Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Boxen met tralies of dichte zijwanden. Welzijn of mishandeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:29

VeerenAshley schreef:
Mijn redenatie is als volgt: omdat ik als egoïstisch mens iets doe met een dier wat schadelijk voor haar is, moet ik zorgen dat de rest van haar leven VOOR HAAR zo fijn én gezond mogelijk is, hetgeen dus vnl. betekent: buiten, soorgenoten, veel ruwvoer.

Tja, zo denk iedereen anders en elk paard is ook anders.

Ik heb meer paarden en zie duidelijk verschillen met wat de 1 of ander fijn vind. Zo heeft de 1 en hekel aan regen, natte voeten en hele dagen buiten staan,houdt van wedstrijden (echt waar, is niet te houden voor de trailer en je ziet haar blij zijn) Terwijl de ander wel graag buiten staat en dwars door de bagger gaat Knipoog .
Ook 1 die aandacht fijn vind, maar net zo lief op het land staat, terwijl de andere zich gedraagt als en postzegel en niet van je af te krijgen is, wanneer ik door het land loop.

IMO kun je niet zeggen dat bijv! een wedstrijdruiter z'n paard verkeerd houdt.
Een gezond en blij paard straalt en glimt, een ongelukkig paard wordt dof en ook in z'n ogen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 13-02-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:29

De mijne staat, in een kleine kudde, zomer en winter buiten. In de zomer op de weide met vrije toegang tot schuilstal en in de winter op het verharde en in de paddock met vrije toegang tot de schuilstal. (verharde en paddock zijn samen zo'n 900m2). Ik sluit mijn paard alleen op in de stal als daar een (medische) noodzaak voor is. Mijn paard doe ik er absoluut geen plezier mee, met haar op stal te zetten. Ze heeft nu zelf de vrije keus en dat bevalt zowel mij, als haar heel erg goed.

Dat ik mijn paard 24/7 buiten heb, wil niet zeggen dat ik tegen stallen ben. In een hoop gevallen ontkom je er niet aan om ze tenminste in de nacht op stal te hebben (om wat voor reden dan ook). Voor mij is het pas onacceptabel als ze er niet tenminste overdag (lees van 9 tot 5 mnimaal) uit mogen en kunnen bewegen. Let wel! Dit vindt ik voor mij onacceptabel en is geen persoonlijke aanval op wie dan ook.

Ben ik een natural omdat ik mijn paard op deze manier houdt? Ik denk van niet. Dat ik er de mogelijkheden voor heb om het zo te doen is mooi meegenomen, maar maakt me nog geen natural Tong uitsteken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:37

NatasjaM schreef:
Ben ik een natural omdat ik mijn paard op deze manier houdt? Ik denk van niet. Dat ik er de mogelijkheden voor heb om het zo te doen is mooi meegenomen, maar maakt me nog geen natural Tong uitsteken

Het verschil tussen iemand die zn paarden op deze manier houdt en een natural is het wijzende vingertje wat de natural wel heeft naar de niet-natural en wat een niet-natural niet naar de natural heeft..

ff ontopic:
Kom op zeg, waar gaat deze discussie nog om? Je gelijk halen met wat het beste is voor je paard?
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden en er is niet een de beste. Net als bij mensen moet je elk paard individueel bekijken en proberen voor zover mogelijk in die behoeftes te voorzien. En dat kan dus voor het ene paard 24/7 in de wei en voor de ander 10/7 op de wei en 14/7 op stal.
Als je dan een échte natural bent, dan stap je IMO nooit meer op je paard en dan stop je met het houden van paarden, want dat is hier paardonvriendelijk!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:41

Haha jibbel dat is een ding wat zeker is, mensen die zo vreselijk door drammen dat als natuurlijk moet voor een paard, moeten naar mijn mening ook maar stoppen met hun hobby. Ik heb een hekel aan het stikkertje die mensen iedereen maar op plakken iedereen is met het zelfde bezig: zijn hobby paarden. Iedereen doet dat op ene manier waar hij/zij zich goed bij voelt.

Ik snap niet waarom mensen elkaar niet gewoon in hun waarde kunnen laten.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:05

hahahah Kymalin, ik denk 't, jij zegt 't Haha!

