afleiding voor paard in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: afleiding voor paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:52

slimmerik schreef:
Ik vraag me af waarom een paard dat op een manege of pension staat zonder weidegang met een half uurtje rijden per dag. (hooguit 5 dagen in de week) dan wél kan Clown

Omdat een paard makkelijk is en daardoor alles gewoon doet wat er van hem gevraagd wordt... Er zijn ook paarden die dit absoluut niet pikken en die eindigen dan of bij de juiste persoon die wel weet hoe het paard in elkaar steekt en de juiste verzorging/behoeftes geeft of (en dit gebeurt helaas vaker..) het paard beeindigd in het slachthuis omdat het niet handelbaar is.... Duidelijk?!?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:30

@slimmerik; doelde je op mijn reactie? want ik vind dat ook niet kunnen..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:51

Hollybolly schreef:
dank je wel Knipoog ik hoop het ook. als ik namelijk wat vraag. luisteren ze maar half en knikken een keer of wimpelen het af, maken er een geintje van en daar irriteer ik me echt aan. dus ik wordt nu serieuzer. dit moet er gebeuren, kan niet anders. ze moeten 'echt' gaan luisteren ook al weten ze er niks vanaf. hoop dat t lukt.

Nou meid succes,want een boer blijft een boer en wat een boer niet kent dat vreet ie niet en wat ie in z'n kop het het ie niet in z'n kont. Clown

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 16:04

PERENBOOMPIE schreef:
Hollybolly schreef:
dank je wel Knipoog ik hoop het ook. als ik namelijk wat vraag. luisteren ze maar half en knikken een keer of wimpelen het af, maken er een geintje van en daar irriteer ik me echt aan. dus ik wordt nu serieuzer. dit moet er gebeuren, kan niet anders. ze moeten 'echt' gaan luisteren ook al weten ze er niks vanaf. hoop dat t lukt.

Nou meid succes,want een boer blijft een boer en wat een boer niet kent dat vreet ie niet en wat ie in z'n kop het het ie niet in z'n kont. Clown

hahaha ja inderdaad. hij kijkt alleen naar zn koeien en in paarden zit geen winst dus investeren vind hij niet nodig. nou dan investeer ik zelf wel, kijken wat hij zegt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:07

Aangezien je paard er gratis staat heb je in die zin ook geld "over" om zelf te investeren.
Andere zijn dat geld kwijt aan pensiongeld Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:07

Spiegel t.o de stal hangen, speelbal/jolly bal, een stuk wilgentak ophangen waarin ze kunnen bijten.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 16:08

ja dat is wel waar, maar heb een hoop geld 'kwijtgeraakt' aan het behalen van mijn rijbewijs wat maar bleef stijgen per uur tarief. en dat hakt erin. maar heb nu weer een centje dus hopenlijk is dat genoeg

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:12

Ja, maar dat moet niet het excuus zijn, dat je paard ongelukkig is doordat hij veel alleen in een stal moet staan.
Had je van te voren aan moeten denken. Knipoog Een paard houden is nou eenmaal niet zo eenvoudig als het lijkt..

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 16:16

Joscaa schreef:
Ja, maar dat moet niet het excuus zijn, dat je paard ongelukkig is doordat hij veel alleen in een stal moet staan.
Had je van te voren aan moeten denken. Knipoog Een paard houden is nou eenmaal niet zo eenvoudig als het lijkt..

is dit mijn excuus dan? ik doelde niet op de reactie er vlak voor werd geplaats over die spiegel hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Hollybolly op 06-01-08 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:17

Een shetje hoeft niet zoveel te kosten. In aanschaf een "beetje" en in onderhoud nauwelijks iets. Ze eten niet zo duur en bijv. de hoefsmid wil een shetje er vaak voor een klein bedragje wel bij doen, kost ze een kwartiertje werk ongeveer.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:24

@pearlie: in een van de eerste posten staat dat er van de eigenaar geen ander paard of pony mag komen. Een shet lijkt me dan ook niet mogelijk!

