Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louise95

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:18

joyce B schreef:
het lijkt toch wel kleiner dan 20 bij 80. Zo op de foto. een google afbeelding zou inderdaad een beter overzicht geven dan deze foto's.
Ook zijn jullie omringd door buren (ookal is het huis waarschijnlijk "vrijstaand". Dat is duidelijk te zien op de foto's. Je kunt dus wel degelijk last krijgen van klagende buren door overlast.

Zou het, voor zover ik nu kan beoordelen van de foto's, niet snel doen als ik in jullie huis woonde.

Aan de ene kant is een flat en aan de andere kant is een straat..

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:20

Solleke_Noah schreef:
Mss een beetje een domme vraag, maar als ik je foto's bekijk, het stuk tegel, is dat nu de oprit van je garage of niet? Want je ouders moeten nog wel met de auto door kunnen natuurlijk, zonder altijd eerst pony's te moeten verplaatsen Knipoog

Ik zou ook al die bomen struiken uitdoen niet onderschatten...en vind het ook wel een beetje zonde van al die planten, maarja Lachen

Nee, dat is niet de oprit. Bij de garage kan je er aan de voorkant en aan de achterkant uit..

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:26

Solleke_Noah schreef:
Niet om lastig te willen doen, maar iets wat ik me daarnet nog afvroeg: je hebt een hond, maar je gaat heel de tuin aan de pony's geven, heeft de hond dan nog wel plaats om eens een sprintje te trekken? Sommige honden kunnen wel overweg met paarden, maar niet allemaal (en omgekeerd natuurlijk, sommige paarden vinden honden super, anderen hebben er schrik van) dus je kan er niet vanuit gaan dat de hond wel op de 'wei' van de pony's kan lopen. En dan nog zou je voor elk plasje dat hij moet doen even de poort nr de wei openmaken...Mss niet zo handig?

Kan je hem idd niet gwn op de manege stallen, twee jaar is toch lang genoeg om ondertussen een andere stalling te vinden? En dat scheelt jou en je ouders ook een hele hoop verbouwingswerken aan de tuin Knipoog

Mijn hond heeft laatst een trap van een rendier gehad dus is ie bang voor alles wat groter dan een hond is en op 4 poten staat. Maar we laten hem er nu weer voorzichtig aan wennen. Omdat op de manege alleen maar E pony's zijn vond ie dat een beetje heel erg groot, maar we zijn gisteren met hem naar een paar shetjes in de buurt gegaan en die vond ie zo leuk dat ie onder het hek probeerde door te kruipen, dat was hem trouwens zo gelukt als ie de riem niet om had gehad..
Laatst bijgewerkt door Louise95 op 11-01-08 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:27

Ik vind het een vaag verhaal Bloos
Denk dat je beter kan kijken voor een weilandje bij jou in de buurt die je kan huren Knipoog

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:31

Marian_ schreef:
idd het ziet er klein uit, staan veel planten,bomen e.d. in, en je ouders gaan denk ik neit heel de tuin eraan opofferen dan word het nog kleiner!
als je zo graag een shet wil zou ik even de tijd nemen om een goede stalling te zoeken (bij een boer of pensionstalling)
een meisje die ik ken wou ook paar pony in de tuin Dromen ongeveer even grote tuin als jou nou ze mog ineens niet heel de tuin gebruik dus had de pony niet zo veel ruimte,de tuin is er echt niet mooier op geworden hij heeft alle bloemen e.d. vertrapt oftewel het is een grote zooi geworden ook omdat hij gewoon niet zoveel ruimte had en geen maatje en ging zich vervelen
denk alsjeblieft na
een boer wil nog wel eens een stukje weiland uitlenen tegen een kleine vergoeding

Ik wil ook een afspraak maken met mensen in de buurt die shets hebben dat ze daar af en toe een bij mag komen staan (2/3 keer per week). Ze zijn heel erg aardig dus misschien hoef ik zelfs helemaal niets te betalen. Ik zit nu in de eerste van de middelbare maar op de basisschool zat een jongen die op een boederij woont, misschien kan ik daar ook nog iets meer regelen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:34

Ik had al eerder gezegd, dat wij een soortgelijk aantal meters hadden, qua tuin, maar het is maar net hoe dat ligt, dit gaat niks worden, te veel huizen omheen en er blijft niets over als tuin.
Wij hebben 1800m2 en alles ligt recht naar achteren toe, dus blijft er voor onze tuin nog ruim een uur maaiwerk over om als tuin te gebruiken,onze tuin voor eigen gebruik is nu ipv 60 meter lang, nog 35 meter lang, de rest is paddock, bestrating en 2 boxen.
Dit kan alleen als je een oplossing hebt voor de zomer, bij ons zijn ze van April tot November niet thuis gestald.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:34

Misschien kan je een mooie ren maken voor konijnen en een groep konijnen houden in de tuin?

Ik denk niet dat dit gaat werken, zowiezo, je ouders zullen het er wel niet mee eens zijn.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:44

Dit betreft een tuin midden in de stad. Zie de flatgebouwen op de achtergrond.

Een stadstuin is gewoon niet geschikt om een pony in te houden. Bovendien zijn pony's kuddedieren en vind ik dat een pony minimaal met 1 andere pony gehouden moet worden.

In een stadstuin kan dat gewoon weg niet.
Daar heb je toch echt een stukje weiland voor nodig.

Dus jammer maar helaas tenzij je voordelig een stuk echt weiland kan vinden zit een pony houden er voor jou gewoon niet in.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:45

Ik zal je dit ook echt afraden. Zoek een goedkope weide of stalling, en zet daar je pony neer. Heeft hij of zij tenminste dagelijks contact met soortgenoten en heb jij minder ruzie met je ouders Knipoog . Het lijkt allemaal heel leuk. Ik had mijn haflinger in de wintermaanden ook thuis op stal staan. Overdag in een weide met nog andere paarden.
De hoeveelheid mest en de stank heeft ervoor gezorgd dat mijn moeder dit geen tweede keer meer zal doen.
Mijn ouders hebben zo'n 20 meter achter het huis een stuk weiland van ong. 3200 m2.

oja ik woon op het platteland. Dus iets vrijer. Dan dat bij jullie het geval is.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:47

patjelisa schreef:
Denk dat je beter kan kijken voor een weilandje bij jou in de buurt die je kan huren Knipoog

Wat is dan vaag aan dit verhaal? Misschien moet ik het weer een keer op een rijtje zetten:

Wat wil ik? 2 Shetlanders.
Hoeveel ruimte heb ik? Minstens 1600 m2.
Hoeveel tijd wil/kan ik er aan besteden? Het liefst 24 uur per dag, maar ik heb ook nog school dus heb ik ongeveer 5 uur per dag.
Hoeveel mensen zorgen er voor? Ik doe het meeste, maar ik kan hulp krijgen van mijn 2 zusjes en mijn vader, alle 3 met ervaring. Mijn moeder wou vroeger altijd op paardrijden maar dat mog ze niet, dus ik denk dat zij ook wel mee wilt hebben.
Hoevaak kan ik ze voeren? Ik kan hem 5 keer per dag voeren, maar ik ben bang dat ze dan te veel eten krijgen dus denk ik ze 3 keer per dag te gaan voeren.
Hoe denken mijn ouders hier over? Ik mog een pony als ik een geschikte manier vind om hem te stallen. Ik denk niet dat ik de hele tuin tot mijn beschikking krijg, maar het is altijd nog groter dan wat de meeste stalpaarden hebben. Ik zal hier ook rekening mee houden en ze ook behandelen als stalpaarden.
Hoe denken mijn buren hier over? Ik heb geen buren. Mijn overbuurvrouw heeft wel een stal in haar tuin staan en die mog ik ook van haar gebruiken.
Staan ze ook wel eens ergens anders dan in de tuin? Ik ga proberen te regelen dat ze regelmatig in een andere wei mogen komen waar ook shetjes staan.
Hoe zit het met vergunningen etc? Bij mijn in de buurt worden schapen en geiten gehouden dus ik denk dat het wel mag.
Hoe zit het met de mest? Het kan op de compost hoop en misschien kan ik wat regelen met de manege waar ik rijd.
Wat als het niet lukt? Wat ga je dan met de pony's doen? Bij ons in de buurt stallen. Maar die wordt over 2 jaar gesloopt dus dan heb ik nog 2 jaar om een geschikt weidje te vinden.
Laatst bijgewerkt door Louise95 op 11-01-08 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:51

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is de tuin zelf 20 x 80 meter of is het perceelsoppervlak 20 x 80 m? In het laatste geval gaat het huis en de garage/schuur er nog vanaf. En hoe kom je nu ineens aan (minstens) 1800 m2?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:52

Pony's houden in een stadstuin kan niet!

Je denkt gewoon niet realistisch omdat je zo graag een pony wil.

Het is niet zo dat wij je geen pony gunnen. Ik gun jouw best een pony maar je kunt geen pony houden op de manier die jij voor ogen hebt.

Waar denk je de mest te laten?"
Waar wil je je hooi opslaan en het materiaal wat je als bodembedekking in de stal wil gebruiken.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:54

lindsey schreef:
Pony's houden in een stadstuin kan niet!

Je denkt gewoon niet realistisch omdat je zo graag een pony wil.

Het is niet zo dat wij je geen pony gunnen. Ik gun jouw best een pony maar je kunt geen pony houden op de manier die jij voor ogen hebt.

Waar denk je de mest te laten?"
Waar wil je je hooi opslaan en het materiaal wat je als bodembedekking in de stal wil gebruiken.

Ik woon niet in een stad.. Een dorp is net wat anders..

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:56

Victory-Boy schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is de tuin zelf 20 x 80 meter of is het perceelsoppervlak 20 x 80 m? In het laatste geval gaat het huis en de garage/schuur er nog vanaf. En hoe kom je nu ineens aan (minstens) 1800 m2?

De tuin zelf is 20 x 80 meter. Dat van die 1800 m2 was een typfoutje, dat heb ik al verbeterd.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:58

Bij flats denk ik nou eenmaal onmiddelijk aan een stad.
Dan is het geen stad maar een dorp.
Veranderd niets aan het feit dat een tuin tussen flats gewoon geen geschikte plaats is.

En heb je al nagedacht over het mestprobleem en de opslag van hooi en stro/vlas voor de bodem van de stal.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:02

lindsey schreef:
Bij flats denk ik nou eenmaal onmiddelijk aan een stad.
Dan is het geen stad maar een dorp.
Veranderd niets aan het feit dat een tuin tussen flats gewoon geen geschikte plaats is.

En heb je al nagedacht over het mestprobleem en de opslag van hooi en stro/vlas voor de bodem van de stal.

De flats zijn niet zo hoog, maar 3 verdiepingen ongeveer. Ons huis is zelfs nog heel iets hoger.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:02

de mest op de composthoop, verkijk je daar niet op.
2 shets, das zo ongeveer een kleine kruiwagen per dag denk ik.
en die compost, waar moet dat heen?
want een tuin is er straks niet meer..
ik zou als ik jou was kijken of je een weitje kan huren dichtbij, en achter het huis kan je dan altijd een stal met padock maken, waar je de pony's bijvoorbeeld soms kan neerzetten, als je met ze bezig gaat enzo.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:03

TS: Jij vraagt je af of de tuin geschikt is als weiland/ plaats om je pony('s) te houden. Ik denk dat je zelf ook wel kunt bedenken dat de omstandigheden verre van ideaal zijn. Zoek een stal of weiland waar je je pony('s) kunt houden. Steeds de huidige situatie verdedigen is zinloos, jouw tuin wordt nooit de ideale plaats voor een pony.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:07

Het gaat er niet om hoe hoog de flats zijn.
Woon je buitenaf dan wonen je buren op flinke afstand en hebben dus geen last van de geur van mest / vliegen ed.

Die flats zijn misschien niet zo hoog maar er gewonen gewoon best veel mensen bij jou in de buurt die dus allemaal kunnen gaan klagen over die pony's. Nu vind jij pony's erg leuk maar hoe moeilijk misschien ook te begrijpen er zijn ook mensen die pony's vieze stinkdieren vinden. En zelfs mensen die pony's wel heel erg leuk vinden houden er niet van als ze zomers buiten moeten zitten in een mestlucht.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:08

Louise95 schreef:
patjelisa schreef:

Wat is dan vaag aan dit verhaal? Misschien moet ik het weer een keer op een rijtje zetten:

Wat wil ik? 2 Shetlanders.
Hoeveel ruimte heb ik? Minstens 1600 m2.
Hoeveel tijd wil/kan ik er aan besteden? Het liefst 24 uur per dag, maar ik heb ook nog school dus heb ik ongeveer 5 uur per dag.
Hoeveel mensen zorgen er voor? Ik doe het meeste, maar ik kan hulp krijgen van mijn 2 zusjes en mijn vader, alle 3 met ervaring. Mijn moeder wou vroeger altijd op paardrijden maar dat mog ze niet, dus ik denk dat zij ook wel mee wilt hebben.
Hoevaak kan ik ze voeren? Ik kan hem 5 keer per dag voeren, maar ik ben bang dat ze dan te veel eten krijgen dus denk ik ze 3 keer per dag te gaan voeren.
Hoe denken mijn ouders hier over? Ik mog een pony als ik een geschikte manier vind om hem te stallen. Ik denk niet dat ik de hele tuin tot mijn beschikking krijg, maar het is altijd nog groter dan wat de meeste stalpaarden hebben. Ik zal hier ook rekening mee houden en ze ook behandelen als stalpaarden.
Hoe denken mijn buren hier over? Ik heb geen buren. Mijn overbuurvrouw heeft wel een stal in haar tuin staan en die mog ik ook van haar gebruiken.
Staan ze ook wel eens ergens anders dan in de tuin? Ik ga proberen te regelen dat ze regelmatig in een andere wei mogen komen waar ook shetjes staan.
Hoe zit het met vergunningen etc? Bij mijn in de buurt worden schapen en geiten gehouden dus ik denk dat het wel mag.
Hoe zit het met de mest? Het kan op de compost hoop en misschien kan ik wat regelen met de manege waar ik rijd.
Wat als het niet lukt? Wat ga je dan met de pony's doen? Bij ons in de buurt stallen. Maar die wordt over 2 jaar gesloopt dus dan heb ik nog 2 jaar om een geschikt weidje te vinden.

Hoe zit het met het opslaan van hooi etc. Daar heb ik ook over nagedacht. We hebben een garage voor 2 auto's en we hebben er maar 1, daar kan ik ook het hooi en stro halen. Bij ons in de buurt hebben we een veevoeders winkel, dus ik hoef niet zoveel hooi en stro op te slaan, ik kan namenlijk iedere week nieuwe kopen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:10

Kan je toekomstige shet dan niet in het weitje staan met die andere shetlanders waar je het over hebt? Heeft hij/zij meteen gezelschap en dan hoeven je ouders hun tuin niet op te offeren.

Heb je je ouders het hele plan al voorgelegd? Wat vinden zij hiervan? (volgens mij is deze vraag nog steeds niet beantwoord)

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:11

Marigold schreef:
de mest op de composthoop, verkijk je daar niet op.
2 shets, das zo ongeveer een kleine kruiwagen per dag denk ik.
en die compost, waar moet dat heen?
want een tuin is er straks niet meer..
ik zou als ik jou was kijken of je een weitje kan huren dichtbij, en achter het huis kan je dan altijd een stal met padock maken, waar je de pony's bijvoorbeeld soms kan neerzetten, als je met ze bezig gaat enzo.

Ik woon op de hoek van een straat, dus de ene straat ziet er redelijk "stads" uit, maar de andere straat is een straat met allemaal grote tuinen. Paardenmest is heel vruchtbaar dus ik denk dat ze in de rij staan voor de mest. Ik kan trouwens ook iets regelen met de manege waar ik rij.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:12

Calanddra schreef:
Heb je je ouders het hele plan al voorgelegd? Wat vinden zij hiervan? (volgens mij is deze vraag nog steeds niet beantwoord)

Denk niet dat ze het al aan haar ouders heeft voorgelegd.
Beetje verstandige ouder zegt namelijk nee.

maar volhardend en creatief is ts wel. Haha!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:13

Louise95 schreef:
Marian_ schreef:
idd het ziet er klein uit, staan veel planten,bomen e.d. in, en je ouders gaan denk ik neit heel de tuin eraan opofferen dan word het nog kleiner!
als je zo graag een shet wil zou ik even de tijd nemen om een goede stalling te zoeken (bij een boer of pensionstalling)
een meisje die ik ken wou ook paar pony in de tuin Dromen ongeveer even grote tuin als jou nou ze mog ineens niet heel de tuin gebruik dus had de pony niet zo veel ruimte,de tuin is er echt niet mooier op geworden hij heeft alle bloemen e.d. vertrapt oftewel het is een grote zooi geworden ook omdat hij gewoon niet zoveel ruimte had en geen maatje en ging zich vervelen
denk alsjeblieft na
een boer wil nog wel eens een stukje weiland uitlenen tegen een kleine vergoeding

Ik wil ook een afspraak maken met mensen in de buurt die shets hebben dat ze daar af en toe een bij mag komen staan (2/3 keer per week). Ze zijn heel erg aardig dus misschien hoef ik zelfs helemaal niets te betalen. Ik zit nu in de eerste van de middelbare maar op de basisschool zat een jongen die op een boederij woont, misschien kan ik daar ook nog iets meer regelen.

2 a 3 x per week gezelschap staat niet gelijk aan een maatje 24/7

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:15

Calanddra schreef:
Kan je toekomstige shet dan niet in het weitje staan met die andere shetlanders waar je het over hebt? Heeft hij/zij meteen gezelschap en dan hoeven je ouders hun tuin niet op te offeren.

Ik ben bang dat er dan voor de andere shets niet genoeg ruimte overblijft, maar ik kan het vragen. Ik heb het plan nog niet voorgelegd omdat het plan nog niet helemaal goed is. Daarom zet ik het ook op bokt, dan kan ik tips krijgen waardoor dit plan steeds beter wordt.