Maanling, jij dierenbeul! Misschien moeten we adressen uitwisselen, kunnen Yippie en Jo elkaar steunen Ach gut

Kort samengevat:
-er leiden meer wegen naar Rome
-het is goed om na te denken over huisvesting
-ga uit van het individuele paard

Mijn eigenste staat overdag buiten en 'snachts binnen. Boxen hebben dichte wanden maar wel open bovenkant van de boxdeur. Ze doet het prima, is vrolijk, levenslustig, gaat graag naar buiten maar ook graag weer binnen. Als er maar voer is Haha! maakt niet uit of dat buiten of binnen is. Ze kan de hele nacht lekker hooi kauwen. Nu heeft die van mij een periode 24/7 buiten gestaan. Nou guttegut,wat vond ze dat fijn zeg Rolleyes schraal, sjago, en uit de kudde op de wei (waar ze ook gevoerd werden!) ontsnappen om in d'r uppie op stal te gaan staan. Ja echt vreselijk zo'n stal, arme paarden toch Ja .

Wat ik dus wil zeggen is dat de meeste paarden in Nederland het best oké hebben. 24/7 binnen vind ik persoonlijk not done, maar ken bosjes paarden die het er prima op doen. IK vind dat een paard iedere dag buiten hoort, maar geloof niet dat mijn paard het erg zou vinden om vaker binnen te staan, als er maar wat te kauwen is. Paarden passen zich gewoon makkelijk aan, het zijn gewoontedieren. Aan de andere kant ken ik idd ook paarden die helemaal doordraaien op stal. Die moet je dan ook imo niet binnen houden, simpel zat Lachen. Dat buiten lopen en veel bewegen wel heel gezond voor ze zijn staat buiten kijf. Maar in welke mate, dat is gewoon paardafhankelijk. Het kan natuurlijk altijd beter en daarom zijn deze discussies goed. Alleen het belerende toontje van de ts, dat is gewoon jammer want dat maakt dat ik haar (en haar wederhelft) niet echt serieus neem.

Citaat:
Goh, Arabesk heeft weer eens een topic geopend Ik snap ook niet dat men nog blijft reageren. Aangezien ze alleen maar topics opent om dit soort discussies tussen wel/niet natural uit te lokken en het hele natural zijn aan de andere bokkers opdringt, hoe bedoel je 'doordrammen'. Ik geloof alleen niet dat Arabesk doorheeft dat hoe meer zij gaat doordrammen dat mensen natural met hun paard moeten omgaan dat het juist averechts werkt en een aversie van normals tegen naturals opwekt terwijl er al zoveel vooroordelen zijn over naturals. Erg jammer dat er dus een paar zijn die maar niet willen accepteren dat er ook nog andere manieren zijn van paarden houden en het dus verpesten voor de rest die wél wil accepteren dat iedereen een eigen kijk heeft op het houden van paarden.

kan me daar alleen maar bij aansluiten. Ik zou echt nooit, maar dan ook nooit advies vragen aan iemand die zó rechtlijnig denkt. Aan mij zal ze dan ook geen cent verdienen Haha! Gelukkig zijn er veel meer naturals waar wél een zinnig gesprek mee te voeren valt en die in staat zijn om genuanceerder te denken Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:39

hahaha Wat een humor weer. Maar zouden we niet gewoon on topic blijven. Goed als iedereen nou het beste voor heeft met zijn paard dan is het toch goed. Knipoog Ik kan dan wel als een natural bestempeld worden. Omdat mijn paarden geen ijzers,dekens,stal,of krachtvoer krijgen. Maar dat wil toch niet zeggen dat dat goed is voor alle paarden?? Ik vind gewoon dat je dat per paard aan moet kijken, wat voor hem of haar het beste is! Alleen vind ik dus wel dat ieder paard, een aantal uren buiten moet zijn per dag! Om te grazen, spelen en uit te leven met andere paarden. En dus niet heel de dag en nacht in stal op gesloten staan. Helaas gebeurd dat veel te vaak.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:45

nee aerdenhout, je bent geen NH-er. Daar moet je echt wel wat meer voor doen hoor! dat wordt je niet zomaar.... Ennuh zeeuwtje, ben het helemaal met je eens dat een paard iedere dag naar buiten moet kunnen, met soortgenoten en nog meer van dat soort dingen en helaas zie je inderdaad nog te vaak paarden alleen maar op stal staan en die eruit mogen om getraind te worden. Hier kan ik me ook wel bij voorstellen dat daar wat aan gedaan moet worden...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:49

Ennuh zeeuwtje, ben het helemaal met je eens dat een paard iedere dag naar buiten moet kunnen, met soortgenoten en nog meer van dat soort dingen en helaas zie je inderdaad nog te vaak paarden alleen maar op stal staan en die eruit mogen om getraind te worden. Hier kan ik me ook wel bij voorstellen dat daar wat aan gedaan moet worden...[/quote]

Oke dat is dus dan ook mijn standpunt! Als een paard dat allemaal krijgt dan is het imo super voor je paard.
24/7 hoeft echt niet, al is het maar een dagdeel dan is het ook prima hoor! Maar helaas zie ik het ook veel anders. Paarden die weg staan te kwijnen in hun box. Een uurtje worden getraind en weer terug in hun box. Ja daar gaan mijn haren echt van overeind staan. Boos! En dat vind toch niemand goed hoop ik!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:52

zo he wat een topic weer...