Hollybolly, dit lijkt me een erg vervelende situatie. Wat doet je paard als iemand anders probeert om haar binnen/buiten te zetten?
Wordt ze agresief of wil ze het gewoon liever niet. MOcht het mogelijk zijn kun je miss kijken of je iemand anders kan laten helpen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:25

@oslo_girl: Dat heb ik gelezen, maar ik meende te hebben begrepen dat de TS in gesprek zou gaan met de boer en dat hij dan misschien van gedachten zou veranderen. Als dan het geld het probleem was (daar gingen de laatste posts over), daar was mijn reactie over.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:29

oh.... dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat een goedkope shet de oplossing was,

sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:37

Hollybolly, je paard zal er waarschijnlijk heel goedkoop staan en dat is een afspraak die je ouders met die boer gemaakt heeft. Daardoor heb jij waarschijnlijk ook een paard, vanwege deze lage kosten en kennelijk hebben je ouders te weinig verstand van paarden dat op deze manier het niet echt zo hoort te zijn.

Ik zie dat je in Gelderland woont, vast kleigrond? Die kan zo drassig zijn dat geen een boer een paard op zij wei wil hebben en voor de paarden is het ook niet altijd goed. Dan snap ik wel dat hij in de winter jouw paard niet buiten zet, een boer is zuinig op zijn land en paarden zijn weivernielers.

Idd moet je vragen of er een klein stukje mag zijn, bv een klein longeerbakje maken, wat palen in de grond, 3 rijen lint er rondom, zodat je paard buiten kan staan, eventueel met tegels als hij geen zand op zijn grond wil. Dan een berg hooi en dan kan ze wat rond kuieren, frisse lucht, daglicht en kan ze wat zien. Dat hoeft niet veel te kosten, weinig ruimte te kosten en eenvoudig in elkaar gezet. Als jullie alles zelf daarvoor aanschaffen, vinden ze het vaak al lang best. Gewoon ergens een hoekje zoeken.

Wij hadden ooit ergens een bakje van 7 meter breed en 11 meter lang, maar als het de helft er van was, was het ook goed, hij is dan iig buiten en daar gaat het om. Wij hingen een grote zak met hooi aan de muur en de onderkant bonden wij aan het hek, zodat de hooizak niet bungelt. Een emmer water erbij en zo kunnen ze flink wat uurtjes buiten zijn.

Hoe ver is het van je huis vandaan? Dan misschien dat de boer je paard buiten zet en je vader het dier weer binnen doet? Als je paard een goede vacht heeft, hoeft die deken toch niet op? Dan krijgt ze het warm, gaat zweten en dan vat ze koud of krijgt het koud.

Waar doe jij rijden? Bij een vereniging?

Je hebt trouwens wel een mooie merrie Ja

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:09

Ik geef Russell gelijk. Een paddockje moet toch kunnen?

Ik ben niet een van die mensen die je geweldig op je kop gaan geven maar ze hebben wel gelijk. De manier waarop je paard nu staat is 'onpaardelijk' en daar zal geen bal of hooinetje iets aan veranderen.

Als je eerlijk bent tegenover het dier zijn er 3 opties:
- paddock aanleggen of op een andere manier zorgen dat hij elke dag buiten komt
- van stal veranderen en het geld er dan maar voor uitgeven
- paard verkopen voor een betere thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:24

Hollybolly schreef:
ik doe mijn paard een deken op, omdat ze anders in die natte blubber gaat liggen rollen en daar ben ik niet zo van gedient. heb geen spuitplaats of iets dergelijks dus ff douche lukt niet mocht je wedstrijden hebben.

