare opmerking Malibu! Hoezo zouden paarden die al tijden in een kudde samen lopen elkaar zomaar zo ernstig verwonden zodat het gehecht moet worden? (tenzij ie ijzers om heeft) En daarnaast staan er dus meerdere paarden dus zullen hun eigenaren de kudde toch ook wel in de gaten houden? Of meestal let er een buurman wel op. Maarja...

En ja, ik vind een eigenaar die zijn paard in een kudde op de wei laat lopen een betere eigenaar dan een eigenaar die (ookal komt ie elke dag) zijn paard in een hokje stopt waar die net in kan omdraaien. Een paard is van oorsprong een dier dat, in een sociale rangorde met soortgenoten, kilometers loopt op een dag, op zoek naar voedsel/water enz. Dus een eigenaar die zijn huisdier-paard zoveel mogelijk paard laat zijn, vind ik beter. Hoe meer een eigenaar aan de wensen van een paard kan voldoen, hoe beter en niet andersom!! De mens is een soort dat veiligheid zoekt in een holletje (lees huis, enz.), een paard voelt zich veilig in een grote open ruimte met veel soortgenoten om zich heen. Een stal waar ie 24 uur alleen instaat is het tegenovergestelde hiervan!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:01

@ CleovG: Hoe wordt een paard op de wei geestelijk gekweld?
Laatst bijgewerkt door Amaris op 24-04-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt