mag je voelharen afknippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeelieJarig

Re: mag je voelharen afknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:08

carlijn88 schreef:
Santosww schreef:

Ja maar jij scheert je okselhaar en bikinilijn toch ook???

de nut van die haren is ook nog niet helemaal uitgevonden Clown

jawel Clown Schaamhaar is om vuil tegen te gaan en om te zien of je al sexueel volwassen bent. Okleshaar is om een geur vast te houden. Vandaar als ze er zitten het gewoon meer ruikt.

En als je paard de weg gewoon goed kent in stal en de wei en paddock ook kent zie ik het probleem niet. Dan hebben ze de tastharen eigenlijk niet meer nodig.

PeelieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:14

alegro schreef:
vanitymay schreef:
als je toch aan het knippen bent, he, kunnen die oren er misschien wel helemaal af!!! haha...de gehoorgang zit er toch onder dus wat zou het als je de oorschelpen mooi afknipt? Functieverlies zou weinig zijn lijkt me...

Waarom zou je iets af gaan knippen puur voor de esthetiek, iets wat ook nog echt een functie heeft, namelijk voelen? De snorharen heeft het dier nodig om te voorkomen dat hij de hele dag zijn hoofd stoot en zijn neus in net iets te krappe openingen stopt. Lekker laten zitten naar mijn mening!

vanitymay : juist OK dan! ben het helemaal met je eens !!

Ik niet... De oorschelpen zijn voor het opvangen van geluid. Zonder oorschelpen kunnen ze helemaal mniet meer luisteren. Je kan de oren wel helemaal uitscheren. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat er nog een beetje blijft zitten... Of iedere dag de moeite nemen om de oren schoon te maken van stof e.d.

PeelieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:17

thunderstorm schreef:
uhm nee is niet verboden ,...maar in engeland is dit wel verboden valt onder dieren mishandeling omdat het paard daarmee voelt.

waarom gebeurt het daar dan wel gewoon Clown

chantaldewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:44

Als het echt te lang word dan zou ik het een beetje bijknippen. Maar ik zou het nooit helemaal wegknippen, daar zie ik ook geen reden toe.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:39

VeerenAshley schreef:
Mik_ schreef:
Ik heb bij sommige haren van m'n paard echt geen functie kunnen ontdekken, dus ja, hij is zo goed als kaal, op z'n oren na, die knip ik alleen dat er niks meer uitsteekt.

Overigens, als elke haar er (volgens sommige dus) voor een reden zit, zou ik ook maar gelijk stoppen met het scheren van jezelf, als je dat al doet. Ik bedoel maar, dat okselhaar zit er toch ook voor Jan *** ??
En alle mannen met een gigantische baard Huilen van het lachen

Dus je hebt niet kunnen ontdekken wat de functie is van TASTharen? Knipoog

Je tweede vergelijking vind ik niet opgaan, omdat je als mens zélf kunt kiezen wat je doet met je haar en vooral omdat haren van mensen niet dienstdoen als ZINTUIG - dat heb ik tenminste bij mijzelf nog niet kunnen ontdekken.

Overigens laat ik mijn eigen haar overal ook gezoon zitten!

Tweede vergelijking, mannen met baard? Was maar een grapje Knipoog

Ik kan idd kiezen wat ik met mijn haar doe.. Maar ik doel mee op de functie. Kijk dat een paard niet kan praten blijft jammer hihi. Maar ik bedoel aan te duiden dat niet alle haren functioneel zijn. Oké, wel een functie hebben, maar niet meer nuttig of noodzakelijk zijn, zoals idd okselhaar bij jezelf.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:45

ElCamino schreef:
bij mijn paard scheer ik ze altijd af.Al 13 jaar.
Hij heeft er geen last van, stoot zich niet en krijgt gewoon eten uit zijn bak, water uit de drinkbak...
Paddoch gaat prima. Hij weet ook zonder tasthaartjes wel of er stroom op staat of niet...
Ik vind "blote" paarden gewoon mooi...

hoe weet je zo zeker dat hij er geen last van heeft? je scheert het er 13 jaar. volgens mij is het ook niet om het zicht te verbeteren maar zodat ze meer gevoel hebben! ik knip ze korter als ze extreem lang zijn maar laat altijd wel 3 cm over, moeder natuur heeft ze niet voor niks gegeven![/quote]

Moeder natuur heeft jou ook niet voor niks haren op je benen e.d. gegeven, die halen wij als mens er ook af..[/quote]

Haren op de benen/ bikini lijn, hebben geen nut.

Tastharen w'el!

PeelieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:40

waarom vind je het verzorgder? De jury ziet er niks van hoor...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:00

Ik laat ze er gewoon aan zitten. Uit de verte zie je ze niet eens.
Bij arabieren die naar de keuring/show gaan mag je ze niet afknippen, je mag de oren ook niet uitscheren.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:53

ik scheer de haren rond de neus altijd weg, bij de ogen laat ik zitten en bij de oren scheer ik ook het overtollige haar weg.

mijn paard staat op stal en op zijn landje, er staat niks in de wei of stal waar hij die haren voor nodig heeft. hij red het echt wel zonder.

toen hij zijn tastharen nog wel had had hij ook regelmatig een wondje op zijn hoofd omdat hij zich had gestoten.

ik vind die haren niet mooi en al helemaal niet voor wedstrijden dus haal ze er gewoon af. meestal laat ik ze dan wel een paar centimeter weer aangroeien voordat ik weer scheer.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:02

[quote="Mik]
Ik kan idd kiezen wat ik met mijn haar doe.. Maar ik doel mee op de functie. Kijk dat een paard niet kan praten blijft jammer hihi. Maar ik bedoel aan te duiden dat niet alle haren functioneel zijn. Oké, wel een functie hebben, maar niet meer nuttig of noodzakelijk zijn, zoals idd okselhaar bij jezelf.[/quote]

Haren mét een functie die toch niet nuttig zijn? Lijkt mij een duidelijk voorbeeld van innerlijke tegenstrijdigheid Knipoog
Noodzakelijk is dan een beter woord, maar ja, wat is noodzakelijk? Ik ken iemand die een been mist, en hij functioneert prima....Waar leg je de grens? Dat is natuurlijk volkomen subjectief.
Hoe het ook zij, ik vind het niet kunnen dat iets functioneels puur en alleen om esthetische redenen wordt weggehaald (bij dieren dan, mensen moeten het uiteraard zelf weten).

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:08

Ik knip ze heeel af en toe een klein beetje bij als ze echt te lang worden, maar hou minimaal 3cm over Ja

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:10

xLaus_ schreef:
Ik knip ze heeel af en toe een klein beetje bij als ze echt te lang worden, maar hou minimaal 3cm over Ja

Dit doe ik ook. Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:10

Okselhaar heeft toch ook een functie, zoals hierboven wordt gezegd, geur vasthouden. Maar zo NUTTIG is dat niet? Niet alle functies zijn nuttig.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:17

Oké mensen, kom nu maar met punten waarop blijkt dat een paard er wél last van heeft als je ze weghaald. Daar ben ik wel benieuwd naar Lachen Ik haal ze altijd weg en heb nog nooit gemerkt dat ze er slechter van werden Verward

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:20

ha,
mazzel voor mijn bolle..
die kan alles nog betasten!!
heeft al haar tastharen gewoon nog..
zo kan je ook nog eens op een andere manier je
appels bekijken... en je omgeving bewonderen..
(beestje wordt niet ziek zonder, maar met is leuker!!)

en oren.. tja ook behaard uiteraard..
want ook die haren hebben nut..
vliegen en andere dingen buiten houden..

voorbeeld van hoe nuttig...kennis die net 10 minuten ervoor de oortjes
had uitgeschoren.. Paard in de paddock zette, paard gaat rollen!
oeps... allemaal zand in oor.. arme beest heeft halve dag met zijn kop
lopen schudden!!!! fijn hoor!!
En iemand op een buiten concours, precies vlieg erin.. nou dat was
einde proef.. en de 2 e heeft ze ook niet meer gestart..

Dus oorharen ook nuttig...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:24

Dat ligt er ook maar aan hoe gevoelig je paard is Knipoog Als ik merk dat ze er last van hebben (en ik dan uiteraard ook) laat ik ze gerust zitten hoor.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:49

Mik_ schreef:
Okselhaar heeft toch ook een functie, zoals hierboven wordt gezegd, geur vasthouden. Maar zo NUTTIG is dat niet? Niet alle functies zijn nuttig.

Biologisch gezien is geur vasthouden erg nuttig! Dat wij daar anno 2008 anders over denken, tja...(overigens ben ik zelf ook geen fan van zweetgeurtjes hoor Knipoog )
Maar je gaat me toch niet vertellen dat tasten geen 'nuttige' functie is?

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:50

Lenneke_ schreef:
Ik laat ze er gewoon aan zitten. Uit de verte zie je ze niet eens.
Bij arabieren die naar de keuring/show gaan mag je ze niet afknippen, je mag de oren ook niet uitscheren.

Dat laatste klinkt vreemd als je kijkt hoe de gemiddelde showarabier er uit ziet. O.a. ook die van Jan Calis (nederlanders).Het hele hoofd van die paarden is kaal geschoren, olie er op, en naar de keuring. Je wilt niet weten wat voor handleidingen er voor het scheren van een (show) arabier op internet te vinden zijn, maargoed Tong uitsteken

Zelf vouw ik het oor dicht zeg maar en dan knip ik die uitstekende pluizen/haren af, maar niet de haren in het oor. Verder knip ik soms een centimetertje van de allerlangste haren onder zijn kin af (sommige zijn echt gewoon 4-5 centimeter langer dan de rest).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:57

Ik zou ze er in ieder geval niet helemaal afknippen.