Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:18

tip voor paarden in de rui: een doekje een klein beetje nat maken en daarmee over je paard gaan; De losse haren blijven hier aanplakken, veel minder vermoeidend dan schrobben met de roskam Knipoog

Als ik brood, wortels of appels geef, dan gooi ik die gewoon in de hooibak tussen het hooi zodat ze lang graafwerk hebben om ze eruit te zoeken Lachen

Als je paarden hebt die het lollig vinden van mekaars eten te gaan afpakken, kan je een paar keer goed in de gaten houden wie wie's eten gaat afpakken en hoe lang ze doen met hun portie eten. Mijn ruin gaat bv steeds het eten van mijn kleine pony afpakken (nadat hij zn bak heeft opgeschrokt), en mijn kleine pony schuift dan door naar de bak van de grote pony om samen met haar de restjes uit haar bak op te eten.
Ik geef vanaf nu drie bakken met evenveel in. Dat is de juiste portie voor mijn grote pony, teveel voor de kleine en te weinig voor het paard, maar door hun doorschuiven heeft iedereen nu steeds perfect de juiste hoeveelheid en zo moet ik niet elke keer een half uur wacht lopen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 01:27

Jasia schreef:
Wat een leuk topic!

Uhm tsja handige dingen? Ik weet niet eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen ..

Nou ja ik geef haar altijd knoflook Ja .. Gewoon teentjes.. Ze eet het op als het met wat bix/een appel is.. En veel goedkoper dan dat dure poeder.. Ja

bij deze dan ook even de tip dat knoflook licht giftig is voor paarden, zeker in hogere concentraties. hou daar dus rekening mee, en geef alleen knoflook als je paard het echt nodig heeft (bijv. tegen vliegen), maar dan nog zo min mogelijk.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:06

Is gedroogde knoflook in snippervorm dan ook giftig? Die van mij krijgt zo'n klein schepje door zijn voer.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:27

Had het ook al eerder gemeld in dit topic, maar knoflook kan je het beste (in poeder, olie of snipper vorm en niet hele tenen!) 3 weken lang voeren waarna je 2 weken stopt, en alleen echt in periodes waarin het nodig is... Bij teveel knoflook krijgen paarden bloedarmoede! Heb het al gezien bij een merrie bij ons op stal die het al heel lang gevoerd kreeg... (controleer bij langdurig voeren dus mond, tandvlees en vagina, dat moet roze zijn en niet wit!) Ja

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:24

Ik geef mijn pony alleen knoflookpoeder als ze heel erg last heeft van de vliegen, ik heb een hele bak staan op stal maar hij zit nog bijna helemaal vol.

photographer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:27

sonjim schreef:
Voor eczeem paarden, koop bij de natuurwinkel dode zeezout shampoo voor mensen met extreme roos, iedere 3 dagen wassen ongeveer 4 keer en daarna een keer per maand in het seizoen en nergens meer last van.

Verder kun je zelf vliegenspray maken met citronela, tea tree, mint. Gewoon een lege fles van manenspray of ze vullen met water dit erbij doen, van alles een paar druppels en klaar.

Bedankt dit is enorm handig

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:12

Vroeger gaf een manegehouder aan verkouden paarden 2 x daags een flinke kop zeer fijn gehakte rauwe uien. vonden ze lekker en blijkbaar hielp het.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:50

beantsje schreef:
Vroeger gaf een manegehouder aan verkouden paarden 2 x daags een flinke kop zeer fijn gehakte rauwe uien. vonden ze lekker en blijkbaar hielp het.

uien en knoflook komen uit dezelfde familie, en zijn beiden evenredig giftig. dit zou ik dus niet snel doen, tenzij als laatste redmiddel bij een heftig verkouden paard bijvoorbeeld, op advies van DA. tegen verkoudheid zijn ook niet-giftige middelen verkrijgbaar, foenegriek vind ik zelf een erg goed spulletje. is overigens niet geschikt voor drachtige merries.