Hier word ik ook een beetje triest van hoor.
Het paard kan nauwelijks paard zijn; heeft geen kuddemaatjes, geen sociaal leven, geen bewegingsvrijheid, geen ruimte, geen frisse lucht, en het mag ook al niet rollen want dan wordt ze vies... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:25

Als de modder opdroogd is, kan je het zo afborstelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:32

Als het nat is, haal je er je zweetmes overheen en komt alle modder mooi mee, daarna nog even met stro droogwrijven en je kunt ze prima poetsen hoor Lachen
Wassen kan in de zomer ook met emmertjes, poetsplaats heb je niet nodig, gewoon niet te veel zeep dan.
Rollen vinden ze lekker, dus dat zou ik een paard niet ontzeggen. Modder is maar modder Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:45

Jeetje wat lees ik nu...mag ze ook al niet vies worden Verward
En het is niet eens een schimmel
je pony hoeft echt geen deken op buiten, als ze binnen ook zonder staat.
zorg voor een paddock en een maatje (bv een pension pony van iemand anders)
Dat moet toch te realiseren zijn !

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:46

unamie schreef:

Ik vraag me af of dat een goed idee is, dan staat er niet 1 paard veeeel te lang op stal maar 2!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:50

Fijn dat je in ieder geval bezig bent met oplossingen zoeken. Ik begrijp best dat je je paard niet zomaar kan verhuizen als je ten eerste een afspraak hebt staan, en ten tweede niet hoeft te betalen.
Het zou al een stap in de goede richting zijn als het inderdaad lukt om een bakje aan te leggen met drainage erin. Is toch al super van die boer als je dat aan mag leggen?
Nu alleen nog een pony/paard regelen dat je er als vriendje bij kan zetten en dan wordt het voor je paard al een stuk aangenamer.

En ik zou verder geen speeltjes, lick its of andere zooi in de stal doen, daar is de lol toch zo weer vanaf en ze kan zich alleen maar erover verstappen (zou niet het 1e paard zijn dat een blessure oploopt omdat ie struikelt over zn voerbal)
Succes ermee!

Ir111; toch niet als ze de kans ziet die bak aan te leggen waar de paarden dan overdag in kunnen staan?
Ben het met je eens dat ze pas een 2e paard/pony moet nemen als er een paddock/bakje aangelegd is

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:52

ponylovertje schreef:
Ir111; toch niet als ze de kans ziet die bak aan te leggen waar de paarden dan overdag in kunnen staan?
Ben het met je eens dat ze pas een 2e paard/pony moet nemen als er een paddock/bakje aangelegd is

Mee eens, maar gezien het feit dat de TS er al tegenop ziet een bal oid aan te schaffen vraag ik me af of een bak aanleggen wel op korte termijn gaat gebeuren...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:56

Ir111 schreef:
unamie schreef:

Ik vraag me af of dat een goed idee is, dan staat er niet 1 paard veeeel te lang op stal maar 2!

Ik doel op een stal-uitloop
Dan staan ze geen van beide op stal, en als de pensionklant wel tijd heeft kan die ze juist meer aandacht geven, buiten zetten etc.

Trouwens, dat sommige mensen dat kunnen
Gewoon hun paard een paar dagen in de week overslaan, en dan ook nog binnen laten staan Boos!
Hij heeft stro, ja nou én, stro kan toch geen beweging en een maatje vervangen.
Stro is alleen om op te schijten!
En wie mest hem eigenlijk uit, op de dagen dan je niet kan komen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:41

Ga er maar niet van uit dat die boer van alles gaat aanpassen voor een paard van een ander en dan nog iemand anders erbij. Als het al niet uit hem zelf komt dat je paard elke dag naar buiten moet, zal hij het zeker niet waarderen dat je daar van alles gaan aanpassen, bouwen en uitbreken.

Een koeienboer die ook paardenman is, had dit nooit zo in eerste instantie gedaan. Maar de meeste koeienboeren behandelen paarden als koeien, voor hun is er geen verschil. Dus ook in de winter binnen op stal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:48

Ik ben al niet voor dekens, maar als je ze gebruikt omdat je paard niet vies mag worden vind ik dat eigenlijk wel triets.
Wat iemand al eerder zei:

Citaat:
Het paard kan nauwelijks paard zijn; heeft geen kuddemaatjes, geen sociaal leven, geen bewegingsvrijheid, geen ruimte, geen frisse lucht, en het mag ook al niet rollen want dan wordt ze vies...