Het begint natuurlijk met een hele rechtlijning post. Ik denk zeker dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.
Natuurlijk zijn er een aantal feiten. Een paard is een bewegingsdier en zijn hele stofwisseling en bewegingsapparaat is daar op afgestemd. Bij voldoende beweging heb je bijvoorbeeld betere darmbeweging en minder kans op koliek etc.
Ik ben dan ook absoluut geen voorstander van paarden de gehele dag in een box te zetten. Maar een ander uiterste 24/7 buiten is ook niet altijd ideaal. Zeker als mensen hun paard 24/7 buiten hebben zonder een droge plek en schuilgelegenheid....

Boxen met tralies (mits niet tever van elkaar af..) geven de gelegenheid tot wat sociale contacten zonder de kans gebeten etc te worden. Dat lijkt mij toch fijner dan een dichte wand.

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:53

Wij hebben ze vanaf april dag en nacht buiten lopen op het land, de natte periode staan ze snachts op stal en over dag van 7.15 tot 21.00 in een grote uitloop.
Ik ben er ook voorstander van zo veel mogelijk naar buiten met soortgenootjes. Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:05

Citaat:
-ga uit van het individuele paard

dit is zo ongeveer het meest zinnige wat ik uit de afgelopen 9 pagina;s heb weten te halen
heb hier denk ik ff snel rekeken een paad of 30 gehad
en de een stond erg graag binnen de ander erg graag buiten
geen een paard was het zelfde
kijk naar je paard in combi met de mogelijkheden
die er zijn en doe je best
een happy paard = happy eigenaar Vork

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:50

Citaat:
Ik moet zelfs lachen om bijna alle argumenten die naar voren worden gebracht. Zoals deze; denk je nou echt dat je paard in de stal blijft staan als je de deur open zet?
Gna gna, denk je nou echt dat datzelfde paard wat uit de stal loopt wel in de wei blijft staan als je het hek open zet?

Daar heb ik overheen gelezen. Haha!
Mijn paard was laatst ontsnapt uit de bak (war ze lekker van de buitenlucht kan genieten)en ik vond haar binnen in haar stal met tralies ROFL Deur stond nog wagenwijd open!

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:53

Hahaha, dat vind ik dan weer helemaal terecht wat hierboven gezegd wordt. Als mijn paard in de bak staat springt ze zo over de omheining heen en als er geen stroom op de omheining van de wei staat ook. Daar hoef je het hek niet eens voor open te zetten.
Als mijn paard geen tralies in haar box had sprong ze zo over een evt. muurtje heen als dat er alleen voor zou zitten. Voor haar luik heeft ze een weefrek om dat ze er anders met haar voorbenen overheen gaat hangen. Puur uit verveling, inderdaad. Ik geloof ook graag dat paarden het niet leuk vinden om op stal te staan, maar dat vind ik geen reden om het niet meer te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:58

Nou, mijn paard ging er dus zéér vrijwillig in staan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:09

Stond ze vast op haar lekkere brokken te wachten.. Vingers aflikken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:58

Ze had ze ook zelf kunnen pakken Haha!
Het is natuurlijk gewoonte en veilig in haar stal. Maar als ze er en hekel aan zou hebben, zou ze er zó niet vrijwillig in gaan staan. Tuurlijk is 24/7 buiten met schuilstal beter! Echter hoeft een paard niet ongelukkig te zijn doordat hij op stal staat ipv op het land.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:00

precies ben ik volkomen met je eens, ik heb ze dan toevalig altijd buiten maar ik zie ook echt niet in wat er mis is met op stal staan zolagn de overdag maar naar buiten zijn met een soortgenoot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:02

24/7 is gewoon op weinig plaatsen in NL realisieerbaar.
En het wordt ook moeilijk als je wedstrijden rijd.

maar overdag naar buiten, dat vind ik wel een moet.

En ja, mijn paarden stallen hebben ook tralies...en ik zie dus niet wat er zielig aan is, want ze staan zolang het licht is buiten, kroelen ze daar maar Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:08

Ik denk dat iedereen het beste wil voor zijn paard en dat is soms moeilijk voor anderen dit te begrijpen.
Mensen die de paarden veel op stal hebben snappen niet dat er mensen zijn die hun paard veel buiten zetten en andersom.
Maar ik vind de discussie, een box met tralies is slecht voor je paard erg overdreven.
Ik denk dat er ergere dingen zijn in het leven van een paard, dan een box met tralies.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:22

ik snap heel goed dat mensen paarden 24/7 buiten willen zetten, zou ik zelf ook wel willen......... als ik slechts hier en daar een buitenritje wilde maken en daarvoor een wat robuster ras zou hebben.