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:16

@ merrieveulen is bestaat ook foenegriek wat je wel aan dragende merrie's kan geven Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:19

Ik gebruik gewoon hoestdrank van de kruidvat als mijn pony hoest.. 2x per dag 2 schepjes.. Meestal is het na 2 a 3 dagen wel over. Lachen

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:23

Tip voor als je gaat wandelen: als je voor het zadel twee ringetjes hebt (waar je ook het borsttuig aan vastmaakt) moet je twee veters nemen en die dubbelplooien en dan zo aan elke ring 1 bevestigen. Dan kan je je jas of trui voor het zadel binden Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:25

hee, da's een goeie!!

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:14

Is hoestdrank van de kruidvat niet schadelijk dan?
Omdat het toch niet voor paarden is bedoeld neem ik aan?
Anders vind ik het ook wel n goede tip Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:03

De merrie bij mijn shetlander krijgt biergistpillen van de kruitvat door haar voer. Vraag me niet waarom, want dat vergeet ik steeds Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:38

biergistpillen schijnen een sterke uitwerking op huid en haar te hebben (daarmee dus hoogstwaarschijnlijk ook op de hoeven). zelf heb ik het echter nooit geprobeerd. een DA hier adviseerde het ook voor een hond met ernstige huid en vachtproblemen, en die heeft het erg goed geholpen.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:45

Wauw Haha! echt hele handige tips !
Ik weet op het moment nog even niets , maar zou even nadenken Tong uitsteken Lachen!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:50

O ik weet het al weer, het was ook voor de maanexeem geloof ik.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:52

Nee hoor hoestdrank van de kruidvat is niet schadelijk..
Gebruik het al zo lang als dat ik met paarden om ga en er is er nog nooit 1 ziek geworden. Lachen
En het hoesten is altijd snel over. Lachen Hij eet het ook gewoon op door zijn eten heen. Haha!

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:07

ok goeie dan ga ik die een keer proberen Lachen

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:16

Mss een handig tipje voor de mensen die zuinig zijn op hun hoofdstel; (zelf verzonnen en wat mij betreft ideaal om het stel mooi te houden en handig mee te kunnen nemen)

Neem een (oude) kussensloop en een kledinghangertje, knip in de dichte korte kant van de kussensloop een gat zo groot dat het haakje van je hangertje er doorheen kan. (niet groter!)

Hang je hoofdstel aan het hangertje (op een manier die je zelf handig vindt) doe het hangertje van onderaf in de kussensloop en trek het haakje door het gemaakte gat. Trek vervolgens de kussensloop over je hoofdstel heen. Hang je bit in het stuk stof wat je normaal over je kussen doet zodat het er niet uit glijdt(aan de open kant van de sloop), en VOILA!

Simpel, goedkoop, houdt de boel stofvrij en je kunt je hoofdstel aan het hangertje ophangen of dragen!

p.s. een beetje a la de kledinghoezen voor nette kleding en pakken

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:01

*Paard wassen en geen spons in de buurt?
Gebruik een zak waar wortelen ingezeten hebben,zo'n oranje.
Zacht genoeg voor gevoelige plekken en ook perfect om witte sokjes met schoon te schrobben...

*Verwarming in je zadelkamer is de ideale manier om geen schimmel op je leder te krijgen.

*Het beste hoefvet is gewone maisolie , goedkoop en veel efficiënter dan de duurdere varianten.

*Als je je paard geborsteld hebt ,een handdoek natmaken , goed uitwringen en ermee over je paard mee gaan en ook eens over de manen.Alle stof is eraf en je moet geen speciale verzorgingsdoekjes kopen.

*Als je je lederen laarzen gepoetst hebt kan je er op 't laatst over gaan met een nylon kous.Daar gaan ze fantastisch van blinken.

*Als je nieuwe onderbandages hebt gekocht ( van die katoenen met dikke vulling ) blijven die de eerste keren slecht zitten omdat ze nog zo dik zijn.Je kan ze eerst wassen en als ze droog zijn moet je ze oprollen en er een bandage rond wikkelen.Zo worden ze al een beetje platter.

*Als je paard een blessure in zijn hoef heeft ( blein , nagel in de hoef , ...) en de DA kan niet direct komen en je moet de wonde proper houden kan je er een plastieken zak rond doen en een bandage erover.Zo blijft de wonde proper tot de DA er is.

*Als je paard een blein heeft die nog niet helemaal rijp is om uit te snijden kan je dat proces een beetje versnellen door zijn hoef zo lang als nodig in te pakken met gekookt lijnzaad.Gewoon de hoef vullen met het lijnzaad, plastiek zak errond ,doek errond en bandage erover.

*Als je paard een grote etterende (en vooral stinkende ) wonde heeft die je moet uitwassen met ontsmettingsmiddel ,kan je daar een klein scheutje dettol bijvoegen.Dan ruik je de etter minder.

*Als je je paard geschoren hebt en je legt meerdere dekens op kan je als tussendeken een donsdeken leggen.
Veel goedkoper dan een deken en met een dekensingel blijft het goed liggen.

*Nooit babyolie gebruiken op de neus van je paard als hij in de zomer in volle zon wedstrijd moet lopen.Sommige paarden krijgen zonnebrand op hun neus.

*Als je nieuwe bitringen hebt gekocht en je wilt ze rond je bit doen,effe in heet water leggen en met de hoevenkrabber over de bitring trekken.

*Moet je je paard in een natte paddock of weide zetten omdat het echt niet anders gaat,smeer zijn benen en kootholtes in met tafelolie.De olie trekt in de huid en legt er een laagje op zodat het water er niet direct in kan dringen.

*Als je zwarte beenbeschermers hebt en ze zien er niet zo mooi meer uit,gewoon poetsen met schoensmeer uit zo'n flesje met een sponsje op.Dan zijn ze weer zo goed als nieuw.

En sorry dat bijna al mijn zinnen beginnen met " Als " Haha!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:07

heeft je paard last van eiwit bultjes en door te veel eiwitten dikke benen.
gewoon een scheut azijn door ze eten doen met evt een schepje suiker om het lekkerder te maken.
azijn breekt eiwit af.
en als je paard bv als medicijn poeder moet hebben dit mengen door de appelmoes en in een 60 cc spuit doen en in ze mond spuiten,je kunt het ook gewoon in ze voerbak doen.
zo waait de poeder niet weg,en de meeste paarden vinden appelmoes wel lekker.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:08

Bij het vullen van een hooinet deze tussen de handvaten van een kruiwagen hangen met de mazen. Blijft mooi open staan en je hebt een hand extra vrij.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:16

janne schreef:
heeft je paard last van eiwit bultjes en door te veel eiwitten dikke benen.
gewoon een scheut azijn door ze eten doen met evt een schepje suiker om het lekkerder te maken.
azijn breekt eiwit af.
en als je paard bv als medicijn poeder moet hebben dit mengen door de appelmoes en in een 60 cc spuit doen en in ze mond spuiten,je kunt het ook gewoon in ze voerbak doen.
zo waait de poeder niet weg,en de meeste paarden vinden appelmoes wel lekker.

kan je niet gewoon minder eiwitrijk voeren dan Blond

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:02

Hier zijn echt heel goede tips bij zeg. Ik zal ook eens nadenken.
Voorlopig weet ik alleen nog dat wij tegen mok gewoon een beetje 'Dog Eczeem' erop doen, als je er vroeg bij bent werkt het spul heel snel. Als je er wat later bij bent, weet ik het niet dat hebben we nog nooit voorgehad.
Verder gebruik ik al wel enkele tips die hier gegeven werden, zoals bv de zonnebloemolie.