Maar in de sport, handel of fokkerij wordt het toch een heel ander verhaal, en gaat dit ZEKER in de wintermaanden niet.

Daarnaast is ook heel veel regiogebonden, woon je in een druk bevolkte omgeving is weideland zowizo schaars, woon je einde van de wereld links, heb je aan weidegrond genoeg.......

En waar je woont is vaak waar je werkt, je kan moeilijk je werk opzeggen omdat je jouw paard in noord oost groningen wil zetten, want je moet toch echt ergens geld vandaan halen....

Zeggen dat je dan maar geen paard moet houden is natuurlijk onzin Lachen

Mijn enigste eigenste stond op een manege a 360 euries pm maar MET weidegang in de zomermaanden.... voor minder kan je dat hier in de regio niet vinden (hier moest ik ook nog altijd een dikke 20 minuten voor in de tuut zitten hoor, en ik rij altijd stevig door Lachen ) Voor dit paard was een goede trainingsaccomodatie absoluut een must..... Deze kon je absoluut niet een dag uit het werk halen, want dan was je 3 dagen bezig met het weer op het padje krijgen zegmaar... Dus bevroren, zeiknatte onberijdbare bakken waren echt geen plek voor ons.

Nu is hij uit het werk, en staat hij helemaal in zeeuws vlaanderen met pensioen, buiten Lachen Lachen alleen de nachten binnen in de wintermaanden...... en zodra het kan 24/7 buiten.... maarja hij hoeft nu niet meer onder het zadel, dus dan maakt zijn teddyberenvacht niks uit

Mensen moeten gewoon eens leren verder te kijken dan hun eigen referentiekadertje, en misschien eens leren begrijpen dat er ook mensen zijn die andere dingen met hun paard willen doen dan hun doen. Dat mensen een ander leven hebben dan de hunne, ander werk, ander leefpatroon, ander gezinsverband... en dat daarom dingen niet kunnen zoals JIJ (aan niemand persoonlijk) dat ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:11

superwoman schreef:
Ze had ze ook zelf kunnen pakken Haha!
Het is natuurlijk gewoonte en veilig in haar stal. Maar als ze er en hekel aan zou hebben, zou ze er zó niet vrijwillig in gaan staan. Tuurlijk is 24/7 buiten met schuilstal beter! Echter hoeft een paard niet ongelukkig te zijn doordat hij op stal staat ipv op het land.

Het is idd gewoon wat ze gewend zijn, maar ik vind wel dat ze in de zomer zo lang mogelijk buiten moeten mogen bijven, dus gewoon lekker in de ochtend en vroeg in de avond pas weer naar binnen en in de winter gewoon minimaal 6 uur buiten. Maar dat is vaak al niet zo en dan kan het zijn dat ze het gewend zijn, maar goed, dus gezond is het niet om ze 21 a 22 uur per etmaal op stal te houden en in de zomer wellicht 4 uurtjes buiten en de rest binnen, dan zeker met het warme benauwde weer is het niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:12

Helaas is dat hier dan weer niet mogelijk ivm de dazen Verdrietig
Ik ben dus dan verplicht ze in de nacht buiten te zetten, wil ik ze aan voldoende uren laten komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:14

In de nacht is juist heerlijk voor de paarden om buiten te mogen zijn, lekker koel en dan lekker nog wat grazen en daarna even liggen. Als je dan in de ochtend gaat rijden, zijn ze heerlijk los in hun lijfje.

Die dazen is wat anders, die rotkrengen maken het onmogelijk om in de zomer van je paard te genieten, maar vaak is het dan ook wel erg warm met de zon, dat ze graag in een koele stal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:15

Helaas zijn die krengen er ook in de dagen dat het minder heet is.
Zoals bijv vorig jaar de hele zomer Lachen
Dan is het niet te heet buiten, maar dan moeten ze toch binnen staan Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:16

En zo heeft iedereen wel iets waarom dingen niet kunnen, zo een reden als Rk aangeeft vind ik echt een hele plausibele..... en getuigd van meer gevoel voor het wezen paard, dan dit dier ondanks de dazen toch buiten te zetten...... omdat dit nou eenmaal is wat iemand persee vind dat altijd nodig moet zijn??

nee hoor, dan lekker tijdens de zonuren op stal, en pas in de schemer naar buiten Lachen